HAN SYNES DET ER LIKE VIKTIG SOM MEG!

Hei dere, og gratulerer så mye med kvinnedagen!

Mange setter spørsmålstegn til om vi egentlig trenger denne dagen. Det kan jeg faktisk ikke helt forstå at noen mener. Jeg skulle for øvrig ønske at vi ikke trengte den, det hadde jo vært det aller beste.

Menn og kvinner vil aldri bli helt like – og det i seg selv er greit. Vi er forskjellige fra naturens side og kommer aldri til å bli 100% like. Det kan vi like gjerne akseptere først som sist. Men det betyr ikke at vi ikke skal ha helt like muligheter og at vi ikke skal være like mye verdt, for det er vi alle sammen, uavhengig av kjønn.

Jeg skjønner for det første ikke hvorfor feminist skal være et negativt ladet ord? Det betyr jo faktisk i grove trekk at man er opptatt av likeverd og likestilling mellom menn og kvinner. Hvordan får det blitt noe galt? Er ikke det egentlig utelukkende en god ting?

Hvor ofte kalles ikke kvinner for horer av ulike absurde grunner, sammenlignet med hvor mange menn som blir kalt “mannehorer” av samme grunner? Hvorfor er det sosialt akseptert at menn kan fortelle at de har hatt flere sexpartnere, mens ofte når en jente gjør det, så blir hun kalt for løs og billig? Hvor ofte skjer det at kvinner blir undertrykket og trakasserte, sammenlignet med hvor ofte det samme skjer med menn? Og hvorfor er det slik?


Samboeren min hadde fått med seg at det var kvinnedagen, og tok seg bryet med å overraske meg skikkelig med blomster i dag! I en perfekt verden er alle menn i hele verden opptatt av likestilling og at kvinner er like mye verdt som menn – men slik er dessverre ikke virkeligheten. Det er grunnen til at, til tross for det egentlig bør være en selvfølge, jeg setter pris på at samboeren min også stiller spørsmål omkring hvorfor i alle dager vi ikke er likestilte i 2017.


For kvinnedagen er vel og bra, så lenge den bidrar til at vi blir mer bevisste på dagligdagse situasjoner som undertrykker kvinner, og ikke bare klikker “Liker” på de artiklene som deles i dag om hvorfor vi trenger kvinnedagen. For den trengs!

10 kommentarer
    1. Hvorfor skal ikke Fredrik ha permisjon? Han kunne jo hatt permisjon når du begynte på skolen i august. Først betalt og så litt ulønnet så kunne du begynt på skole og Noah kunne ventet til han var litt eldre før han begynte i barnehage. Alle har rett på permisjon hvis du har vært i jobb/skole de siste 6 mnd før barnet ble født. De ti ukene han har rett på mister dere jo hvis han ikke tar de ut. Så utrolig kjedelig for Noah og ikke få ha kvalitetstid med pappaen sin og ikke minst Fredrik som ikke har hatt permisjon med noen av barna sine. Det er veldig uvanlig at ikke begge foreldrene har permisjon (sjekk statistikk hvis du er uenig) du som liksom
      Er så opptatt av likestiling. Går det ikke begge veier? Syntes virkelig det er så trist at du kun har ungdomsskole utdannelse og gang på gang utsetter det. Det er så mye du ikke vet om hvordan verden fungerer i forhold til naturfag, matte og ikke minst historie. Du er så flink å skrive, men jeg føler på mange måter jeg ikke kan ta deg seriøs når du ikke en gang har åpnet en videregående bok..Er det ikke kjipt å gå i klasse med folk som er fire år yngre enn deg?

    2. Amalie: Hei Amalie!

      Fredrik har ikke krav på permisjon siden jeg mottok engangsstønad, da blogg ikke kvalifiserer til permisjonspenger. Så nei, han har ikke krav på permisjon – da ville han selvfølgelig hatt det!
      Ja, det er nok uvanlig at begge foreldrene ikke har permisjon, men vår situasjon er jo alt annet enn vanlig også.

      Selvfølgelig går likestilling begge veier, men at du klarer å vri det om til at jeg ikke er for likestilling fordi Fredrik ikke har krav på permisjon, synes jeg blir litt rart.
      Trist at du føler du ikke kan ta meg seriøst fordi jeg har valgt å prioritere barna og vente til de er klar for barnehagestart, når jeg har hatt mulighet til det. Skolen går ingen steder, men barna vokser for hver eneste dag som går. Jeg tror det hører sjeldenheten til at man angrer på tid man har brukt på barna 🙂

      Fredrik er for øvrig ferdig med sin utdannelse til høsten dette året.

      Om jeg skulle synes det skulle være kjipt å gå i klasse med med noen som er flere år yngre enn meg, så kan jeg i verste fall ta videregående som privatist. Da Fredrik gikk på videregående var det for øvrig mennesker fra eldre kull, uten at det hadde negative konsekvenser for noen av dem, verken de eldre eller de yngre i skoleklassen.

      Du har helt rett i at skolen er nøkkelen til mye kunnskap, og at det er en viktig for å utvikle videre forståelse av hvordan verden henger sammen og fungerer, men jeg har også lært mye den tiden jeg ikke har gått på skole. Det har bare ikke skjedd i et klasserom 🙂
      (Dette betyr for øvrig selvfølgelig ikke at jeg ikke skal begynne på skole på et eller annet tidspunkt, for det er åpenbart helt essensielt i dagens samfunn, og ikke minst i fremtiden!)

      Jeg synes det er veldig trist at du føler det slik, og jeg håper jeg alltid beholder evnen min til å se mennesket bak. Måtte det være bak den eventuelle (manglende) utdannelsen, høyere utdannelsen, utseendet, eller fattig/rikdom. Utdannelse er uhyre viktig, men det er ikke viktigere enn at jeg prioriterer barna jeg har valgt å sette til verden. Heldigvis utelukker ikke det ene nødvendigvis det andre, og høsten 2018 er jeg tilbake på skolebenken – slik jeg har skrevet til dere i flere blogginnlegg tidligere. Det gleder jeg meg til, for jeg merker at det skal bli godt å komme i gang!

      Ha en super kveld videre, og takk for kommentar 🙂

    3. Det med at blogg ikke kvalifiserer til permisjonspenger ante jeg ikke. Så der må du bare unnskylde min uvitenhet. Grunnen til at jeg har reagert på dette er rett og slett fordi du ikke har nevnt noe om det og bare skrevet “Fredrik har ikke rett på permisjon” da virker det som om det er noe han har gjort for å ikke fortjene permisjon hvis du skjønner? Jeg syntes du virker utrolig smart og jeg ser nå at kommentaren min kanskje var litt frekkere enn den var ment til. Jeg har fulgt bloggen din helt siden du var gravid med Leo defor har jeg hele tiden ventet på at du skulle begynne på videregående og begynne på veien mot psykolog drømmen. Men barna er selvfølgelig viktigst, det er jeg enig i. Ha en fin kveld!

    4. Amalie: Det skjønner jeg fullt og helt! Jeg har jo ikke vært helt tydelig med hvorfor Fredrik ikke har rett på permisjon, så at du trodde at han hadde det er slett ikke rart. Jeg må jo nesten beklage litt for at jeg har vært så uklar rundt dette!

      Det går helt fint, jeg tolket ikke kommentaren din frekt, men heller litt kritisk – og det er det fullt lovlig å være! Jeg håper ikke du tolket min kommentar noe ubehagelig eller uhyggelig, for den var ikke ment slik 🙂

      Det er utrolig morsomt å høre fra dere lesere som har fulgt med så lenge! Psykolog-drømmen er fortsatt høyst reell og som sagt så gleder jeg meg til jeg har fått startet. Utdannelse er jo faktisk nøkkelen til livet videre, bloggen varer jo heller ikke evig! Tusen takk!

    5. Jeg synes du er kjempeflink! Å si at man ikke kan ta deg seriøst fordi du ikke har åpnet en vidregående bok blir for teit. Jeg går i 3 klasse på medisin (der folk absolutt har åpnet en vgs bok, og mer en det), og du er mer moden og reflektert en 90% av de jeg studerer med. Den viktigste kunnskapen i livet kommer ikke fa bøker.. Stå på! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg