ALT ER IKKE SOM DET SER UT TIL..

Som ung mammablogger får jeg mange meldinger fra yngre jenter, særlig nede i 12 og 11 års alderen som også er blogglesere. Noen av dem ønsker seg en baby fordi de er så søte. Og det ser jo så enkelt ut når jeg holder Noah i armene mine og smiler, gjør det ikke? Jeg forstår veldig godt at det kan virke sånn, men alt er ikke alltid som det ser ut til.

Jeg må innrømme at jeg av og til under graviditeten tenkte “Men hvor mye kan egentlig en liten baby kreve, da?”  Når enkelte så stort på meg og snakket om hvor krevende deres barn og babyer hadde vært, når de så at jeg var gravid. Jeg skjønte jo ikke hvor tøft det ville bli da, eller hvor mye en baby faktisk kunne kreve –  noe jeg i grunn er rimelig sikker på at ingen førstegangsfødende skjønner før de opplever det selv, men nå skjønner jeg jo hva de siktet til.

Alle opplever det å ha barn forskjellig. Dessuten er det noen som har barn som krever mindre, andre har barn som krever mer. Det er veldig forskjellig fra person til person hva vedkommende opplever som slitsomt, og babyer er i likhet med alle andre mennesker veldig forskjellige. Noen sover natten gjennom fra tidlig alder og våkner ikke før dagen etter, andre kan være våkne hele natten, andre kan gråte mange timer i løpet av natten, andre gråter natten gjennom, og noen babyer kan sove mange timer bare de får mat en eller et par ganger. Det er selvfølgelig mange nyanser her, men jeg tror det skjønner hva jeg vil frem til.

Poenget er for øvrig at det tross alt er en stor endring i livet som man ikke bør ønske seg som 11-åring, og da især ikke fordi “babyer er søte”. Alle opplever det å bli mamma forskjellig også, men jeg tror alle som har fått barn, uansett hvor gamle de var når de fikk barna, merket en vesentlig forskjell på livet med barn, og livet uten. 

For selv om det kanskje ser enkelt ut, så er det mye man ikke ser. Jeg tror at om noen skaffer seg en baby fordi “babyer er så søte og fordi man vil kle dem opp, så kommer man til å få seg et sjokk. Ikke fordi babyer ikke er søte, men fordi babyer er så mye mer enn bare det!

7 kommentarer
    1. Yas 🙌🏼 Ble mamma selv for 12 dager siden, er 22! Og jeg er så overveldet, merker det tar på altså 😅 Tenkte som det at hvor mye kan de egentlig kreve, og han krever ikke så mye men NÅR han blir sint eller får vondt i magen eller hva som helst… ÅÅÅH 🙄 Det e fantastisk men slitsomt 😍

    2. Du har så rett!
      Nå er jeg forresten i dine sko :’D To små barn. 11,5 mnd i mellom mine. Jenta mi er over 2 uker allerede. I morgen fyller gutten min ett år <3 Hvor blir tiden av... Skulle ønske jeg kunne stoppe opp tiden! Håper jeg kommer til å huske noe av denne nyfødttiden. Skulle ønske den var evigvarende <3 Samtidig er det så godt å kunne se barna vokse opp <3
      Håper du har det bra, Jessica! Både med deg selv og Fredrik. Med barna er jeg ganske sikker på du har det bra 🙂 Du er en god mamma og den beste for Leo og Noah. Tenk litt ekstra på det <3 Ønsker deg og dine en god helg!

    3. enig i det du skriver. min vennine på 32 ble bestemor nå,sønnen hennes på 14 år fikk barn i mars og moren er også 14, det er så tidlig,men det må jo bare funke når det skjer.
      Du er så utrolig flink med barna dine, de er heldige som har en så flott mor som deg <3

    4. man skal aldri ha barn bare pågrunn av at de er søte
      man skal ha barn fordi man kan ta vare på dem og gi de de trenger
      foreldran skal altid sette barna/barnet før seg selv

    5. Blir virkelig matt når jentunger på 11 år ønsker baby fordi de er søte. ER de så verpesyke, så finnes det barbiedukker som de kan leke med, langt mindre å ha sex i den alderen.
      Dumme unger med dumme tanker. Sorry for ordbruken min, men alt under 16 år er småbarn! Men kan legge til at du fremstår som voksen og har klart dette med glans. Og mannen din så klart 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg