OM KJÆRESTEN MIN ER UTRO MED DEG, HAR DU OGSÅ SKYLD!

Da noen spurte meg på Snapchat tidligere i dag om jeg kunne skrive et innlegg om hva jeg synes om saken som har blitt skrevet om på mang en blogg i helgen – nemlig om man som singel kvinne eller mann har noe ansvar med tanke på å involvere seg i en person som har kjæreste, så sa jeg tvert at jeg gjerne kunne skrive om det. Hva synes dere, er dette greit? Er det kun parten som er i et kjæresteforhold som har noe ansvar? Jeg synes alltid det er morsomt når leserne mine kommer med ønsker om blogginnlegg, spesielt når det er om mine meninger omkring ulike temaer som tas opp i media, på andre blogger, eller lignende – Så here goes:

Jeg har vært i denne situasjonen, og jeg kan love dere at jeg ble like kvalm av begge parter. Både min egen kjæreste som hadde sviktet meg, men også den andre jenta som ikke var det spor bedre. Jeg var på ingen måte den kjæresten som la all skyld over på den andre jenta og tilga partneren min på flekken, her mener jeg at man faktisk er like skyldige begge to. Både den som er i et forhold med forpliktelser, men også den single parten.

For det er faktisk ikke sånn at bare man teknisk sett ikke er utro mot noen fordi man selv er singel, så kan man ture frem akkurat som man vil uten å tenke konsekvenser. Uten å tenke på andres følelser, uten å tenke: Hvordan ville jeg følt om noen gjorde dette mot meg, om jeg var kjæresten hans/hennes? 

En annen ting hadde vært dersom den single parten faktisk ikke visste at den andre parten hadde en kjæreste, da stiller saken seg annerledes.

Du single, mann, kvinne – hva enn du er, som unnskylder at du ligger med, kysser, eller i det hele tatt innleder et forhold med noen du vet at har kjæreste med at “du er jo singel så du kan gjøre hva du vil”. Jeg har et par ting jeg har lyst til å si til deg. Du har kanskje ikke ansvar for at drittsekken som du ligger med, kysser eller innleder et forhold med faktisk har en partner, men du er så absolutt fremdeles ansvarlig for dine egne handlinger. Du har et moralsk ansvar, og du slipper ikke unna det bare fordi du ikke har en partner med forpliktelser. Ingen slipper unna det ansvaret man har for å skille rett fra galt.

En ting er derfor imidlertid helt sikkert i mine øyne, og det er at vedkommende som var utro mot meg den gangen overhodet ikke var alene om skylden!

24 kommentarer
    1. Bra skrevet! Jeg er veldig enig med deg !
      Jeg er enig i at begge har ansvar, men kun en har en forpliktelse!
      Men om den singe parten vet at det er et forhold med her, er det like lavmål som den som er i et forhold! Respektløst og kvalmt , rett og slett!

    2. Godt poeng.
      Sjekk gjerne bloggen min , en humoristisk mammablogg og jeg er Stand Up komiker. Prøver å få mødre til å føle seg helt normal 😉

    3. Helt enig med deg i at det er begge sitt ansvar. Hadde kjæresten min vært utro, så hadde jeg vært like sinna på han som på hu som han hadde vært utro med

    4. Faren min er faktisk i et forhold med en dame som er gift, hun bor i Norge med han annenhver uke mens hun “jobber”, og resten av tiden bor hun i sitt hjemland sammen med mannen og barna sine. Faren min mener at det ike er han som gjør noe galt, til tross for at han er kristen og at et av de 10 budene er du skal ikke begjære din nestes hustru. Du kan si det sånn at jeg ikke orker å ha så mye kontankt med han når han har slike holdninger. Jeg har til og med spurt han hva han hadde syntes om det dersom jeg var gift og mannen min holdt på på samme måte som det kjæresten hans gjør, og jeg fikk som svar at “hvis jeg ikke hadde likt det hadde det bare vært å skille seg”. Jeg er så enig med det du skriver.

    5. Min mening om dette er at om jeg hadde vært singel og en fyr hadde villet kysse meg eller hatt sex med meg selv om jeg viste at han var gift, så mener jeg dette ville da vært hans problem og ikke mitt. Det er jo den andres partners handling som velger å gjøre dette og ikke meg.
      Men nå er ikke jeg singel, men om jeg likevel skulle gjort dette, så hadde situasjonen blitt en helt annen. For da hadde det fått store konsekvenser for min del også om min partner hadde funnet ut av dette. Men det er så klart hva jeg mener.

    6. Anonym: Det er bare å komme med forslag om du vil lese om andre ting på bloggen min, jeg prioritererer ønsker fra lesere og det er også derfor dette blogginnlegget ble skrevet – siden noen spurte om det, slik jeg nevner innledningsvis 🙂

      Det er ingen spesiell grunn til at jeg har skrevet om det fra tid til annen, annet enn at det er et tema som engasjerer og vekker oppmerksomhet.

    7. Helt enig! Helt ufattelig at folk kan ligge rundt med folk DE VET ER I FORHOLD,og ikke ha et snev av dårlig samvittighet, jeg aviser alle menn jeg vet er i forhold. Når det finnes 4 milliarder menn i verden, hvorfor ligge med en i forhold?

    8. Ja, jeg er ganske enig… Jeg husker for en tid tilbake så likte jeg en gutt som hadde kjæreste, men jeg visste med meg selv at det aldri kunne gått uansett hvor mye jeg likte han.
      Jeg vil ikke føle meg ansvarlig for å bryte opp et par og ha det på samvittigheten for resten av livet. Det er nå min mening, men selvfølgelig så forstår jeg de som tenker at det bør være personen med kjæreste som har et “ansvar” istedenfor den single parten.

    9. Hadde kjæresten min kysset, flørtet eller ligget med noen andre så er det kun han som får skylden av meg. Uansett hvor mange deilige damer som skulle prøve seg på han selvom de vet han er i et forhold får gjøre det hvis de har behov for det. Han har valgt å være sammen med meg og da får han fortsette og velge det også i alle situasjoner.

    10. Kunne ikke vert mer enig. Og nå skal ikke jeg forsvare utroskap, for er det noe som er uakseptabelt og utilgivelig så er det nettopp det!
      Greit nok, følelser er noe ukontrollert kaos. Man kan ikke styre følelsene og det kan oppstå situasjoner hvor man møter noen andre man heller ønsker å tilbringe livet med. MEN når det er sagt, så mener jeg at skal h*n først begynne å rote seg bort i andre, når man er i et forhold fra før, så burde man avslutte det med daværende kjæreste FØR man går så langt at man tråkker over utroskaps-grensa. Og det burde den h*n er utro med gi streng beskjed til vedkommende om! Så lenge de er klar over at h*n har kjæreste fra før bør de holde seg unna for de har LIKE MYE SKYLD!:)
      INGEN fortjener å oppleve utroskap!

    11. Delvis enig, begge har forsåvidt skyld, men det er mer 95/5%, enn noe 50/50. Personen som er singel har egentlig ingen grunn til å ha noe forhold til hvordan du føler det, det er ikke personen som er i ett forhold til deg, kjenner deg etc (i alle fall om vi snakker om en tilfeldig person nummer 2). Nesten all skyld ligger hos den som er i ett forhold, som er den eneste som har noen grunn til å ikke ligge med den han/hun ønsker. Den enslige personen har egentlig ikke noen grunn. Det er ingen følelsesmessig eller logisk grunn for den personen å sette dine følelser og ønsker over sine egne. Shitty thing to do, klart. Men ikke noe lik fordelig av skyld i mine øyne i alle fall.

    12. ikke enig her, er man single kan man ha sex med hvem du vil, er den personen gift eller har kjæreste, har den personen hele skylden hvis man blir fersket ,er min mening i alle fall

    13. Men jeg tenker det at det kan være litt mer, altså jeg er enig i det at begge har skylden i det som skjer. det er ikke vansklig å forstå det.
      Men tross alt kjæresten som har plikta seg til kjæresten sin, mens den single skal jo få lov til å ha følelser som alle andre.
      Dette kommer jo selvfølgerlig ann på hvordan 3 parten kommer inn i bilde.
      Etter min mening burde da den som er forpliktet til kjæresten sin stoppe vis han/hun ikke vill. og vis han/hun ikke gjør det har de ikke nok kjærlighet for kjæresten sin at de kan gjøre sånne ting.
      jeg personlig kunne aldri gjort dette.
      er dette ett svar du kan være enig med meg i eller syntes du jeg er helt på tryne?
      må avslutte med ja alltid 2 personer sin skyld, men ansvaret ville jeg sakt var hos kjæresten ikke den single..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg