2 MÅNEDER SOM VEGANER

God kveld alle sammen!

Jeg har lagt om livsstilen min den siste to månedene, og jeg lovde dere å skrive litt mer om akkurat det. Jeg spiser utelukkende mat som er vegansk, og jeg savner ikke en gang animalske produkter. Utrolig? Ja. Jeg, som det cheeseburger-elskede mennesket jeg husker jeg var, bestemte meg på dagen tidlig i januar i år, for at NÅ tester jeg ut en uke som veganer. Jeg så bare fordeler med det uansett – å få i meg mer grønnsaker (som jeg har hatt så mye dårlig samvittighet for at jeg har hatt vanskelig for i hverdagen tidligere) Jeg ser dokumentarer. Jeg leser, oppsøker fakta, finner sikre kilder, tilegner meg kunnskap om matproduksjonsindustrien, om dyrevelferd, om miljøutfordringer som har med matindustrien å gjøre. Og så ser vi hvor lenge jeg klarer å holde ut. Hva har jeg å tape? Før trodde jeg ikke en gang at jeg kunne leve uten animalske matprodukter. 

Jeg er ikke en av de som ber folk skamme seg for å spise kjøtt eller drikke melk, eller som hele tiden påpeker at jeg spiser vegansk og knapt snakker om noe annet – jeg er egentlig ganske tilbakeholden når det kommer til å snakke om dette temaet med andre. Og jeg blir voldsomt irritert når jeg ser veganere som kritiserer istedenfor å applaudere de som gjør noe. Måtte det være kjøttfri mandag, kutte ned kjøtt-inntaket generelt, vegansk uke, eller rett og slett bare teste ut produkter på markedet som er vegetariske eller veganske. Det er bra. Og det er sant at ingen kan gjøre alt, men at alle kan gjøre noe.

Jeg har nå gått 2 måneder som veganer, og jeg kjenner at dette er riktig for meg. Jeg hadde aldri trodd i min villeste fantasi at jeg kom til å gå over til å ikke spise verken melk, egg, kjøtt, fisk eller kylling – ei heller noe annet av det som stammer fra dyr. Men jeg er veldig glad for at jeg prøvde, for om ikke ville jeg aldri visst det jeg vet nå, og hatt den kunnskapen jeg har nå.

Som jeg har fortalt dere tidligere, så var det vanskelig i starten fordi alt var nytt for meg. Før trodde jeg også at det var veldig begrenset hva jeg kunne lage av mat, og at det ville bli et veldig ensidig kosthold. Jeg tror helt ærlig mye av det var grunnet lite kunnskap om emnet, noe som kanskje ikke er så rart. Jeg har tross alt spist kjøtt og drukket melk store deler av livet mitt, og siden dette er en såpass stor del av matkulturen vår – så er det kanskje vanskeligere å stille spørsmål omkring det?

Kanskje ville jeg ende opp med mye vitaminmangler og ikke få i meg nok protein om jeg ble veganer? Etter å ha gjort en del (les: mye!) research, fant jeg ut at det overhode ikke er tilfelle om man (i likhet med hva man må uansett hva man spiser og ikke spiser) er flink til å ha et variert kosthold. Jeg må for øvrig ta b12 tilskudd, men jeg har slitt så mye med b12 mangel da jeg spiste både kjøtt og annet så og si hver dag – så det er ikke noe banebrytende nytt for min del.

Mange har spurt meg: Hvorfor ble du veganer? Jeg ble veganer av hensyn til miljøet og dyrene. Enkelt og greit. Det er bare et stort pluss at det å være veganer “tvinger” meg til å gjøre bedre og sunnere valg i matveien. Da jeg hadde lest meg opp såpass mye, sett så mange dokumentarer (som jeg så med et kritisk blikk og sjekket fakta i etterkant) og satt med så mye kunnskap som et resultat av all informasjonen jeg hadde fått gjennom så mange ulike runder med research, så var det ikke noen vei tilbake for meg.

“Men blir du virkelig mett på vegansk mat?” Ja, absolutt. Jeg sitter ikke akkurat hjemme og drøvtygger spinat hele dagen, for å si det sånn. Haha! Jeg spiser så mye forskjellig! Mange gode pastaretter, pizza, burger, gryter, taco og supper. Det er så mange gode erstatningsprodukter på markedet til dags ikke bare for melk og melkeprodukter, men for kjøtt og kylling også. Og om dere ikke har smakt soya-sjokolademelk (som er vegansk), så burde dere smake den. Samboeren min, som for øvrig fortsatt spiser alt av anmialske produkter, mener i likhet med meg at det er den beste sjokolademelken av alle på markedet. Nam!

“Savner du ikke enkelte matvarer?”  Egentlig ikke. Det er en vanesak, tror jeg.

“Får du i deg nok proteiner, da?” Med et normalt, variert kosthold, tror jeg det er vanskelig å ikke få i seg nok proteiner. Vanlige voksne menn skal ha i seg mellom 55 og 60 gram proteiner per dag, vanlige kvinner 40-50 gram og ca 70 gram om du er gravid eller ammer. Selvfølgelig mer om man trener masse, men igjen – med et variert kosthold og at man ikke minst spiser nok – så løser det seg helt fint. Det er masse proteiner i kjøtt-erstatninger som for det meste blir laget av soya – samt bønner og linser. (Jeg vet at linser kan høres dritkjipt ut, det tenkte jeg før jeg smakte det for første gang i januar i år. Nå spiser jeg det på lørdagskvelden liksom. Haha!)

Om dere skulle ha noen flere spørsmål som har med dette å gjøre, så svarer jeg gjerne i kommentarfeltet om dere lurer på noe. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg sjeldent har følt meg bedre enn hva jeg har gjort etter jeg ble veganer ♥

39 kommentarer
    1. Så utrolig tøff du er som har tatt dette valget, og gratulerer så mye med to måneder som veganer 😀 Det er noe å være stolt over synes jeg!

    2. Så gøy! Ble veganer for noen år siden og det er det beste valget jeg har tatt. Vil for øvrig også anbefale deg å ta tilskudd av jod (eller kjøpe jod i Sverige) da Norge i motsetning til Sverige ikke tilsetter tilstrekkelig jod i salt (Norge følger ikke Verdens helseorganisasjon på dette punktet, og tilsetter isteden jod i kumelk). I tillegg anbefales alle nordmenn (veganer eller ei) å ta d-vitamin i vinterhalvåret.
      Greit å vite: 1-2 paranøtter dekker dagsbehovet for selen. 2-3 gulrøtter dekker dagsbehovet for a-vitamin.
      Det er litt morsomt, for jeg har fulgt bloggen din fra starten av, og har lenge tenkt at du før eller siden kommer til å bli veganer – siden du virker så reflektert og åpen.
      Masse lykke til, å være veganer åpner for mange nye spennende matopplevelser! Og bruk Facebook-grupper som Veganpreik og Veganske produkter for det de er verdt!

    3. Så spennende!
      Ble selv vegeterianer for 2 måneder siden! Bruker ikke meleriprodukter hjemme,men er ikke så nøye på det i sosiale sammenhenger. Egentlig er jo det bare tull, skulle gjort samme som deg å kuttet ut melken med det samme jeg sluttet med kjøttet.

    4. Synes det er råbra hva du gjør for deg selv og dyrene. Du vil ikke angre på valget du har tatt. Stå på videre !:)

    5. Gøy! Har vært veganer siden nyttår jeg og. Hadde linseskrekk jeg også. Men nå koser jeg med det. Spiste linsepannekaker for første gang i dag, og ble veldig positivt overrasket over At det smakte så «normalt». Lager generelt mye mer mat nå enn før, og syns det er deilig å slippe å steke det kjøttet (selv om jeg forandret kosthold for helsa og miljøet i første om gang). Synes det er flott st du skriver om det, og tør å gå foran som et positivt eksempel , selv om du risikerer og få masse pes, fordi du har barn. Men får satse på at det uteblir. Nye tider!:)

    6. Så bra du har blitt veganer, men jeg lurer på om du også har kuttet ut å bruke animalske produkter i form av klær og andre ting? Altså da mener jeg blant annet ull og sminke som er testet på dyr

    7. Kunne du delt noen gode oppskrifter? Her har vi også noen kjøttfrie dager og begynner og bli litt lei av vegetar lasagne og Burger haha 🙂 gjerne noe ungene også liker 🙂

    8. Gratulerer med godt valg! Jeg bør veganer selv for to år siden og vegetarianer for 4 år siden. Det er det beste valget jeg har tatt. Dette er et kosthold som føles etisk rett for oss og dermed får du god samvittighet på kjøpet. Jeg trodde ikke dette skulle bli så vesentlig, men jeg husker at jeg alltid hadde en bismak i munnen før… Mens nå elsker jeg mat og elsker følelsen jeg har etter jeg har spist. Man har både vært snill mot kloden, dyra, fremtiden og helsa. Ikke rart man får god samvittighet av det?
      Det eneste jeg vil forberede deg på er hvor slitsomt det er å få spørsmål hele tiden.. Å være vegetarianer er folk flest åpen for, men når du er veganer så rokker du med verdensbildet til folk, og du får dermed mye spørsmål.. Du nevnte selv dette med matkultur, og det er denne motstanden du vil møte fremover.. Men hold ut. Jeg har erfart at de største kritikerne begynner å tenke annerledes etter hvert.
      For jeg har samme leveregel som deg: å ikke pushe på andre hva jeg spiser og heller ikke kritisere deres valg vedr. Mat. Til min overraskelse så har jeg erfart at dette øker nysgjerrigheten til folk og jeg får ofte tilbakemeldinger om at jeg inspirererer andre til å spise mer vegansk og vegetarisk. Så fortsett dette! 🙂 Jeg tror folk har mye respekt for andre som klarer å respektere andre, og dermed får du større innflytelse enn du selv tror.. Jeg var feks den eneste vegetarianeren i min omkrets for 4 år siden. Nå er to av mine bestevenner vegetarianer, flesteparten har kutta drastisk ned og alle vil spise vegetar når vi skal spise sammen hos hverandre. Til og med mamma har begynt å endre kostholdet sitt og påvirket flere på jobben sin. Poenget mitt er at du vil skape ringvirkninger enn du har forventet deg. Jeg ble veggis for min skyld og mine verdier, uten å drømme om at noen rundt meg skulle bli så åpne og imøtekommende.
      Til slutt vil jeg råde deg til å:
      – bruke YouTube til å lære å lage mat. Jeg har lært så mye.. For fire år siden visste jeg ikke hva man gjorde med bønner.. Spiste det aldri og visste heller ikke at det finnes flere titalls bønner å velge mellom
      – fortsett med B12, og ta gjerne jod også. Jeg tar også d vitamin, for i Norge har vi så lite sol (d vitamin i animalske produkter er tilsatt i flytende form i produktene som tiltak for d vitamin mangel)
      – ikke la kritikerne knekke deg.. For du vil møte motstand. Både fra kjøttisene, media og ikke minst andre veganere (veganerpolitiet ødelegger for mange som prøver.. For det er faktisk vanskelig å være perfekt, og det er gjerne “kriteriene” som veganerpolitiet tar utgangspunkt i). Desverre.
      – det kan bli vanskelig å date. Jeg opplever at mange ikke vil treffe meg mer pga dette 🙁
      Hilsen k26

    9. Hvordan gjør du det i forhold til middag og barna. Regner med at barna og Fredrik spiser normal kost. Lager du 2 forskjellige middager, eller spiser du bare tilbehør? Tenker at du kanskje kan få utfordring mtp barna. Her hjemme har vi en 4 åring som er bynt å prøve seg på “jeg liker ikke”. Da reddes middagen med at “det er dette vi har til middag og alle må spise det samme”. Frokost, lunsj og kvelds får de selvfølgelig bestemme selv. Regner med at du allerede har tenkt på det, men bare pass på at du ikke ender opp med å lade en middag til Fredrik, en til barna og en til deg selv.

    10. Dette har ikke noe med saken å gjøre,måfå bare skrive det allikevel,Tror du hage blitt dødsfin med kortere hår..

    11. Anonym: Hei! Ja, jeg gjør mitt aller meste med å ikke kjøpe klær og sminke som ikke inneholder eller er testet på dyr. Ull kjøper jeg ikke til meg selv (har vel egentlig aldri brukt noe særlig ull) men barna kommer til å bruke det. Spørs om det ikke er Fredrik som kommer til å måtte kjøpe det til dem fremover da 🙂

    12. Tone: Hei Tone! Jeg lager halvveis to forskjellige middager – vi spiser gjerne det samme tilbehør av typen poteter, pasta, ris etc og grønnsaker som da også blir stekt/kokt separat- men så har jeg kanskje gryte med kjøtterstatning, og Fredrik og barna kjøttkaker i brun saus. Det har gjort det enklere for meg, men det er klart at det er litt ekstra styr 🙂

      Enkelte dager har jeg måtte lage to helt ulike middager, og det er veldig stress så det prøver jeg å unngå..

      Leo har prøvd seg på “liker ikke” han også, men da har han fått prøve min mat også hvis han har hatt lyst. Stort sett så går det heldigvis greit 🙂

    13. Anna: Åh, linsepannekaker har jeg også spist en del av. Kjempegodt! Helt enig med deg angående kjøtt-stekingen, det er faktisk noe jeg har tenkt over flere ganger..

      Tusen takk for en veldig hyggelig kommentar!

    14. Anonym: Så kult og inspirerende at du har vært veganer allerede i flere år!
      Vet du hvor jeg kjøper jod i sverige?

      Tusen takk for masse hjelpsom informasjon. Alltid kjekt å høre fra noen som har ordentlig “inne i det” og som kommer med gode tips. Veganpreik og de andre gruppene har vært til stor hjelp for meg allerede <3

      Tusen takk for fine ord!

    15. Marie: Hei Marie!

      Du har så rett i det du sier angående samvittighet. Det var noe av det første jeg merket, jeg fant et ordtak som het noe som “Nothing tastes as good as vegan feels” og det kjente jeg meg skikkelig igjen i. <3

      Tror du har utrolig rett i det du skriver angående at når man viser respekt, så får man respekt. Vi ser jo en stor utvikling de siste årene i veganisme og ikke minst etterspørsel av veganske produkter på markedet. Spesielt nå i det siste har det jo kommet så mange gode veganske matprodukter inn i hyllene på butikken. Vegme serien for eksempel, samt vegansk kroneis (som er rett rundt hjørnet fra å komme ut i butikkene) For ikke å snakke om at de ulike matkjedebutikken det siste året har begynt å tilby så mange flere vegetariske (og enkelte veganske) produkter. Vegetardag-serien til Coop, Meat-ish fra Rema 1000, og et annet merke jeg ikke husker hva heter som selges på Kiwi. Det er så fint å se!

      Jeg merker faktisk noe av det du snakker om med mine venner og familie også - at de blir inspirerte selv til å teste ut oppskrifter og ikke minst produkter. Vennene og familiene mine er helt åpne og jeg synes de har vært så flinke til å vise meg respekt omkring valget jeg har tatt om å bli veganer, da jeg var hjemme hos familien min sist gang lagde jeg faktisk vegansk taco til alle sammen med Oumph! som erstatning for kjøtt, og de synes det var kjempegodt.

      Tusen takk for mange supre og gode tips, kjempekoselig at du tok deg tid til å skrive denne kommentaren 🙂

    16. Hei har vært veganer i cirka 3 uker etter et opphold, var det 6 månder før også. Da ble det for mye men har satt meg mer inn i variert mat , og ting jeg faktisk liker, med mye godt krydder. Det er ikke så vanskelig. B12 har jeg alt for mye av, skulle gjerne likt å komme ned igjen på normalt nivå. Det er vanskelig å forklare folk om hvorfor dette er bra. da kjøtt, og melk, egg og fiske næringen er så tungt inne i alle kostholds anbefaliner. Gleder meg til å se The Game Changers dokumentaren. Anbefaler å se Vegan 2017 for en god oppsomering av hva som har skjedd i 2017 for Veganere. Forøverig sliter jeg psykisk og har i tilegg Asberger. Så ting kan bli litt kaos av og til men gjør mitt beste:)

    17. Jeg er på min 2 uke uten kjøtt/melk nå, vil gjerne h f.els vegantirsdag på bloggen hvor du viser oss kjøkkenskap/kjøleskap og inspirerende oppskrifter

    18. Hei! Dette er bare litt tankespinn.. Når en veganer havner på sykehus/sykehjem, mener du at han da har krav på spesialmat? Folk med ulike diagnoser får jo det, men ingen ting feiler en veganer? Skal samfunnet bruke resurser på dette? Og i forhold til å holde seg varm på vinteren, du vil ikke bruke ull eller dun? Hva er da alternativet, jakker med syntetisk fyll som oftest er laget av plastbasert materiale? Eller vanlig fleece som er en av mikroplasrverstingene? Hvorfor ikke ull, sauen er like levende etter en runde med klippemaskin?

    19. Gikk litt fort i svingene, mente kjøpe SALT i Sverige! Fordi saltet der er tilsatt tilstrekkelig jod 🙂

    20. Skal barna dine også spise vegansk? Det er hvertfall fullt mulig, anbefaler å lese om dette på helsemyndighetene sine sider og HePla, og bli med i fb gruppen Vegansk barneprat 🙂

    21. Anbefaler også å bli med i disse fb gruppene om du ikke er det allerede:
      Veganske produkter
      Hva slags veganmat lager du idag?
      Veganpreik

    22. Hvordan er det med godteri nå som du er veganer? Spiser du lørdagsgodt og slikt? Eventuelt hvilke godter spiser du?

    23. Tonje: De har flere typer godteri i smågodthylla på Rema – dette står det mer om på Rema.no – flere av disse typene er veldig gode!

      Ellers er Oreokjeks (orginal) helt vegansk, Skittles, hockeypulver, lovehearts, djungelvrål, salt sild på pose, og ja – en god del faktisk, det er bare å lese bak på pakken og sjekke E-stoffer. Ellers er mye potetgull vegansk, og popcorn er jo naturligvis også dersom det ikke er tilsatt noe smør eller andre aromaer som stammer fra dyr

      Og så har de mange typer utrolig god sjokolade på helsekost-butikker, samt et par typer som selges på “vanlige” matbutikker. Jeg er ikke noe glad i mørk sjokolade og trodde på en måte det var det jeg måtte spise om jeg skulle ha sjokolade etter jeg ble veganer – men der tok jeg altså feil! Det finnes mange typer vegansk “melke”-sjokolade, og den er overraskende god.

      Så godteri er ingen problem i det hele tatt føler jeg, annet enn at sjokoladen selvfølgelig er en del dyrere enn vanlig melkesjokolade 🙂

    24. Anonym: Hei!

      Jeg føler ikke helt at jeg kan ta den avgjørelsen for dem. Barna mine må ta sine valg når de er blitt store nok til det, i mellomtiden får de smake på alt de vil av det jeg lager til meg selv, samt at de spiser veganske yoghurter og er glade i mandelmelk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg