Kjære mødre og fedre der ute

“Kjære mamma og pappa.

Jeg gleder meg så til jeg snart skal dra til syden med dere og lillesøster! Jeg gleder meg så til å bade, spise masse is, og spise middag med dere på restaurant på kvelden. Kanskje kan jeg få lov til å sitte opp helt til klokken halv ti på kvelden i år også, sånn som jeg gjorde i fjor. Da fikk jeg til og med spise 3 is samme dag!

Kjære mamma og pappa. Endelig har vi kommet frem! Jeg har gledet meg så lenge. Men.. Jeg kjenner ingen andre enn dere her. Dere, ja, og lillesøster da. Jeg skjønner ikke hva noen andre enn dere sier, de snakker så rart her. Jeg synes det er litt skummelt med så mange som jeg ikke kjenner, men det går bra, for dere er jo her og passer på meg!

Kjære mamma og pappa. Jeg sitter og spiser pizza sammen med lillesøster og dere på hotellrestauranten. Jeg har badet masse i dag og jeg har hatt det så gøy. Lillesøster og jeg fikk bestille hver vår cola, men deres cola lignet ikke på min og lillesøster sin.

Kjære mamma og pappa. Hvorfor snakker dere plutselig så mye høyere enn vanlig? Hvorfor ble dere plutselig så glade og rare? Vi har sittet her lenge nå, siden dere møtte noen som kom og satte seg ved bordet vårt. De snakket ikke rart sånn som alle andre her, men de snakket like høyt som dere. Jeg fikk plutselig lov til å spise 6 is mens vi satt ved bordet. Jeg savner bamsen min og sengen min. Men mest av alt savner jeg dere, mamma og pappa.

Kjære mamma og pappa. Lillesøster gruer seg til middagen i kveld. Hun vil at jeg skal passe på henne. Men skjønner dere ikke at jeg trenger noen som passer på meg også?”


Kjære mødre og fedre der ute.

“Lykkepromille” ser ikke likt ut for barn som for voksne. Du som forelder skal være den tryggeste personen i hele verden for barnet, men plutselig er du helt annerledes. Hvordan føles dette for et barn?

Men du tar jo tross alt bare et par glass vin, ikke sant? Men hvor flink er man egentlig til å vurdere sitt eget alkoholinntak? Selv etter bare et par glass vin så tror jeg det kan være vanskelig å vite hvordan de små oppfatter oss. Og er det verdt å sjanse med, når man er på ferie og barnas to viktigste mennesker er ekstra viktige for trygghetsfølelsen deres?

Kjære mødre og fedre der ute. Bruk alkovett i sommer. Hvis formålet med ferien din er å få mest mulig alkohol ut av bestillingen din med all inclusive, kanskje du bare skal la være å ta med barna?

14 kommentarer
    1. Utrolig bra skrevet,så enig <3. man må kunne styre seg når det gjelder det, helt greit barn ser at voksene drikker en øl eller et glass vin,men ikke noe mer enn det 🙂
      Flott du tar det opp,virkelig mange som ikke tenker over dette

    2. Er så enig med deg! Jeg har aldri drukket alkohol når barna har vært med meg og det kommer jeg aldri å gjøre.

    3. Bra skrevet!! 🙂 Skjønner ikke hvorfor dette ikke er en selvfølge for alle.. Bra du tar det opp nå, det er jo snart “høysesong”..

    4. Flott innlegg, det er viktig å ha fokus på riktig sted når man er på ferie med barn. Jeg forstår at man ønsker at barna skal ha et “sunt” forhold til alkohol, og det er greit at barn ser foreldrene ta en øl eller et glass vin, men vent til de er store nok og til dere er i trygge omgivelser.
      Bra at du skriver om dette 😀

    5. Veldig enig! Har selv en alkoholisert far.. sett og opplevd mye dårlig i forbinnelse med det.
      Det ska aldri mine barn få oppleve.

    6. Bra skrevet! Vi bestilte all inclusive til vår ferie, med et formål; spise så mye is som mulig 🙈 #elskeris

    7. Flott skrevet!
      Etter at min eldste kom til (7 i år), så har jeg aldri klart å innta alkohol. Vi var dessverre så uheldige å gå gjennom en tid med feberkramper, så man ønsker aldri å være med på en risiko som gjør at man ikke klarer å være 100% tilstede om det skulle blusse opp igjen.
      Merker selv inni meg at dersom mor tar seg 1 glass vin til maten på verandaen når vi griller, eller generelt, så blir man nesten skuffet. Men heldigvis har man kommunikasjonen som løser det meste, slik at man ikke går å bygger opp usunne relasjoner med mor. Så her har hun også blitt mye bedre (jeg sier på ingen måte at hun har misbrukt alkohol, det har vært snakk om kanskje maks 1 glass i uken).
      Hvorfor ofre å ødelegge en opplevelse, en dag, en lang periode som skal være kos, for noe så kortvarig “kos”.

    8. 00:44 Mener du oppriktig talt at ett glass vin til grillmaten i sommer er skuffende om man er mor…? Man skal så absolutt ikke(!) drikke seg det minste brisen engang rundt barn, grunnet hva Jessica skriver her b.a, men man endrer da virkelig ikke oppførsel av ett glass? Nei vet du hva. Sunn fornuft er en ting, hysteri er en annen. Man skal ikke skjule alkohol heller, men å gi barna sunne assosiasjoner til det. SOM foreks. at man kan nyte ETT glass vin. Dette kan faktisk forebygge en ravendes full 13 åring som aldri har sett alkohol rundt seg før, og føler for å “ta løst” når det først kommer. Fordi ingen noengang forklarte hva alkphol faktisk ér og kan gjøre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg