NÅ HAR JEG ENDELIG GJORT DET..

Gjett hva? I dag kan jeg avsløre for dere at jeg endelig har fått søkt skoleplass til neste høst! Herregud, det er så rart. Spennende, skummelt og gøy samtidig. Det som er mest skummelt er at lille Noah skal i barnehagen. Men på dette tidspunktet er han ikke langt unna 2 år, så det går nok fint. Dessuten har jeg jo vært gjennom barnehagestart en gang tidligere med Leo, og da føler jeg meg litt tryggere. Jeg kjenner til noe av det som venter. Likevel er barna såpass ulike at jeg gruer meg litt uansett, siden Noah alltid har vært ekstra knyttet til meg, og i tillegg kommer til å være hjemme med meg litt lenger enn hva Leo var. Og så må jeg jo innrømme at det er litt sørgmodig å ikke skulle tilbringe like mye tid med han lenger, men i det lange løp vet jeg at det beste for Noah er at han også kommer seg i barnehagen og får utviklet og utfoldet seg der.

Jeg kommer høyst sannsynlig til å gå i klasse med mange av de som er født i 2002, året etter at min lillesøster er født. Det er jo litt rart, men det er visst relativt vanlig at det i enhver klasse er noen som er litt eldre. Det gjør i hvert fall ikke meg noe, så lenge jeg får fortsette på utdannelsen min. Det er sikkert noen som vil lure på hvorfor jeg ikke vil satse skikkelig på bloggen istedet for å begynne på skolen, men jeg tenker å fortsette bloggingen min som før mens jeg går på skole. For jeg har lyst til å vise en gang for alle at man definitivt kan få seg en ordentlig utdannelse selv om man får barn tidlig, og at det ikke gjør skolegangen umulig – selv om det blir vanskeligere. Jeg håper dere vil følge med!

Klem

21 kommentarer
    1. Masse lykke til, dette kommer til å gå bra <3 Synes det er så utrolig bra av deg, at du vil bevise andre at det er mulig å fullføre en utdannelse selv om man får barn tidlig. Da jeg gikk på skole gikk jeg med folk som var alt fra 1-5 år mener jeg å huske, i tillegg til folk på samme alder da selvfølgelig, så tror du kommer til å klare deg veldig bra for det!

    2. Så flink du er! Synes det er så bra at du viser at man har alle muligheter selv om man fikk barn tidlig. Jeg ble selv mamma når jeg var 16 år. Alle fortalte meg at jeg aldri kom til å bli noe. 6,5 år senere er jeg ferdig utdannet sykepleier, har fått jobb og kjøpt meg hus. Datteren min var aldri et hinder, og sammen bar vi greid det 🙂
      Masse lykke til med skole og barnehagestart – dette går bra!

    3. Nysgjerrig på hvorfor du mener det beste for Noah er å begynne i barnehagen? Han er i underkant av to år når han skal begynne, fortsatt liten.
      Jeg forstår og sier ikke de har det bra i barnehagen, men hvorfor er det «bedre» enn å være hjemme med mor feks et år til? Synes så mange henger seg opp i og begrunner det med utvikling, sosialisering osv, men dette er det jo ikke noe problem som foreldre å selv legge til rette for når barnet kun er 1-2år?
      Jeg er selv utdannet barnehagelærere, og går hjemme med gutten min som er like gammel som Noah. Jeg vurderer å ha han hjemme til han blir tre år, da jeg mener dette er det beste. Små barn hører hjemme hos foreldrene er mitt syn på hva «det beste» er. Og barnehage er et godt og supert tilbud for de som MÅ sende barna i barnehagen (1-3år; altså småbarn) grunnet jobb, økonomi, helse og andre individuelle grunner hos de voksne. Det er sjelden det er for barnas beste de sendes i barnehagen, og kun den grunnen. Der henger jo alltid sammen med at foreldre skal tilbake i jobb.
      Er absolutt ikke noe barnehagemotstander, jeg jobber der tross alt selv og elsker det. Men ser så mange skrive «det er for hans/hennes beste» når barna er kun 1-2år og det forundrer meg stort. Det beste er det nok ikke slik jeg ser det, men nest beste etter å være hjemme med mor enda et år i trygge omgivelser, lære seg godt språk og uttrykke sine meninger/behov +++ Så er desverre samfunnet langt det opp til at man kun skal ha barna hjemme 1år, det er en annen sak…

    4. Så spennende! Jeg mangler selv 2 år på VGs, siden datteren min kom til like etter sommerferien 2016:) Vurderer å søke på skole selv i år, men synes det er litt «skummelt», å er redd for at det vil bli sååå stress :S Masse lykke til, har troen på deg!<3

    5. Har sett at flere av barnehagene i Larvik skal slås sammen til en (3 eller 4 barnehager), skal barnehagen dere bruker være med på det? 🙂

    6. Dette klarer du nok med glans! Selv ble jeg mor som 19 åringen. Jeg begynte på jussen og fikk to barn underveis, jobbet også 60% på siden. Å være student mens man har små er undervurdert. Man har en mye større frihet og fleksibilitet enn de fleste har i arbeidslivet. Barn tidlig betyr absolutt ikke at man ikke kan lykkes med karrieren man ønsker:) Lykke til!

    7. Monica: Jeg mener det er til det beste for Noah mye på grunn av hans personligheten, han er veldig sosial og glad i andre barn og lek. Klart hadde jeg fått til sosialisere han ved å gå hjemme ett ekstra år også, men i kombinasjon med vanlig hverdagsliv og alt man skal rekke (inkludert jobben min som jeg også er nødt til å prioritere) tror jeg det blir vanskelig å sosialisere han på samme måte som ved at han begynner i barnehagen, og at jeg som hjemmeværende med jobb skal klare å etterfølge den samme stimuleringen som han hadde fått i barnehage. Han er 20 måneder når han begynner i barnehagen, og for han tror jeg det er helt passe – selv om det ikke nødvendigvis er det for andre barn der ute på samme alder. Jeg tror mye av dette handler om at hver forelder må se an med barnet sitt og deres behov, og så prøve å møte dem på best mulig måte. Hadde jeg sett at det var nødvendig for Noah å ha han hjemme ett år til, så hadde jeg gjort det uten å nøle. Det er ingenting som hadde stått i veien for det for oss 🙂

      Men skulle jeg ha gjort det, så hadde det endt med at jeg hadde gjort det for min egen samvittighets skyld – og det er jo ikke det det skal handle om, det skal jo handle om Noah og hva vi mener er det som gagner han mest – hvis du skjønner?

      Jeg er i utgangspunktet enig med deg i at små barn hører hjemme hos foreldrene sine, men jeg tenker også at vi må ta hensyn til at små barn også er forskjellige og ikke har de samme behovene. Jeg har tidligere hørt om flere som sender babyen sin i barnehagen når de er et godt stykke under ett år måneder gamle, og det ville jeg aldri gjort selv – men jeg prøver uansett å la tvilen komme andre foreldre til gode og ha tillit til at de vet hva de gjør. Nå tror jeg ikke nødvendigvis at det er fryktelig mange som for eksempel sender sin 6 måneder gamle baby i barnehage fordi det er med tanke på at det er babyens aller beste, men enkelte foreldre er kanskje nødt til å gjøre det pga jobb og økonomi – som du også skriver. Hadde det bare handlet om at jeg måtte tilbake på jobb, så hadde jeg bare sagt det som det hadde vært. Men jeg skal kun starte på videregående, og skolen kan alltids vente om vi hadde sett det nødvendig. Barna mine er jo det viktigste i livet mitt, og jeg gjør mitt aller beste for å de riktige avgjørelsene for dem. Jeg håper dette virket oppklarende! Jeg skjønner absolutt hva du mener, og synes det er fint at du stiller meg spørsmålet og at du forklarer hvordan du ser det fra en barnehage-ansattes perspektiv 🙂

    8. Anonym: Det stemmer at det er flere av barnehagene i Larvik som skal slås sammen til en stor barnehage. Av hensyn til barnas sikkerhet og i forsøk på å skjerme dem, har jeg ikke lyst til å svare på om de skal gå i den barnehagen i dette kommentarfeltet siden det kan leses av hvem som helst. Håper det er forståelig 🙂 Jeg svarer mer enn gjerne om du sender meg en Facebook-melding.

    9. Selvsagt kan unge mødre få utdanning og det er det mange som heldigvis beviser! Jeg ble mor som 17 åring til min 3 åring og gikk da første året på videregående som gravid og gjennomførte to mnd før termin. Jeg kom tilbake etter å vært hjemme i ett år og begynte 2 året og gjennomførte. Så ble jeg lærling i 2016 på sykehus, ble gravid etter å jobbet 2 mnd så jobbet helt frem til 2 mnd før termin da jeh ble sykemeldt men andre gang hadde jeg også tjent til foreldrepenger noe som var mye bedre og mye bedre rettigheter enn hva jeg fikk med engangsstønad første gang så det lønner seg helt klart!! Jeg er ferdig nå i februar med permisjonen min med nummer to og skal tilbake og gjennomføre min læretid på 1,5 år 🙂 Såååå alt går!! Stå på. Du klarer det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg