HVA ER DET SOM SKJER MED VERDEN?

Nå har debatten om plastisk kirurgi blusset opp igjen takket være bloggeren Kristin Gjelsvik, som igjen går hardt ut mot kroppsfikseringen og plastiske operasjoner. Jeg synes det er viktig at jeg som blogger tar et standpunkt, og jeg kunne faktisk ikke vært mer enig med henne.

For når man sitter der med egne barn 15 år frem i tid og har operert både her og der, hva skal man egentlig svare på hvordan det da føles at barnet ditt ligner på den du la deg under kniven for å slippe å se i speilet hver dag?


Det er faktisk sånn at om man er blogger, så har man et ansvar. Man har et ansvar ovenfor alle de tusen leserne man har hver eneste dag. Og spesielt når en stor andel av disse leserne er tenåringer, og i sin mest sårbare periode i livet med dårlig selvtillit og et helt enormt press fra mange kanter.

Jeg leste om en sak senest i går, hvor temaet var intimkirurgi. Både jenter, gutter, damer og menn sier seg villig til å operere kjønnsorganene sine, fordi de føler de ikke er fine eller bra nok der nede. Jeg blir helt svett av å tenke på det. Men det er ikke bare kjønnsorganer.

Det er neser, ører, og kinnbein. Det er lår og mager. Vi har gått fra å operere fordi vi må, til å nå operere også bare fordi vi kan. Fordi vi ikke synes vi er fine nok. Kontrastene kjennes sterke når man tenker på at samtidig som du høyst frivillig får lagt inn silikonimplantater i puppene dine i en operasjonssal på Fornebuklinikken i Oslo, ligger Oslo universitetssykehus ikke langt fra. Og der finner vi mennesker som ufrivillig må inn på operasjonssaler fordi de er så syke at de kan dø om de lar være.

Og risikoen med slike operasjoner – den tar vi glatt. Fordi vi ikke er fine nok. Og fordi kroppene våre er ikke bra nok. Og det er det tydeligvis verdt, om noe mot formodning ikke skulle gå etter planen inne på operasjonssalen.

Det er mye som skal opereres, og mye som ikke er bra nok. Men mest av alt er det ikke store nok pupper, og dermed operasjoner med silikon. Ikke stor nok rumpe, ikke bra nok rumpe. Ikke fine nok lepper, ikke fyldige nok, og ikke store nok. Jevnt over er ingenting bra nok.

Nå er det til og med blitt mulig å fettsuge leggene sine. Yes, du leste riktig. Fettsuge. Leggene. Sine.

Jeg er mamma, og etter jeg ble det har jeg vært ekstra ansvarsbevisst. Men jeg har vært der selv, og lest blogger da jeg var yngre enn hva jeg er nå. 14 år gammel leste jeg en rosablogg som jeg så opp til. Jeg kjøpte det hun reklamerte for på bloggen sin, og brukte samme klær som hun kjøpte. Og da hun en dag gikk ut med at hun hadde tatt silikon og postet før og etter bilder, så bestemte jeg meg: Når jeg blir 18 år, så skal jeg ta silikon. Jeg begynte å spare til det.

Du er naiv om du ikke tror at de mest leste bloggerne påvirker. Og jeg vet, for jeg har kjent det på kroppen selv før jeg begynte å blogge.

“Heldigvis” rakk jeg å bli mamma før jeg kom dit. Det vokser man mye på. Til dags dato har jeg ikke operert noe, ikke fylt noe i leppene mine, og ikke tatt botox injeksjoner i ansiktet mitt (Selv om jeg helt sikkert har fått et par rynker av alt stresset etter å ha fått barn)

Verden er blitt syk, og vi bidrar bare til at den skal bli enda sykere ved å normalisere plastiske operasjoner slik bloggere og media gjør nå. Du kan operere deg til det ugjenkjennelige, men den dårlige selvtilliten og det dårlige selvbildet som åpenbart ligger i bunn får du ikke operert vekk. 

21 kommentarer
    1. Du virker ganske dømmende. Jeg syns ikke det ikke er riktig hvis de føler seg presset til det på grunn av at alle andre gjør det eller fordi folk nevner “feil” på dem som de egentlig likte:
      men hvis en person gjør det og føler seg bedre etter det ser jeg ikke det store problemet i det. Greit større rumpe og større pupper skjønner jeg. Men noen opererer fett fra underdelen sin fordi de rett og slett ikke er komfortable og det på virker sex livet deres. Noen operer kanskje en kul fra nesen sin fordi det plager dem.
      Nå støttet ikke jeg de som vil se ut som Kim k og barbie. Men ting du skriver kan såre personen som har fikset på noen problemer som har gitt dem depresjon og andre problemer.

    2. så enig. veldig fint bilde av deg 🙂 Jeg så deg igjen på tven idag, reprise på unge mødre, du er så herlig <3

    3. Fantastisk innlegg, Jessica!! Kunne ikke vært mer enig med deg. Heldige Leo og Noah som har en så flink, ansvarsbevisst mamma. 🙂

    4. Det er bra at du ser sånn på det! Du er virkelig ei jente med mye sjarm, og et stort smil. Det er mye vakrere enn vepselepper og plastikkrompe! Det du har som er naturlig ser mye friskere ut, og vil alltid være finere enn det som tydelig er operert (og man ser det så godt!)
      Flott av deg å ta avstand fra det! Bruk pengene på noe mer fornuftig! 😀
      Klem!

    5. Kunne ikke vært mer enig! Og mens jeg er her vil jeg sende deg en stor, varm klem <3 Jeg skjønner, utifra bloggen, at dere går gjennom en tøff tid. Jeg vet jo bare 1% av hva som foregår, så jeg skal ikke si for mye, men jeg skjønner at dere har det tøft, og jeg håper virkelig dere finner ut av det- enten det innebærer en framtid sammen eller ikke. Også vil jeg si, at alle de som har sagt at man kan ikke gå fra hverandre før barna er så og så store, glem de. For vet du hva? Ingen av dem aner hva som har skjedd. Dere må gjøre det beste for barna og dere selv. Det kan være å prøve igjen, og det kan være å finne andre alternative løsninger. Og oppi alt dette, ikke glem hvor heldige dere er, og hvor flinke. Og spesielt deg. Jeg kjenner ingen av dere, men jeg sender akkurat deg en ekstra tanke i kveld. Du er en utrolig flink mamma, det kan jeg si uten å kjenne deg. Du vil det beste for barna dine, du elsker de og bryr deg om de. Jeg håper og ber for at dere finner en løsning på dette, den som funker best, uansett hva det er. Lykke til <3
      Stor klem

    6. Anonym 17:19: Det du skriver om å fjerne en sjenerende klump på nesa er noe som forringer livskvaliteten, og det blir noe helt annet. Jeg er dog uenig med deg angående underlivskirurgi! Dersom man har veldig lange indre kjønnslepper som gnisser mot klær og er smertefulle er det greit, men å fettsuge er noe annet. I dag er det mange som ønsker seg ei “designermus” som det kalles, og det er feil fokus. For ikke å snakke om kanskje mer forringende da sexlivet faktisk kan bli ødelagt etter en slik oprasjon pga alle nervene som kan bli skadet. Alle underliv er forskjellige og like flotte, enten man har ei såkalt “bollemus” eller ei!
      Denne feilen sitter i hodet, ikke i underlivet.
      Jeg digger det når du skriver slike innlegg, Jessica. Du har mange unge lesere, og jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig det er når dere bloggere bruker påvirkningskraften og “makten” deres til å fremme slike temaer.

    7. Anonym: Amen til det du skriver!

      Glad du digget det! Dette er så viktig og mange bloggere har et så forvridd fokus at jeg blir nesten litt skremt. Håper blogginnlegget mitt kan bidra med noe!

      Klem

    8. Anonym 20.01. Ja det med underlivet var bare ett eksempel, og er enig med ditt eksempel angående det også. Men jeg har en venninne som ikke tør å bruke tights en gang fordi hun er redd for at folk rett og slett skal tro hun er født som mann fordi hun har ekstra fett der men er slank i resten av kroppen. Som sagt jeg liker ikke operasjoner som bare er for å prøve å se ut som Kim k osv, men syns hun ikke skal sette alle utseende operasjoner under en kam. Mange som er sårbare når det gjelder sånt og de tar operasjoner for å føle seg “normal” og ikke for å bli mer “deilig” osv.

    9. Anonym 20:26: Det var ikke meningen å være anonym i den første kommentaren, jeg ble bare litt ivrig og engasjert.
      Jeg har ingen verdens problemer med å forstå venninna di. Jeg følte det faktisk slik selv da jeg var yngre! Jeg gikk alltid med lange overdeler hvis jeg brukte tights, fordi jeg mente at jeg hadde for mye fett der nede. Jeg prøvde febrilsk å slanke meg for å få det bort, noe som til min store fortvilelse ikke var mulig. Nå i ettertid ser jeg jo at jeg slettes ikke hadde så mye fett som jeg trodde, vi jenter har jo en tendens til å tro at vi ser værre ut enn det vi gjør.
      Jeg regner med at dere går på ungdomsskolen eller videregående? Det er bare en antagelse, men hvis det er tilfellet vet jeg at hun vil endre tankegang med årene. Jeg husker selv at guttene snakket høyt om hvor stygt bollemus var. Men vet du hva? Disse guttene er jo bare veldig barnslige og usikre, og de vil vokse opp! Av egen erfaring vet jeg at ingen (ekte) menn bryr seg om hvordan jentene ser ut nedentil. Noen menn foretrekker faktisk bollemus!
      Problemet til venninna di ligger i hodet hennes, fordi hun er redd for hva andre skal synes. Operasjon er virkelig ikke løsningen for henne, hun må jobbe med seg selv for å akseptere seg selv for slik hun er. Jeg vet det høres veldig lett ut for meg å si, men jeg er helt sikker på at tankegangen hennes vil endre seg etterhvert som hun blir eldre, og ikke minst klarer å akseptere kroppen sin.<3

    10. Takk! Trur dette er noko som er viktig å fokusere på. Sjølv har eg nettop blitt operert for å hindre lammelser i beina og tap av blære/tarmfunksjon for evig tid. Det er trist at unge mennesker har så dårlig sjølvtillit at dei vil operere noko som egentlig er heilt normalt – når en egentlig bør sette pris på kor heldig ein er som er frisk. Men eg syns det er litt annleis om ein t.d. Har gått mykje ned i vekt og puppane heng som nokon sokkar med ein tenisball i enden langt ned på magen, mageskinn som heng ned på kneea og skaper infeksjon og irritasjon eller dei som aldri får puppar. Jenter som er heilt flate og blir hemma av det. I dei tilfella syns eg det er fint at en kan få hjelp og få en betre kvardag 🙂 men ikkje når problemet sitt i hovudet og du stadig er på jakt etter det perfekte. Det e normalt og ha litt skeiv nase, det e normalt at puppane e litt usymmetriske. Eg vil ikkje være den mammaen som om 16 år ska forklare at kidsa e perfekte som dei er medan ho mor har vore å endra kvar ein bit av kroppen…

    11. Pia
      Hun er i midten av 20 årene og jeg har sagt at hun ikke trenger en operasjon. Men tar hun den så kommer ikke jeg til å dømme henne. Jeg er mor til to og brystene mine ligner på en ballong som har mistet luften. Jeg har ammet i nesten to år med den første så nå har ikke jeg bryst lengere. Man får jo tanken om å ville sette litt silikon i brystene ihvertfall når man faktisk hadde originale bryst som endte opp som små rosiner. jeg vil også fylle på leppene mine litt. Men jeg føler ikke at jeg hadde blitt ett dårlig forbilde for mine barn hvis jeg hadde fylt leppene mine littigran og kanskje fått litt volum i brystene. Nå bruker jeg strl a og hadde jeg fått større pupper så hadde det vært får å fylle brystene mine som er helt tomme og henger. Jeg hadde valgt å få størrelsen min tilbake.
      Jeg forstår hva Jesicca mener og er jo enig men vi må alltid tenke på de som faktisk har gjort sånne ting fordi de var sårbare og bare ville føle seg normal.

    12. Fantastisk innlegg! Er så enig. Skulle ønske vi kunne gitt litt mere f i hvordan vi ser ut og heller bruke tid og energi på mer viktigere ting.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg