LA BARN FÅ VÆRE BARN

God kveld alle sammen! I dag har jeg hatt noen timer alene med barna mens Fredrik var hos en kompis. Vi hadde noen veldig fine timer sammen, selv om barna ble så glade og fornøyde da pappaen deres endelig kom hjem igjen etter timene hadde gått. Tiden gikk veldig fort i dag, men det gjør den også når det går i ett. Barna har lekt masse med hverandre og har løpt/krabbet i alle retninger, så jeg satte meg rett og slett ned med dem med en koselig Disney-film på skjermen. Da ble det rolig en liten stund i hvert fall, de lo og koste seg, helt til Leo fant ut at å hoppe i sofaen var hakket morsommere enn å sitte rolig og se på film. Haha!

Han elsker å hoppe i sofaen, og jeg må innrømme at han også får lov til det en og annen gang. Da han var yngre og ville hoppe i sofaen, så var jeg så redd for at han skulle slå seg at jeg ikke turte han få lov. Denne tendensen har jeg lagt merke til blant andre foreldre, ikke nødvendigvis med å få hoppe i sofaen selvfølgelig, men dere skjønner sikkert hvor jeg vil. Etter at han fikk lov har han faktisk falt ut et par ganger. Da reiser han seg opp igjen, spretter opp i sofaen igjen, og fortsetter med et stort smil om munnen sin.

Det har noe med hvordan øynene hans lyser opp når han får hoppe høyt, løpe fort, og utfolde seg – spesielt når vi er ute og leker.

Jeg er nok kanskje vært veldig hønemor av meg tidligere, men har vært bevisst på det og reflektert mye rundt det. Og jeg synes at barn før få være barn. Barn bør få leke, klatre, løpe, og slå seg.

Nå mener jeg ikke brekke armer og ben, men å få skrubbsår på knærne fordi de har løpt ute i hagen, noen blåmerker her og der etter å ha falt ned under lek og moro – det er ikke farlig og går helt fint. Det er viktig for meg at barna alltid skal få lov til å utfolde seg, klatre og løpe så mye de bare vil. Ja, de kommer til å slå seg en og annen gang. Barn leker og barn slår seg – sånn er det bare. Jeg kommer alltid til å være der og trøste og passe på, men jeg tror ikke den morsomste leken for barna er når de knapt får utfolde seg en gang fordi mamma og pappa er livredde for at de skal falle og slå seg. 

Håper dere får en kjempefin avslutning på helgen!

19 kommentarer
    1. Så sant! Bra skrevet 🙂
      Hvilken disneyfilm så dere? Noen dager er det såå kjekt å sette på en film for å få litt ro og kos i huset, men sliter litt med å finne noe som fenger 2,5-åringen (forståelig nok) :p

    2. Vi har et lite bord som mini bruker for å tegne på, men i det siste har han begynt å legge seg oppå bordet for å tegne. Har vært veldig usikker på om vi burde la han gjøre det, da han enkelt kan falle på vei opp og ned. Men vi har bestemt oss får å la han gjøre det, faller han får han ha vondt en stund! Han elsker å ligge å tegne, kan ligge slik i flere minutter!

    3. Helt enig med deg! På barneskolen jeg gikk på har de nå i de seisye årene bestemmt at det ikke er lov til og klatre i trær……. synes det er helt latterlig. For det gjorde vi alle tiligere. Hysteriske voksne bremser jo lek og læring for barn. Man må falle å slå seg litt noen ganger. Der er viktig for læringen!

    4. Så enig i dine refleksjoner om utfolding! Vil berre sei: flytt vekk bordet når han hopper, skulle han vere uheldig å falle og slå nakken mot bordkanten kan det faktisk ta livet av han.. nakken er utrulig sårbar viss du treff i feil vinkel. Dette er berre eit råd, fekk nettopp vite om eit barn som mista livet etter å ha landa med nakken i bordkanten ☹️ Heilt grusomt…min får også hoppe litt i sofaen, men frå no av flytter eg bordet vekk..
      Når det gjeld det forrige innlegget ditt lurte eg på om det kkkje hadde vore ein god ide å prøve å lage eit innlegg om korleis du gjekk frå å vere rebelsk tenåring til å ta ansvar for skule og livet generelt? Kva faktorer bidrog til at du skjønte du måtte endre deg? Var det noko lærar,venner eller foreldre sa eller liknande? Hadde vore gull verdt for tenåringsmødre å lese!
      Klem frå mamma til 2 prinser 💙

    5. Barn skal selvfølgelig få være barn, og det er viktig at de erfarer livet. Som foreldre skal/bør man ikke være redde for kutt og blåmerker, MEN jeg personlig synes ingenting om å oppfordre til hopping i sofaen. Hvis barnet får lov til det hjemme er det lett å tro at det får lov til det hos andre også. Broren min hadde en kamerat som alltid ville tegne på veggen vår når han kom på besøk, for det fikk han jo lov til hjemme! Ser du hvor jeg vil hen?

    6. Madelen: Ser absolutt hva du mener! Vi er veldig klare på at det ikke er lov hjemme hos andre, at det er forskjell på hjemme og hjemme hos andre. Hvor mye han forstår av det nå er jo diskutabelt, men hittil har han ikke som vi har fått med oss gjort det noen andre steder enn hjemme. Som jeg også skriver i blogginnlegget er det ikke alltid han får lov heller 🙂

      God mandag!

    7. Du er en helt. Jeg elsker at du lar barna dine ha det gøy og gjøre ting som du selv sikkert er litt nervøs for at de gjør. Selvfølgelig får de blåmerker, det hører til med å være barn. Det er sunt! Min mor sier alltid at blåmerker er et bevis på et aktivt og lykkelig barn. Jeg personlig kjenner ingen barn som ikke får blåmerker og skrubbsår i ny og ne. Du gjør en fantastisk jobb kjære deg! Bare pass på å flytte bordet unna soffaen/gjøre lekene tryggere ved å flytte på det du kan så det ikke er noe fare om de faller og slår seg litt;)

    8. Med brennende lys? Ja oi hvordan kan du???
      Neida.. jeg er servitør på deltid og på jobben har vi brennende stearinlys på bordene hele tiden og mange barnefamilier innom. Noen barnefamilier velger å flytte bort lysene, andre velger å slukke de helt – ingen familier og barn er like, noen føler seg kanskje tryggere enn andre med tente lys i nærheten av barna. Vet egentlig ikke helt hvor jeg ville med dette, poenget mitt er egentlig at du virker som en veldig god mor selv med tente lys og en hoppende sønn i sofaen. Om 2 måneder er kanskje ikke dette det morsomme lenger heller for han 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg