IKKE GJØR DETTE!

Nå går det nok en gang mot sommer – og det har vært utrolig fint vær i deler av Norge de siste dagene. Det fine været kommer forhåpentligvis bare til å fortsette, og i den anledning vil jeg skrive en liten påminner. Det til tross for at jeg virkelig skulle ønske at å skrive dette blogginnlegget var helt unødvendig, så er det dessverre ikke det. Jeg har sett mødre som dekker til barnevognene sine med tepper flere ganger hver eneste sommer siden jeg fikk barn, og lurer på hvorfor dette enda skjer.

For jeg lurer på hvor mange nyhetssaker og artikler jeg har lest som advarer mot dette på det sterkeste, og det har i tillegg kommet frem at en barnevogn som er dekket til blir som en badstue for barnet som sitter eller ligger i vognen. Temperaturen stiger raskt, og barnet blir døsig, slapt, og overopphetet og de videre konsekvensene av dette er virkelig ikke noe hyggelige å snakke om. Før jeg leste mer om det, visste jeg ikke at konsekvensene kunne bli så store. Men små barn kan faktisk i verste fall dø.

Jeg mener ikke at noen mødre vel viten om konsekvensene dette kan medføre legger teppe over vognen til barnet sitt i sommervarmen, men det at det fortsatt skjer betyr jo åpenbart at vi trenger å snakke enda mer om det. Ikke minst trenger vi å si i fra. De små barna kan jo ikke akkurat si ifra selv.


Jeg vet at mange nordmenn kanskje vil føle at det ikke er deres business, og jeg vil overhode ikke være noe mammapoliti, men jeg vil virkelig oppfordre alle mine lesere til å si ifra på en OK måte om dere ser noen som dekker til vognen med teppe i tiden fremover og mot sommeren! Konsekvensene kan bli så alt for store om man lar være..

Klikk gjerne på liker knappen under innlegget for å spre blogginnlegget videre!

13 kommentarer
    1. Sa ifra til en om dette en gang og det teppet forsvant fort! Så ikke ut som hun var klar over det. Hater å blande meg i hva andre driver med, men akkurat det er så innmari viktig! Ble faktisk advart mot det å dekke til vognen allerede på fødselsforberedende kurs. Kjempe bra at du skriver om det!<3

    2. Takk for at du deler! Blir fortsatt sjokket når jeg ser folk gjøre det og blir enda mer sjokket når jeg ser folk forsvare det med at det er hull i helseteppene. Små hull hjelper ikke…! Det beste er å ha full åpning i vognen. Ja barnet kan få sol i øyene. Men å bli blenda er bedre enn å ikke få puste. All forskning tilsier at dette er kjempefarlig og det er noe som ikke kan bli delt for mye! 🙂 så bra at du som ung mor kan bidra til å fortelle både til unge mødre men og til eldre mødre som “alltid” har gjort det. Som ansatt innen helse er dette et tema jeg brenner for og hver eneste vår/sommer deler jeg informasjon på Facebook. Folk e sikkert drittlei – men tenker at om jeg når 1 ny og forebygger så er den ene også viktig 🙂 http://m.side2.no/sa-varm-ble-vogna-pa-10-minutter/8452534.html

    3. Så flott at du skriver om dette! E har selv sagt ifra til en mamma som hadde teppe over vognen og hun var så glad for at e sa ifra ❤

    4. Det er SÅ mange som bruker helseteppe også, fordi “dette har jo hull til lufting” og det er så feil! De er laget slik for å isolere å holde barn varme 🙁
      uff!!!

    5. Dette er så utrolig viktig! Som mamma skal jeg absolutt si ifra hvis jeg ser en mamma/pappa legge et teppe over barnevognen sin, og dette på en hyggelig måte. Jeg tror de fleste mammaer eller pappaer som ikke er klar over hvor farlig dette er, kan føle seg som verdens dårligste mor/far hvis man sier ifra på en feil måte. <3

    6. Amen! Utrolig viktig at dette blir sagt, nevt og delt! Kan ikke sies for ofte, for det er dessverre noe som blir praktisert. Og jeg håper alle som ser vogner med teppe over sier ifra til foreldrene (på en hyggelig måte) hvor farlig dette er!

    7. Jeg har barn selv og det går fint og bruke teppe over vognen, men du må bruke et teppe som puster 🙂 fint at noen passer på

    8. Anonym: noe sier meg at du har postet den kommentaren for å få en reaksjon, vel her kommer den i frykt for at jeg tar feil.
      Det har ingen ting å si om teppet puster, grunnen til st dette er farlig har ingen ting med CO2 og gjøre. Det er fordi det blir for varmt. Håper som sagt dette var tull, hvis ikke så rives hjertet mitt i biter på vegne av dine barn .

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg