DAGENS TENÅRINGER ER DUMME OG GRAVIDE

Denne overskriften kom jeg over i dag.

Av en eller annen merkelig grunn er det blitt slik at mange tror at det er blitt vanlig å bli tenåringsmamma, og at det i tillegg er blitt populært! For nei, dagens unge er utvilsomt ikke dumme, og de er hvert fall ikke gravide.

Det kan muligens se ut som om det er blitt vanlig å bli gravid når man såvidt er blitt tenåring når man logger seg på Facebook, blogg eller Instagram – fordi alt har blitt så mye mer tilgjengelig for oss gjennom sosiale medier, men det er det nok langt i fra realiteten. I hvert fall om man skal tro det nyeste av statistikk og tall som viser at det er omtrentlig 1300 nye tenåringsmødre i året.

Antall tenåringsmødre har faktisk sunket med 80% siden 70-tallet, så det er lite tvil om at det var mye mer vanligere før enn det er nå. Forskjellen er kanskje bare at det blir mye mer synlig nå i dagens samfunn nettopp på grunn av sosiale medier og at det alltid er en viss sjokk-faktor knyttet til gravide tenåringer, som igjen fører til at det gjerne blir spredt når det først skjer.

Det var egentlig ganske deilig å lese at statistikken over gravide tenåringer ikke har skutt i været, ikke fordi jeg nødvendigvis ikke synes noe om at jenter som vil bli gravide, skal bli mødre i tenårene (Jeg ønsker jo kun at man skal kunne ta et valg man med størst sannsynlighet kan leve godt med resten av livet) men med tanke på hvor ofte det hender at jeg blir beskyldt for å oppfordre tenåringer til å få barn ved bare å skrive en blogg om det. 

Som jeg har sagt tidligere til dere så har jeg faktisk aldri møtt eller snakket med noen som har ønsket å havne i den situasjonen med å bli gravid i tenårene. Aldri. Generelt sett kan man vel også si at det ikke er noe de aller fleste tenåringer ønsker seg. At det er populært å bli mamma tidlig synes jeg er en helt merkelig påstand å komme med, og det er virkelig ikke min opplevelse.

Jeg synes på en måte det er litt vanskelig å skrive om dette, for samtidig som at jeg ikke vil romantisere det å være tenåringsmamma, så elsker jeg barna mine over alt på jord, og jeg ville aldri vært den samme uten dem. Jeg vil ikke legge skjul på at jeg elsker å være mamma. Samtidig, vil jeg jo ikke oppfordre noen som kanskje er i en vanskelig situasjon som tenåring og som tror at å bli mamma og å skape sin egen familie vil gjøre lykken komplett, eller at det vil løse alle problemer ved å skape seg en slik ny tilværelse. Jeg vet jo at jenter i tenårene, spesielt de første årene, kanskje kan være lettere påvirkelig enn eldre jenter.

Jeg oppfordrer ingen til å bli gravide i tenårene, men jeg fraråder heller ikke. Jeg har ikke ett fasitsvar å gi alle. Vi kan være så forskjellige og ha så forskjellige utgangspunkt, det som er riktig i min situasjon er ikke nødvendigvis mest riktig i din situasjon. Men uavhengig av det er jeg slett ingen til å dømme andre for valgene de tar. En ting er imidlertid helt sikkert, og det er at det ikke kryr av, dumme, gravide tenåringer der ute, snarere tvert i mot!

 

10 kommentarer
    1. Du er et levende bevis på at tenåringsmødre hvert fall ikke er dumme! Du beviser at en mor som er i tenårene, kan være minst like god som ei på 30år som har fullført utdannelsen sin og har et tilsynelatende “perfekt” liv.
      Fint skrevet forresten 🙂

    2. Jeg var 17 år når jeg ble gravid og jeg ønsket å bli gravid. Det er det beste som har skjedd med og jeg elsker datteren min og kjæresten min over alt på jord ❤ det er tøft i perioder å ha en baby, men det er så verd det! Hun blir 1 år om noen dager og jeg ville ikke byttet det mot noe. Elsker bloggen din 😆

    3. 1300 tenåringsmødre er ett problem og det er vertfall veldig mange
      barn og ungdom skal ikke ha barn
      man skal ikke ha barn før man minst er 25 år
      eg hadde en vennine hun veninnen sin mor var bare 17 år da hun fikk hun
      og konsekvensen venninen min gjorde var å ta selvmord

    4. Haha jeg har alltid ville ha en unge og alltid følt at jeg kom til å bli gravid ung. Fordi jeg kan rett og slett ikke vente med å gi all den kjærligheten og omsorgen de trenger på alle områder. Jeg prøver ikke å bli gravid, men om det skulle skje ville jeg blitt glad, ikke lei meg. Jeg har alltid vært veldig moden for alderen. Jeg er 17 år og jeg gleder meg vilt mye, om det er om et år eller når jeg er 26.

    5. Bra skrevet, men håper ikke du bare har brukt denne kilden.. https://www.nrk.no/norge/tenaringer-blir-sjeldnere-gravide-1.8035080. Det er ikke “nyeste statistikk”. Artikkelen er 5år gammel, noe som vil si at informasjonen er nok hentet for en 6-7 år siden. Viktig å huske på når du trekker frem statistikk. Ikke vondt ment, bare konstruktiv kritikk 🙂 Da jeg selv gikk på ungdomsskolen/starten av vgs. var ingen jeg kjente på samme alder gravide. Samme sted, samme alder, nå; 7 år senere er det en del. Ikke veldig mange, men her jeg kommer fra har det vertfall øket. Tror det er noe som varierer fra år til år. Er ikke noe særlig statistikk på det. Godt poeng at vi er mer tilgjengelige da, men tror ikke det har alt å si 🙂 Ellers bra innlegg! Vil bare gjøre deg oppmerksom på å sjekke dato på kildene dine før du tar de for god fisk 😉

    6. For meg var det ikke rett å få barn tilig. Ble gravid som 19 åring (kansje ikke tilig for deg/andre haha) med tvillinger. Alene.
      Så jeg tok abort..
      Glad man har den muligheten til å velge selv!

    7. Veldig enig med deg. Det er helt individuelt når det er riktig tid å få barn. Dette er helt opp til hver enkelt.
      Og til deg anonym, hvordan kan du si at ingen under 25 år burde få barn? Alle har en ulik livssituasjon.
      Selv er jeg 23 år og gravid med termin i juni, føler meg ikke ung gravid. Jeg har universitetsutdanning og har vært i 100% jobb i snart 2 år. Jeg eiger et rekkehus sammen med samboeren min og vi har vært kjærester i 7 år og samboere i 5 år. Vi har god økonomi, 2 katter og 2 biler. Ingen i hverken familie eller vennekrets ble overrasket over at vi nå er gravide.
      Poenget er at det er helt individuelt hvor personer er i livet og modenhet. Noen kan føle seg klare for barn som 18- åringer, andre ikke før 30-årene og noen blir kansje aldri klar for barn.

    8. bra skrevet 🙂 jeg tenker at man er klar når man selv er det 🙂 hva alle andre mener blir egentlig likegyldig, jeg var ikke klar før jeg var 27,mens flere av venninene min var både 16,17,20 og 23 så synes ikke man skal dømme noen jeg, du er kjempe flink mamma til Leo og Noah og det er det viktigste ,mange godt voksene som ikke kan ta vare på barn heller

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg