UKENS SPØRSMÅL: ØKONOMIEN VÅR, FORLOVELSE, MAMMAPOLITI ++

Inneholder en reklamelink

Spørsmål til spørsmålsrunde: hvor mange i familien din leser bloggen din, eventuetlt hvem? 🙂

– Jeg vet at søstrene mine stort sett leser bloggen, mamma også. Pappa er også innom hver dag for å gi meg et klikk sier han, haha. Hvor mange ellers utover i familien som leser bloggen vet jeg faktisk ikke 🙂

Er det ikke på tide og tenke på å skaffe seg en ordentlig jobb for deg?

– Hvor mange er ferdig utdannede og ute i “ordentlig” jobb i en alder av 19? Jeg må først få gjort ferdig utdannelsen min, og den tar noen år 🙂 Å kutte ut bloggen nå for å så skaffe meg en annen ekstrajobb istedenfor hadde vært helt idiotisk av meg. Jeg finner ingen ekstrajobb jeg tjener bedre på enn bloggen, dessuten hadde jeg fått mye mindre tid med familien – noe som er veldig viktig for meg. En tap-tap situasjon for meg. Jeg gleder meg til å blogge hver dag, snakke med lesere og å dele. Så selv om du synes det er på tide å legge den ned, så er jeg ikke helt enig i det. Det er for øvrig helt greit at vi har ulike meninger!

Har dere forlovet dere?

– Fredrik og jeg har ikke forlovet oss, nei! Jeg gleder meg til den dagen kommer, men tiden er nok ikke inne helt enda.

Hvor er denne buksen fra? Den var fin!

– Jeg fikk så mange spørsmål om den etter jeg postet bildene av meg i den! Så hyggelig at dere synes den var fin. Jeg kjøpte den på Bik Bok i juni, og vet dessverre ikke om de fortsatt har den. Men jeg fant en veldig lik som dere finner ved å klikke HER!

Hvorfor skriver du så lite om økonomien deres på bloggen? Jeg føler at du lager litt glansbilde av hvordan det er å være ung forelder økonomisk.. For oss “dødelige” unge foreldre er det ikke så lett å få ting til å gå rundt..

– Det gjør jeg rett og slett fordi jeg synes det er en privatsak. Jeg liker ikke å snoke i andres økonomi og tenker heller ikke at andre skal måtte vite noe mer om vår. Jeg skrev et blogginnlegg i 2015 om økonomien vår som du kan lese HER etter jeg fikk en del spørsmål. Jeg føler at blogginnleggene jeg har skrevet om økonomi vektlegger at vi vet at vi er heldige, og det er leit at du ikke synes jeg får frem dette godt nok!

Jeg var en av dem som sa at du og Fredrik kom til å slå opp med en gang nesten fordi dere ikke er modne nok til å være foreldre. Jeg tok feil og ville bare si unnskyld. Hva pleier du og Fredrik gjøre for å bevare forholdet?

– Du trenger ikke unnskylde deg, det går helt fint! Fredrik og jeg spiser middag sammen i helgene, ser på filmer sammen, og en gang i blant kan vi dra på kino eller spise ute. Men jeg tror ikke det viktigste er å bruke penger for å tilbringe tid sammen, selv om det virkelig er koselig å spise ute sammen av og til. Jeg tror det har mye med kommunikasjon å gjøre, som vi slet mye med i starten. Og at vi har mye nærkontakt, koser mye med hverandre, og sier koselige ting til hverandre. Fredrik forteller meg ofte at han synes jeg er fin, har på meg noe fint, eller lignende. Uten at det er fremtvunget og at han bare sier det for å si det, hvis dere skjønner. Han mener det faktisk. Slike små ting tror jeg kan utgjøre mye i hverdagen for et par♥

Hva tenker du om mammapolitiet? Har du opplevd at mange har “arrestert” deg gjennom bloggen, i kommentarfeltet osv?

Nå skal jeg være helt ærlig og håper dere kan lese dette i en snill tone.

Jeg har lest så mye om mammapolitiet, og jeg tror det er mange som forveksler litt når det kommer til dette. Jeg husker jeg så en diskusjon mellom to mennesker i en eller annen Facebookgruppe for en stund siden. Mamma nr 1 la ut bilde av sønnen sin på Facebook som satt i bilsetet sitt, og skrev noe koselig om dagen de hadde hatt sammen. Etter en stund kommenterer en mamma nr 2 at hun bare ville gi beskjed om at dette bilsetet var veldig gammelt og utrygt, at hun jobbet på en barnebutikk og at hun hadde god peiling på bilseter, og at det er sterkt frarådet at små barn sitter fremovervendt i bil. Hun var høflig, men det hadde selvfølgelig vært enda bedre om hun hadde sendt privat melding istedenfor å ta det så “offentlig”. Mamma nr 1 ble rasende og ropte mammapoliti med en gang. Men er det egentlig det? Det er jo fakta at det er sterkt frarådet at barn sitter fremovervendt i bil. Og har man en fryktelig gammel bilstol, så er det jo uansett hvordan du vrir og vender på det, ikke det tryggeste for barnet ditt. Det var nok ikke gøy å bli konfrontert på den måten, og som sagt støtter jeg ikke at hun skrev det offentlig når hun kunne sendt melding istedenfor. Men det hun skrev var jo sant, og da er det fint at noen sier i fra. Er det ikke?

Jeg tenker dessuten at det er viktig å skille hva som er hat, og hva som er ment som kritikk. Det er forskjell på kritikk og hets!

Så klart, jeg har jo opplevd at folk har vært stygge med meg gjennom bloggen og som har arrestert meg litt. Men samtidig tenker jeg at folk flest ikke gjør det fordi de er en aktiv del av mammapolitiet som er bedritne kjerringer som ønsker å gjøre livet surt for andre, og som ønsker at andre mødre skal føle seg jævlig. Jeg liker å tro at mye av det er sagt og gjort i beste mening, og som i eksemplet jeg nevnte ovenfor, at mye av det som blir stemplet som mammapoliti egentlig er mødre som bare bryr seg mye, og som er opptatt av å informere om de ser noe som de mistenker ikke er til det beste. Og at det kanskje også er enklere for oss mødre å ta det litt ekstra personlig nettopp fordi det går på den viktigste rollen man har, mammarollen. Den man er for barna sine. Som mamma vil man jo gjøre alt riktig hele tiden fordi man elsker barna sine og kun vil at de skal ha det aller beste. Ligger det noe i dette, tror dere?

Ha en kjempefin onsdagskveld! 

Klem

8 kommentarer
    1. En ting som jeg har lagt merke til i kommentarfeltet ditt er hvor flink du er til å ta i mot konstruktiv kritikk! Jeg syns absolutt det skal være lov, til og med oppfordret, å si i fra når foreldre gjør feil som kan sette barna i fare, slik som dårlig sikring i bil. Alle gjør feil uten å være klar over det, så man skal så klart si fra på en ordentlig måte og ikke trekke konklusjoner, men det er viktig å si fra rett og slett fordi barn kan dø i ekstreme tilfeller. Ikke alle er like flinke til å ta sånne ting til seg, og blir sinte og defensive, men så vidt jeg kan se så pleier du å takke for at folk sier i fra, og forhåpentligvis gjør det annerledes i framtiden. Og det syns jeg er helt supert! Flere burde være som det på det området 🙂

    2. Hei, et spørsmål til neste runde; hvorfor har du valgt å være hjemme et år ekstra med Noah, og ha Leo i barnehage, hvorfor ikke ha begge hjemme med deg?

    3. En ting jeg syns er så fint med deg er er du faktisk hører på kritikken, i motsetning til andre som bare sletter kommenterer og blokkerer, syns jeg du fortjener ros for 🙂 jeg var ferdig med en 3 årig utdannelse når jeg var 19, altså en yrkesfaglig utdannelse hvor man går 3 år på videregående og får fagbrev så det går ann 🙂 du har god tid på deg, og tenk for en fordel du har når du begynner på skolen og kan ha bloggen i tilleg! Slippe og leve på studielån! Tror bare folk er nyskjerrige fordi alle bloggere er så hemmelighetsfulle når det kommer til økonomi og det finnes jo Ingen tarifflønn for bloggere 🙂

    4. Amen – synes det er så irriterende at det ikke går an å kommentere noe som helst til andre mødre uten at man er mammapoliti. Så for eksempel en far som hadde et helt helseteppe over vognen her i sommer. Da hadde jeg nettopp lest en artikkel om faren ved dette. Jeg angrer så på at jeg ikke sa i fra. Årsaken var at jeg ikke ville bry meg og være mammapoliti. Men ærlig talt – om det går ut over et barn.. Sånn synes jeg også det er med bilseter, sikring hjemme, ikke la de sove på magen når de er nyfødt, bære de så man kan kysse de i bæresele (eksempler jeg kommer på fra forum der det har blitt slengt mammapolitikortet).
      Og så er det andre steder man kanskje kan la vær å kommentere.. om det gis en leverpostei med litt mye salt, om man ammer til de er 3 osv.. rett og slett skille mellom farlig for barnet og egne preferanser som alle kan gi grunnlag for et sunt og godt barn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg