“HØRT OM PREVENSJON ELLER?”

Jeg har tenkt på å skrive dette blogginnlegget mange ganger, men det ender alltid med at jeg lar være. Jeg tror jeg har lett for å droppe det fordi jeg ikke orker peset, fordi jeg vet at kommentarfeltet kommer til å se ut som tredje verdenskrig, og fordi jeg skulle ønske jeg lot være å skrive ærlig om dette på bloggen i utgangspunktet. Men nå synes jeg faktisk det er på tide at jeg står opp for meg selv, for jeg orker ikke å gå med denne klumpen i magen lenger.

Jeg er så forbanna lei av å lese «Herregud, gravid som 16-åring OG 17-åring? Hørt om kondom eller?»

Vet du hva, det har jeg faktisk. Høflighet, hørt om det eller?

For dere som ikke har fått det med dere: Den første gangen jeg ble gravid, så ble jeg gravid på en type p-pille som ble tatt av markedet like etter. Fra det jeg har fått med meg, så var det blant annet fordi et stort antall kvinner ble gravide på dem – men jeg vet ikke 100%, jeg kan bare huske at det var det damen på apoteket sa til meg. Den andre gangen jeg ble gravid, ble jeg gravid på en minipille som het Cerazette.

Det var andre gangen jeg ble gravid jeg begynte jeg å ane at det ikke var tilfeldigheter det var snakk om. Å bli gravid èn gang på prevensjon kan vi vel alle være enige om at kan skje om man er riktig “uheldig” alt ettersom hvordan man ser det (jeg anser meg naturligvis ikke som uheldig nå – siden det har gitt meg de nydelige barna mine) men dere skjønner tegninga.

Kan du tenke deg hvor tøft det er å bli gravid i tenårene? Kan du forestille deg hvor mye tøffere det blir når det fortsetter å skje, til tross for at du gjør alt i din makt for at det ikke skal skje?

Attpåtil sitter det et titalls bedrevitere på bloggen min, på Facebooken min, og ja, jeg har til og med fått oppleve å få TEKSTMELDINGER sendt til min private telefon om at “jeg er så jævlig dum som ikke bruker kondom!”

Samtidig som jeg fikk de kommentarene, så sitter jeg i sofaen hjemme. Samme dagen har jeg kanskje nok en gang vært på sykehuset for samtale og oppfølging og Gudene vet hva jeg ikke har vært på – som har med at jeg blir gravid tross bruk prevensjon å gjøre. Timer og oppfølging hos gynekolog, time på sykehuset på gynekologi-obstetrikk-avdelingen, leger, og igjen – Gudene vet hvem jeg ikke har snakket med! Det har vært mitt ønske å få alle disse timene fordi jeg også ønsker å finne en mulig grunn til hvorfor dette skjer, og hva jeg selv kan gjøre for å unngå å bli gravid i fremtiden.

Det de har kommet frem til etter denne perioden (i 2017) med ganske mange sykehusbesøk, var at kroppen min ikke tar opp hormonprevensjon. Dette gjelder altså alle prevensjon som inneholder hormoner. Dette hjelper ikke for kroppen min, og gjør ingen nytte. Legene vet ikke eksakt hvorfor, men fraråder meg å bruke det da det ikke vil gi ønsket effekt, eller noe særlig med effekt i det hele tatt. På grunn av andre årsaker (som er ganske private) er også preparater som feks spiral også utelukket.

Det er så frustrerende at jeg blir tom for ord. Og nettopp derfor gjør det meg så oppgitt og trist at noen ønsker å fremstille meg som uansvarlig.

Det er ikke bare èn av gynekologene jeg har truffet på som har fortalt meg at min situasjon er rimelig unik, men det forandrer fortsatt ikke det faktum at dette er høyst reelt. Vi kan tulle med det, og jeg kan le litt av hvor sprøtt det er når jeg prater med familien min om det – men for meg så er det til syvende og sist blodig alvor. For det er ikke bare snakk om en positiv test, det er snakk om barn som fortjener de aller beste oppvekstvilkår, barn som fortjener all kjærlighet. Barn som skal følges opp skikkelig.

Jeg understreker igjen at jeg de to gangene jeg har blitt gravid har brukt prevensjon etter beste evne etter rådene jeg har fått fra helsepersonell: Når jeg da likevel blir gravid så er det faktisk utenfor min kontroll. Jeg har ikke vondt for å ta ansvar for handlingene mine, slett ikke, men hva som skjer på innsiden av kroppen min og hvordan kroppen min håndterer hormonene jeg gir den via hormonprevensjonen, kan jeg faktisk ikke kontrollere.

Slutt å spørre meg om jeg “har hørt om kondom” eller om jeg trenger kurs i hvordan å bruke prevensjon. Jeg vil tørre å påstå at jeg etter alle timene og samtalene jeg har vært på med helsepersonell, kan mye mer om prevensjon enn hva majoriteten av befolkningen gjør.

Jeg vet at jeg utleverer mye privat informasjon i dette blogginnlegget, vanligvis ville jeg aldri delt såpass mye. Spesielt ikke om et såpass sårt og privat tema som hva dette er – fordi jeg, tross at jeg er blogger og lever av å dele fra livet mitt, er en ganske privat person. Jeg holder mye uten for bloggen, og synes det er vanskelig å skulle åpne meg så mye. Men nå har jeg fått så nok at jeg tenkte det var bedre å legge alle kortene på bordet og dele tilnærmet alt – i håp om å møte litt færre dømmende kommentarer. Og kanskje litt mer forståelse. Jeg ønsker virkelig ikke å fremstille meg selv om et offer, men dette er ikke noe gøy. Tvert i mot synes jeg det er skikkelig vanskelig.

– Jeg tar fremdeles en test annenhver måned for å være på den sikre siden –

Så om du vil dømme meg på grunn av det som er utenfor min kontroll, så er det selvsagt greit. Vil du likevel kalle meg en uansvarlig, umoden drittunge etter å ha lest dette, så er det også OK.

Men det er lurt å tenke litt før man snakker, før man slenger ut kommentarer eller hagler inn med beskyldninger mot noen. Det kan være lurt å huske på at man ikke burde dømme andre før man har gått i deres sko.

51 kommentarer
    1. Veldig respekt løs og spørre om du har hørt om kondom.. Vet om flere som har gått på p-piller, spira og annet av prevansjon. Og forsatt fått en eller to barn mens de gikk på prevansjon. Til og med med kontom kan man bli gravid. Kan jo bli hull i den. Så ingenting er 100% og trur folk glemmer det noen ganger når de slenger ut teite kommentarer.

    2. Vet om ei som ble gravid hele tiden til tross for mange typer prevensjon. Tror hun endte med å sterilisere seg. Fødte noen av barna, men hun gikk gjennom et tosifret antall aborter. Dette tror jeg påvirket henne mye. Hun ble til.og med gravid på hormonspiral!

    3. Sandra: Oi.. Ja, der kan man se. Jeg ønsker meg jo flere barn når jeg er ferdig med utdannelsen min, men hadde det ikke vært for det tror jeg faktisk at jeg ville valgt det samme. Men det er vel uansett ikke lov å sterilisere seg før man er 25, eller bommer jeg her nå?

    4. For meg er det vanskelig å forstå, da jeg ser på deg som vanvittig heldig som blir gravid så lett da vi selv sliter veldig. Det gjør det likevel ikke greit å oppføre seg slik, ved å kalle omtale deg slik. Du gjør det du kan, og det er godt nok! Jeg tar gjerne i mot babystøvet ditt 😂💕👶
      Håper for deres del at prevensjonen funker! Mitt eneste tips til dere er å gjevnlig (i midten av syklusen) ta eggløsingstester. Og selvfølgelig ikke da ha samleie under eggløsing 😉 Regn deg frem til når din neste tr vil komme og start testingen ca 17-19 dager før og hold på til den er blitt positiv, og negativ igjen. Da er du sikret 😊 Husk at du kan bli gravid noen dager før og etter testen er positiv 😉
      Ble kanskje litt unødvendig mye, men men 🙂 Håper det kan være til hjelp 😊

    5. Hei og godt nyttår!
      Forstår såklart at folk kan bli gravid på prevensjon, men du gir aldri et svar på om dere bruker kondom? Du henger deg bare opp i at folk spør deg om dere bruker det, men hva med å gi oss et svar på om dere bruker kondom under samleie? Hvilken prevensjon bruker dere egentlig nå, da du fremdeles blir gravid?
      Hadde jeg vert så fruktbar som du og Ranvei Heitmann er, så ville jeg jo brukt spiral (nevner dette som eksempel da ingen av dere nevner at dere er allergiske mot noe spesiell type prevensjon og at spiral er det beste å bruke og kan settes inn rett etter fødsel)
      Håper du svarer da dette ikke er ment som frekt spørsmål!

    6. Skjønner veldig at du er lei kommentarene angående kondom :/ Trist at folk ikke skjønner at du har prøvd etter beste evne å unngå graviditet..
      Veldig sterkt/privat innlegg som fortjener ros <3
      Få som ville vært så ærlige og sagt det som det er

    7. Til anonym 22:29.
      Vi har no verkeleg ingen verdens ting med om ho brukar kondom eller ei. Ho følge råd frå helsevesenet og forklarar det, kva gjeld deira anbefalinger eller hennar «behandling» har ikkje vi noko med. Eg tippar ar legar/jordmødre som jobbar med dette til dagen er meir kompetente på dette ein folk som kun er ute etter å gi kritikk. Til Jessica; ikkje for å samanlikne – men i ein periode når eg var sjuk fekk eg tusen spørsmål frå venner, kollegaer osv kva medisinar eg gjekk på, kvifor, dose og om det var nødvendig. Eg blei så usikker på meg sjølv at eg tok dette opp med 2 av legane mine der fekk eg til svar at det beste svaret eg kunne gi var og seie at dette var ei sak mellom meg og legen min og at eg stolte på hans vurdering. Lykke til 🙂

      1. Tok det lang tid før du skjønte at du var blitt gravid, da du gikk på cerazette?
        Fortsatte du på de lenge før du fant det ut, å hadde det noe å si for embryoets del ? 🙂

    8. Anette: Det var trist å høre, Anette <3 Det er så utrolig rart og vondt hvor urettferdig verden kan være noen ganger, jeg skulle virkelig ønske du kunne få litt babystøv av meg altså! Det er bare å ta! Haha.

      Tusen takk for tipset! Du har visst peiling, for dette er også noe av det gynekologene har fortalt meg om at jeg burde følge med på syklusen og ta tester deretter for å "sikre" meg. I tillegg til annen prevensjon da, selvsagt. Setter pris på at du tok deg tid til å skrive det til meg 🙂

      Og håper fra bunnen av hjertet mitt at du blir gravid snart. Virkelig!

    9. Skjønner at du bli lei, men et godt tips er å ikke snakke om at du ønsker flere barn og lager AR-innlegg som tilsier at du er gravid eller at du ønsker det i nærmeste fremtid. Det er vel ikke det at du blir gravid som er «problemet» i seg selv. Men at du hele tiden hinter til at du er det eller vil bli det men samtidig sier du gjør alt for å IKKE bli det.
      Og grunnen til at du reagerer på kondom-kommentarer er vel fordi dere ikke bruker det. Dermed gjør dere jo heller ikke alt for å unngå graviditet – til tross for at dere vet du blir gravid på p-piller.
      Personlig bryr jeg meg ikke om du er gravid eller ikke, men jeg ser for meg at dette kan være en del av grunnen til mange av kommentarene og dine reaksjoner på dem

    10. All respekt til deg. Du er en fantastisk mor for dine barn, og jeg blir veldig provosert over de som slenger drittkommentarer om unge jenters graviditet osv. Eller hvorfor skal noen tro de har rett til å dømme noens liv i det hele tatt? Stå på videre, bloggen din er virkelig verdt min tid hver dag!

    11. «Kn du svare oss på om du bruker kondom eller ikke» herregud… hun må da vel fan ikke svare andre på om hun å kjæresten bruker konsom når DE har sex… kan tenke deg selv vis fremmede spurte deg, er faltisk ikke alle som ønsker å svare på slike privte ting

    12. Anonym: Hei Anonym 🙂

      Jeg må kunne skrive at jeg er glad i barn og at jeg ønsker meg flere barn (i fremtiden) og til og med være så gærn at jeg kan si at jeg kjenner at jeg blir babysyk når jeg ser gamle babybilder av barna – UTEN at noe av dette betyr at jeg er gravid/og/eller planlegger en graviditet.

      Jeg reagerer ikke utelukkende på kondom-kommentarene, men alle kommentarer som går på at jeg “ikke har peiling på prevensjon” når sannheten er en ganske annen historie. Og ærlig talt, etter å ha lest dette blogginnlegg – Hva tror du? Tror du virkelig ikke vi bruker kondom? Sånn helt seriøst?

      En vill tanke fra meg her – KAN det tenkes at jeg ikke skriver at vi bruker kondom fordi vi ikke ønsker å utlevere absolutt alt på offentlig blogg? MÅ jeg dele alt med teskje? Etter å ha delt dette blogginnlegg forstår du vel at vi beskytter oss med både det ene og det andre? 🙂

    13. Anonym: Tusen takk for at du forstår. De fleste skjønner heldigvis at vi gjør det vi kan etter å ha lest dette blogginnlegget, uten at jeg må skrive absolutt alle detaljer 🙂

    14. Har vært borti samme sjøl…. Gravid på 2 forskjellige p-piller OG en gang på cerazette, så du er ikke alene! Har fjerna muligheten for at det skal skje igjen nå da, så nå kan jeg slappe av!!

    15. Sender medfølelse din vei! Er farmasøyt, så vet godt at ingen prevensjonsmidler er 100 % sikre mot graviditet, selv ikke ved helt korrekt bruk. Det er det kun sølibati som er.. Og det er en kjip “løsning”! Håper dere finner en metode som passer for dere!
      Dere virker som fine og gode foreldre og mennesker ❤

    16. Du har strengt talt lagt ut flere snodige innlegg som er mer ledetråd til en graviditet enn at du er glad i barn. Og det er jo utrolig rart at du deler store deler av deres og barnas privatliv, men når du får kommentarer som du blir SÅÅ såret for gidder du ikke å svare. Du ber jo om at folk stusser på det du sier. Men samme for meg altså, det var bare et tips hvis du vil få færre sånne kommentarer. Det er liksom noe med hvordan du legger frem ting selv også. Skjønner godt at du ikke vil dele ALT, men det er jo ikke så lurt å legge ut hint hele tiden og så vil du ikke ta imot spørsmål rundt det 😉

    17. Vet ikke om du har tenkt på at en jente faktisk kan be en gutt om å ikke komme inne i henne…? De fleste gutter vil også synes det er helt ok, og selv spennende om du kommuniserer dette på en pirrende måte.

    18. Man har faktisk litt kontroll selv om man følger råd fra helsepersonell, så hvis man virkelig ikke vil bli gravid.. så hvorfor ikke bruke kondom og et annet prevensjonsmiddel samtidig? Kondom vil jo ikke ha noen annen påvirkning på kroppen til jenter da nettopp ingenting kommer i henne. Man kan vel strengt tatt ikke si at man ikke har kontroll dersom man blir gravid på prevensjonsmiddel da alle vet at det er en liten sjanse for at man blir gravid likevel. Hvis man ABSOLUTT ikke vil bli gravid, så må man enten holde seg unna samleie, ellers kan man bruke kondom samtidig som man går på noe annet:) kondom skader ingen på noen måte!

    19. Stemoren min ble gravid på p-piller og mammaen min ble gravid med spiral, så du er heldigvis ikke alene om å bli gravid på prevensjon! Men jeg skjønner jo at det er en del mer komplisert enn det når det har skjedd flere ganger, til tross for forskjellige typer prevensjon. Og jeg skjønner at det går inn på deg at det er så mange drittsekker der ut som ikke skjønner en dritt og tror de vet så mye bedre enn alle andre.. Men DU kjenner kroppen din best, og du er vel under utredning eller noe slikt for å finne ut av dette her…håper du får svar og at det er noe som kan gjøres noe med! Stå på fine du 💖

    20. Ble selv gravid på pplaster. Første legen sa til meg at det var «tilfelsig». Men en gynikolog sa at noen faktisk ikke tar precenajon like bra og at jeg burde finne mer ut av dette for å være sikker.
      Så alle tåler ikke prevensjon desverre

    21. Skjønner godt at du blir lei, hvis dere mener selv at dere gjør det dere kan for å unngå uønsket graviditet. Men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke setter inn en kobberspiral? Det er helt trygt, det inneholder ingen hormoner og du kan ikke glemme den!?

    22. Jeg er enig i det Annie sier over meg her 🙂 Jeg har kobberspiral selv fordi jeg ikke kan bruke noe med hormoner. Etter ca 5 mnd etter innsettelse har kroppen min vent seg til den, slik at jeg ikke har store blødninger eller mensensmerter mer som det er vanlig å ha en stund etter innsettelse. Men nå har jeg det kjempefint! Den kan sitte inne i 5 år, og den glemmer man ikke 🙂 Hvis jeg hadde vært deg Jessica, ville jeg vurdert kobberspiral pluss kondom (selv om jeg vet fra egen erfaring at kondom er fort gjort å ikke ha tilgjengelig/glemme/ikke orke å bruke). Men dette har du helt sikkert fått tips av fra legen? Jeg er også superfruktbar, men har *bank i bordet* ikke blitt gravid på kobberspiral 🙂
      Ønsker deg uansett lykke til å jakten på prevensjon som passer for deg! Håper du ikke blir gravid noe mer før det er ønsket av dere begge! Heier på deg!

    23. Du er best Jessica. Du er en fantastisk mor, kjæreste, forbilde og blogger.
      Jeg elsker bloggen din for du er unik, spesiell og fantastisk. Du har en fin måte å skrive på! Jeg elsker bloggen din! Ikke hør på negative kommentarer, siden du klarer deg veldig bra! 🙂 Heia! Jeg heier på deg og din flotte familie! Du kan få til hva du vil, og det du ønsker! Klem <3

    24. Annie: Hei hei! Jeg har ikke skrevet noen steder at jeg ikke allerede har fått satt inn, eller har tenkt på å sette inn kobberspiral. Jeg ønsker bare ikke å dele absolutt alt rundt om hva slags prevensjon vi bruker – håper dette er forståelig. (Ikke frekt ment, prøvde å formulere dette på den mest vennlige måten jeg kunne, haha!) Vi bruker prevensjon etter alle rådene jeg har fått fra gynekologer og leger jeg har vært på samtale med, så vi gjør alt vi kan mtp situasjonen min 🙂

    25. Anonym: Som jeg skriver lenger opp i kommentarfeltet, så beskytter vi oss etter beste evne etter alle rådene jeg har fått fra helsepersonell. Det vil si: Vi gjør alt vi kan med tanke på min situasjon siden dette er råd jeg har fått direkte fra de jeg har vært på samtaler og undersøkelser med – som kjenner min situasjon. Om det innebærer å bruke kobberspiral og kondom eller andre prevensjonsmetoder, har jeg ikke sånn kjempelyst til å utlevere. Håper det er forståelig.

      Med andre ord: Den kontrollen vi har med tanke på min situasjon, bruker vi i samråd med helsepersonell på best mulig måte for å beskytte oss.

      For de aller fleste voksne mennesker i parforhold tror jeg ikke sølibat er noen god løsning, eller noen løsning i det hele tatt 🙂

    26. Hei igjen!
      Jeg skrev kommentaren 03.01.18 kl22.29
      “Om det innebærer å bruke kobberspiral og kondom eller andre prevensjonsmetoder, har jeg ikke sånn kjempelyst til å utlevere. Håper det er forståelig.”
      Da du velger å skrive om livet ditt på internett og kan skrive opplysninger om utroskap, graviditet, spontanabort, keisersnitt osv så fortjener vi følgerene dine å få svar på: Bruker dere kondom i tillegg til andre beskyttelser som legen har informert om? Hvorfor er dette så hemmelig?
      Som du sier, folk blir gravide på prevensjon. Men har du noen gang hørt om noen som blir gravide på kondom + annen prevesjon? Skjønner ikke helt hvorfor du blir så hårsår pga dette spørsmålet, da det kan hjelpe andre mennesker som er i samme situasjon som deg. Du burde jo laget eget innlegg om dette, da du har god erfaring me det.

    27. Først til deg Hege, ja jeg har hørt om noen som blir gravid på kondom og annen prevensjon. Jeg ble for ca 3 år siden.
      Og til deg jessica! Jeg sliter med samme problemet. Blitt gravid på både p-pille, hormonspiral og p-sprøyte. Tar test hver eneste mnd fordi jeg har noia for at jeg plutselig skal vente en til uten å selv vite det. Jeg tar eggløsningstester i tillegg til prevensjon og det funker supert så langt og jeg har ikke blitt gravid siden jeg fødte guttungen på nå 2 år☺️ Jeg Ønsker dere masse lykke til videre, stå på og fortsett den fantastiske jobben du gjør med barna dine! Gi deg selv ett klapp på skulderen for du har all grunn til å være stolt av deg selv ☺️

    28. Hege: Hei igjen!

      At jeg skriver om andre private ting, bør ikke brukes som et argument mot meg for at jeg burde presse meg selv til å dele mer enn jeg er komfortabel med. Jeg kan skrive åpent om utroskap, graviditet, keisersnitt, og andre ting ja – men uansett hvor den grensa går for meg, så burde det vel ikke være så vanskelig å respektere det? Som du også skriver, jeg deler jo allerede veldig mye med dere lesere? Derfor skjønner jeg ikke at det skulle være et så stort problem at jeg ikke spesifiserer a la: “Jepp, den og den prevensjonsmetoden bruker vi, og så bruker vi kondom hver gang vi har sex”.

      Helt ærlig, det er jo ganske åpenbart at vi gjør det også? Jeg skriver at vi gjør alt vi kan! At jeg synes det føles greit å skrive åpent om keisersnitt og spontanabort, er ikke dermed sagt at jeg synes alt føles like greit å skrive om. Enkelte ting vil man kanskje bare ha for seg selv. Utrolig kjipt å føle at det ikke bare kan respekteres, og at jeg må skrive hver minste detalj og svare på absolutt alle spørsmål for å bli trodd.

      Burde det være sånn at jeg må skrive alt “inn med teskje”? Jeg synes ikke det, men nå har jeg i hvert fall svart på det også, selv om det føles ukomfortabelt og er forbi hva jeg personlig har lyst til å skrive på min offentlige blogg.

    29. Helene: Hei Helene!

      Så “gøy” (misforstå meg rett) å høre fra noen som sliter med samme problemet. Jeg tar test hver måned jeg også, og kjenner godt igjen det å ha noia for å være gravid, for å si det sånn. Jeg må nesten kjøpe flere tester bare for å være HELT sikker på at den faktisk er negativ og at det stemmer.

      Utrolig bra at du har funnet noe som fungerer for deg! Det er det vi også håper på at vi har gjort nå, men vi er fremdeles ganske nervøse hver måned før jeg tar test. Føler egentlig aldri at vi kan slappe helt av, hvis du skjønner? Og tusen hjertelig takk for fine ord, det var utrolig hyggelig sagt av deg! 🙂

      God helg!

    30. Det virker som om du har brukt uttrykket ‘misforstå meg rett’ i fullt alvor flere ganger, og jeg tenkte derfor at jeg skulle si ifra om at det korrekte uttrykket selvsagt heter ‘forstå meg rett” 🙂 Kanskje greit å være klar over når du skriver om alvorlige ting
      “Misforstå meg rett blir helst nytta i litt uhøgtidlege samanhengar som ein leik med ord, ein slags avvæpningsteknikk. Det kan tolkast som ei samanblanding (kontaminasjon) av forstå meg rett og ikkje misforstå meg… I meir alvorlege samanhengar, og dersom du er i tvil, kan det vere lurt å bruke det tradisjonelle uttrykket, som alle forstår rett.” – http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/forsta-eller-misforsta-meg-rett/

    31. Veldig flott innlegg! Jeg har fulgt bloggen din ganske lenge og alltid likt den, og synes det er bra du er ansvarlig og du virker som en god mor for guttene dine! Jeg må innrømme at tanken slo meg da du ble gravid for andre gang, ikke på noe dømmende måte, men det «skal jo ikke være SÅ vanskelig å unngå å bli gravid». Dette innlegget ga mye bedre innsikt! Jeg synes du er sterk og modig som deler,! Jeg ønsker deg (og Fredrik) alt lykke til videre!

    32. O.G.: Hei! Så lenge siden, hyggelig å høre fra deg igjen 🙂

      For de aller fleste voksne mennesker i parforhold tror jeg ikke sølibat er noen god løsning, eller noen løsning i det hele tatt.

    33. Martine: Hei Martine! Det er utrolig gøy å høre fra dere som har lest bloggen ganske lenge <3 Og jeg har full forståelse for at man "kan tenke sitt" når man hører om situasjonen min - derfor ble jeg veldig glad for å lese at du synes dette blogginnlegget oppklarte litt og gjorde det litt mer forståelig! Tusen takk, ha en kjempefin helg 🙂

    34. Veldig god og inspirende blogg som sikkert treffer mange der ute 🙂 Det er kjempe flott at du tørr å være så åpen og ærlig om livet ditt! Stå på!!

    35. Skremmende å se at flere her tror at det å trekke seg ut før orgasme er en brukbar prevensjonsmetode! Har dere aldri blitt fortalt at kun én sædcelle befrukter egget?? Eller at det lekker ut sædceller underveis i et samleie (før orgasme)? #oppgitt#

    36. Hei!
      Skjønner godt at dette er frustrerendes! Min mamma var sånn som deg, hun ble først gravid på p-piller og så med spiral senere. Hun måtte bruke to ulike prevensjoner på samme tid for å unngå å bli gravid. Mener å huske at hun brukte spiral og p-piller samtidig. Kan hende reglene for om det går an i dag er forandret og at det ikke er et alternativ lenger, men om det er det så er i hvertfall det noe du evt kan prøve ut om du vil.
      Du er ihvertfall ikke alene om å ha det sånn, selv om det er nok fåtall som opplever det.
      Bare å kontakte meg via mailen om du vil, eller lurer på noe.

    37. Jeg tenker at hvis bare de barna som er planlagt laget skulle bli født, hadde Norge ligget på 0.5 barn pr familie.
      Det blir folk av de også som er uplanlagt, unnfanget på p-piller, kondom og yni. Skal nu alt være så prektig, prinsippielt og planlagt? Mvh 4 barns mor som også ble mamma som 17 åring.

    38. Det som irriterer meg er at du publiserer dette innlegget på snapchat med en GIF som dekker til vinduet hvor man leser av resultatet på testen. Og GIF’en leser “positiv” med to streker over vinduet. Selve innlegget er bra skrevet og skjønner at dette er et reelt problem for deg, men kan du plis slutte med denne click-baiten? Hadde stått så mye mer respekt av om folk klikket seg inn for å lese fordi du reklamerer for at du forteller om et personlig problem, og ikke fordi du får det til å se ut som at du skal ha barn igjen. Vet du får mye refs for dette med click-bait, og har tidligere sett deg svare på den kritikken med at du føler at du ofte klarer å reflektere hva innholdet i innlegget faktisk er, men det syntes ikke jeg, og det syntes ikke alle andre som sier ifra til deg om at det er mye click-bait ute og går.

    39. Som noen har nevnt her kan det være lurt med eggløsningstester og “regne” seg frem til når eggløsning skal være.
      Finnes apper som kan hjelpe deg med å holde styr på syklusen, “Clue period tracker” har jeg brukt selv og var fornøyd med den (sluttet å bruke den fordi fitbit appen min fikk en egen innebygget syklus app).

      Tror det er 25år eller mer for å kunne sterilisere seg som kvinne, fordi man ikke skal ta valget for tidelig og ende opp med å angre på det, men oppi hodet mitt burde det være mulig å søke om det tidligere i din situasjon når du har fått det du vil ha av barn, så det kan du høre med helsepersonell om eventuelt 😊

      Ser noen spør om dere bruker kondom siden “du ikke svarer på det i innlegget”, og “bruk kopper spiral da!”. Stod det ikke i innlegget at spiral ikke er et alternativ? Og at detaljer rundt det er privat..?

      Altså ærlig talt, til alle dere som slenger ut kommentarer om hva dere mener Jessica “skal” eller “må” gjøre… Hvis dere absolutt skal mene så mye om det, så kan dere i det minste ta dere tid til å lese hele innlegget og alle tidligere kommentarer først.
      (Ironisk nok så er det kanskje ingen av dere som leser verken hele innlegget eller en eneste av kommentarene da..)

      Og til deg igjen Jessica, i din situasjon med den samme kommentaren som allerede har blitt besvart, ville jeg bare referert til det tidligere svaret, eller eventuelt hvor i innlegget svaret står.

      Men når alt kommer til alt, så er det ditt liv og du som bestemmer, ikke jeg, og heller ingen andre følgere, uansett hvor lenge de har fulgt deg.
      Spiller egentlig ingen rolle om folk har fulgt deg hele tiden, eller bare noen timer, de som ikke vil deg godt er null verdt, de som vil deg godt er gull å ha.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg