TANKENE OVER PÅ ANDRE TING..

God kveld. Helgen var plutselig over, og i dag tenkte jeg å dele noen av mine seriefavoritter med dere! Godt å få tankene over på litt andre ting også merker jeg, og blogge om litt annet enn alt andre som skjer i livet mitt for tiden. Jeg skjønner dessuten at det blir litt mye ensformig innhold på bloggen for tiden, tatt i betraktning alt som skjer. Det er lenge siden jeg har skrevet et innlegg som dette, så jeg tenkte bare hvorfor ikke.

Jeg er litt sær når det kommer til serier, tror jeg. Samtidig er det mange storfavoritter jeg også liker, men siden jeg også har lyst til å dele noen litt annerledes serietips som ikke er blitt delt 10 000 ganger tidligere på andre blogger, så fant jeg ut at jeg kunne inkludere litt av begge deler og tenkte å tipse dere om disse ♥

The Confession Tapes

En dokumentarserie som jeg ble helt oppslukt i da jeg startet å se på den i november i fjor. For å si det sånn: Det tok ikke mange (sene) kvelder før jeg var ferdig med hele sesongen. The Confession Tapes handler som dere sikkert allerede har skjønt av navnet, om tilståelsessaker. For dere som har sett eller hørt om den Netflix-produserte dokuserien Making a Murderer som ble veldig populær i 2016, så er denne litt i samme gate. Hver episode er en unik historie fra virkeligheten om mennesker som har vært innblandet i drap og alvorlige lovbrudd – og selve serien utfordrer tankegangen om at det kun er uskyldige mennesker som tilstår og dermed også blir dømt for et forhold. Utrolig spennende serie som virkelig engasjerer!

Peaky blinders

Okei – var det en type serie jeg aldri så for meg at jeg kom til å bli opphengt i, og enda mindre ende opp med å anbefale videre – så er det denne. Handlingen utspiller seg i etterkrigstiden av første verdenskrig på 1900-tallet, om en gangsterfamilie i Birmingham i England. Hovedpersonen, som for øvrig er særdeles fin å se på, er overhodet av gangsterfamilien og er ambisiøs så det holder. Dette er så langt fra hva jeg vanligvis liker, men serien, handlingen og skuespillerne gjør at det er en fryd å se på likevel.

American horror story

En av mine største favoritter. Jeg elsker skrekkfilmer, og vil tørre å påstå at jeg har sett de fleste skrekkfilmene som er verdt å se. American horror story er en type grøsserserie med fiktive fortellinger med typiske skrekkscenarioer som bunn i hver sesong – 1 sesong utspiller seg blant annet i et hjemsøkt hus, 2 sesong utspiller seg på et galehus, 3 sesong handler om en heksesekt, og 4 sesong utspiller seg på et freak show – og så videre. Handlingene utspiller seg i ulike tidsperioder, noen tilbake på 1960-tallet, noe på 1800 tallet, og andre i moderne tid. Selv om det her og der dukker opp enkelte skrekk-klisjeer i serien, så er serien så gjennomført og bra at man egentlig ikke tenker noe over det. Sesongene har altså i utgangspunktet ikke noen tilknytning til hverandre, og det unike med serien er at de bruker samme hovedskuespillere, men at de derfor bare har ulike roller i de ulike sesongene. Skuespillerne er dessuten helt fenomenale, men det sier kanskje seg selv når Jessica Lange er med i flere sesonger. Absolutt verdt å se om du liker denne sjangeren!

Riverdale

Riverdale har jo blitt en skikkelig storfavoritt, kanskje spesielt for de som er på min alder. Og det er kanskje også derfor den måtte med på listen min også, for den treffer, og den treffer voldsomt bra. Denne er også netflix-produsert, og det slår meg hvor mye bra Netflix har kommet med de seneste årene. Riverdale er navnet på samme by som handlingen i denne typiske high-school serien utspiller seg i, men det er åpenbart flere ting som skiller den ut fra andre high school serier. Serien har utgangspunktet i den eldre tegneserien som er kalt “Archie comics”, og er en serie som byr på tenåringsdrama, spenning og gode skuespillere.

Captive – eller «fanget» som den heter på norsk.

Dette er også en dokumentarserie som jeg liker veldig godt. Enhver episode er en ulik historie fra virkeligheten om mennesker som har blitt tatt som gisler og kom levende ut av det. Jeg holder fortsatt på med denne, men foreløpig synes jeg den er utrolig bra og gripende. 1 episode handler blant annet om et fengselsopprør hvor flere vakter blir tatt som gisler, en annen episode handler om et par som blir tatt som gisler av somaliske pirater i over et år (Herregud for et mareritt!) og en annen om en Coca-cola direktør som blir tatt til fanget og familien blir forsøkt utpresset for penger – akkurat det er en gjenganger. En interessant serie som jeg ikke en gang hadde hørt om før jeg startet å se den!

Andre serier som er verdt å nevne er kritikerroste The end of the Fucking world (Netflixprodusert), The 100 (Ganske treg I starten, men utvikler seg til å bli utrolig bra – og det er sjeldent!) og Prison break. Av sistnevnte har jeg ikke sett den helt nyeste sesongen som kom i ut i fjor, men jeg kan absolutt gå god for de fire første sesongene som er knallbra. Ellers ser jeg mye på dokumentarer, men jeg kunne ikke fylle hele listen min med det føler jeg. Haha!

Om dere har serietips som hadde vært med på deres favorittliste om dere skulle ha laget en, så må dere gjerne dele med meg i kommentarfeltet! Nå har Leo sovet på fanget mitt en god stund, så jeg er nødt til å avslutte her. I morgen er det mandag og ny uke, og ikke minst en uke nærmere våren. Jeg håper så inderlig at denne uken blir fin ☀️

22 kommentarer
    1. Om du ikke har sett orphan black så burde du ta en titt!👍 Mye bedre enn den høres ut. Men det er fare for at du ikke klarer å stoppe før den er ferdig😄

    2. Elsker The 100, kan knapt vente med å se den nye sesongen som kommer i april!! Hvis du vil se en serie som er både morsom og enkel å følge med på anbefaler jeg Jane The Virgin. Jeg liker egentlig ikke den typen serie i det heletatt, men jeg braser ofte ut i latter for meg selv når jeg ser den.
      Men hvor har du kjøpt den buksa/tightsen?

    3. Pia: Her må jeg si meg enig, gleder meg til den nye sesongen!

      Takk for tips! Når jeg tenker meg om tror jeg faktisk jeg har sett litt av den, om det handler om ei jente som blir gravid hos gynekologen eller noe lignende? Lenge siden, men husker at jeg likte den. Hadde helt glemt den!

      Den har jeg kjøpt på Fashionnova.com – veldig mye fint der til ganske rimelig pris. Bare vær obs på at modellene er så retusjerte at det ser litt latterlig ut. Haha!

    4. Hei jessica! Digger bloggen! Hvilken prevensjonsmetode bruker du nå? Er veldig interresert i og vite om du er fornøyd? Jeg har selv blitt gravid to ganger med p-piller.

    5. Åh her var det mange serier som hørtes spennende ut! Jeg har blitt oppslukt i Bates Motel og har nå sett alle sesongene! Anbefaler den på det sterkeste!! 😀

    6. Se på Byrået og The State, begge på NRK. Super bra serier, og veldig aktuelle. Mye Midtøsten, terrorisme og spenning!

    7. Hei Jessica!
      Jeg er gravid og craver kiwi (uten skall riktignok 😂), og husker du gjorde det samme da du var gravid 🙂 Vet du noe om hvor mange man trygt kan spise på en dag? Finner ikke noe svar når jeg søker, så tenkte å høre med deg om du kanskje visste noe 🙂

    8. Orphan black, suits, blacklist, blacklist redemption(Må ses etter blacklist), shameless:) hilsen en som aldri så serie før, men nå er hektet!

    9. Jeg er absolutt ikke et serie menneske men disse her tok meg virkelig!
      Stranger things, the returned, between, glitch, 13 reasons why, you me her

    10. Call the midwife er en skikkelig herlig serie fra England på 50-tallet (tror jeg det er). Virker litt daff hvis man bare leser om den, men den er sååå fin!!! Og man setter virkelig pris på bedre tider og et godt land å være gravid og føde i <3

    11. Sett nesten alle du refererer til i innlegget, haha over gjennomsnittet glad i serier da – men om du likte «the end of the fucking world» burde du også se Bates Motel – litt mer innviklet, men synes den er skikkelig bra og spennende!! Også netflix produsert og hovedskuespilleren er jo såå flink

    12. Favorittserien min nå er teen wolf – den er så bra, også er den såå spennende! Det er så verdt å se!

    13. Min favorittserie er uten tvil game of thrones, den anbefaler jeg på det sterkeste! Den får man kun sett på hbo 😊

    14. Min favoritt serie på netflix er Orange is the new black, stranger things og black mirror 😀 også liker jeg you me her og fuller house 🙂 så riverdale,men mister dessverre intressen etterhvert :/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg