Å BLI MAMMA TIDLIG ER DET BESTE SOM HAR SKJEDD MEG

Å bli ung mamma innebærer å måtte gi opp og ofre en del. Jeg har gitt avkall på flere ting jeg så for meg at jeg hadde lyst til å gjennomføre i løpet av mine ungdomsår. Jeg så for meg å ta et skoleår i utlandet, gjerne i USA. Jeg skulle dra på festivaler og ta et friår etter jeg var ferdig med videregående. Men når jeg ble gravid, valgte jeg lett bort mine egne ønsker og drømmer. Det var aldri en tanke at jeg ikke skulle beholde fordi barnet og graviditeten ville gå utover mine ungdomsår, det var heller andre ting som abortpress som gjorde det litt vanskelig for meg.

Man er ikke klar over hvilket valg man tar når man velger å få barn, og man aner ikke hva man går til. Jeg som 16-åring ante heller ikke. Jeg hadde nok ikke visst hva jeg hadde gått til uansett hvor gammel jeg hadde vært, fordi det er rett og slett enkelte ting man ikke vet hvordan er, før man opplever det selv. Man tror man har en liten anelse, men så går man gjennom det selv og innser at man tok så til de grader feil. Å få barn er en sånn ting.

Jeg visste også at det trolig var mer jeg måtte gi opp etter som tiden gikk. Det viste seg omsider at jeg også måtte “gi opp” flere venner. Gradvis ble det bare mindre og mindre kontakt med enkelte av vennene mine. Det skal sies at mange av vennene mine alltid har vært der, selv om jeg ble gravid. Selv om jeg ikke kunne prioritere dem på samme måte som tidligere, og selv om det kunne gå måneder mellom hvert møte. Men det at de fortsatt har vært der, sier meg at jeg virkelig stort sett har funnet meg ordentlige venner. 

Men så var det også de som jeg dessverre har mistet helt etter jeg fikk barn. Jeg merket fort at det var vanskelig for noen av vennene mine å forstå at det ikke «bare» var å få barnevakt med en gang samme kveld de tok kontakt for å finne på ting. Etter hvert måtte jeg også avlyse en del avtaler grunnet barna, fordi jeg var dødssliten, eller fordi jeg måtte jobbe. Jeg forstår at det kunne bli et irritasjonsmoment for noen av vennene mine, men det er vanskelig for andre uten barn å sette seg inn i hvordan det er når uforutsette ting dukker opp og når du aldri kan komme tidsnok til en avtale. Jeg forstår det.

Og det er greit, for man lever to forskjellige liv.

Alle valg du tar i livet har fordeler og ulemper. Du vinner litt, og du taper litt. Jeg har aldri angret på å bli mamma så tidlig, men jeg gikk jo ikke på prevensjon på det tidspunktet jeg ble gravid på  fordi jeg ønsket å bli gravid. Jeg liker å tro at ting skjer for en grunn, og jeg liker å tro at det var en grunn til at jeg ble gravid når jeg gjorde det. Og jeg ville gjort alt om igjen, og igjen, og igjen om jeg måtte. For å bli mamma, uansett om det var tidlig, er det absolutt beste som har skjedd meg.

27 kommentarer
    1. Men selv om du er mamma er du fortsatt Jessica. Du trenger ikke utslette deg selv. Du kan drømme og oppleve ting. Ha egne interesser. Man er ikke bare mamma.

    2. Anonym: Jeg gikk på prevensjon begge gangene jeg ble gravid, og jeg gikk jo ikke på prevensjon fordi jeg ville bli gravid, hvis du skjønner? Var litt knotete formulert, men det var hvert fall det jeg skulle frem til 😀 For man går jo på prevensjon fordi man tvert i mot ikke ønsker å bli gravid, men jeg ble det jo likevel.

    3. Kjenner at jeg blir glad inni meg når jeg leser innleggene dine. Jeg fant ut for noen uker siden at jeg venter en liten en. Jeg er overlykkelig samtidig som at jeg er livredd. Dette var jo ikke planlagt, men velger også å tro at dette skjedde for en grunn.
      Så kjære Jessica, tusen takk for at du skriver så fine innlegg og gir meg gode råd og svar gjennom det du skriver! Du får meg til å kunne slappe av å tenke at dette her vil gå veldig bra! Du er et veldig godt forbilde, samtidig et veldig godt eksempel på at unge mødre er like flinke som alle andre mødre. Ønsker deg en riktig god kveld videre <3 God klem!

    4. Anonym: Nei, selvfølgelig! Det er jo ikke enten eller. Man kan jo få litt av begge deler 🙂 Men poenget var at det er enkelte ting jeg trolig ikke vil få opplevd siden jeg ble mamma tidlig (deriblant å ta et skoleår i utlandet) og at det er ting jeg har måtte ofre, men at når alt kommer til alt så gjør ikke det noe for meg og at det å bli mamma er det beste som har skjedd meg <3

    5. ” jeg gikk jo ikke på prevensjon på det tidspunktet jeg ble gravid på fordi jeg ønsket å bli gravid” haha verdens søteste Jessika (i ammetåka?). håper alle fire får en fin kveld/ natt. ZzZ

    6. Sååå fint bildet av deg! SMIIIL med tenner🙊
      Du er en flott mor, som du sier alder har ikke noe å si, så lenge du klarer å se barnets behov, å det må jeg si du klarer !! Stå på💛💛

    7. Du er såååå vakker når du smiler med munnen åpen og i tillegg med det litt lysere håret. Woow!
      Du skriver veldig fine innlegg. Er helt enig i det du skriver.
      Håper natten har vært grei hos dere fire 🙂

    8. Litt urelevant til inlegget kansje men:
      Du er helt klart en av de bloggerne det “blir no av”. En som ville vinne på awards. FÅ være med på mange ting. Ha en fan gjeng som alle heier på deg osv
      Som spohie elise feks, hun har virkelig klart det!
      Ikke som mammatilmichelle som har lesere pga overskifter, å MÅ ha drastiske overskifter for å ligge på topp. Sophie kan skrive et kjedelig vanlig innlegg, ingen drastisk overskift, å fortsatt ha lesere.
      Det jeg vil fram til er; noen blogger leses pga en teit overskrift før man klikke ut igjen. Å noen fordi det faktisk er et bra innhold! Sterke og personlige meninger, ærlighet og personlighet er det som er tingen
      Heier på deg ❤️

    9. Hei!
      Jeg kommenterer så og si aldri på noen blogger, men følte virkelig for å gjøre det nå.
      Jeg blir så utrolig imponert over hvor målbevisst og godhjertet du er, for sannheten er slik at de aller fleste som blir gravide på din alder velger å ta abort. Jeg skal ikke gå noe dypt inn på det temaet for det er folks valg hva de gjør med kroppen sin, men jeg vet også at det har blitt for “normalt” å ta abort. Ofte får unge mødre høre at de vil få livet sitt ødelagt, men ingen snakker om at barnet sitt liv blir ødelagt når det aborteres bort. Du har ofret dine drømmer om et friår med reise for barna dine og det syntes jeg er så UTROLIG vakkert. For hvis en bare skal tenke på utdanning, reiser og penger mister man jo viktige verdier i livet. Og det at du så ung klarer å passe på barna SÅ bra… Det gjør meg rett og slett glad 🙂 Den ellers økende egoismen som preger dagens samfunn drukner i dine altruistiske holdninger. Samfunnet trenger flere av deg! Jeg er sikker på at begge guttene dine kommer til å se på deg som en stor inspirasjonskilde når de vokser opp. LYKKE til videre!

    10. Jeg tror man blir litt skremt uansett hvilken alder man blir gravid i, for det er jo et overveldende ansvar man får, altså, man har jo skapt ett menneskeliv liksom. Jeg er sikker på at alle foreldre har måttet ofre det ene og det andre for barna sine, det er jo det som gjør dem gode foreldre! Stå på 🙂

    11. Takk for en personlig, sterk og fin tekst, «Mamma som 16»!
      Mange syns at jeg ble far som ung, men du slår meg med cirka seks år 😆 Uansett er det et par ting i innlegget ditt som er gjenkjennelig for meg. For hva utgjør vel det vi eventuelt går glipp av, sammenliknet med skatten(e) vi mottar og elsker og skal ta vare på?
      «Heier» på dere! Slike mødre/foresatte, det vil gamle Norge ha 🌻
      God lørdag! Beste hilsen fra meg

    12. Du er virkelig vakker da du smiler. Ikke at man alltid trenger å smile men du ser lykkelig ut. Du har ett vakkert smil.

    13. Syns du skal være forsiktig med å rosemale det å få barn tidlig. Jeg hadde lyst på barn fra da jeg var 14 år, men takk Gud for at jeg ventet. Ventet til jeg ble 22, enda jeg og kjæresten var(er) sammen i over 7 år før jeg ble gravid (planlagt). Men fy faen så mye jeg hadde gått glipp av hvis jeg fikk barn så ung om dum. Du vet egentlig ikke hva du går glipp av er vel det jeg prøver å si. Men flott at du koser deg nå og ikke føler du mangler noe 🙂 respekt til deg! Syns bare det blir dumt å oppmuntre “barn” til å få barn..

    14. Lea marielle: Haha, kan absolutt ikke se det for meg nei! Men det er lett å dømme sånt ved første øyekast – jeg føler oppriktig at jeg, tross at det ikke var noen ideell situasjon, var den beste moren for barnet mitt selv om jeg var 16 og mamma. Og tross at jeg ikke kan se for meg at noen av dem skulle blitt gravide nå.

      Man vokser på graviditeten, og jeg er helt sikker på at det ikke er noen for alle – men likevel kan jeg se tilbake og tenke at det helt ærlig var 100% riktig for meg når alternativet hadde vært å ta abort.

      Morsomt at du spurte, da dette er noe jeg har tenkt en del på i det siste!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg