HVA SKAL BARNET HETE?

Spesielt Unge mødre blir stadig kritisert for sine nytenkende og kreative navnevalg. Her sitter navne-mafiaen på sidelinjen og kritiserer alle som ikke velger å kalle barna sine Oddbjørg og Ola, alle som går utenfor A4 boksen, og alle som våger å tenke nytt. Og jeg synes det begynner å bli ganske smålig nå.

Okei, jeg ser den. Nytt og ukjent er skummelt – Det er greit. Men må absolutt alle hete Astrid fordi du mener at den type navn er de fineste? Hadde ikke det blitt helt grusomt kjedelig i lengden?

Liker du ikke ikke navnet Leo? Liker du ikke at noen velger å kalle datteren sin Eleah? Da er det jammen meg bra at du har fri vilje og ikke er tvunget til å kalle barna dine det andre foreldre velger. Da er det jammen godt du kan velge å la være, og heller gå for et navn du selv liker godt.

Ettersom vi er forskjellige og med det også har ulik smak når det kommer til for eksempel navnevalg, så er det jo forståelig at vi alle sammen ikke kan være fullstendig enige om hvilke navn som er fine og ikke. Uansett hvilket navn du ville valgt, så er det noen der ute som ikke synes det er det fineste navnet. Men det betyr vel ikke at man skal måtte ta hensyn til hva andre mener? Da får man jo til slutt aldri valgt noen navn!

Jeg skal ikke lyve, jeg synes ikke absolutt alle navn er like fine. Men jeg klarer å beherske meg, og jeg skriker ikke ut at et navn er “white trash” bare fordi det er et navn jeg personlig ikke kunne ha valgt til mitt barn. Det er lov å bruke hodet!

Jeg har med tiden blitt mer glad i tradisjonelle navn, slik som Astrid, Åshild, og så videre. Det betyr ikke at jeg dømmer foreldre som kaller barna sine Leander eller Maria Jeanette. La oss legge fra oss å snakke stygt om andres navn, vi som er voksne må huske på at barna følger med og tar etter oss. Det er uansett ikke verre enn å la være å si det høyt om du kommer over et navn du ikke synes er verdens vakreste. Ærlig talt!

Navnet skjemmer ingen. Men hva du sier om navnet kan gjøre nettopp det. Det er noe å tenke over!

Klikk gjerne på “liker”-knappen under blogginnlegget om du er enig ♥

17 kommentarer
    1. utrolig enig her 🙂 min sønn har 2 av de mest populære navnet, det året ( 2013 ) som han ble født, ikke truffet en som heter det samme ennå 🙂
      Jeg er glad i navn uansett jeg da, liker for eksempel Noah, Timian, Håkon,Johannes, Jesper, William ,Elias, Jonathan, Vebjørn, Nathaniel, Alexander, Benjamin,Bjørnar, Eirik, Syver, Wilhelmina, Anniken, Maria, Sophia, Leonora og Emma, så en god blanding av navn

    2. Enig i at man må få lov å kalle ungene sine for det man selv syns er fine navn. Men at Leo er uvanlig og nytenkende, det er jeg litt mer uenig i… syns annen hver unge heter Leo, Leander, Nathaniel, Leah, Lykke osv. Skal man velge et navn som ikke alle andre har nå, tror jeg de tradisjonelle navnene står sterkere😉 men igjen – det er opp til hver enkelt å bestemme navn til sitt barn, og det er også lov å ha forskjellig smak🙂

    3. Viktig problematikk å få frem. At unge mødre stadig velger navn som er ukjente med to og tre mellomnavn, må være ok 🙂

    4. Jeg kan ikke begripe at noen får seg til å legge seg opp i hva andre velger å gjøre i det hele tatt, men akkurat dette fikk jeg mildt sagt kjenne på da jeg valgte å døpe datteren min for Sienna i 2013. På den tiden var det 4 andre med navnet i Norge, så jeg forstår absolutt at det var spesielt og uvant, men det gir da ingen rett til å kommentere det i negativ forstand uansett. Jeg klarer ikke med alt jeg eier og har å forstå de som bryr seg så veldig med andres valg. Jeg har i alle fall nok med mine egne 🙂

    5. Min sønn på 2 heter Sverre, tradisjonelt norsk navn. Som er hva jeg liker. Selv er jeg 23 år, så de på min alder har mer topp 10 navn på sine barn. Det var det vi ikke ville, ha topp 10. Selvom jeg synes William lg mathias er fine navn ønsket jeg ikke at han skal være en av mange. Men det er min mening

    6. Er EGENTLIG enig, men samtidig er jeg selv den som har fordommer når folk kaller barnet sitt Chanel, Telia-Triana eller dikter opp nye navn som er lange og vanskelige å uttale, type Leoxander Nathaniander. Man må huske at barnet tross alt skal kunne presentere seg med dette navnet på et jobbintervju en dag i fremtiden, og da er det kanskje greit å gi barnet et navn som ikke høres ut som en spiseforstyrrelse, et transvestittnavn eller .. Ja. Du forstår greia.
      Jeg ville aldri gått frem til et barn og sagt “fy, så stygt navn du har!” eller ledd av noen som het noe rart, og jeg er absolutt ikke den som griper tak i foreldre og sier de har gitt ungen et white trash navn etc, MEN det er greit å ha litt i bakhodet at barnet skal ha en fremtid. Når noen kaller ungen sin Chanel får jeg ofte inntrykket av at dette er veldig unge jenter i rosarosaverden som tror at barnet er ‘den nye veskehunden’.

    7. livingdoll: Jeg skjønner absolutt hva du mener! Jeg tenker at det viktige er (som du også skriver at du allerede gjør) at man holder det for seg selv om man kommer over et navn man ikke synes noe om. Vi har jo alle ulik smak 🙂

    8. Enig ! Navnet skjemmer ingen heter det. Her har vi gått for tradisjonelle navn fra “oldeforeldregenerasjonen” som også kan funke internasjonalt. Fordi VI liker det. Men at noen kaller barna sine for Leander, William, Leah og Linnea er bare fint det. Variasjon er fint 🙂 Men ler litt for meg selv av noen navnekombinasjoner og tenker “gosh, hvordan kom de foreldrene på det navnet”.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg