BABYEN DIN BLIR IKKE BORTSKJEMT!

Har du noen gang fått høre at du ikke burde ta opp babyen din med en gang han gråter, fordi de har “godt av å gråte litt” – eller fordi “det styrker lungene, og er bare bra”? Har du kanskje fått høre at du ikke burde amme barnet ditt i søvn, eller at du skjemmer bort barnet ditt med kroppskontakt, nærhet, mating eller samsoving?

Jeg har vært mamma i så og si 2 år nå, og det har vært to år fullt av utfordringer, glede, lykke og dårlig samvittighet. Ikke minst har det vært 2 år fylt av den type råd. Velmenende råd fra andre mennesker, alt fra øvrige familiemedlemmer til fremmede, om hva jeg ikke burde gjøre med barnet mitt. Måtte det være vedrørende samsoving, å ikke amme barnet i søvn, eller å la være å løfte opp babyen med en gang babyen begynner å gråte når den ligger i vuggen sin.

Det er enkelte ting jeg har aldri har skjønt, og det handler mye om forventningene som er satt til babyen allerede når den nyfødte kommer hjem fra sykehuset med foreldrene sine.

Hva med å lytte til babyen?

Det er en slags automatikk i at babyer skal sove i egen seng på eget rom fra fødselen av, og faste rutiner skal innføres fortere enn svint. Er dette en realistisk forventning til et nyfødt barn? Glemmer vi at disse små babyene har ligget i magen i hele 9 måneder, hvor de har kjent på følelsen av nærhet og trygghet konstant? Trygt i magen til mamma, hvor de har fått alt av næring, og alt de trenger så lenge de har eksistert? Så lenge de kan huske? Når babyen er kommet ut i den store, skumle verden og har en person som er selve symbolet på trygghet for ham eller henne – så skal barnet forventes å sove i egen seng, helt alene? Uten tryggheten som babyen kjenner så godt til? 

Er det bare meg, eller er det noe som skurrer her? Er dette virkelig logisk å forvente av et lite barn, en relativt fersk verdensborger som ikke har kjennskap til livet utenfor magehulen sin?

Det er flere aspekter av denne saken som jeg ikke forstår. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Jeg synes det er skummelt å sove alene, og hvert fall helt alene på et rom! Om jeg kan, så vil jeg veldig gjerne helst slippe å sove alene i det hele tatt. Og jeg er 18 år, og har to egne barn. Jeg tror ikke en gang min egen mor på over 40 år liker å sove helt alene, og det er sjeldent at jeg møter andre mennesker som digger å sove helt alene uten sin partner eller uten trygghet på et eller annet vis. Hvordan kan vi da forvente at nyfødte babyer skal synes at det er helt toppen?

Og om barnet da skulle begynne å gråte, så skal babyen bare gråte seg selv i søvn? Fordi “det har den godt av” og “lungene blir styrket av det”? Jeg bare lurer, altså..

Jeg hører også om de som blir frustrerte fordi barna deres ikke vil sove på eget rom fra fødselen av. “Babyen min har fått ren bleie, er mett i magen sin, har fått nok stimuli og lek i løpet av dagen, og har ingen fysiske plager. Jeg vet jo at det ikke er noe som tilsier at babyen min ikke får sove, så derfor lar jeg han bare ligge og gråte.”

Og de blir støttet av de som kommer med alle rådene. “De kan fint gråte litt, de skal jo ikke skjemmes helt bort heller”

Babyer blir ikke bortskjemte!

Jeg er av den oppfatning at jeg ikke tror babyer gråter fordi de har lyst. Og jeg tror definitivt ikke at de gjør det fordi de er utspekulerte små vesner som ikke vil at du skal sove om natten. Babyens gråt er språket deres, den eneste måten de kan kommunisere med deg for å gi beskjed om noe. Jeg tror det med få unntak alltid er en grunn til at babyer gråter. Hva om babyen har behov for nærhet? Litt ekstra kos? Trygghet – som babyen ikke finner på samme måte alene i sin egen seng?

Mammarollen kommer uten bruksanvisning, og det er slett ikke enkelt å være nybakt mamma med alle menneskene som skal komme med så mange råd hele tiden. Det har jeg selv kjent på kroppen. Spesielt når jeg fikk beskjed om at jeg ikke burde amme babyen min i søvn, fordi “babyen burde lære seg å sovne på egenhånd”

Om babyen min vil ammes i søvn, så skal den få lov til det. Hvis babyen har behov for det, så kan jeg ikke forstå hvordan det skal ende i noe negativt. Mitt andre barn var en kolikk baby, og hadde ikke jeg ammet ham i søvn de kveldene han var noe roligere enn vanlig og det derfor var mulig å praktisere, så hadde jeg trolig sittet og bysset på ham enda.

I vårt samfunn har vi fått så mye kontroll over ting, at jeg tror det for noen kan føles som et nederlag at babyen ikke “gjør som den skal” ved at babyen plutselig kan finne på å ikke følge tidsskjemaet man har sett for seg. Både med tanke på søvn, mating, og måltider. Jeg tror vi kommer langt med å senke skuldrene, og la babyen styre showet. 

Aldri har jeg hørt om tenåringer som ammes, og aldri har jeg hørt om tenåringer som fortsatt samsover med foreldrene sine. Eller som i det hele tatt ønsker å sove i foreldrenes seng. Jeg tror alle oppegående foreldre gjør så godt de bare kan, og jeg er ikke ute etter å sverte noen. Men kanskje hvis vi bare lytter litt mer til babyen? Disse små barna er prisgitt at vi tar godt vare på dem, og at vi lytter til dem. Man skal selvfølgelige gjøre det man tror er til det beste for sitt barn, men jeg tror også at så lenge babyer får tid og tålmodighet, så vil ting gå seg til. Og jeg lover deg, babyen din blir ikke bortskjemt!

20 kommentarer
    1. Legger aldri igjen kommentarer på blogger , men må bare si at du er den mest veltalende bloggeren jeg vet om! Du virker så ekstremt smart og reflektert . Stå på 🙂

    2. Jeg er like gammel som deg, og har en sønn på 6 uker. Jeg er dessverre alene med han, derfor har jeg ikke alltid mulighet til å ta han når han gråter. Det er utrolig vondt å høre han gråte når jeg har hendene fulle allerede. Og siden det er bare meg og han, så sover han sammen med meg. Og jeg ammer han i søvn hver kveld kl 22, det er vår leggetid 🙂 ser ikke problemet i det hele tatt. Helt enig med deg!

    3. Så utrolig enig med deg!!
      Får rett og slett ont i hele kroppen av å tenke på at det faktisk er barn som må skrike seg i søvn!!!! Som du sier, barn trenger trygghet!
      Off, tårene bare renner nå jeg tenker på de små barna som ikke får den tryggheten de leter etter…
      ❤️

    4. Du har mange gode poeng, men jeg føler desverre at du er ute etter å “ta” de som ikke henter babyen med en gang den gråter, og de som ikke ammer babyen i søvn.
      Jeg er ikke ute etter å “ta” deg på noe, men jeg synest du virket litt vel negativ her. Bare noe og tenke over til neste gang 🙂 Overhodet ikke ment frekt!
      Og så må jeg bare spørre, for jeg forstod ikke.. Hva mener du med at tenåringer ikke ammes i søvn og ikke sover i samme seng som foreldrene? Selvfølgelig gjør de ikke det. Det betyr imidlertid ikke at barne slutter med det når de fyller året. Niesene mine har samsovet siden de var små, og de går nå på skolen og klar ikke slutte. Andre slutter når de er året og noen samsover aldri 🙂 Skjønte bare ikke poenger ditt med tenåringer…

    5. Utrolig flott skrevet.
      Velformulert og gode poeng, jeg er så enig med deg!
      Ønsker deg en fin kveld videre.

    6. Så deilig at denne trenden er i ferd med å snu! 27år og ble mamma for 5mnd siden. Her kjører vi på med samsoving, fri puppebar, bæring i sjal og hun løftes opp med en gang hvis hun gråter. Får stadig kommentarer på hvor harmonisk og trygg hun er, og jeg mener jeg vet hvorfor. Blir derfor passelig irritert når jeg får blikk og kommentarer om at jeg ikke må skjemme bort jenta, eller at jeg gjør henne “sær”! Jeg har ikke fått barn for å sitte alene, eller ha armene fri til en hver tid. Vi kan tilpasse oss en baby, men en baby har som du sier ingen forutsetning for å tilpasse seg oss! Kjenner jeg blir så engasjert i dette temaet, så blir glad når jeg ser at folk begynner å skjønne at vi må endre holdningene til det å få barn. ☺️

    7. Jeg er så enig med deg, babyer blir ikke bortskjemte. De har ligget i magen i 9 mnd pluss/minus de er vant til å få mat hele tiden, også skal de komme til verden å kjenne sult følelse for første gang, de skjønner jo ikke hva det er en gang å plutselig ikke ha mat hele tiden.
      Her er mini 3 mnd, hun har sovet mellom meg å barnefar fra dag 1, å hun kommer til å sove der så lenge hun selv vil. Hun sovner ved puppen når hun selv vil, hun får styre dagene som hun selv vil, av og til må hun vugges i søvn, andre ganger trenger vi bare skru på støvsuger å noen ganger skrur vi på vasken på kjøkkenet å står og holder hun i armene mine eller til barnefaren for at hun skal sovne. Jeg sier bare følg mammahjertet/pappahjertet du vet best selv hva som er best for deg å ditt/dine barn ingen andre 🙂 <3
      Jeg syns dette var kjempe godt skrevet 🙂 <3

    8. Du er bare helt fantastisk og setter ord på enormt viktige tema på en beundringsverdig og reflektert måte! Vær skikkelig stolt av alt du gjør og har fått til! Stort forbilde. Du imponerer gang på gang. Heier på deg og dine!

    9. Som om jeg skulle skrevet det selv! Blir så irritert når jeg hører enkelte si at jeg må la den lille gråte eller slutte å amme babyen min på 8. mnd så ofte som jeg gjør. Og Gud forby at han ligger i vår dobbeltseng, det er den største synden jeg gjør. Jeg kommer aldri til å nekte mine barn trygghet, nærhet, omsorg og kjærlighet. Og når ble det opp til andre å si hva jeg skal gjøre for mitt barn? Så lenge det ikke er snakk om liv eller helse som står i fare så synes jeg folk skal akseptere at jeg gjør det jeg føler er riktig og best for mine barn. Og man kan ikke skjemme bort babyer, de blir aldri bortskjemte! <3

    10. I boken “The Boy Who Was Raised as a Dog” står det en del om de fæle konsekvensene av at et barn ikke får den oppmerksomheten de trenger de første leveårene. Her er det vel mer ekstreme tilfeller enn når man bare lar barnet gråte fordi “det er sunt for barnet”, men det er fortsatt viktig å gi barnet den tryggheten den trenger når det er noe. Var en gutt de fikk inn med problemer, og etterhvert som de fikk gått inn i bakgrunnen hans så fikk de vite at siden foreldrene jobbet så mye så hadde de ansatt noen de stolte på til å passe på han. Personen fikk enda en jobb ved siden av og forlot barnet for seg selv mens hun var på den andre jobben i tro om at barnet vil jo ikke huske dette, så kan jo ikke være skadelig. Men mangelen på opperksomhet og kjærlighet fikk barnet til å få problemer senere i livet. Utrolig interessant lesestoff, så anbefaler boka virkelig. Hadde ikke trodd at de første leveårene skulle ha så mye å si på resten av livet som det det har. Et eksempel fra boka på dette er at barn som bodde i barnehjem etter eller annet sted i ett eller annet årstall hadde mye større sjanse for å dø, og mest sannsynlig var dette pga mangel på den “oppmerksomheten” de trengte. En stund siden jeg leste den, så husker ikke helt detaljert hvordan ting var

    11. Barn kan ikke bli bortskjemt på kos nei, og det er det dessverre mange som ikke forstår… Selv både samsover jeg og ammer minste frøkna på 9.5 mnd støtt og stadig i søvn, vi samsover også gjerne på dagen om muligheten byr seg og storesøstrene er i barnehagen!
      På dagtid ligger vi store deler på gulvet sammen, eller hun sitter i bæreselen tett inntil meg mens jeg får unna husarbeid. Både jeg og hun trives godt med det så kan folk bare få mene det de vil tenker jeg.

    12. Jeg får sjelden sove med mindre jeg har med meg bikkjene i senga. Ja jøss, det er chihuahuaer så de tar jo (tilsynelatende) ikke mye plass og de ligger for det meste i beinenden så jeg såvidt merker de er der, men det er allikevel den vitenen om at de er der som er viktig for meg. Og det er jo litt det samme for en baby også vil jeg tro, samt også moren. Jeg ville nok ikke følt meg like trygg på at mitt barn hadde det bra som baby hvis jeg ikke hadde det på samme rom som meg. Selvfølgelig inntil barnet hadde blitt stort nok til å sove på eget rom, men jeg ville fremdeles vært der hvis barnet kom inn for å si at det hadde hatt et mareritt eller om det bare ville komme og kose. Kos er det beste man kan skjemme bort barna sine med uansett alder. Og det er veldig viktig å skjemme bort barna sine med også, tenker jeg.

    13. Trodde folk var klar over at den der la-babyen-gråte-taktikken var avleggs for endel år siden. Det er mer skadelig enn positivt for barnet. Anbefaler alle å studere utvikingspsykologi, eller ta et semester med psykologi 1 (utviklingspsykologi)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg