JEG GJØR MITT BESTE

Det er helt umulig å ikke smile av denne dagen! Nå ligger jeg i sengen med Noah sovende ved siden av meg. Jeg kan høre Leo og Fredrik leke utenfor, og Noah og jeg har akkurat slappet av litt i sengen vår etter dagen, og så sovnet den lille gutten min etter at han hadde fått litt mat. Jeg ble bare sittende her for å skrive litt til dere, dessuten synes jeg det er best å skrive når jeg kan ligge og slappe av samtidig i sengen!

Noen synes jeg skriver for mye om Fredrik og meg om dagen, og synes jeg sutrer og klager mye – mens andre synes det er fint å se en blogger som skriver om livet med både oppturer og nedturer. Jeg er som dere helt sikkert vet veldig opptatt av at bloggen skal være så ekte som mulig, og at den (til en viss grad selvfølgelig) skal speile livet mitt. Uten at jeg deler for mye selvsagt. For som leser tror jeg at man lett kan føle at jeg deler veldig mye, men jeg deler absolutt ikke alt.

Jeg skriver jo om livet mitt, livet som mamma til to små gutter i en alder av 18 år. Da er det klart at de vil bli avbildet en del ganger, i og med at de er en såpass stor del av livet mitt. For meg er det også åpenbart at det vil være perioder hvor alt går på skinner, og slitsomme perioder. Det vil være perioder som oppleves veldig enkle, og perioder som kan oppleves vanskeligere.

Jeg har oppdaget at om jeg en tidsperiode har veldig mye fokus på det positive i livet mitt, så får jeg gjerne høre at jeg fremstiller livet mitt perfekt og at jeg som ung mor ikke burde gjøre det med tanke på mine yngre lesere. Og om jeg har mer fokus på ting som ikke er så bra en periode, så får jeg høre at jeg syter mye.

Jeg prøver så godt jeg kan å finne den balansen som gjør at ingen synes jeg klager, og at ingen synes jeg fremstiller livet mitt for rosenrødt. Men det er ganske vanskelig, for samtidig skal det jo stemme med hvordan jeg har og hvordan livet mitt er, i og med at bloggen min handler om livet mitt. Og man kan jo ikke alltid styre hvilke vendinger livet tar, og hvilke situasjoner man plutselig kan finne seg i.


Det er helt umulig for meg som både menneske og blogger å tilfredsstille alle, og å gjøre alle til lags. Men jeg gjør mitt beste, som den mammaen og bloggeren jeg er!

20 kommentarer
    1. Du er en flott og perfekt nok mor for dine barn (selv om ingen klarer å være helt perfekte, og det til en hver tid). Stå på – og jeg vet du gjør så godt du kan for gutta dine og de andre du har rundt deg <3

    2. Det virker ikke som du helt forstår kritikken som jeg ser du har fått. Det handler nødvendigvis ikke om hvordan du fremstiller livet ditt, men heller måten du “bruker” at det er turbulent mellom deg og F som lureklikk i nesten hvert innlegg – selv om du (ikke denne gangen heller) ønsker å gå i detalj. Hva med å enten fortelle eller ikke fortelle?
      Bla litt ned i dine egne innlegg og se hvor mye du har hintet til ting og deg og F, men ikke ville fortelle mer. Samtidig med en dragende overskrift.

    3. Du er veldig flink og det hadde jo vært litt dumt å kalle bloggen mammasom16 for å så ikke vise barna

    4. Syns du er flink jeg 🙂 🙂 det er bra at du er ærlig om at ting ikke alltid er perfekt. Som ofte mange bloggere prøver å overbevise om at alt er så fint å flott Stå på 🙂

    5. Helene: Hei Helene!

      Det var jo ikke det det var snakk om her. Her var det snakk om at noen mente jeg klagde mye pga at jeg har nevnt opp til flere ganger nå at Fredrik og jeg sliter i forholdet vårt. 🙂

      Det du skriver angående å fortelle eller ikke fortelle har faktisk litt med det innholdet i dette blogginnlegget å gjøre: Hadde jeg ikke fortalt om dette, og et eventuelt brudd oppsto, ville jeg få høre at jeg latet som at alt var perfekt, at jeg hadde faket alt jeg hadde skrevet om på bloggen i perioden før bruddet (siden jeg da hadde unnlatet å fortelle noe om det) og så videre.

      Og nå som valgte å være åpen om det, så får jeg høre at jeg klager når jeg skriver om det, at jeg burde ta meg sammen og slutte og ikke tro at et kjæresteforhold bare er fryd og gammen osv.

      Da valgte jeg å være åpen om det, slik at det ikke kommer som et stort sjokk for alle lesere om det skulle bli slutt, og for at leserne mine ikke skulle følt at jeg ikke hadde vært ærlig i bloggen min, slik jeg har lovet at jeg skal være – om de kjipe tingene, og ikke bare de fine.

      Selv om jeg har skrevet om at vi har problemer, så kan jeg jo ikke ta høyde for at alle leserne mine tror at alle blogginnleggene mine handler om det. Da vil jo enhver “uskyldig” overskrift kunne bli vridd og vendt på til å handle om F og meg.

    6. Æ synes at e en suuper mamma te Leo og Noah<3<3 æ har fulgt med på bloggen din kjæmpe læng, og synes du blir beir og beir<3 æ synes det e suuprt at du dele oppturer og nedturer<3 et liv e jo itj perfekt. Stå på videre Jessica<3 æ har trua på dæ<3<3

    7. Synst du balanserer det veldig godt jeg! Klart livet ikke bare er gull og grønne skoger. Vi må ha litt dårlige dager for å sette pris på de gode også <3
      Stå på videre kjære deg, og nyt tiden! De blir så fort store de små <3

    8. Jeg kan ikke annet enn å si at jeg beundrer deg og alt du får til.
      Du er et fantastisk forbildet.
      Jeg er 21 år, og fikk positiv graviditets test i dag. Jeg vil bare skrike ut av glede, men vet at både svigerforeldre og dem som har ansvaret for utdanningen min vil bli “skuffet”. Er allerede mor til en på 1,5 år og dette var ikke en “god nyhet” for dem rundt meg da. Alle syntes det var synd på meg og slikt, mens jeg ville bare ha støtte slik at det kunne være noe positivt. Nå er jeg såå redd for å fortelle det når den tid kommer.
      Men når jeg leser bloggen din, så får du meg til å bare ville være stolt av det og ikke tenke over hva andre mener. For jeg er jo stolt, men bare redd for hva de rundt vil si. Men det er jo mitt liv, og det har du fått meg til å innse.
      Takk for at du blogger så åpent og ærlig! Du får meg til å se det positive i dette.
      Tusen tusen takk!!

    9. Synes du har en flott blogg. Det er ikke alltid like lett å “tilfredsstille ” alle.
      Jeg kommer i allfall til å følge deg og din flotte familie på ferden videre😊😊

    10. Et ordtak som heter:Ingen kan gjøre alle til lags.Og det er jo veldig sant.Du skriver jo om opp og nedturer,gode dager og mindre bra dager..Er jo akkurat sånn livet er for oss alle…selv om en er 18 eller 60…ingen er perfekte og alle har sitt å strikke med…

    11. Synes du har en fin balanse, og det tror jeg de fleste som leser alle innleggene dine er enig i! Å fortelle at ting ikke er lett,er ikke det samme som å syte. Om det er en ting du ikke gjør, så er det nettop å syte her på bloggen din! Takk for en kjempe fin blogg 😊

    12. Hei, jeg har mer eller mindre lest bloggen din siden du først poppet opp på topplisten til blogg.no og jeg tenkte jeg skulle komme med noen tanker. (Jeg liker bloggen din veldig godt, hvis du skulle være i tvil)
      1. Jeg føler du er veldig redd for å få negative tilbakemeldinger og tar mye hensyn til det. Som du skriver her, du bruker tid på å tenke på balansen mellom det du legger ut i forhold til hva folk vil ha. Sammenlignet med de rundt deg på blogglisten så mener jeg at du har et utrolig snilt kommentarfelt. Du har veldig mange faste lesere som liker deg og familien din. (Baserer dette på at du sier at du ikke sletter kommentarer, så da er responsen i kommentarfeltet den faktiske responsen). Jeg skjønner at det er skikkelig dritt selv om det bare er en negativ kommentar, men du vil alltid møte på folk som er uenig med deg og jeg elsker når jeg leser blogger som tør og si hva de mener eller legger ut det de vil. For eksempel når sofie elise tør og legge ut et eget innlegg om vippeextensions når hun har fått tusenvis av lesere fra VG som syter og klager over at hun bare må legge ut innlegg om flyktninger og dyrevern. (Gir det noe mening?, skriv hva du vil så får folk heller syte litt. Jeg mener i bunn og grunn er det de faste leserne dine som burde telle og vi liker deg uansett om du skriver side opp og ned om hvor trist livet ditt er, fordi det er jo det som opptar deg for tiden)
      2. Bare et lite ønske fra meg. Du skriver veldig mye om barna dine og forholdet ditt med fredrik, men jeg skulle så gjerne vite mer om deg! Hvor liker du og reise? Hvor går din neste reise? Anbefalinger om restauranter, kinofilmer, bøker, serier, band, klesbutikker, middagstips. Hva føler du at du er flink til bortsett fra og være mor? Hva likte du med Gjøvik som du vokste opp. Hva liker du med Larvik? Hva er forskjellen på disse to stedene? Har du noen hobbyer? Hadde du noen hobbyer før du fikk barn? Treningsøvelser du liker? Dagens outfit? Har du lyst på et dyr? Hva tenker du om å ha dyr med barn? Hvor ser du deg selv i fremtiden, hva vil du jobbe med, hva ville du jobbe med som barn? Når er det innenfor at begynner med sminke? Hvilke blogger leser du? Bilder og opplevelser fra du var liten?
      Jeg skulle gjerne sett egne blogginnlegg med hvert av disse temaene, ikke bare en setning under en spørsmål-svar runde. Velg en dag i uken og dediker den til et innlegg om deg selv. Det hadde vært awsome. (Jeg bare gjetter her, men er grunnen til at du ikke skriver mye om deg selv 1. Du tror ikke det er derfor folk leser bloggen din? 2. Du synes ikke det er noe interessant å skrive om fordi du er opptatt av Fredrik, Leo og Noah? 3. Med en gang du skriver om deg selv så kommer alle negative kommentarer til og gå rett på deg som person og det er ikke noe gøy? 4. Du føler selv at du skriver masse om deg selv og lurer på hvor i all verden denne kommentaren kom fra?
      Uansett essensen av denne kommentaren er jeg vil ha mer om deg og jeg vil at du skal tenke mindre på hva alle andre mener fordi du er mer en bra nok. (En liten selvmotsigelse fra meg her kanskje som i teorien sier at du ikke burde bry deg om at jeg spør etter mer innlegg om deg, jaja, håper du skjønner hva jeg mener 🙂
      Uansett så elsker jeg hvert innlegg du skriver så jeg tar det jeg får 🙂 Ha en fin dag!

    13. s: Tusen takk for denne kommentaren! Satte veldig stor pris på at du skrev den, skal ta med meg tipsene om blogginnlegg videre, og det å gi litt mer faen i hva “alle andre” mener 🙂

      Det gjør meg skikkelig glad å hør at du elsker hvert blogginnlegg! Ha en veldig fin dag du også <3

    14. herlig innlegg igjen, synes du er veldig voksen og bare være 18 + at du er veldig god mor for Noah og Leo.
      og jeg synes det er kjempe bra at du skriver om livet ditt, både om barna, fredrik og ellers om hverdagen din 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg