UKENS SPØRSMÅL: HUSLEIE, PRIVATLIV, SKATTESMELL ++

Synes leiligheten deres er så fin! Hvor mye betaler dere i husleie? Kan du legge ut bilder av leiligheten før dere flyttet inn?

– Takk! Vi er veldig glad i leiligheten vår, selv om den ikke er 100% vår siden vi leier. Huseieren vår er en veldig koselig fyr som var ute etter langtidsleie, og som leier ut mange fine leiligheter blant annet i Oslo og. Han pusser opp leiligheter og leier dem ut. Det var en trygghet for oss å finne en huseier som var interessert i langtidsleie, og et ekstra pluss at han holder på med dette slik at vi vet at det ikke hadde vært aktuelt at han plutselig bare skulle finne på å selge leiligheten vi bor i med barna. Vi synes det er veldig viktig at barna har det stabilt med tanke på bosted, og jeg sier selvfølgelig ikke at man ikke kan ha det stabilt bare man flytter litt på seg selv med barna sine, men jeg synes det er viktig at barna alltid vet hvor hjem er, og at vi slipper å flytte på dem unødvendige mange ganger. Derfor er planen at vi skal bo her frem til vi har fått spart opp nok til egenkapital, slik jeg har nevnt tidligere. Vi betaler 12 000,- i husleie.

Noen lurer også på om det var lett å få tak i leiligheten siden vi var så unge da vi flyttet inn hit, for jeg har virkelig full forståelse for at noen kan være skeptiske til et så ungt par. Det er jo ikke vanlig å ha fulltidsjobb når du er 17 år, som jeg var på denne tiden. Og selvfølgelig skal huseiere få lov til å være kritiske, det er jo snakk om deres eiendom og selvfølgelig vil man ikke risikere noe! Da må vår oppgave være å bevise at unge mødre og unge foreldre generelt klarer biten med å betale leie og ta vare på leiligheten de leier – slik at de i fremtiden slipper å møte samme fordommer.

Hvorfor lever du ikke i sølibat siden du blir gravid så lett? (Dette har mange spurt om!) Eventuelt hvorfor steriliserer du deg ikke?

– For de aller fleste voksne mennesker i parforhold tror jeg ikke sølibat er noen god løsning, eller noen løsning i det hele tatt. Hadde det ikke vært for at jeg ønsker meg flere barn på et senere tidspunkt i livet, så hadde jeg utvilsomt sterilisert meg. Jeg tror for øvrig ikke dette er mulig å få gjennomført før du er 25, og at man i så fall må søke om lov. 

Jeg husker at du ikke ville si noe om hvorfor du var på ekstra ultralyder med Noah da han var nyfødt, vil du si noe om hva som er grunnen til det nå?

– Nei, det vil jeg holde privat. Det handler om skjerme barnas privatliv på de områdene jeg mener er viktig. Noen dager skriver jeg mer om hverdagen med barna, hva vi har gjort og funnet på, og om vi har funnet på noe hyggelig sammen. Oftest er disse blogginnleggene ganske typisk småbarnsfamilier og en småbarnsfamiliers hverdag – at vi har vært på Kafè, at vi har lekt sammen med barna her hjemme, at vi har vært på trilletur og så videre. Dette synes jeg det er uproblematisk å dele fordi det ikke tar for seg barnas privatliv, men helt vanlige hverdagsaktiviteter for de fleste. Om eller dersom det skjer noe på disse turene som har med barnas privatliv å gjøre, så holdes det utenfor bloggen. Det samme valget har jeg tatt med slike ting å gjøre, som hvorfor jeg måtte på ekstra ultralyder da jeg var gravid med Noah, og hvorfor vi måtte på timer med han på sykehuset da han var liten baby. Det har med hans privatliv å gjøre, og jeg føler verken at jeg har rett til, eller at det er riktig å utlevere det. Det håper jeg er forståelig!

Hei, du sier du ikke har fått skattesmell, men penger igjen på skatten. Ser du nå har nevnt f.eks julegavene til ungene dine i bloggen, du vet at dette da blir skattepliktig?

– Julegavene barna har fått av oldeforeldre og besteforeldre, onkler og tanter og venner skal jeg da ikke skatte av selv om de er blitt avbildet på bloggen. Jeg har ikke fått betalt for å fronte gavene, og barna hadde fått julegavene uavhengig av bloggen og om jeg ønsket å avbilde dem 🙂 De gangene det er reklame på bloggen min, merker jeg dette tydelig. 

Hvor er de pilotluene til de barna dine fra? De er så fine!

– Ikke sant! Jeg synes også de er helt nydelige. De vi har (en blå og en grå) er hjemmestrikket, som vi har fått fra fadderen til Leo som bor i Gjøvik – hun er også en god venn av familien min som bor i Gjøvik ♥ 80% av det hjemmestrikkede (klær, dresser, luer etc) som vi har til barna, har vi fått fra henne!

Kan du ikke prøve å farge og fikse brynene dine ordentlig med sminke? Tror det hadde sett veldig bra ut på deg!

– Takk for tipset – jeg har fått høre dette ganske mye i det siste. Jeg vet at det er forventet at brynene mine skal være “on point” med masse brynsprodukter, men jeg synes det er finere helt naturlig. Det er min personlig mening. På noen av bildene jeg legger ut her på bloggen ser forresten brynene mine mye lysere ut enn de egentlig er på grunn av justeringer med lysstyrke og filter. Jeg legger ved et bilde under hvor du kan se tydeligere hvordan de ser ut. Jeg er i hvert fall fornøyd og det er det viktigste 🙂

Hei! Jeg lurer på litt rundt ferieturen deres til Spania. Hvor dro dere? Var det bra, ville du dratt tilbake? Og har du noen tips til de som gjerne vil dra til syden med barn på samme alder som dine egne?

– Jeg innser at jeg egentlig skrev ganske lite om ferieturen vår, haha! Vi var i Alcudia som ligger i Mallorca den første uken i september. Det var veldig fint, men alt for mange mennesker på hotellet! Stranden var for øvrig perfekt. Vi var på et veldig barnevennlig hotell, som jo egentlig passet perfekt – sett bort i fra et par opplevelser jeg hadde med fulle foreldre som jeg skrev om her på bloggen. Ikke noe koselig i det hele tatt. Jeg ville ikke dratt tilbake på samme hotell. Det var mye mer stress enn jeg hadde sett for meg på forhånd å være der nede (selve reisingen gikk veldig greit for vår del) men alt i alt var det virkelig en kjempekoselig tur. Vi valgte bevisst en feriedestinasjon som ikke var alt for mange timer med fly fra Norge siden det var første gangen barna skulle fly, og jeg lastet også ned mange barnesang-videoer fra Youtube på macen – det kom virkelig godt med underveis! Litt enkel underholdning, rett og slett. Tegnesaker er også et fint tips til flyturen, og jeg hadde også med noe Leo kunne spise på i tilfelle han skulle få dotter i ørene og skulle synes at det var vondt under flyturen. Det – og mengder med solkrem er nok de beste tipsene jeg har 🙂

Dere som har fulgt med på Snapchat (@Mammasom16) vet at begge guttene også ble syke i helgen sammen med Fredrik som har kraftig influensa. Jeg takker Gud og høyere makter for det miraklet at jeg fremdeles er så frisk. Det var jammen på tide at immunforsvaret mitt fikk en slik boost etter å ha hatt et barnehagebarn i 1,5 år nå! Haha!

Vi snakkes senere, håper dere har hatt en nydelig helg!

9 kommentarer
    1. Kommer du til å fortelle han om hvorfor det ble ekstra oppfølging i svangerskapet da? Informasjonen ligger jo der ute, og selv om det ikke står hvorfor, så er det jo privat nok. Hvorfor skrev du om det i det hele tatt egentlig?

    2. Så hyggelige kommentarer om pilotluene – det er jo så koselig å strikke til de to skjønne gutta dine ❤️

    3. Du er så rar. Du skriver at de fant noe unormalt men du vil ikke si hva det er. Trodde du ikke at folk ville spørre liksom? Du trengte heller ikke skrive en lang avhandling om at du er så fryktelig opptatt av å skjerme barna dine. Det var bare et spørsmål. Dessuten gjør du alt annet enn å skjerme barna

    4. Anonym: Du har all rett til din egen mening. Jeg trodde ikke at noen kom til å spørre om det 1,5 år senere nei. Synes du det er rart? Jeg angrer for at jeg sa noe i det hele tatt den gangen, men det er vanskelig å trekke det tilbake. Derfor denne “avhandlingen” (som du kalte det) som forklaring til hvorfor jeg ikke ønsker å si noe om det 🙂

    5. I og med at Noah er så mye syk er det ikke så rart at noen spør. Pluss at det er ikke ALT du sier til venninnene dine som blir der 😉 tenk bare på alt du kommer til å angre på å ha skrevet da. Det går ikke an å ta det tilbake heller. På tide å begynne å tenke seg om når du allerede he fått kjent på angeren av å ha delt ting 🙂

    6. Anonym: Skrev feil, det er over 1,5 år siden jeg nevnte det 🙂 Hva mener du med at det ikke er alt jeg sier til venninnene mine som blir der?

      Jeg forstår ikke helt, du kritiserer meg for å ikke ville dele mer omkring situasjonen med Noah -og når jeg da forklarer at det handler om å skjerme han, så forteller du meg at jeg burde begynne å tenke meg om mtp hva jeg deler? Er det ikke akkurat det jeg har begynt med da, spesielt det siste året? Jeg føler for øvrig at jeg bestandig har vært flink til å skjerme privatlivet til barna.

    7. Jeg mener det jeg sa – at det er ikke alt du forteller vennene dine som blir der 🙂
      Nope, jeg kritiserer ikke deg for å ikke fortelle om Noah, jeg bare spørte om du ville dele. Og minner deg på at alt du deler om barna er privat og er ikke sikkert de vil at hele verden skal vite og se når de blir eldre. Og at når du allerede har kjent på angeren kanskje ville valgt noe annet enn barna som inntektskilde:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg