TRODDE ALDRI DETTE SKULLE SKJE…

I dag har jeg startet med å gå gjennom med en anmeldelse av en kommentar jeg har fått i forbindelse med bloggen. Denne kommentaren har vært det verste jeg har lest i løpet av min tid som blogger.

Det sies at man “skal tåle litt” som blogger, at man skal da kunne takle litt stygge kommentarer. Det synes ikke jeg, for vi er da også mennesker på lik linje med alle andre. Ja, vi utsetter nok oss selv for mer kritikk enn mennesker uten offentlige blogger – men jeg synes likevel ikke at man på noen som helst måte kan gjøre seg fortjent til, eller at noen skal kunne rettferdiggjøre at man blir slengt dritt til. For øvrig er det nok mange bloggere som ikke ser ut til å klare å skille det som faktisk er stygge kommentarer, og det som er kritikk. 

Jeg kan ikke akseptere alt, og man skal ikke akseptere alt. Jeg er ikke bare en blogger, jeg er også mamma. Å være mamma er den viktigste rollen jeg har. Barna mine er det mest dyrebare jeg har, og jeg elsker dem til døden akkurat som alle andre mødre. Jeg vil gjøre alt i min makt for å beskytte dem. Jeg fikk en grusom kommentar her om dagen, som handlet om seksuelle overgrep mot barnet mitt. Jeg får vondt langt inne i hjertet mitt når jeg skriver det.

Noen vil sikkert mene at jeg skulle helst bare latt det gå, og ikke gi disse menneskene oppmerksomhet. “Det var sikkert bare en spøk” Ja vel, men det gjør det ikke greit. På ingen måte! Jeg har nulltoleranse for denne typen kommentarer, og det kommer jeg til å ha i fremtiden også. 

Ved å ikke gjøre noe med en kommentar som denne, så sender jeg ut signaler om at dette er greit, og det er ikke greit på noen som helst måte. Som jeg sa til politiet i dag da jeg var innom for å snakke med dem, jeg føler meg faktisk pliktet til å anmelde en sak som dette. For det er å gå langt, langt over streken uansett om det er ment som en eller annen syk spøk eller ikke. Det er uansett ikke morsomt. Overgrep er ikke gøy! Hva slags syke mennesker er det i så fall som synes det?! Jeg vet ikke 100% hva kommentaren var ment som, og ikke har jeg tenkt til å analysere det heller. Den delen tenker jeg nemlig å la politiet ta seg av.


Men jeg er ganske sikker på at de uansett, i likhet med meg, ikke finner dette det snev artig.

41 kommentarer
    1. Kjempe flott at du anmelder. Er helt enig og støtter deg i at dette skal en ha nulltoleranse overfor!!
      Stå på!!

    2. Herregud, dette er jo helt sykt!
      Jeg håper politiet finner den skyldige, spøk eller ikke, dette er jo bare kvalmt.

    3. Grusomt! En grunn til at jeg aldri kunne vært blogger. Hadde ikke taklet det. Blir kvalm!!! Skremmende hvor mange syke mennesker det finnes det ute. Noe vi ikke kan ha kontroll over dessverre. Også en grunn for at jeg ikke deler bilder av barna mine på nett. Man vet aldri hvor de kan ende opp :’-(

    4. Det finnes ikke ord, noe så grusomt! Utrolig bra gjort av deg å anmelde. Det i seg selv er et viktig signal om at dette er totalt uakseptabelt. Synes du er en fantastisk person som tar tak i alvorlige saker som dette!

    5. Nei herregud, dette skal du fader meg ikke la gå.. Du gjorde helt rett i å gå til politiet med dette. Som du sier, om personene får gå uten konsekvenser så vil de aldri slutte. Blogger eller ei, nettmobbere skal tas uansett hvem som er mottakeren! Stå på!

    6. Helt riktig gjort av deg. Dette er ikke noe man skal overse og la være å gjøre noe med. Dette er så motbydelig som det får blitt og jeg kjenner jeg blir så sint! Hvordan kan folk si å gjøre noe slikt?! Håper virkelig denne personen får smake egen medisin og får konsekvenser.
      Ha en riktig god kveld videre, skjønne deg! Du er en god mor <3

    7. Jeg syns også du skal huske på hvem som eksponerer barna sine på nett for en hel verden, sånn at slike syke mennesker har mulighet til å skrive sånt. Hjertet mitt blør faktisk også for guttene dine som blir lagt ut på denne bloggen med mange tusen lesere

    8. Anonym: Du kan vel ikke helt seriøst mene at dette er min feil? Fordi jeg skriver en mammablogg om hverdagen vår så er jeg skyldig i at syke mennesker legger igjen slike kommentarer?

    9. Det er ikke din feil at det finnes syke mennesker. Men det er ganske naivt å tro at dette ikke skjer i 2017. Viser til en kommentar lenger opp her. Følger ikke folk med på nyhetene?
      I en perfekt verden så skulle ikke noe som dette eksistert. Men sånn er det ikke desverre. Vi som foreldre må ihvertfall gjøre det vi kan for å beskytte våre små. Du kan ikke forhindre fæle mennesker å lese bloggen din, men det er du som velger å eksponere barna dine. Her ser du baksiden av medaljen.

    10. Enig med anonym. Nei det er ikke greit med slike kommentarer. Men man skal faktisk beskytte barna sine. Og ved å brette ut livet deres på nett så gjør man ikke det. Du fratar dem retten til privatliv. Og du gjør de mer utsatt for slike skremmende mennesker som kan kommentere ting om dem, bruke bildene, lage falske profiler, osv

    11. Kommenterer tilbake til Anna vedrørende kommentaren min ovenfor.
      Kommentaren jeg har skrevet over, er ment skrevet på en slik måte at jeg synes sånt ikke skulle eksistert i 2017, og at det ikke skal eksistere i det hele tatt!
      Nyheter ønsker jeg helst ikke følge mye med på, da på grunn av at jeg ikke trenger å lese grusomme nyheter eller se de visuelt for å vite at forferdelige mennesker finnes og at grusomme ting skjer i verden.

    12. Anonym:
      Mamma som 16
      11.04.2017 kl.13:41

      Anonym: Fratar retten til privatliv fordi jeg deler bruddstykker og få prosentandeler av hva vi gjør i hverdagen vår, da har jeg jammen hørt det også. Det er ikke sort hvitt. Barna kan utvilsomt ha privatliv selv om jeg gjør overnevnte (deler noe av hva vi gjør i hverdagen.

      Det er ikke sånn at enten deler man alt og fratar barna all rett til privatliv, ELLER så holder man barna fullstendig utenfor bloggen og ikke fratar dem retten til privatliv.

      Får for øvrig litt assosiasjoner til voldtekt debatten når jeg leser det dere skriver, uten sammenligning for øvrig (!) Holdninger som går på at: “kler du deg litt utfordrende, så ber du jo litt om det”

      Ber jeg om å få slike grusomme kommentarer fordi jeg skriver mammablogg (og samtidig gir barna et privatliv, for det går nemlig fint an!) og deler fine bilder av dem?

      Burde jeg skrive og utlevere for eksempel adressen vår? Nei. (Dette har jeg heller ikke gjort, det er kun et eksempel) Burde jeg ta noen som helst forholdsregler? Ja, det burde jeg nok. Men vi burde ikke lete etter flest mulige forholdsregler, det er jo ikke det som burde vært fokuset i en diskusjon som denne selv om selvsagt skal beskytte barna sine etter beste evne (noe jeg faktisk også tenker at jeg klarer å gjøre selv om jeg skriver mammablogg) for det er de syke menneskene som kommenterer slikt som gjør noe galt – ikke jeg.

    13. Blir skremt over ansvarsfraskrivelsen her. Skal man ikke gjøre det man kan i sin makt for å beskytte barns sine?
      Adressen din tar det 3 sekunder å google.
      Håper det etterhvert kommer en lov som kan bidra til å gi mindreårige rett til personvern på nett. Vi må tenke fremover, verden utvikler seg – og internett er er stort og farlig sted.

    14. Etter min mening gjør du ikke det nei. Verken du eller andre mammabloggere. Dette vitner jo den kommentaren du fikk om.
      Men ditt liv, dine barn. Håper du slipper flere ubehagelige opplevelser av samme sort.
      Mammaglede: Det grusomme her i verden forsvinner ikke selv om man lukker øynene. Det minste vi kan gjøre er ivertfall i følge med og skaffe oss kunnskap for hvordan vi på best mulig måte kan beskytte oss mot slikt.
      Over og ut.

    15. Selvfølgelig kan du gjøre alt i din makt for å beskytte barna dine selv om du blogger; det er ikke enten eller. Men du må huske at du gir hele verden tilgang til bilder av dine barn, bilder som kan manipuleres og legges ut overalt på nettet.
      Det er overhodet ikke greit med slike kommentarer, og i en ideell verden hadde de (som nevnt over her) ikke eksistert, men det gjør de og da må man faktisk ta forholdsregler. Nei, man skal ikke “lete” etter forholdsregler, men man skal ta de forholdsreglene man kan for å unngå sånne type kommentarer og utnytting av bilder. En forholdsregel er å ikke dele private bilder av barn som ikke kan gi sitt samtykke selv. Det handler om å forholde seg til samfunnet slik det faktisk er, ikke slik man ønsker at det selv skal være, dessverre. Det er som å låse døren; gjør du ikke det må du forvente innbrudd, fordi det er slik samfunnet har blitt. Det er vanvittig dumt, men det er realiteten.
      Jeg kan forstå at det er vanskelig for deg å se problemet nå, men når du blir eldre tror jeg du vil se ting på en litt annen måte. For ordens skyld er ikke dette kritikk av deg som ung mor, jeg bare understreker at man får nye oppfatninger av ting mens man blir eldre.

    16. Jeg skjønner godt at du reagerer på slike kommentarer, og jeg ville også ha anmeldt det hadde det vært meg! Det er ikke greit at folk skriver slikt på nettet, og ingen fortjener å høre slikt.
      Jeg har opplevd misbruk i min familie, og for alt jeg vet kan jeg ha blitt misbrukt selv også. Heldigvis var jeg så liten at jeg ikke husker det, og godt er det! Det jeg vil fram til er at jeg har stor forståelse for dette temaet, og jeg mener du burde være mer forsiktig.
      Jeg skjønner du ikke deler mye av dine barns liv, men likevel deler du nok til at syke mennesker kan utnytte det. Det er direkte farlig, og syke mennesker er faktisk i stand til å skrive slike syke kommentarer, og å faktisk misbruke barn. Vi har alle ansvar for at barn ikke blir misbrukt, og det gjelder faktisk deg også. Jeg tror på at du beskytter barna dine alt du kan, og at du er en god mor, men jeg ville vært mer skeptisk til å dele bilder av barna dine, uansett hvor liten prosentandel det utgjør av deres liv.
      Jeg mener ikke å være slem eller ekkel, og jeg håper for all del at du ikke misforstår denne kommentaren. Men likevel om dette ikke er din feil og at du ikke har noen skyld i det som har skjedd, så har du faktisk et ansvar ovenfor barna dine, og du deler dessverre nok til at noen kan utnytte det, uansett hvor lite du føler du deler.

    17. Jeg er dessverre en av de som så kommentaren du nå har anmeldt. Den var motbydelig og gjorde meg fysisk kvalm. Jeg er til en viss grad enig med noen her – du utsetter barna dine for sånne ting når du deler bilder av de på en offentlig blogg. Det er dermed ikke sagt at du skal “ta til takke” med seksuelle kommentarer, tvert i mot! Du gjorde det rette, helt klart. Men jeg håper du ser litt hva andre mener med det de sier her. For det finnes syke mennesker her i verden, kvalme, horrible mennesker – og det er umulig å ende nettopp det. Dessverre. Du har der i mot en mulighet å minske på å utsette barna dine for dette – og det er ved å ikke offentliggjøre dem mot det.
      Man kan ikke beskytte barna mot alt, man kan ikke få bort alle syke mennesker – men en kan gjøre sitt for å beskytte dem så langt man kan. Bare tenk litt på det. Bilder kan manipuleres og postes på sider for pedofile, det er ikke lovlig, det er IKKE greit – men det skjer. Hele tiden.
      Hvorfor utsettr barna dine for dette, når det er så lett å unngå det?

    18. Selvfølgelig helt forferdelig at du får sånne kommentarer, og dette er en grunn til at man skal være forsiktig med å legge ut bilder av barna sine på nett. Nå kan jo selvsagt overgripere ta bilder av barn på badestrender og sånt om de absolutt vil ha bilder av vilkårlige barn, men ved å følge barn igjennom blogger så ser jeg ikke bort i fra at overgripere kan føle at de får et spesielt forhold til dem, som igjen fører til at akkurat de barna er spesielt interessante. Her følger de jo deler av oppveksten til barna, de ser hvordan de vokser til og får høre historier fra dagene deres. Du behøver ikke engang å legge ut bilder av ditt barn nakent eller halvnaket, for disse menneskene kan manipulere de bildene av barnet ditt som du har lagt ut fordi du tenker de er søte på de bildene (eller hva du nå tenker om bildene du legger ut), og sette hodet/ansiktet fra ditt barn på bilder som ikke er fullt så uskyldig. I tillegg må du være obs på at overgripere faktisk får mye informasjon om dine barn igjennom bloggen din, noe som igjen kan gjøre nettopp ditt barn til et lett offer, fordi en overgriper kan bruke denne informasjonen til å manipulere barnet ditt.
      Jeg sier ikke dette for å være slem, men jeg blir av og til litt oppgitt over hvor naiv mange foreldre er når det kommer til informasjon som legges ut på det åpne nettet. Jeg sier heller ikke at det er din feil at du får sånne meldinger, men du, som alle andre, kan ikke være så naiv å tro at dette ikke forekommer når man legger ut bilder av barn på nett. Det er utrolig mange personer som er syke i hodet sitt, og det er oss som foreldre som faktisk må beskytte barna så langt det lar seg gjør mot disse menneskene. For når skaden faktisk først skjer, kan det ta mange år å få et barnesinn friskt igjen.
      Men bra du anmelder.

    19. Selvfølgelig helt forferdelig at du får sånne kommentarer, og dette er en grunn til at man skal være forsiktig med å legge ut bilder av barna sine på nett. Nå kan jo selvsagt overgripere ta bilder av barn på badestrender og sånt om de absolutt vil ha bilder av vilkårlige barn, men ved å følge barn igjennom blogger så ser jeg ikke bort i fra at overgripere kan føle at de får et spesielt forhold til dem, som igjen fører til at akkurat de barna er spesielt interessante. Her følger de jo deler av oppveksten til barna, de ser hvordan de vokser til og får høre historier fra dagene deres. Du behøver ikke engang å legge ut bilder av ditt barn nakent eller halvnaket, for disse menneskene kan manipulere de bildene av barnet ditt som du har lagt ut fordi du tenker de er søte på de bildene (eller hva du nå tenker om bildene du legger ut), og sette hodet/ansiktet fra ditt barn på bilder som ikke er fullt så uskyldig. I tillegg må du være obs på at overgripere faktisk får mye informasjon om dine barn igjennom bloggen din, noe som igjen kan gjøre nettopp ditt barn til et lett offer, fordi en overgriper kan bruke denne informasjonen til å manipulere barnet ditt.
      Jeg sier ikke dette for å være slem, men jeg blir av og til litt oppgitt over hvor naiv mange foreldre er når det kommer til informasjon som legges ut på det åpne nettet. Jeg sier heller ikke at det er din feil at du får sånne meldinger, men du, som alle andre, kan ikke være så naiv å tro at dette ikke forekommer når man legger ut bilder av barn på nett. Det er utrolig mange personer som er syke i hodet sitt, og det er oss som foreldre som faktisk må beskytte barna så langt det lar seg gjør mot disse menneskene. For når skaden faktisk først skjer, kan det ta mange år å få et barnesinn friskt igjen.
      Men bra du anmelder.

    20. Jeg har ikke lest den kommentaren du fikk. Heldigvis.
      Det finnes så mange mennesker der ute, også de som finner glede i å kommentere bilder av små barn.
      Det advares jo mot å dele bilder av barn på nettet, og dette er en av grunnene til at nan ikke burde gjøre det
      Jeg mener at dette burde få deg, og andre mammabloggere, til å tenke dere mer om før dere deler bilder av barna.

    21. Samme som med mamma til michelle, vurderer privat skole for henne pga oppmerksomheten hun får. Det er jo helt tragisk at et barn må på privatskole eller ha hjemmeundervisning pga mor har eksponert henne på bloggen sin.. barna kan ikke bestemme hva som blir lagt ut på nett, og da er det våres ansvar som foreldre og passe på. Og her er det ikke snakk om en privat Facebook side med venner, familie og bekjente som følger med, man aner absolutt ikke hvem som er inne og kikker på bloggen. Bare et vell ment råd, du ser flere kjente bloggere som også er mor men som ikke viser barna på bloggen i det hele tatt omtrent.

    22. Trist at det går så langt som med en annmeldelse..
      Jeg rakk ikke å lese kommentaren før den ble slettet, og er ikke så interessert i å høre ordrett hva som stod, for det bør nok ikke bli gjentatt i kommentarfeltet. Men gikk den på deg som mor/blogger, barna dine, utseendet ditt eller hva? Føler det er litt vanskelig å ha så mye sympati med deg når jeg ikke aner hva det egentlig handler om (ikke det at jeg ikke synest det er fortjent å få stygge kommentarer. Det er fælt uansett).
      Ønsker deg og familien din en god påske 😊

    23. 21:38 Den handlet kort fortalt om seksuelle handlinger mot den ene sønnen hennes. Mer er det ikke å si, kommentaren var såpass grafisk at jeg håper av hele mitt hjerte at politiet velger å gå etter IP på nettopp denne – for det er helt klart en veldig syk person som skrev den.

    24. Fikk med meg komentren… æsj så stygt. Stygt menneske.
      Til de over som nesten sier det er din feil, pga bloggen; det er det absolutt ikke. Det er de som skriver slikt som er probelmet, ikke de fornermede. Blir det samme som å si man ba om å bli voldtatt pga kort sjørt… man ber ikke om slike grusomme komentarer selvom man driver en koselig mamma blogh!! Ærlig talt..
      håper politiet faktisk tar tak i det.

    25. Jeg tror du vil få enda mer respekt hvis du skjermer barna dine fra bloggen. Ta bilder bakfra slik at de ikke kan identifiseres. Du mister ikke lesere av den grunn, det er jo det du skriver som er interessant. Jeg synes du virker som en reflektert og moden mamma, og det at du deler bilder av barna er det eneste jeg ikke liker med denne bloggen. Både Casakaos og pappahjerte har sluttet med dette, og de har ikke fått færre lesere, men mer integritet. Håper du til slutt også kommer til denne konklusjonen, og ikke på grunn av slike ekle kommentarer, men fordi det er det riktige å gjøre.

    26. Jeg ville absolutt slettet disse bleie bildene, dette er bilder de kan lagre og bruke. Beskytt barna dine før det er for seint.
      Klem fra mamma til snart to tette ❤

    27. Enig med 09.42. Du og alle andre foreldre kan blogge så mye dere bare vil. Men hvorfor dra barna inn i bloggen? Hvem som helst kan gå inn på bloggen din og bruke bildene av barna dine til hva enn de vil.
      Du åpner for at fremmede kan sitte å kommentere ting rundt sønnene dine som klær, utseende, osv. Hvorfor ikke bare la barna dine få være barn? Det finnes syke nok mennesker som skrive slike ting som den kommentaren du snakker om, og det du kan gjøre er å beskytte barna dine fra sosiale medier.

    28. Casakaos og Pappahjertet er bloggere på et helt annet nivå. Uten å utlevere barna er jeg faktisk ganske sikker på at lesertallet til Jessica kommer til å falle drastisk.
      Med all respekt – en viktig “samfunnsstemme” er hun ikke. Denne bloggen er bygget opp rundt barna.
      Jeg har på følelsen av at det skal mer til for at barna skjermes, men det må jo være noen voksne rundt her som også reagerer? Eller burde ha reagert for veldig lenge siden.
      Lurer du ikke på hva barna kommer til å synes om dette når de blir større Jessica? Hva skal du svare dem? Hundrevis av bilder av dem ligger åpent på nett. Om det hadde vært meg så tror jeg at jeg hadde gått rundt med en ekkel angst.
      Får så vondt av bloggerbarna…

    29. Anonym: Jeg har barna alene til klokken 18:00 og størstemann er hjemme fra barnehagen, samt at jeg i tillegg pakker for oss alle fire til hyttetur som vi skal på senere i dag, samt middagslaging, husarbeid ++ Så jeg har nok å gjøre og har dessverre ikke kapasitet til å svare alle sammen. Har dere lyst til å diskutere eksponering av barn med meg er dere hjertelig velkomne til å sende meg en mail, så kan jeg prøve så godt jeg kan å få svart dere i påsken 🙂

      Morsomt at du sier det med at mine lesertall ville falt drastisk om jeg ikke ville eksponert barna. Jeg tror ikke du helt forstår hvordan blogg fungerer. Jeg lå dessuten på eksakt samme lesertall da jeg ikke eksponerte Leo i starten av bloggkarrieren min 😉 Så det virker veldig usannsynlig at jeg kom til å miste alle lesere om jeg sluttet å eksponere barna nå. Denne bloggen er bygget opp rundt å være helt ærlig om hvordan det er å være en ung mamma, ikke rundt barna i seg selv, og det kunne jeg selvsagt klart uten å eksponere barna i det hele tatt – det har jeg også klart tidligere når jeg ikke eksponerte Leo.

      Basert på alle tilbakemeldinger jeg har fått på bloggen i løpet av årene jeg har drevet den, så virker det som at veldig mange synes jeg skriver godt også. Jeg føler selv at jeg mestrer det å skrive, og at jeg har gode skriveegenskaper, god formuleringsevne, og fin flyt i tekstene mine. Du er selvsagt fri til å mene akkurat hva du vil om den saken, men dette er noe jeg har fått høre mye de to siste årene – så jeg må innrømme at jeg har tenkt tanken at det kan ligge noe i det. Jeg synes kanskje ikke det er helt fair å sammenligne med meg Pappahjerte som har jobbet som tekstforfatter før han ble blogger, som har bachelor utdannelse (ref bloggen hans), og som er ganske mange år eldre enn meg – og dermed naturligvis vil ha en del mer erfaring både når det gjelder språk og skrivekunnskaper. Synes du?

      Synes for øvrig du burde holde deg alt for god til å si at det er synd på barna mine. Med din logikk er du jo med på å gjøre bloggen en vond ting for barna å lese i fremtiden, siden du Skriver at du “får så vondt av dem”. I tillegg til det ville vel helsesøster/helsestasjon/politi/ evt andre (rette) instanser tatt kontakt med meg og tatt det opp om de mente jeg gjorde noe som var uforsvarlig? Vi har tross alt et stort nettverk rundt oss 🙂

      Har skrevet to blogginnlegg om eksponering av barn her som du/Dere kan ta en titt på om dere ønsker:

      http://jessicaenerberg.blogg.no/1461150821_20042016.html
      http://jessicaenerberg.blogg.no/1444071771_det_ingen_snakker_om.html

      Ha en god påske!

    30. Jeg ser at du går veldig i forsvar, Jessica. Det sitter langt inne å innrømme at du kanskje har eksponert guttene for mye.
      Det som er skrevet og avbildet er det på en måte for sent å gjøre noe med, men det går an å snu. Slutte å avbilde barna så enormt mye
      Det er faktisk så enkelt at du kan google hva eksperter sier om eksponering av barn.
      Jeg synes også at du skriver bra, og da må det jo være morsomt for deg å se hva du klarer å prestere uten den store eksponeringen av barna dine.
      .

    31. Trude: Hei Trude!

      Jeg forsøkte ikke å skrive noen forsvarstale, men når man er grunnleggende uenige forstår jeg at det kan se slik ut for noen (?) jeg prøvde kun å forklare mine synspunkt på en høflig måte 🙂

      Jeg forstår godt at det kan sitte langt inne å innrømme at man har overeksponert barna sine dersom man har det. Jeg tror likevel, med stor sannsynlighet, at jeg ville lagt meg flat og innrømt det dersom det var tilfelle. Jeg er rett og slett en person som sjeldent har noen som helst problemer med å innrømme at jeg har gjort en feil, og at man heller kan lære av feilene man gjør slik at de ikke gjentar seg.

      Det er så uendelig mye jeg har holdt utenfor bloggen angående barna. Dette fordi de har et privatliv. Men det ser jo ikke dere, nettopp fordi det aldri blir snakket noe om fordi jeg vil holde det utenfor.

      Jeg føler selv at jeg er flink til å begrense hva som deles angående barna, men om dere synes jeg deler mye, er det fint om dere kommer med tilbakemelding på hva. Jeg vil kun forbedre meg som blogger, og om mange av leserne mine synes det blir mye om barna, så vil jeg selvsagt ta det til etterretning 🙂

      Ha en god påske, dere!

    32. Jeg tror ikke du helt skjønner hva defleste av oss her mener… du tar forsvarlige bilder av barna dine, det er ikke det vi sier noe på – men det er det faktum at du poster bilder av de generelt. Fordi det nettopp finnes pedofile der ute i verden (som du nå selv dessverre fikk erfart) som manipulerer bilder av barn. Lagrer bilder og poster de på dypt nett. Datteren til Anna R kan i følge henne ikke gå i offentlig bhg lenger fordi “fans” er for pågående – noe som skremmer Michelle. Hun skal gå hjemmeskole til høsten – på samme grunnlag. Hvor feil er ikke det? Det er barna dette bloggsirkuset går utover.
      Om du så finner ut at du angrer på eksponeringen, så er det for seint. Bildene her inne vil ALLTID ligge på google. Og der i fra videre nettsider. Når Leo er eldre, samme med lillebror, så vil det alltid finnes babybilder av de ute på nettet. Hva har skjedd med private koslige fotoalbum? Hvorfor må sånne gode babybilder ligge ute for alle?
      “I tillegg til det ville vel helsesøster/helsestasjon/politi/ evt andre (rette) instanser tatt kontakt med meg og tatt det opp om de mente jeg gjorde noe som var uforsvarlig?” Nei. De har ingen grunn til å ta opp dette med deg, fordi det du gjør er ikke i den forstand ulovlig. Det er ditt valg hvor mye du vil eksponere barna dine på nett – helsesøster hadde opptredd uprofesjonelt om hun hadde lagt seg opp i det, dessverre. Og det blir feil av deg å nevne politiet – for det er ikke snakk om lovbrudd. Det skjønner jo du også? Det handler om morale grenser.
      Det var ikke rett av vedkommene å skrive sånne kommentarer. Men det kunne vært unngått om du ikke hadde postet bilder online. Du ser greia?

    33. Mange lesere forsvarer Jessica så fort noen kommenterer stygt om utseendet eller lignende, i tillegg til at dere kommenterer hvor fine guttene hennes er. Men så fort hun får en så grov og uakseptabel kommentar, velger dere å kritisere Jessica fordi hun har eksponert sønnene sine så masse? Hun utleverer ikke barnas liv gjennom noen bilder. Grove og seksualiserte kommentarer er ALDRI greit, og jeg fatter ikke at så mange velger å angripe Jessica i dette tilfellet. Den som skrev denne krenkende kommentaren er åpenbart syk, men man kan innimellom lure på om det gjelder flere. Jessica er en flott mor som gir barna sine det de trenger for en trygg og sunn oppvekst. Bilder på bloggen er ikke verre enn bilder folk deler ellers i sosiale medier. Skjerp dere, folkens.
      Heier på deg, Jessica!

    34. Det er noe helt annet å velge å legge ut bilder av seg selv og å legge ut bilde av noen som ikke kan samtykke til det. Selvsagt betyr ikke det at slike kommentarer er greit – det er det absolutt ikke, jeg kjenner jeg blir kvalm og det skulle bare mangle at det ble anmeldt.
      Samtidig synes jeg det er kjempeleit at mange velger å eksponere sine barn i så stor grad på nettet. Med tiden blir det nok en lov mot dette for å verne om barns privatliv. Hadde blitt rimelig opprørt om jeg googlet meg selv og fant ut at mamma hadde hatt en mammablogg hvor hun har lagt ut bilder av meg – uansett hvor “fine” bildene var.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg