SLIK SER MAMMAKROPPEN UT:

Jeg bør vel egentlig skrive om dette når jeg har fått samlet meg litt, men jeg klarer egentlig ikke helt å la være lenger!

Over alt på nettsider ser jeg «Slik er mammakroppen» eller «Slik blir kroppen etter graviditet» sammen med bilder av overvektige/større damer med strekkmerker og hengemage. Hvorfor føler jeg at alle er enige om at dette er kroppen du får etter du har fått barn? Slik er det jo ikke nødvendigvis.

Mammakroppen ser ikke ut på en bestemt måte, på samme måte som at en kvinnekropp ikke ser ut på en bestemt måte. “Mammakroppen” er jo simpelthen en betegnelse på kroppen til en mamma.
Det er ikke slik at du må ha hengepupper eller hengemage for å kunne være stolt av at kroppen din har vært gjennom graviditet og fødsel, selv om mange mødre får det.

Jeg skjønner at man skal kunne si seg stolt, og det burde man også etter min mening, men det må man også kunne gjøre selv om man ikke har hengemage. Jeg synes man skal kunne være like stolt av en mage full av strekkmerker, som en mage helt uten strekkmerker.

Kan vi ikke bare la det være med at alle kropper er forskjellige og kommer også til å se forskjellige ut etter fødsel? Må vi stigmatisere at kroppen kommer til å se sånn og sånn ut bare fordi det er slik for mange av oss?

Vi kommer alltid til å være forskjellige, og vi må gjerne benekte det ved og bare poste bilder av gjennomsnittskvinnen, men det endrer fortsatt ikke det faktum at mødre ser ulike ut og har forskjellige kropper, og at det ikke er noen fasit på hvordan “mammakroppen” ser ut!

40 kommentarer
    1. Så godt skrevet! Jeg er selv en av de mammaene som har strekkmerker og mer enn nok på kroppen… Men mammakroppen er ikke bare sånne, og mye av det kan jeg gjøre noe med selv. Man trenger ikke å prøve å dra andre ned i gjørma, fordi man ikke er fornøyd med seg selv…
      Mammakroppen=kroppen til en mamma,som du skriver.

    2. Kan vi ikke bare legge hele denne mammakroppen død, plis.
      Håper ikke jeg blir en av de som skriver kronikk eller andre innlegg om dette når jeg blir mamma om 4 mnd. For det er så flaut å lese om. Hvem bryr seg? Annet enn den mammaen som legger ut bildet av seg i badedrakt eller hva vet jeg, for å få bedre selvfølelse.
      For det er jo ikke for å make a statement, såpass har jeg jo skjønt.
      Det er så hiiiimla mye annet man kan brenne for og engasjere seg for i denne verden, atte hjelp =)

    3. Du er kjempe fin, alle mammaer er kjempe fine! Men må “alle” mammaer som har en blogg skrive om dette? Ja, viktig at folk vet at noen mammaer har hengemage, mens andre har en tynn kropp, men er ikke dette noe alle egentlig vet?

    4. Jaja. Da fikk du en anledning til å vise deg frem da.
      Serr. Denne debatten lever kun i hodene til de som bryr seg.

    5. Dette har du skrevet om opptil flere ganger tidligere. Det + hvor utrolig mange fordommer unge foreldre møter… Snork.

    6. Utrulig godt skrevet, så enig med deg der 🙂
      Kan ikke si at jeg hadde sixpack osv etter fødselen, men er utrulig stolt av kroppen etter fødsel uansett, for kroppen min har båret frem det mest verdigfulle og nydeligste jeg vet om <3

    7. Mener å ha lest et innlegg om at du aldri kom til å legge ut bilder av “mammakroppen” på bloggen fordi sånn og sånn? Virker som noen andre skriver her, at du vil vise deg frem og bruker dette som en unnskyldning.
      Liker bloggen din, men det blir kjedelig å lese om det samme hele tiden.

    8. Du bidrar forresten til mer av dette kroppspresset etter en graviditet når du nevner det gang på gang. La det ligge?:)

    9. Hei!Jeg føler også (som flere over her) at du trengte en grunn for å vise deg frem og derfor bruker “mammakroppen” som unnskyldning. Du begynner å gå veldig mot deg selv og det du har stått for før iværtfall,og det er veldig synd. Du har for all del en veldig fin kropp osv osv,meeen…. Kan ikke snart folk fokusere på noe annet,og sånne som deg som er et forbilde for mange..tenk på mulighetene du har for å prøve å snu kroppspress osv. En ting er bilder i sommerklær osv,helt greit. Men som jeg skrev over her begynner du å gå imot ting du sto for før. Men det er jo dette man desverre ser i mange tilfeller hos bloggere..begynner så bra og så blir dere mer opptatt av helt andre ting.. behov for å vise seg frem blant annet. Har virkelig hatt sansen for deg,å alt du har stått for. Men de siste innleggene dine ser jeg ikke helt greia med..Heidi.

    10. Veldig enig med kommentarene over her, du skriver bare om de samme tingene gang på gang. Du bruker alltid “mammakroppen” som unnskyldning til å legge ut lettkledde bilder, også etterpå klager du på at bildene dine blir misbrukt. Kanskje begynne å tenke litt over hvilke bilder du legger ut

    11. 11.mars i år så skrev du et innlegg som het “Den Jævla mammakroppen”. Det har du tydligvis slettet nå. Men det kommer opp når man googler det.
      Er det noen spesiell grunn til at du vingler sånn frem og tilbake mellom holdninger og verdier?
      For selv om jeg ikke husker ordrett hva du skrev i det innlegget, så var det ivertfall en helt annen innfallsvinkel enn i dette.
      Dere bloggere må faktisk prøve å holde en rød tråd i det dere skriver. Det blir så pinlig når dere sier i mot dere selv hele tiden.

    12. Anna: hadde jeg kunne trykket liker på kommentaren hadde jeg helt klart gjort det..!Så enig i det du skriver.🖒

    13. anna over her: er det lov å endre syk å mening når man er 16-17-18 år da? ….. man former seg hele tiden. får nye syn på ting osv. er vel kansje ikke lov som blogger?

    14. Og med dette mister du min respekt, for i likhet med Anna og andre lesere ovenfor husker jeg godt det tidligere innlegget der du skrev at du skulle la være å oppfordre til kroppspress fremover. Det synes jeg det stod respekt av. Nå er du derimot tilbake igjen, med såkalte “skrytebilder” av hvor flott kroppen din er (i kjent Caroline Berg Eriksen stil, dog med mer enn fire dager mellom fødsel og bilde). Grunnen til at kvinner som har “hengepupper”, “hengemage” og strekkmerker får oppmerksomhet i media er jo nettopp fordi de tørr å vise seg lettkledde til tross for dette, da kroppene deres strider mot kroppsidealene som møter kvinner i motemagasiner og på Internett hver jævla dag. At du og Fotballfruen stiller opp med perfekte kropper og sier “Hei, en mammakropp kan også se slik ut hvis du jobber for det/er heldig med genene!” bidrar på ingen måte positivt for alle de kvinnene som sitter hjemme med svangerskapsdepresjon og føler at kroppene deres er ødelagt på grunn av svangerskapene de har vært gjennom. For dem virker innlegg som dette bare som nok en bekreftelse på at de ikke er gode nok, fordi de ikke ser ut nøyaktig som de gjorde før de ble gravide.
      Dette, koblet med det upassende bildet du postet av deg og sønnen din i sammenheng med innlegget hvor du skrev at bilder av deg var blitt misbrukt på nett, gjør at jeg ikke lenger ønsker å gi deg klikk på bloggen. Tidligere virket du moden, men nå virker det som om du holder på å miste deg selv og/eller begynner å bli desperat. For meg er det en skremmende utvikling å overvære, da jeg en gang likte deg godt og synes det virket som om du hadde bena plantet på bakken. Den tiden er tydeligvis forbi.
      Takk for meg.

    15. Dessverre litt enig med alle andre som har kommentert før meg. Hvor er din fornuftige stemme blitt av?
      Eneste måte å få slutt på all fokuset på kropp er å slutte og snakke så mye om det.

    16. Jeg har heller ikke glemt det innlegget der du skrev om at du ikke ville bidra til kroppspress. Men her er du jo atter igjen og med den samme vanlige unnskyldningen “mammakroppen”..
      Veldig skuffende. Bare en unnskyldning for å vise seg fram. Skuffende

    17. Altså. Du er ung. Hadde du fått barn i en alder av 30 – 40 så hadde du kanskje vært opp mot idealet. For så vidt ser vi ikke hva slags kropp du har her (om den er så bra som du sier) for bildet er tatt i en vinkel som skjuler mye. Og bodyen er så stram at den fint kan holde inne hengwpupper og mage. Sorry, men her har du gått kraftig mot deg selv!

    18. Det finnes mange forskjellige “mammakropper”, men hva slags budskap sender du ved å legge ved slike bilder? Du har mistet en leser.

    19. Uff.. dere er så selvsentrerte når dere bloggere som får barn mens dere er barn må legge ut bilder av kroppen deres for å poengtere at det finnes kvinner som ikke har “hengepupper” og “hengemage”. Nei i en alder av 16 går kroppen oftes take tilbake til “normalen” fordi dere fortsatt er unge og spesielt fordi dere er BARN. Hos de fleste som får barn vil kroppen forandre seg, og grunnen til at det finnes så mange artikler og innlegg om “dette er hvordan en mammakropp ser ut” er fordi flertall av gravide ikke går tilbake til normalen, og det er helt NORMALT. Slike artikler gir kanskje en kvinne etter fødsel en trøst, da det er faktisk ofte slik kroppen blir. Hvorfor skal man skrive om kvinner som får kroppen sin tilbake og ikke har noen plager? Dere trenger jo ikke akuratt å bli skrevet om i og med at dere har fått kroppen tilbake og
      Ikke har problemer med å vise kroppen igjen for å si det slik….. kan dere ikke la andre som trenger trøsten og bekreftelsen på at dem er like bra, bare få det? For det er faktisk hengepupper og hengemage som er NORMALEN. Og disse kvinnene som får det, de er absolutt like vakre som alle andre.

    20. Du må gjerne vise frem kroppen din. Både med og uten klær, det er meg revnende likegyldig (bare ikke klag over at bildene blir misbrukt etterpå).
      At du som 18åring fikk raskt tilbake kroppen er faktisk ikke mer en rimelig å forvente, det er ikke noe utrolig og fantastisk over det.
      Vi oversvømmes av “perfekte kropper” over alt i media. Et konstant press som ligger der hele tiden. De siste årene har det i tillegg vokst frem et slags ideal om at også nybakte mødre skal komme raskt tilbake i form (med CBE i fronten). Som en liten mot-stemme så dukker det opp en artikkel eller et debattinnlegg her og der om at hengepupper og strekkmerker også er helt ok, og at man skal være stolt av kroppen selv om man ikke ser ut som fotballfrue 4 dager etter fødsel. Mange finner kanskje trøst i denne lille stemmen, fordi det kanskje ikke alltid er så lett å innfinne seg i at kroppen ikke blir den samme igjen.
      Hvis du er fornøyd med kroppen din, ikke har noen komplekser av noe slag – vel, så bra!! Men allikevel føler du altså behov for å ta denne debatten enda en gang??
      Vis deg gjerne frem!! Vær stolt! Men vææærsåsnill – ikke bruk mammakroppen som unnskylding! Det er SÅ oppbrukt!

    21. Dette, samt flere innlegg den siste tiden, nærer opp under kroppspressdebatten. For en tid tilbake la du ut at du ønsket å ta avstand fra å si noe om mammakroppen. Du har mye av samme budskap her, men jeg tror ikke du ser selv at du fyrer på bålet med å skrive om det i det hele tatt.
      Jeg beklager, har likt deg godt. Dessverre ser jeg at spesielt to innlegg den siste tiden ikke omhandler noe jeg ønsker at bloggere skal rette fokus mot.
      Håper du tar til deg noen av refleksjonene som dukker opp her, og bruker dem fremover!

    22. Jeg har alltid hatt respekt for deg, Jessica. men den respekten er virkelig borte nå! Jeg husker, som mange andre som skriver, innlegget ditt om at du ikke ville legge ved bilde av kroppen din etter fødsel pga kroppspress. Hva gjør du nå? Akkurat det du sa du ikke skulle gjøre. Hva er greia med det egentlig? Fint at du er stolt altså, og det har du all grunn til å være, men hvorfor motsier du deg selv? Jeg håper virkelig du regna med negative kommentarer her, og jeg håper du tar det til deg. Jeg håper virkelig du tenker lenge og hardt på hva du driver med. Dette blir for dumt.

    23. Jeg håper virkelig ikke du tar deg nær av alle de stygge kommentarene du får! Skjønner ikke at folk kan sitte på nettet å slenge ut så mye dritt.. Gå kledd som du vil, ikke hør på alle andre. De er bare sjalu fordi du ser smashing ut, og de sitter hjemme med hengemage. Det er faktisk HELT normalt å få kroppen sin tilbake etter graviditet. Har aldri vært borti noen som trener, spiser sunt og tar vare på kroppen sin, som ikke får resultater. Folk hakker ned på for eksempel fotballfrue som bare det, men sannheten er at hun ser utrolig bra ut fordi hun jobber hardt for det. Dere som hater sånn, er dere ute å trener før babyen deres på 6 mnd har våknet? Og trener igjen når begge ungene har sovnet? Sannsynligvis ikke.. Stå på Jessica, jeg heier på deg! 🙂

    24. Du måtte ha en unnskyld for å vise deg fram. Ikke at jeg er misunnelig eller noe sånt for det er jeg alldeles ikke. Fikk ei jenta for 4mnd og allerede etter 6dager var kroppen min tilbake igjen. Men jeg har ikke følt behovet for å vise det fram til folk. Alle er ikke like. Du kunne godt lagt vær å dele ut dette bilde da du veit folk misbruker bildene dine. Forstår deg avogtil ikke.. Mister respekten for deg litt å litt hver gang jeg kikker innom bloggen din. Likte bloggen din så mye bedre før.
      Takk for meg, orker ikke å følge deg mer!

    25. Siste gang jeg leser denne bloggen. En gjennomsnittlig mamma kropp er heller ikke 16-18 år gammel så jeg forstår ikke hvorfor du sammenligner din kropp som ikke er ferdig utviklet enda med kroppen til kvinner som har fått barn i voksen alder. Selvfølgelig er det en stor forskjell i hvordan kropper i forskjellige aldre blir påvirket av svangerskap.

    26. Grunnen til at det får så mye oppmerksomhet når noen som ikke har idealkroppen viser seg fram, er fordi folk er vant til å se idealkroppen over alt ellers. Det betyr ikke at mødre med idealkroppen ikke kan være stolt av seg selv eller hva det nå var du skulle fram til her, det betyr bare at det ikke er revolusjonerende og uvanlig å se det. Folk er overmettet på idealkroppen og vil se mer variasjon. Det betyr ikke at folk skal gjemme seg, men folk kan spare seg for den der sutringen.

    27. Så fryktelig at alle som har den såkalte idealkroppen ikke blir hyllet på samme måte som de med hengemage og strekkmerker da…Får du for lite oppmerksomhet eller leter du bare etter en unnskyldning for å poste lettkledte bilder av deg ?

    28. Og igjen henger du deg på kroppspresskarusellen. Du som var så lei kroppspress. Det du gjør med dette innlegget er jo nettopp å bidra til MER kroppspress. Fy søren hvor lei jeg er av innlegg hos dere bloggere, som liksom er en bekjempelse mot kroppspress, men dere viser dere frem lettkledde og poenget blir noe helt annet. Jeg er så enig med flere av kommentarene her. Jeg har fulgt deg lenge og syns du var så fornuftig og reflektert. Nå begynner jeg å tro at det bare er skrivemåten din som har lurt meg og at du egentlig ikke er slik du fremstår. For dette er skuffende. Takk for meg.

    29. Begynner også å tro at det er skrivemåten din som har lurt oss.. skuffende at du plutselig har snudd sånn på alt du har “stått for”. Og hva med det blogginnlegget der du var så lei kroppspress osv.. Skjønner jo at du tydeligvis har fått et behov for å vise deg frem eller noe… Men trodde du faktisk brydde deg om langt viktigere ting enn kropp. Tror du ikke du er med å oppfordre til kroppspress med et sånt innlegg? Og hva ville du egentlig med dette? Nei..vet du hva. Dette var viktig et så skuffende innlegg,at jeg tviler sterkt på at du har ment alt du har skrevet før. Du har nok bare lurt oss med en veldig bra skrivemåte. Jeg er 30 år,og sendte deg faktisk en privat melding en gang angående graviditet,for å få råd av ei som er over 10år yngre. Så mye så jeg opp til deg… Med de siste blogginnleggene har du desverre skuffet mange,noe som var veldig synd da du egentlig har truffet mange hjerter med den du har vist å være. Men når du går så imot deg selv som du har gjort i det siste,så mister du respekten. Regner med du ser det selv med å lese de siste kommentarene. Så da takker jeg også for meg på denne bloggen.

    30. Kjære lille venn, dette er egentlig ikke vondt ment, men fra en som har levd en stund (og som også, i likhet med de fleste andre, tenkte jeg var ganske voksen da jeg var på din alder)- Det er tøft å være ung, uansett om man er mamma, kjæreste, eller uansett, og presset da jeg var ung kan sikkert ikke sammenlignes med hvordan det er i dag. Men likevel, ikke vær så redd for gode råd, livet må leves en stund før man klarer å se ting i andre perspektiv. Hadde jeg visst alt jeg vet i dag, så hadde jeg gjort mange ting anderledes, og om ti år er jeg litt klokere enn i dag, og det tror jeg ikke vi skal være så redd for å innrømme. Sånn er det å være menneske. Kos deg med familien din, gled deg over hver dag med de fine ungene dine, kjenn på babylukten så lenge du bare kan, nyt sola, sommern, dagene som aldri kommer igjen, livet det er her og nå. Du er ung, og det skal du få lov å være, men de aller fleste dagene er du “mamma-ung”, og da må kroppen, venninnene, festen vente. Det valgte du da du satte to små mennesker til verden, to små som ikke kan leve livet sitt uten deg, ikke på veldig lenge, fremtiden deres ligger i dine hender. Skrubbsårene, leksene, fotballtreningene, kjærlighetssorgene, bursdagene ❤ De trenger deg ❤

    31. Kan ikke folk bare slutte? hvorfor må man alltid ha en “uperfekt” kropp for å kunne vise bildene på nettet? om man er veltrent, tynn osv…så er det IKKE lenger greit å legge ut bilde for andre blir misunnelige. hva sier dette? da er det mer noe gale med de som ikke forstår at alle kropper er forskjelligel. noen ER tynne naturlig andre er det ikke. Andre trener seg tynne andre forblir slik de er. SÅ hvorfor er det IKKE greit å legge ut slike bilder som Jessica gjør her? fortell meg det? … hadde hun vært et par kilo tyngre, med strekkmerker osv så hadde alle dere som kommentert negativt HYLLET henne fordi hun er så tøff osv.
      Slutt nå… la folk være folk. la mennesker få lov til å se “perfekt” ut uten at dere skal bry dere. da ser dere hvor mye enklere liv dere kommer til å få…

    32. Har lest det forklaringsinnlegget ditt.
      Det er jo egentlig ok. Men lite tips for å ikke fremstå som en typisk “blogger” kunne vært å skrive litt om mammalivet til det bilde?
      Slik som….. melkespreng. Keisersnitt sår som er smertefulle. Søvnløse netter. Forsøket på å gjøre hverdagen perfekt for alle i hus. Selv om man bare har lyst til å legge seg på sofaen.
      Alle faktorene som former en mammakropp. Fordi alle bebiser er forskjellige. Krever forskjellig og det utgjør hva mammakroppen blir.
      Og en liten ting. Med tanke på hvor mye du oppdaterer bloggen. Med bilder og skryt og “jeg gjør mitt aller beste” innlegg Virker det som du har et aksepteringsbehov…
      Før du søker akseptering av hele verden. Burde du kanskje legge bloggen litt på vent til du klarer å skrive noe som ikke er aksepteringssøkende. Og heller fokusere på de 2(3) guttene som allerede har akseptert deg

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg