UKENS SPØRSMÅL: OPERERE MEG, HVOR VI SKAL PÅ FERIE +++

Hei alle sammen! Da var det tid for en ny runde med ukens spørsmål. Nå har det riktig nok gått to uker siden sist, men det betyr bare litt flere spørsmål enn normalt. Det ble en litt sen oppdatering i dag, men sånn går det noen dager. Godt jeg har hele høsten til å ta igjen den halv-dårlige bloggingen som har foregått i sommer. Hehe!

Jeg synes du skriver ganske reflektert om det meste, og derfor vil jeg spørre deg om hva du ville ha sagt om eldstemann kom til deg om tretten år og sa du skulle bli bestemor?

– Det er klart at det ikke er noen ønskesituasjon for foreldre generelt eller for en 15/16 år gammel gutt, men om det skulle skje ville jeg støttet og gjort alt jeg kunne for å hjelpe og bidra til at alt skulle gå like bra som det har gått med oss. Både med mammaen og med Leo. (Dette er helt sprøtt å skrive! Haha!) Å presse noen til å ta abort, som noen mener er det riktige å gjøre, kunne aldri falt meg inn. Det er ikke jeg som skulle ha levd med den eventuelle aborten i ettertid. Jeg hadde nok allerede fortalt Leo alt om pappaen hans og min situasjon, at det ble tyngre å ta utdannelse med barn, men at det ikke betyr at det er umulig. Du er ikke alderen din, eller din manglende utdannelse som ikke en gang er det spor vanlig å ha ferdig når man er 15/16 år. Det ideelle er selvfølgelig å få barn når man har utdannelse, billappen, og fast bosted i orden, men noen ganger tar livet uventede og bråe svinger. Da tenker jeg at det lureste er å gjøre det beste ut av det, og å være den støttespilleren du hadde ønsket deg om du var i deres situasjon. Jeg hadde delt alt av erfaringer på godt og vondt for å hjelpe. Samtidig hadde jeg nok vært tydelig på at når man får barn så er det en del som forandrer seg, at man må stå på og skape et liv for seg og familien sin, og at jeg alltid er der om han trenger meg.

Eg lurte på om du kunne legge ut et innlegg om hvordan du trener (treningsplanen din)?

– Jeg har litt blandede følelser om å legge ut så mye om trening her på bloggen, mest fordi jeg ikke vil prakke det på noen. Men om flere av dere har et ønske om dette kan jeg helt sikkert få til noe!

Hvor har du kjøpt barnekleshengere til klærne til Leo og Noah?

– De har jeg kjøpt på Clas Ohlson faktisk! Tips: Hvis du vil ha gratis barnekleshengere i plast, kan du spørre neste gang du kjøper barne- eller babyklær på feks H&M om du kan få med hengerne som klærne du skal kjøpe i butikken henger på. De pleier mer enn gjerne å gi dem med om man spør, det er i hvert fall min og flere jeg kjenner sin erfaring!

Hvor skal dere på ferie? Skal du blogge som normalt, eller tar du pause siden du er på ferie?

– Vi skal på ferie til Alcudia som ligger i Mallorca, Spania. Vi gleder oss veldig og det ville ikke falt meg inn å ta pause fra bloggen når det er så mye morsomt som kommer til å skje. Jeg kommer til å oppdatere som aldri før, og håper dere har lyst til å følge med både på bloggen og på Instagram @Mammasom16

Husker jeg riktig skrev du noe for lenge siden om at du hadde delte magemuskler? Ble det bedre/verre etter Noah ble født? Har du langt heng på magen? De jeg kjenner som har det har heng og har fått operasjon dekket. Skal du operere det?

– Wow, noen ganger overrasker dere meg litt med alt dere husker og får med dere! Dette nevnte jeg vel i et blogginnlegg for snart to år siden. Jeg har delte magemuskler, det har jeg hatt siden jeg fikk Leo. For dere som ikke vet hva det er, så er det rett og slett at de rette magemusklene deler seg under svangerskapet. For de aller fleste finner de veien tilbake etter endt svangerskap, men hos noen gjør de ikke det. For å få delte magemuskler finnes det flere risikofaktorer. Feks: store barn, keisersnitt, og høy vektøkning under svangerskapet. Som dere vet har jeg både fått relativt store barn (4 kg), hatt to keisersnitt, og lagt på meg over 20 kg under begge graviditetene. Det er for øvrig ingen automatikk i at man får det selv om man skulle vise seg å ha alle risikofaktorene. Mange, som deg, forbinder delte magemuskler med en stor mage som ikke kan slankes, som gjerne har stort heng. Dette har ikke jeg. Magen min er alt annet enn stor fordi jeg har gått i overkant mye ned i vekt de siste månedene (pga amming og høyt aktivitetsnivå) og jeg har ikke en gang antydning til heng. Like fullt er magemusklene mine definitivt delte, og det medfølger veldig store plager for min del. Jeg er kun 19 år og nekter å leve med store plager resten av livet, så dersom det aldri blir bedre kommer jeg nok til å operere og sy dem sammen igjen.

Hvordan er Leo i trassalderen?

– Leo er som alle andre barn i trassalderen antar jeg. Haha! Han slår seg vrang, tester grenser, blir sur når han ikke får viljen sin, og er i det hele tatt veldig bestemt på hva han vil og hva han ikke vil. Det er ikke alltid like lett å være foreldre til et barn i trassalderen hvor verden raser sammen om man tar på feil bukse på barnet, men så er det nok ikke alltid like lett å være 2,5 år heller. Vi er veldig opptatt av at vi alltid skal anerkjenne følelsene hans, og så velger vi kampene våre.

Om du lurer på noe til neste “ukens spørsmål” så er det bare å legge igjen kommentar. Håper dere får en kjempefin kveld videre! ♥

9 kommentarer
    1. Hvordan trener du med tanke på de delte magemusklene? Forstår det slik at man ikke burde trene magemusklene direkte?

    2. Så mange, bra svar. Jeg har nettopp født selv, og er nå egentlig klar for å begynne å trene igjen. Hun nærmer seg 8 uker, men jeg er usikker på om jeg har delte magemuskler ennå. Hvordan merket du det/fant du det ut?

    3. Du bør definitivt ta kontakt med en flink fysioterapuat for å få tilrettelagt trening med tanke på rectus diastasen (de delte magemusklene). Hvis man er usikker på om man har det kan man få lege/jordmor til å kjenne etter dette på etterkontrollen eller man kan sjekke på seg selv.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg