NOEN PERSONLIGE SPØRSMÅL OG SVAR

God søndag dere! I dag fant jeg igjen verdens herligste bilde av Leo fra i sommer, bildet av meg var ikke like heldig men jeg er ikke så nøye på det i dag – jeg ville bare så gjerne dele det med dere siden jeg ble så glad av å se det. Og så tenkte jeg at jeg i samme slengen kunne svare på noen spørsmål og bemerkninger som jeg har fått i det siste. Håper dere er fornøyde med svarene! Om ikke, har jeg som alltid åpent kommentarfelt og jeg har virkelig blitt flink og aktiv i kommentarfeltet den siste tiden. Føler jeg selv, da! 

“Du vet at hjernen din ikke er ferdig utviklet? Burde kanskje vente til det har skjedd før du får barn”

Det at hjernen min ikke er ferdig utviklet er blitt brukt mot meg i alle år – uavhengig av hvor underutviklet min hjerne er påstått å være, så må jeg innrømme at jeg aldri har hørt noen av de rundt oss si at jeg verken er preget av det, eller at det er noen direkte negative virkninger av det som de gjenkjenner hos meg. Siden hjernen ikke er ferdig utviklet før man er 25 år, sies det også at man før man når denne alderen, i stor grad styres av impulser. Jeg kan ikke si at det er noe jeg kjenner meg igjen i, med tanke på det livet jeg lever. Uansett så hevder også en rekke forskere på motsatt side at hjernen begynner å svikte fra man fyller 25 år. Med fare for å få forsvarstale-stemplet på meg, så vil jeg jo gjerne også få med at Leo (i følge ansatte i den fine barnehagen han går i) er en omsorgsfull gutt som utvikler seg akkurat slik han skal, og ikke er noe annerledes enn andre barn i barnehagen på samme alder. Jeg er lei av å forsvare barna mine med tanke på alderen min, de er flotte gutter som ikke har tatt noen skade av at de vi er unge (og den underutviklede hjernen min som enkelte kritikere påstår at jeg har). Haha!

“Det må være vanskelig at alle skal en mening om alt som skjer med deg og alt du gjør.”

– For meg var det vanskelig det første året som blogger, jeg har lært meg å ikke ta ting så personlig nå. Det hjalp å innse at jeg ikke kan tilfredsstille alle mennesker uansett hvilke valg jeg ville tatt i livet mitt. Det er jo så mange ulike meninger der ute, og det er klart man utsetter seg for disse når man skriver om livet sitt offentlig! Når man innser det, så forstår man at det viktigste man kan gjøre er å ta de valgene man tror er til det beste for seg selv. 

“Hva tenker du om at barna kan lese alt du har skrevet om dem på bloggen om noen år?”

– Det har jeg skrevet et blogginnlegg om HER. Dessverre synes jeg eksponering av barn-diskusjonen begynner å ligne en heksejakt mot bloggere. Det er så mye ukritisk eksponering der ute at diskusjonen heller burde gjelde foreldre generelt. Det er åpenbart at mange ikke tenker over hva de legger ut på sosiale medier, noe jeg som mammablogger derimot er nødt til å reflektere rundt daglig.

“Jeg vet at det har gått noen rykter om at Fredrik har vært sammen med ei annen jente, at han har blitt sett med ei annen jente osv. Kan tenke meg at det ikke er så gøy.”

– Jeg vet ikke hva slags rykter som går og orker ikke å utsette meg selv for akkurat det, men det stemmer ikke at Fredrik har vært sammen med ei annen jente. Det kjenner i hvert fall ikke jeg til, og for å være helt ærlig så skjønner jeg ikke når han skulle fått tid til det. Det er ikke noe morsomt når andre prøver å ødelegge forholdet vårt – Det har vi merket en del, og det er også en av ulempene ved å være så åpne om forholdet vårt som jeg har vært på bloggen. Når det er sagt så er et forhold ingenting uten tillit. Fredrik gjør meg trygg, jeg gjør han trygg, og vi har ingenting å skjule for hverandre.

“Vær helt ærlig, hvordan har du det egentlig?”

Jeg setter så stor pris på at dere bryr dere såpass mye at dere stiller dette spørsmålet. Jeg har det kjempefint! Så klart, det er alltid noe som skjer i livet mitt som ikke er fullt så gøy, men det er så viktig for meg å holde fast ved de tingene som faktisk er bra. Jeg har det topp akkurat nå og kan ikke vente med å se hva som skjer i 2018 ♥

Klem

13 kommentarer
    1. Kan du forteller meg hvordan dere møtte for første blikk så fra vennskap til en familien? (Forteller fra starten til nå)

    2. ««Dessverre synes jeg eksponering av barn-diskusjonen begynner å ligne en heksejakt mot bloggere»»
      Vi vet hvor bloggerbarna bor, hva de heter, når de har feber, hvordan rommet ser ut, hva de liker å spise, når de får tenner osv osv – synes du virkelig det er bra?
      Jeg synes det er forkastelig at du og andre bloggere tjener penger på å utlevere alt om barna, det er direkte uetisk.
      At du kke ser det selv.

    3. Til Trude
      Personlig ville ikke jeg blogget om barna mine offentlig, men så er ikke jeg Jessica heller. Vi gjør alle det vi selv mener er best for våre barn, og det finnes ingen fasit på hva som er riktig og galt (utenom når det gjelder mishandling og slikt så klart, men det gjelder ikke her). Jeg håper og tror at Jessica er veldig bevisst på hva hun deler og ikke, og jeg er helt uenig i at vi vet alle de tingene du nevnte om Leo og Noah. Ja, vi vet mye mer om dem enn vi ville gjort uten denne bloggen, men vi vet absolutt ikke alt om dem. Jeg føler heller ikke at denne bloggen kun handler om barna. Så klart blir de nevnt, de er tross alt det viktigste i livet til Jessica vil jeg tro, men hun skriver også om andre ting! Jeg føler at vi lærer mye mer om hvem Jessica er enn hvem ungene hennes er på denne bloggen.
      Det er selvfølgelig helt lov å være uenig i avgjørelsen om å blogge om barn i det hele tatt, men ingenting er svart/hvitt, og jeg syns selv at Jessica gjør en ganske god jobb i å balansere ting 🙂

    4. Svaret til «Hanna» lignet mistenkelig veldig på måten du, Jessica bruker å svare selv.. Både i setningsoppbygging, og bruk av ord og talemåte.. « Ingenting er svart/hvit..» Rart at noen fans skriver så likt og tar seg tid til å foravare deg med så lang tekst 🙂

    5. Kaia: Hei Kaia! Jeg har ikke skrevet kommentaren til “Hanna”. Hadde jeg ville forsvare meg selv og svare til Trude så hadde jeg gjort det, jeg er ikke akkurat kjent for å la være å svare på slike kommentarer så jeg ser ikke helt hvorfor jeg skulle måtte gjemme meg bak “alias” og skrive kommentarer bak andre navn. Jeg tar slike beskyldninger på alvor, og Nå har jeg sett meg lei på å bli beskyldt for å skrive egne kommentarer, så nå har jeg tatt skjermbilde av ip-adressene til kommentarene og lagt de ut i et gammelt blogginnlegg hvor jeg fjernet innholdet. Her er link:

      http://jessicaenerberg.blogg.no/1416527061_jul.html

      Bare klipp ut nettadressen og lim den inn i browseren din, så ser du raskt på bildet at Hanna og jeg har to forskjellige ip-adresser – ergo er vi ikke samme person.

      De siste av sifrene til ip-adressen gjør jeg usynlige av hensyn til personvern. Så da kan vi legge denne saken død! Ganske utrolig at dette må til, men av erfaring tror jeg neppe det holder at jeg skriver at jeg ikke har gjort det.

    6. HAhaha jeg tar det som et komplement at du mener jeg skriver som Jessica, men jeg kan love deg at jeg ikke er henne. Den var ny. Jeg kan og nevne at selv om jeg leser denne bloggen og syns at Jessica gjør en god jobb så betyr ikke det at jeg er enig i alt hun skriver. Men jeg tok meg tid til å skrive en kommentar i går kveld fordi jeg ikke syns Trudes kommentar var noe hyggelig, og fordi jeg trengte en liten distraksjon fra fjellet med skolearbeid. Så derfor tok jeg meg tid 😛 Og uttrykket at ting ikke er svart/hvitt var det vel ikke akkurat noen av oss her som fant på

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg