DEN VERSTE FØLELSEN SOM FINNES!

Jeg har tatt mye tog og buss med barna siden de kom til verden hvor jeg har opplevd litt av hvert: og i går startet det en diskusjon i kommentarfeltet mitt om noe jeg har tenkt ganske mye på siden jeg gjorde det for første gang. Nemlig barn som er urolige på tog, buss, trikk og fly.

Vi har sikkert alle vært der. Du sitter på bussen, toget eller trikken – og plutselig hører du et barn hyler, skriker eller trasser.

Før jeg fikk barn så vet jeg hva jeg tenkte. Jeg ble irritert. Det er flaut å innrømme, men jeg ble irritert av trassete barn og babyer som hylte. Jeg liker å tro at jeg ikke visste bedre – og det gjorde jeg nok heller ikke.

I dag vet at jeg babyer ikke gråter fordi de er små demoner som ønsker å gjøre livet ditt surt, men fordi det er babyens måte å si ifra på – det, til tross for at man kanskje ikke alltid kan løse det sporenstreks slik at barnet roer seg tvert. Babyer kan gråte av mange ulike grunner. Kanskje er det at de ikke er helt i form, kanskje er det at de er overstimulert, kanskje er det at de har mageknip, kanskje er de overtrøtte.

I dag vet jeg at man ikke alltid kan styre når 3-åringen skal begynne å trasse, selv om det er på bussen og man gjør sitt aller beste for å avlede og sette en stopper for det.

I dag vet jeg at å være foreldre er slitsomt. Og det kan tidvis tære på. Det at alle ikke mener at det tærer på, betyr ikke at jeg lyver når jeg sier at det kan tære på. Det kan kanskje bety at man har opplevd å ha veldig ulike barn. Noen barn krever mer enn andre, noen barn trasser mer enn andre, og noen barn sover natten gjennom fra de er 3 måneder gamle og er rolige så det holder.

Hva med om vi begynner å tenke at mødre som ikke griper ordentlig inn når barnet trasser på toget, ikke egentlig er giddalause, dårlige mødre (eller fedre) – men at de er utslitte og er nødt til å ta dette toget hjem? Hva om de har en liten baby hjemme som gråter natt og dag, og ikke orker å ta kampen akkurat nå fordi da mister de besinnelsen. Hva om de går gjennom en skillsmisse. Hva om vi begynner å se på andre grunner til at foreldre gjør som de gjør, uten å stemple dem som dårlige foreldre når vi ikke en gang kjenner dem?

Jovisst kan det være slitsomt å høre på babygråt over lengre tid når man er stuet sammen med et knippe andre mennesker på et såpass begrenset område som hva en buss og et tog kan være. Det er det absolutt ingen tvil om. Men jeg vil fortelle deg som irriterer deg over dette en ting. Vi foreldre ønsker heller ikke at barnet vårt skal trasse, gråte eller hyle.

Jeg hadde en grusom togtur med sønnen min en gang, som jeg enda får helt vondt inni meg av å tenke tilbake på. I fjor en gang da Noah var omkring 5 måneder gammel, skulle vi ta toget til Gjøvik. Noah gråt konstant i en time, jeg gjorde alt jeg kunne for å roe han ned, og folk begynte å stirre og hviske. Gutten min hadde trolig voldsomt vondt i magen, men ingenting hjalp. Jeg bysset, trøstet, forsøkte å amme, og vugge han i vognen sin. Jeg masserte til og med, samt strøk på han, og gjorde alt i min makt.

Jeg glemmer ikke den følelsen jeg satt med da jeg kjente tårene presse på i øynene mine. Det er noe av det mest ubehagelige jeg har vært med på.

Etter en liten stund kom det en dame bort til meg og hun sa: Hei du – så lei seg babyen din er da, kan jeg hjelpe med noe? Hva som helst?

Og akkurat da betydde det så utrolig mye for meg. Hun fortalte meg at hun jobbet på barselavdelingen på sykehuset og hadde gjort det i mange år, og hun hjalp meg på et mirakuløst vis å roe babyen min ned. Gutten min ble nok ekstra stresset fordi jeg synes situasjonen var så utrolig ubehagelig – for når mamma er stresset, så påvirker det også gjerne barnet. Det i tillegg til hvor utrolig vondt det er å ikke få hjulpet barnet ditt når du ser at jenta eller gutten din har det så vondt og ikke stopper å gråte.

Hadde det vært lettere å roe han ned om jeg ikke hadde blitt så stresset av hvor ubehagelig situasjonen var, når folk stirret og viste tydelig tegn til at det var slitsomt å høre på? Og hadde det vært enklere for meg å håndtere det om medpassasjerer ikke hadde vist disse tegnene, slik at situasjonen bare ble enda mer ubehagelig og stressende å være i enn den allerede var?

Hva om vi prøver å tenke mer som denne superkoselige damen, som istedet for å sitte og irritere seg i setet sitt over den hysteriske gråten til sønnen min, som for øvrig ikke hjelper det spor, strakk ut en hånd og spurte hva hun kunne gjøre for å bedre situasjonen? For å hjelpe, slik at alle får det bedre?

Vi har alle like stor rett til å være på kollektiv transport. Og jeg irettesetter alltid barna mine, dersom de gjør noe som jeg tror at kan være forstyrrende eller til plage for andre medpassasjerer når jeg reiser kollektivt. For når vi lever i et samfunn sammen, så er vi nødt til å ta hensyn til hverandre også på tog som alle andre steder – og jeg er klar over at alle verken er vant til eller er veldig glade i barn. Og det er helt greit.

Men det minste vi kan forvente av hverandre når vi sitter på et så fullstappet tog, buss eller trikk at vi nesten sitter på fanget til sidemannen, er å vise hverandre forståelse. Og det bør vi pokker meg også klare.

12 kommentarer
    1. Du har en tendens til å tolke alt i verste mening. Hvis folk ser på deg, stirrer de. Hvis folk hvisker når barna dine er urolige og trasser, da sier de helt sikkert negative ting. Selv kommer du med forslag om hvordan folk bør oppføre seg, at de bør være som hun som tilbød sin hjelp.
      Har du tenkt på at de som ser på deg/barna dine kanskje gjør det med medfølelse, at de har/har hatt barn selv og vet akkurat hvordan du har det? Kanskje blikket deres er “trenger du litt hjelp” i stedet for din tanke “alle glor på meg og tror stygt om meg – fordi jeg er så ung”, kanskje de ikke tør spørre fordi du skuler stygt tilbake?
      Kanskje de som hvisker sier “stakkars, det må være slitsomt å reise alene med to små som heller har lyst å springe rundt i stedet for å sitte musestille”
      Prøv du å tenke de positive tankene du ber andre tenke. Vi er mange som har vært unge mødre, de fleste av oss har sjelden opplevd så mye negativt med det som du har. Kan det være du som misoppfatter?
      Dette er ikke ment som kritikk, men noe du kanskje bør bli litt obs på.

    2. Anonym: Hei!

      Nå har jeg sittet lenge og tenkt over kommentaren din, og jeg kjenner meg ikke igjen i at jeg tolker alt i verste mening. Da tror jeg du har fått et feilaktig bilde gjennom bloggen, og det synes jeg er veldig trist å lese.

      Det er på ingen måte slik at om folk ser på meg, så stirrer de automatisk. Jeg anser meg selv som relativt oppgående og klarer å skille disse to.

      Og nei, det er (selvfølgelig!) ikke nødvendigvis slik at om noen hvisker når barna mine er urolige og hylgråter på toget (skjønner ikke hvor du hentet trasser fra, var jo ikke det det var snakk om i tilfellet som jeg forteller om i blogginnlegget?) men når man hører hvisking av typen “Herregud, kan ikke noen få den ungen til å holde kjeft” og “Orker ikke høre på dette lenger” så er det ganske vanskelig å få vridd det om til noe positivt. Dette tilfellet hadde for øvrig ingenting med å være ung mor å gjøre, det handlet bare om å være mamma når man har gråtende barn på buss og tog og det er mange som bare stirrer stygt og hvisker ting (som jeg hører, jeg er jo ikke døv)

      Jeg forstår hva du sier, og vanligvis tar jeg ikke utgangspunkt i at andre snakker stygt om meg. Men igjen, så hadde jo ikke det akkurat vært rart med tanke på alle kommentarer jeg har fått slengt etter meg som går på at jeg har vært for ung mor – men dette med å være ung mor har jo ingenting med dette blogginnlegget eller saken jeg tar opp å gjøre.

      Igjen: Dette har jo ingenting med å være ung mor å gjøre – men om du sikter til andre episoder som jeg har fortalt om gjennom bloggen som har handlet om at folk har behandlet meg dårlig fordi jeg har vært ung mor, så er det mulig jeg har vært veldig uheldig. Jeg er jo også ekstra utsatt på grunn av bloggen, så kanskje det har gitt utslag også? Vanskelig å si.

      Men jeg synes det er veldig vanskelig å tolke kommentaren din som noe annet enn kritikk når jeg opplever at insiunerer at siden det er mange unge mødre der ute (Som deg?) som ikke har opplevd i nærheten av så mange andre episoder som jeg har, så er det jeg som misoppfatter. Om jeg skal snakke rett fra hjertet er det ordentlig vondt å tenke tilbake på alle ufyselige kommentarer og ekle slengbemerkninger jeg har fått i virkeligheten. Det er ganske vanskelig å misoppfatte at noen roper “hore” etter deg for eksempel, som jeg opplevde da jeg hadde en sønn på 2 uker i dypvognen min.

      Jeg ønsker ikke å gå i forsvarsposisjon, og jeg har virkelig tenkt over kommentaren for å reflektere rundt om. det kan være en mulighet – for som du også er inne på, så er jeg blitt oppdratt til å tenke at om det er alle andre det er noe “galt” med, så er man nødt til å gå litt i seg selv. Og det gjør jeg virkelig.

      Men det er veldig vanskelig for meg å ikke ta dette personlig når jeg selv vet hvor mye jeg har måtte tåle fordi jeg har vært ung mor, og hvor vondt det har gjort når man er i en så sårbar situasjon som det jeg var da jeg ble mamma.

    3. Fantastisk bra skrevet!
      Har en liten gutt med kolikk som skriker i timesvis i strekk og det er virkelig ikke lett, så skjønner så godt hvordan du hadde det.. utrolig frustrerende!
      Vil bare si at jeg synes du virker som en fantastisk god mamma og jeg blir utrolig imponert over hvor reflektert du er! Stå på videre, du gjør en super jobb!♥️

    4. Du virker så utrolig reflektert, oppegående, god og snill! Guttene dine er heldige som har en så fantastisk mamma som deg <3

    5. ÅÅåh, jeg har også opplevd en sånn situasjon. Var på flyet for 6 mnd siden, og sønnen min bare skrek og skrek i 1 time. Jeg gjorde ALT i min makt for å roe han ned, men ingenting fungerte. Alle rundt meg stirret og sukket – noe som gjorde meg enda mer stresset. Personen som satt ved siden av oss valgte også å flytte seg langt unna og sendte meg et surt blikk. Altså, jeg prøver ikke bevisst å plage de som sitter rundt meg. Woooow stress, jeg var helt utslitt

    6. Så utrulig søt dame! Det burde finnes flere av den typen mennesker. Jeg er av den typen som alltid stopper en gang for mye, men møter man slikt tilbake? Husker en gang da dekket på hengeren ramlet av i en tunnel, bilen og hengeren sto delvis i veibanen men hva skulle vi gjøre.det var utrulig mange som bare kjørte rundt og videre. Heldigvis stoppet det en etterhvert som fikk kjørt mannen ut av tunnelen så han kunne ringe etter hjelp. (Var ikke dekning inne i tunnelen) tror folk flest tenker på klokken og haster videre. Desverre er ikke dette unikt. Jeg stoppet en gang for en bobil som hadde kjørt ut, han hadde stått der i FIRE timer. Ingen som hadde hjulpet han å kona hans. Det var minusgrader og kraftig vind. Snefokken var så sterk at du såvidt kunne skimte den neste veistikken framfor bilen. Det var veldig mye trafikk denne dagen. Ufattelig spørr du meg!

    7. Jeg tenker at dette går litt begge veier (alle veier?). Noen som har hatt en 12 timers dag på kontoret (eller meg som har jobbet en 14 timers nattflygning fra Thailand til Oslo) og forsøker samle litt energi til å komme hjem til mann og barn? I mitt tilfelle hadde jeg nok aldri hatt energi til å engang titte negativt på deg men jeg kan nok dessverre forstå den følelsen av att den lille tiden man har på å samle litt energi bare forsvinner .. verden handler ikke bare om meg og mitt søvnbehov, eller deg og dine barn. Kanskje kan vi være enig om at kollektiv transport bare er grusomt fra tid til annen? (Bra for miljøet da!)

    8. Anonym: Han mangler kun å øvelseskjøre og ta selve teorien (og oppkjøring selvfølgelig) 🙂 Jeg maser ikke på kjæresten min, så han får ta det i sitt tempo. Når det er sagt synes jeg det er ganske koselig å ta tog og buss en gang i mellom altså, sånn uavhengig av om vi hadde hatt bil eller ikke – men det er klart at bil er enklere når man har barn <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg