UKENS SPØRSMÅL: TIDLIGERE FORHOLD, TREDJEMANN, JUL +++

God kveld alle sammen! Nå tenkte jeg å svare på ukens spørsmål, det er gått litt over en uke siden sist og disse blogginnleggene synes jeg er ekstra gøyale å holde på med. Kanskje fordi jeg synes det er morsomt å svare på spørsmålene deres og fordi jeg synes det er fint å ha denne kontakten med dere gjennom bloggen? Jeg har ligget rett ut i dag også, så da passet det litt ekstra fint å svare på disse spørsmålene i dag – å være syk er jo så kjedelig, så dette lyser opp dagen min litt! Her kommer svarene:

Er du Fredriks første kjæreste? Hvordan er han som kjæreste? Er Fredrik din første kjæreste, hvis nei: hvor mange seriøse forhold har du hatt før du møtte Fredrik?

– Ja, jeg er Fredriks første kjæreste. Jeg pleier å si til at han det ikke finnes noen som han, hvilket kanskje er klisje men som jeg står ved. Han gjør så mye for meg som han gjør fordi han har lyst, fordi han genuint ønsker og ikke bare føler at han må eller fordi jeg gjør ting for han. For kjærlighet er ikke “Jeg vil gjøre dette for deg, fordi du gjør eller har gjort det og det for meg”. Han er så trygg på seg selv og behandler meg så bra. Han er veldig spesiell for meg, noe dere sikkert skjønner. Fredrik er ikke min første kjæreste, jeg vet ikke hvor seriøst man kan kalle et forhold når man er 13-14 år (haha!) men jeg har hatt to forhold tidligere, og et par relasjoner hvor vi har “holdt på” å bli kjærester, men at det ikke ble noe mer. Noe jeg er glad for i dag!

Hva tenker du om at noen sier at du har redigert kroppen din på dette bildet?

– Det tenker jeg er tull og tøys. Jeg har ingen behov for å redigere kroppen min, og har heller ikke peiling på hvordan man gjør det. Jepp, jeg velger å svare på og forsvare meg selv i dette tilfellet fordi jeg ikke skal ha det på meg at jeg redigerer meg selv – jeg vet jeg har flere yngre lesere og de som kjenner meg vet at jeg ikke hadde klart å sove om natten hadde jeg gjort noe sånt. Jeg får dårlig samvittighet bare jeg ikke får svart på alle spørsmålene fra leserne mine på spørsmålsrunde på Snapchat liksom. Jeg eier ingen redigeringsprogrammer av den sorten der, og det har jeg ingen planer om å gjøre i fremtiden heller. Jeg så at bildene mine var litt blurry noen steder etter at noen kommenterte det, om det kan ha noe med filteret jeg brukte eller linsen på kameraet mitt eller noe har jeg ingen aning om. Men man ville jo sett på armene mine dersom jeg hadde redigert kroppen min, og både armene mine og omgivelsene mine ser helt normale ut.

Jeg er også under et utseendepress som mange andre 19-åringer, og får i perioder ofte høre hva som er galt med utseendet mitt. Hadde jeg operert meg, hadde det vært galt. Og som dere vet har jeg ikke foretatt noen skjønnshetsoperasjoner, og når jeg da legger ut helt normale bilder av meg selv i en kjole, så blir det sagt at jeg har redigert meg selv, og så er det galt også (når jeg ikke en gang har gjort det!). Høsten 2015 fikk jeg høre at jeg var feit og at jeg løy om klesstørrelsen min da jeg la bilder av Leo og meg fra svømmehallen. Jeg blir litt matt altså. Jeg er bare et menneske og jeg føler det litt sånn at uansett hva jeg gjør så føles det sånn “damned if you don´t, damned if you do”.

Når kommer tredjemann?

– Haha, nå begynner jeg å bli litt lei av å svare på dette spørsmålet! Jeg vet ikke når tredjemann kommer, det får tiden vise 🙂

Hvor skal dere feire jul i år?

– I år skal vi feire jul i Gjøvik hos min familie. Det er veldig lenge siden jeg har vært i hjembyen min, eller – det føles i hvert fall slik. Ved nærmere ettertanke er det ikke lenger siden enn i juni, men det er jo noen måneder det da. Jeg ser veldig frem til jul og til å feire den med guttene mine og familien min – det er unektelig spesielt og fint å dra hjem til jul ♥

Gøy at du skriver litt om amming igjen, det er noe jeg kjenner meg i igjen i som mamma til tre. Jeg lurer på hvor lenge du synes det er greit at man ammer? Synes du feks det er ekkelt å amme et større barn?

– Etter min mening er amming aldri ekkelt, det er det samme som skjer uansett om barnet er 2 år eller 2 måneder og da skjønner jeg ikke at noen kan mene at det er ekkelt basert på at barnet blir større. Vil du amme ditt barn til hun er 10 år for min del, hva angår det meg? Jeg tror vi glemmer at vi ikke  ha en mening om absolutt alt. For folkens, som mamma må jeg bare lære å velge mine kamper, på samme måte prøver jeg å velge å ytre mine meninger om ting som faktisk betyr noe 🙂

Hvordan klarer du å være så glad i hverdagen? Og har du alltid likt den? Jeg synes det er dørgende kjedelig og med en gang helgen er over gleder jeg meg bare til neste. Skulle likt og visst hva som gjør at du liker hverdagene så godt.

– Jeg har ikke alltid likt hverdagen så godt, nei. Før jeg fikk barn så var jeg en av dem som levde for helgene. Men når man tenker litt over det så er det jo så kjipt å skulle leve for helgen når livet består av flest hverdager. Jeg tror det kan ha noe med at forventningene mine har blidd skrudd ned noen hakk etter jeg fikk barn, og jeg har fått så mange små gleder i hverdagen som gjør at jeg ikke gruer meg til helgen er over lenger. Det høres sikkert litt sprøtt ut, men man må bare prøve å gjøre ting man liker i hverdagene og endre tankesettet litt. Jeg elsker (!) for eksempel små ting som å gå på matbutikken med et av barna (da er det ikke like kaotisk som med begge). Å kjøpe frukt som jeg vet de liker, smoothies, og tenke over hva jeg skal lage til middag hver dag – og unne oss noen gode middager som vi har lyst på. Å kjøpe inn god mat og å finne på ting vi liker, og gjøre litt ekstra for at man skal glede seg til en ny ukedag istedenfor å bare glede seg til helgen! Har man glade mennesker rundt seg i hverdagen, så gjør det også noe for hvordan man selv opplever den. Det er i hvert fall min erfaring!

Bildet er fra en kveld tidligere i november da barna og jeg dro den helt ut med karamellboller med sjokolade, kjeks og litt sjokolademelk. Fredrik jobbet lenge og vi hadde tidenes kosekveld med en fin barnefilm på skjermen fra Disney. 

Hvilken skole begynner du på neste høst? Skal du gå videregående som privatist eller vanlig videregående?

– Jeg skal gå på vanlig videregående skole neste høst. Jeg må jo først søke meg inn nå i januar, men med snittet mitt så føler jeg meg veldig sikker på at jeg kommer inn uten problemer. Det blir en en ny start for oss som familie som jeg gleder meg til å dele med dere.

Du skrev på Mystory på Snapchat at du gledet deg til neste sydentur med barna, er den planlagt og i så fall når er den?

– Den er verken planlagt eller bestilt, men noe jeg har tenkt på og håpet på at vi får til neste år før jeg begynner på skole. Uansett gleder jeg meg bare generelt til alle feriene vi har i vente, i varmere strøk eller andre steder!

Håper dere likte svarene, nyt kvelden videre ♥

10 kommentarer
    1. Hva hadde du gjort hvis Fredrik nektet å feire jul med din familie? Jrg og kjæresten har en sønn sammen men han nekter å feire med min familie fordi han har sine tradisjoner hos sin familie. Det gjør meg så trist. Så han sier jeg og lillegutt skal dra til min familie og han til sin.. for meg er det så utenkelig…

    2. Anonym: Hei du! Jeg forstår dere begge to. Det er klart at man gjerne har egne tradisjoner og at det er det man er vant til som man ofte liker best. Julen står mange nært, og da kan det føles litt rart at man plutselig ikke har de samme tradisjonene lenger som man har vokst opp med.

      Samtidig så tenker jeg at det er viktig å ikke sette seg helt på bakbeina og nekte å vurdere tanken på å feire jul med partnerens familie også, man er jo tross alt blitt en familie og kan ikke kun tenke på seg selv lenger, men hele familien.

      Jeg synes også tanken på å ikke feire jul med min egen familie var litt rar, men Fredrik og jeg ble enige etter vi hadde fått Leo, at vi nå de første årene med barn skulle bytte på – å ta annenhver jul hos hver av våre foreldre. Det synes jeg er en fin løsning. Julen 2015 var vi hos mine foreldre og Fredrik synes det var litt rart han også, men synes også julen vår med min familie var kjempekoselig. I fjor var vi hjemme hos oss selv her i Larvik, og mammaen til Fredrik samt hennes foreldre kom hit og feiret med oss og lagde mat med oss. (siden det ble enklest når vi hadde en liten med kolikk her hjemme). Jeg synes det var kjempehyggelig å feire jul sammen med Fredrik sin familie også.

      Dette året igjen skal vi til Gjøvik med mine foreldre, og neste år etter det skal vi til en av Fredriks foreldre. Så har vi tenkt til å begynne med egne tradisjoner i kombinasjon med å dra litt til foreldrene våre når barna blir litt større 🙂

      Hva skal kjæresten din gjøre når dere evnt skal begynne med egne tradisjoner? Det er ikke rettferdig ovenfor verken deg eller barna om han skal nekte å feire jul hjemme hos dere med familien sin, eller et år hos dine foreldre. Her tror jeg dere må ta en skikkelig prat sammen og du må fortelle han det du skriver i kommentaren din her. Jeg skjønner at han synes det er vanskelig, men det går ikke an å kun tenke på hva en selv vil etter man får barn, da må man tenke på familien og barna. Det tenker jeg i hvert fall 🙂 Dere kunne kommet frem til en løsning sammen ala det Fredrik og jeg har gjort? Annethvert år?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg