EN VELDIG GOD NYHET!

SÅ stolt jeg er av deg i dag! Fredrik besto fagprøven i dag med toppkarakter, og jeg er så utrolig glad på hans vegne. Han satt oppe til halv to i natt for å jobbe med den siste delen og forberede seg litt ekstra. Han har selvsagt også jobbet med å forberede seg hver dag siden helt siden han fikk den første informasjonen om oppgaven og om hvordan prøven skulle foregå.

Du er så utrolig flink skatt, jeg visste du ville klare det! 

Så nå er det over, og Fredrik er lettet over at det gikk så utrolig bra. Han er så flink i jobben sin, og ikke minst så er den type jobb han har nå noe han trives veldig godt med. Jeg føler at det er et enormt utdanningspress her i Norge, og i utgangspunktet synes jeg det er en god ting, jeg har selv planer om å ta høyere utdanning. Jeg tror det er viktig å huske på at det ikke nødvendigvis er sånn at alle trives med en av jobbene som krever veldig mange år på skolebenken, og at det å ta lengst mulig utdanning ikke burde være målet – men at man heller tenker på hva man ønsker å jobbe med resten av livet. Måtte det være lektor, lege, salgsmedarbeider eller ansatt i barnehage. For om man tegner seg en tidslinje over livet og hvor lenge man forhåpentligvis lever, så innser man fort hvilken stor del av livet man er ute i jobb, og hvor viktig det da blir at man gleder seg til å gå på jobb! 

Lærlinglønnen som Fredrik har hatt de siste to årene er det også slutt på, noe jeg tror blir veldig godt for han. At han kan føle at han bidrar økonomisk i større grad enn hva han har gjort, selv om det selvfølgelig ikke er noe han har kunnet noe for i det hele tatt, og jeg har vært veldig opptatt av at han ikke har måtte føle på det. Vi har vært særdeles heldige, for det har ikke vært noen problem for oss med tanke på inntekten og jobben jeg har hatt mens jeg har gått hjemme med barna våre. Vi hadde klart oss svært bra med kun min inntekt, også om han ikke hatt lærlinglønnen sin. Lærlinglønn er ikke noe særlig akkurat, det vet de fleste og sånn er det bare. Investeringen man gjør ved å være lærling lønner seg jo uansett i det lange løp. Men det var litt latterlig en periode da vi oppdaget at han hadde tjent bedre på å skrive noen gjesteinnlegg på bloggen min i løpet av en måned, enn å jobbe hver dag i flere timer. Haha!

Nå skal Fredrik ut i fast jobb så fort som mulig etter tirsdag neste uke, for det er den siste dagen hans som lærling. Det er en stor trygghet for oss som en familie, og ikke minst for barna i fremtiden at han har fått seg en utdannelse. Vi elsker deg så masse og er så stolte av deg i dag, Fredrik! Jeg vet at barna har vært din største motivasjon, du har jobbet så hardt og du har all grunn i verden til å være stolt av deg selv!

27 kommentarer
    1. Grattis!! Å sammenligne inntekt man får som lærling med å skrive gjesteinnlegg blir for dumt. Dette er jo en investering i fremtiden. Det er ikke bloggen. Han har vært særdeles smart som til tross for at dere ikke “trenger” inntekten, har stått på å fått seg et fagbrev. Bloggen kan ikke forsørge dere for alltid.

    2. Anonym: Hei!

      Fredrik takker så mye.

      Men leste du hele blogginnlegget? Jeg skriver jo nøyaktig det du skriver her, at det er en investering i fremtiden. Jeg mente da på ingen måte at han heller burde vært her hjemme og skrevet gjesteinnlegg på bloggen min enn å fortsette som lærling, kun fordi lønnen har vært helt ræva? Synes det er rart du tolket det slik, det var på ingen måte det jeg mente.

      Jeg sammenligner heller ikke lønnen som blogger og lærling, men ville inkludere at han i de dårligste månedene med tanke på lønn, ville tjent mer ved å bare skrive gjesteinnlegg her på bloggen. Dette for å poengtere hvor dårlig betalt det tidvis har vært. Absolutt ikke fordi jeg heller ville hatt han her hjemme, det har aldri vært et tema en gang og hadde vært uaktuelt for oss begge. Som jeg også skriver i dette blogginnlegget så lønner det seg uansett i det lange løp å være lærling 🙂

    3. Gratulerer til Fredrik, knallbra!!!!! Og for et fantastisk innlegg, godt skrevet. Virkelig 🙂
      Og nå må resten av folket lese innlegget da, herlighet!! Hun prøvde bare å poengtere hvor dårlig lærlinglønn er.

    4. Det er sant som du sier, man skal ikke føle seg pressa til å gå mange år med skole om det er kun for å ha høy utdanning. Jeg er utdanna tungbilmekaniker, ville egentlig leve av å kjøre lastebil, så jeg kjørte opp fra egen lomme. Etter å ha kjørt i noen år vil jeg heller tilbake på verksted, og er utrolig glad for at jeg valgte den utdanningen jeg tok. Det var dog kun 2 år skole og 2 år som lærling, men jeg stor trives, og jeg elsker det jeg holder på med.
      Gratulerer som fagmann til Fredrik! 😄

    5. Gratulerer! Hva tok han fagbrev i? Flott uansett, i hvertfall!
      Kunne du fortalt litt om dine ønsker for utdanning? Når, hvordan og hva vil du studere? Må kanskje ta ferdig vgs først? Synes dere er flinke! Fikk selv barn en del senere enn dere og vet hva som kreves, og dere er jammen flinke!! Ta vare på hverandre og på kjærligheten, og aldri gi opp, så oppnår dere alle mål! 🙂

    6. Så Fredrik igår, gikk med Leo tror jeg det var? Fikk lyst til å si hei og at Jeg leser bloggen til Jessica iblant, men så tenkte jeg at Det er jo ikke han sin blogg stakkars så kanskje han ikke vil at fremmede kommer opp til han haha.. gratulerer med fagprøve uansett!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg