JEG BLIR LITT SJALU

Jeg har tenkt på det så mange ganger når barna sovner i vognene sine, og jeg har pakket dem inn i alskens tepper, dyner, og det som er. Med de gode merinoull-klærne sine som det innerste laget med klær inntil huden, som jeg tok på dem samme morgen mens de tullet og strittet imot. Mens lille deg ligger der sovende i vognen din så godt innpakket, og så trygg fordi du vet at mamma er i nærheten – så blir jeg et lite øyeblikk sjalu på hvor behagelig det ser ut til at du har det liggende i vognen med øynene godt igjen, når jeg triller deg videre ute i minusgradene nå på vinteren.

Jeg blir litt sjalu når du ligger og har sovnet i armene mine, og jeg legger deg forsiktig ned i sengen din, og trekker flanelldynen din godt over den lille kroppen din.

Du trenger bare lage litt lyd før du har to mennesker som elsker deg stående klare til å finne ut av hva du har lyst på, eller hva du trenger. Måtte det være mat, drikke, oppmerksomhet, kos og kjærlighet, eller kanskje litt hjelp til å sovne fordi du er trøtt.

Om jeg er sjalu? Bittelitt. En smule.

Men aller mest blir jeg glad.

For at jeg alltid kan gi deg akkurat det du trenger, og for at jeg alltid kan se hvor godt du har det. Tryggheten du viser når du sovner i vognen din mens jeg passer på, og det lille smilet ditt jeg kan skimte når jeg legger deg ned i den varme sengen din.

Å se på uskyldige deg som har sovnet så godt nok en gang, mens jeg lurer på hvordan verden hadde sett ut om alle barn hadde hatt det like bra som deg.

18 kommentarer
    1. Så søtt innlegg! 😍
      Gleder meg til det er vi som skal ha en liten en i vogna! Nevnte her for noen uker siden at vi hadde prøvd i 1,5 år. Nå sitter endelig spira! Håper det går helt i mål 💖

    2. Det heter å være misunnelig, så derfor blir nok overskrifta litt misvisende (med tanke på forholdet deres).

    3. Nei, det heter ikke misunnelig. Misunnelig betyr at man mis-unner noen andre det de får, altså ikke unner de det. Og jeg tror (vet) at hun absolutt unner ungen sin det. Men fortsatt er litt sjalu, fordi hun gjerne skulle hatt det sånn selv også

    4. Anonym: Men jeg kan jo ikke ta utgangspunkt i at dere tror jeg skal skrive om forholdet mitt hver gang jeg skal skrive en ny overskrift her på bloggen? Da kan jo i så fall absolutt alt tolkes feil, så da kan jeg jo ikke skrive noe som helst.Denne overskriften er da virkelig ikke misvisende, den er jo helt i tråd med blogginnleggets innhold synes jeg. Og så vidt jeg vet kan man absolutt si sjalu 🙂

    5. Misunnelse er at man ikke unner et menneske feks eiendeler, som her, du misunner (selvsagt gjør du ikke det, det skjønner alle) barnet den varme, gode vognen.
      Sjalusi er en følelse knyttet til frykt for å miste noe man verdsetter, som oftest en kjæreste, ektemake, venn.
      Så jo, du skulle brukt misunnelig. Og i den situasjonen du er i nå så må jeg bare si at du bruker overskrifter for å generere klikk, til tross for at du hardnakket påstår noe annet. Dette er andre på kort tid, ferdig med den saken.

    6. Anonym: Men herregud, tror du virkelig det? Jeg kan jo ikke ta utgangspunkt i at dere tror jeg skal skrive om forholdet mitt hver gang jeg skal skrive en ny overskrift her på bloggen?!

      “Ferdig med den saken” Hvorfor det? Du kan ha din mening, og det er greit, men du bestemmer ikke hva som er sant og ikke. Når det er jeg som skriver denne bloggen og aldri har gitt leserne mine noen grunn til å ikke tro på det jeg skriver, så forstår jeg ikke hvorfor noen på død og liv skal mene at jeg med alle blogginnlegg jeg skriver skal si noe om situasjonen med Fredrik og meg.

    7. Typisk misunnelse går ut på å begjære en annens eiendom, evner eller status (og eventuelt ikke å unne den andre det han eller hun har). Det handler om noe man selv ikke har.
      Sjalusi bruker vi helst om forhold mellom tre mennesker, når den ene misunner den andre den gunst vedkommende nyter hos den tredje. Det er ofte både kjærlighet, hat og engstelse inne i bildet.
      Så jo, det er feil å si du er sjalu på et barn som ligger varmt og godt i vogna!;)

    8. Alt dere gidder å henge dere opp i 😩😩. Innlegget er jo bare et koselig innlegg med masse kjærlighet😍😍. Er ikke det nok for dere???🤪🤪

    9. Anonym: Det er ikke akkurat det jeg reagerte på i hvert fall (uten at jeg kan gå inn på hva andre reagerer på, for det vet jeg jo ikke)

      At det er lov å påpeke feil er selvfølgelig helt i orden og egentlig bare fint og hjelpsomt for meg med tanke på fremtidig bloggskriving (nå var det jo for øvrig også litt delte meninger om hva som var riktig å bruke av sjalu og misunnelig) det var det at noen mente at jeg bruker feks denne overskriften for å få folk til å tro at blogginnlegget skulle handle om Fredrik og meg og vår situasjon nå, som jeg reagerte på. Nettopp fordi jeg ikke kan ta utgangspunkt i at leserne mine skal tro at hvert blogginnlegg jeg skriver skal handle om vår situasjon – slik jeg skriver lenger ned her 🙂

    10. Men dreier dette innlegget seg om deg? Eller handler det om at barnet ditt har det godt og et omgitt av kjærlighet og trygghet…
      Hvorfor ikke bruke en overskrift med positive assosiasjoner?
      – Omgitt av kjærlighet
      – Trygg og god
      – Tenk om alle hadde hatt det like godt…
      Osv…
      Men nei, du velger overskriften ut i fra en liten bisetning om at du er “sjalu”. Som egentlig ikke har noe med innlegget å gjøre. For det du ønsket å formidle er vel at det gjør deg godt å se barna ha det trygt?
      Hvorfor da velge den overskriften? Det virker som du puttet inn den lille setningen i innlegget kun for å skrive en clickbate-lignende overskrift.
      Og du blir gjennomskuet gang på gang, allikevel nekter du…

    11. Ja det er ikke rart folk mener det er clickbait når du bruker ord som er HELT feil i forhold til innlegget? Når du bruker ordet «sjalu» hinter det om – som jeg skrev lenger opp – en tredjeperson i et forhold, vennskap osv.
      Derfor burde du få inn bedre språkkunnskaper for å unngå slike feil og misforståelser 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg