å drepe dyr for å dra på ferie

Er det èn ting jeg rett og slett ikke kan fordra, så er det folk som er slemme mot dyr. Kjæledyr er ofte prisgitt sine eiere, og det er aldri sånn at kjæledyr velger å bli nettopp ditt kjæledyr. Den avgjørelsen er det du som tar for dyret.

Nå er det høysesong for dumping av kjæledyr. Ja, du leste faktisk riktig. Hvert eneste år, nærmere forklart hver eneste sommer, så blir kjæledyr dumpet, drept, eller forlatt fordi matmor og matfar skal på ferie og ikke har klart å skaffe dyrepass. Vi snakker drukning av hunder sammen med betong eller satt i bur så de ikke kommer seg noen steder, kattunger og katter som blir skutt ihjel med luftgevær eller kastet ut av bilvinduer i full fart. 

Ord blir fattige når man oppdager at nordmenn behandler sine egne såkalte familiemedlemmer på denne måten, og jeg blir direkte skremt over at dette er mennesker som deg og meg. For hva skjedde egentlig med at dyr også var familiemedlemmer? Hva skjedde med respekt for dyrenes liv? Når nordmenn anser det som greit at kjæledyrene deres må bøte med livet for at de skal få kommet seg avgårde på utenlandsferien sin, nei, da ser jeg rødt altså!! Spesielt når det er DU som har tatt på deg ansvaret for dette dyret i utgangspunktet. Og det helt frivillig!


Jeg KLARER ikke å akseptere dette. Bruk og kast samfunnet vårt når stadig nye høyder, men når ble egentlig et dyreliv mindre verdt enn to uker på Gran Canaria?

Jeg har tidligere hatt både katter og hunder, og det å være villig til å drepe egne dyr for å få kommet seg avgårde på utenlandsferien sin er faktisk helt vanvidd. Jeg har kanskje ikke dyr nå, men i det minste har jeg ren samvittighet og kan skille rett fra galt – mon tro om du som ligger og soler deg på Gran Canaria, med tanken på at Pus ligger på havbunnen i Norge kan si det samme?

Klikk gjerne på liker knappen under innlegget for å spre blogginnlegget videre!

21 kommentarer
    1. Takk på vegne av alle dyra de gjelder for at du bruker din stemme på deres vegne, med et så viktig budskap!

    2. Jeg er fosterhjem for den lokale dyrebeskyttelsen og blir helt sjokkert over ringvirkningene dette får. Jeg har alltid vært den som tar med meg dyr inn, og “folk” har alltid blitt litt sjokkert over at Jeg har gjort det. Fordi det å se på katter som en slags mindreverdig art er blitt normalt. Livet deres er verdt to uker i syden, som du sier.
      De stakkarene som faktisk er så uheldig å overleve dumpingen, overlever nemlig kanskje ikke vinteren, da mange katter sulter ihjel eller tørster ihjel fordi vannet er frosset til is. Og er noen av de så heldige at de klarer å lide seg gjennom et sånt liv, så får de mest sannsynlig kattunger født ute som må gå samme ulykkelige møte i vente -om kattemor har nok mat til å produsere nok melk til at de overlever. Denne sirkelen er så vondt​ 🙁
      Takk for at du skriver om det <3

    3. Takk for at du skrive om et så viktig tema. Såg på tv2 nyhetene i fjord sommar at en familie hadde satt hunden i garasjen med et gjerde forann, ei tønne med mat og ei tønne med vatn og dratt til syden i 14 dagar, som om det å plassere den aleine berre han har mat er greit? Eg får jo dårlig samvittighet berre den firbeinte må være heime aleine ein heil arbeidsdag. Og når hunden er sjuk, ja då søve ikkje eg.. trur veterinæren syns eg er lettare hysterisk. Men vår hund er en del av familien. Om den er ute på tur så manglar liksom litt av sjela i huset, desse tassande stega. For hunden din er du heile verda. Og å svikte nokon som gjer kva som helst for deg, det e berre motbydelig og trist. Slike burde aldri hatt lov å ha dyr!!

    4. Er så enig i det du skriver. Jeg skjønner virkelig ikke at noen klarer å nyte ferien når de dreper kjæledyret sitt. Et kjæledyr er en stor del av familien og ikke en gjenstand for bruk og kast. Jeg blir så sint!

    5. Jeg kan kanskje ikke skryte på meg medfølelse og følelse for dyrene, og derfor hår jeg heller ikke til anskaffelse av et. Vi mennesker må få ha de meninger vi vil, men de valgene vi tar skal være av respekt 😉

    6. Problemet med kjæledyr som blir overlatt til seg selv, eller avlivet i ferien kan helt stanses, eller iallefall reduseres, viss det innføres sertifikat på å eie dyr, selv hamster eller andre levende liv.
      – Skulle ikke vært så vanskelig å få flertall for i stortinget, bare forslaget blir lagt frem.

    7. Veldig bra skrevet. Jeg kan heller ikke forstå at folk
      kan være så slemme, et dyr har da følelser, de som
      gjør slikt, burde få en kjempestor bot, minst 25’000.–
      så kanskje tenker de seg om før de drar på ferie,
      eller enda bedre, IKKE ha kjæledyr når man ikke kan
      behandle dem slik de fortjener. Min snille tispe er
      alltid med oss, hva gjør nå det om vi ikke kommer oss
      til Mallorca ?? Har man husdyr, er man ansvarlig, helt
      utrolig at nordmenn kan oppføre seg så forferdelig.
      Men å måtte betale en diger bot, DET smerter nok, så
      dette må vi følge opp, ellers bare fortsetter dette.

    8. SÅ glad for at du deler dette. Det trengs mer fokus på det, altfor mye dumping av dyr 🙁
      Har man dyr så har man et stort ansvar, det er jo ikke bare en ting. Atlfor mange som behandler de stakkars små som det.. Og det er altfor lave straffer for slikt 🙁
      Jeg har dyr, og har i alle år foretrukket å være hjemme framfor å dra vekk på ferie fra de. Og de gangene jeg er på småturer så sørger jeg for at de har en trygg person til å passe på de, som de kjenner godt.
      Hunden på bildet var skremmende lik min forrige voffs, han ble 15 og et halvt år <3

    9. Så enig med deg, hjertet mitt blør for alle dyr som må oppleve stygge mennesker <3 for meg er dyrene mine ALT. Får jeg ikke skikkelig pass så drar jeg heller ikke på ferie. Så mye tankesløshet og kortsiktighet blant folk at jeg blir helt matt. 🙁

    10. Det er utrolig skremmende hvordan det har blitt.. jeg har selv dyr, og har dermed valgt og ikke reise bort med mindre jeg kan ha de med eller at noen passer på dem for meg. Begriper ikke hvordan folk har samvittighet til å utføre slike ting.. burde vært store konsekvenser! For å
      Si det slik.. alle dyr fortjener ha et hjem, men ikke alle hjem fortjener å ha et dyr.. er så mye sant i det!

    11. Utrolig enig med deg!
      Jeg har selv en del dyr. Når vi skal på ferie så får vi svigerfamilie til å passe, eller nabo som vi har avtalt passeordning av dyr med.
      Kunne aldri ha funnet på å dumpe dem for å dra på ferie

    12. Det er SÅ viktig at de som ønsker seg dyr, tar en spørrerunde i seg selv å finner ut hvilke problem en kan møte ved å skaffe seg dyr. Husker vi på at det er ikke bare er den delen med et koselig nytt familiemedlem og turkammerat man får i et dyr. Det er et ansvar som det å skaffe seg barn. Det er et ansvar du ikke skal springe frå eller overlate til andre. Man bør finne ut på forhånd hvordan man skal gjøre det når man skal reise vekk. Man skal ikke gå ut i fra at andre stiller opp. Man må være villig til å koste på dyret et godt sted å være. Tror altfor få tar en gjennomgang av de viktige spørsmåla før de skaffer seg dyr desverre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg