JEG LEGGER MEG UNDER KNIVEN

Jøye meg så lenge jeg har prøvd å skrive dette blogginnlegget.

Jeg har gått mange runder med meg selv og tenkt på om jeg skulle si noe eller ikke, for litt frem i tid skal jeg gjennom en kosmetisk operasjon. Som jeg skrev i et blogginnlegg her om dagen om temaet på generelt grunnlag, så føler jeg at det blir galt uansett hva jeg gjør nå. “Om jeg ikke sier noe om operasjonen, så er det bare et tidsspørsmål før spekulasjonene dukker opp når jeg har operert noe – og ikke minst så fremstiller man også noe som er falskt som noe ekte – og er dermed også med på å bidra til et urealistisk kroppsideal.

Sier man noe om hva man har operert, så er man med på å normalisere disse inngrepene og bidrar til økt interesse rundt det og muligens også til at andre følger ditt eksempel ved å operere.” Det er litt sånn damned if you don´t, damned if you do.

Jeg har ikke tenkt til å si noe om hva jeg kommer til å operere, det tror jeg nok dere kommer til å oppdage når inngrepet er utført uansett. Jeg vil bare ikke at dere skal tro at jeg deler dette bare for å dele, men fordi jeg tror det er mest riktig å være ærlig, men samtidig ikke utlevere unødvendig informasjon. For jeg gidder faktisk ikke lyve til dere, selv om jeg sikkert tar et valg som i mange av deres øyne er dumt. Jeg føler jeg skuffer mange av leserne mine bare ved å skrive om dette, og det er ingen god følelse. Men jeg vil heller være ærlig og et dårlig forbilde, enn lyve og å være et godt et. Å ikke fortelle om operasjonen min og dermed etterhvert fortsette å motta skryt for at jeg er en av få bloggere her i Norge som ikke har endret på utseendet mitt, ville føltes litt som å få gode karakterer som ikke var mine.

Jeg vet nemlig at jeg kommer til å bli stemplet som et dårlig forbilde, men jeg synes samtidig det er litt trist at ett valg skal definere meg – for om ikke alle de bra tingene jeg både gjør og skriver om kan definere meg, så synes jeg ikke dette valget alene kan gjøre det heller.

De få menneskene jeg har fortalt dette til har svart meg med at jeg ikke trenger operasjonen og at jeg er fin som jeg er. Men det hjelper ikke meg at venninnen min hadde vært kjempefornøyd om hun hadde sett ut som meg, for hun er ikke meg og jeg er ikke henne. Hun kjenner ikke på de følelsene jeg har kjent på i mange år, og det er tross alt jeg som skal leve med hvordan jeg ser ut. Ikke venninnen min, og ikke noen andre familiemedlemmer, venner, eller bekjente. 

Det er lett å tenke at jeg heller burde jobbe med kompleksene mine og ikke ta en quick-fix med å operere. Jeg vil understreke at dette ikke er noen quick-fix for min del, dette er noe jeg har tenkt mye på helt siden jeg var veldig ung. Jeg har veid for og i mot, og forsøkt å jobbe med meg selv. Jeg har heller ingen planer om å gjennomføre flere operasjoner enn denne – for jeg forstår at veien kan være kort til at man havner ut på kjøret når man først er i gang med å begynne å “fikse” på seg, men dette er noe jeg er veldig bevisst på å unngå. Jeg tror dessuten at familien min hadde satt meg kraftig på plass dersom jeg bare hadde tenkt tanken på å gjennomføre flere.

Å operere seg er ikke alltid løsningen, snarere tvert i mot – og det er på ingen måte noe jeg tar lett på. Det er en risiko med alle slike operasjoner, selv om den selvsagt er lav her i Norge så er en risiko fremdeles en risiko.

Og til tross for at jeg på ingen som helst måte forventer at alle skal forstå valget mitt, så forventer jeg faktisk at det blir respektert.

68 kommentarer
    1. Men siden du først forteller kan du vel si hva også eller? Du er veldig sånn si a men ikke b – blogger.. Du var min favorittblogger før, men er blitt veldig kjedelig å følge med på, dessverre.

    2. Unødvendig å ikke skrive hva. Da kunne du heller gitt f i å skrive dette innlegget og heller svart hvis noen lurte. Har alltid likt deg, men dette var sykt teit

    3. A: Hei! Synd å høre at du opplever det sånn. Har hatt noen ganske tøffe måneder, så jeg tror dessverre bloggen har fått lide for det. Nå er jeg heldigvis på vei tilbake, og det ser jeg veldig frem til 🙂

      Når det kommer til at jeg sier A og ikke B, så handler nok det mest om at jeg er redd for å dele for mye, spesielt når det kommer til barna, og feks dette temaet – hvor det egentlig ikke er nødvendig at jeg skriver hva som skal opereres. Jeg tenkte bare at det kunne være lurt å holde igjen her fordi det ikke spiller noen rolle hva som skal opereres – jeg ville bare ikke lyve for leserne mine.

    4. Anonym: Hei! Så synd å høre at du synes det. Jeg tenkte det var viktigere at jeg sa noe om det, istedenfor at jeg skulle lyve om det – derfor er jeg uenig med deg om at jeg bare kunne gitt f i å skrive dette innlegget. Da ville jeg jo løyet.

      Jeg forstår selvfølgelig at noen av leserne mine kan bli nysgjerrige, men slik jeg tenker spiller det ingen rolle hva jeg skal operere, det viktige for meg var bare at jeg ikke ville lyve om dette. Det er leit at du ikke er enig i det, men jeg respekterer meningen din fullt og helt.

    5. Skuffa! Skikkelig skuffa, herregud hva skjer med at kroppen har blitt et like stort oppussingsobjekt som en gjennomsnittlig leilighet. Tviler på at du vil holde deg fornøyd med kropp og utseende gjennom livet når du opererer allerede før fylte 20 (?), men håper jeg tar feil. Respekterer valget men synes det er så innmari synd at stadig flere ser på dette som en nødvendighet! Det skaper press og tvil hos de som egentlig ikke hadde komplekser fra før, helt klart. Hva med å vente enda noen år og se om selvfølelsen din endrer seg på det punktet? Det er ikke for seint å snu.

    6. Æ forstår at noen folk e nyskjerrig, men det e da ingen grunn te å skriv at Jessica kunna gidd f i å skriv innlegget. Æ syns hu e tøff som skriv at hu ska gjennomgå en operasjon, og æ respektere at du itj vil si detalja, Jessica❤️ Nånn folk bør virkelig tænk sæ om før dæm skriv. Hvis dæm bare e ut ætter å rakk ned på folk kan dæm heller hold det for dæ sjøl (men det e jo itj så lett). Æ syns du e fantastisk Jessica❤️ Du kjæms alltid te å vårrå favoritt bloggern min ❤️ Å itj minst så e du en fantastisk mamma te Leo og Noah, dæm e heldig som har dæ❤️ Stå på Jessica❤️

    7. Dette var veldig skuffende. Slike “problem” sitter i hjernen og det er ikke så enkelt å løse ved en operasjon selv om det virker sånn nå. Håper du endrer menig før det er for sent. Å operere utsenede blir for dumt for min del, og selv om jeg liker deg som blogger på andre grunnlag vil jeg ikke være med på å fremme en blogg som har dette fokuset. Så jeg følger deg gjerne nå fremover (til den evt. operasjonen), men en slik operasjon kan jeg ikke støtte. Beklager det, men det er et viktig prinsipp for meg.

    8. Hvordan forbilde hun vil være for sine barn har ingenting med om hun velger å legge seg under kniven. Jeg tviler på at de foreldrene som legger seg under kniven offordrer barna deres til det samme. Hun er fortsatt samme person, og ikke minst en mamma for to gutter som vil klare seg helt fint selvom hun har tatt dette valget. Jeg blir utrolig provosert at man skal dømmes for uansett hva man gjør, ja noe skal man takle, men om hun ikke hadde åpnet seg opp om dette hadde hun uansett fått spørsmål, og om hun ikke hadde svart hadde hun blitt kalt løgner og bedrager. Om hun hadde lagt ut hva eksakt hun skulle operer som flere mener ovenfor hadde det også vært feil. Jeg tror ikke mange ser at uansett hvilken måte hun hadde gjort dette på hadde det blitt feil. Nå skriver hun åpent og ærlig at hun kommer til å legge seg under kniven, at dere ovenfor er for nysgjerrige til å ikke godta at hun sier akkurat hva, får være deres problem, for dere ville ikke vært fornøyde uansett hva hun hadde gjort. Hun skriver i innlegget at vi vil nok oppdage hva det er, ja da er det bare vente å se, ha litt tolmodighet istede for å kritisere en hver ting. Jeg forstår henne godt, og det skal sies at å jobbe med å akseptere seg selv for hvordan man ser ut etter å ha født ikke alltid er så enkelt, for kroppen endrer seg!
      Stå på, jeg heier på deg!!

    9. Har aldri kommentert på innleggene dine før men har lest bloggen din en veldig god stund nå. Jeg liker bloggen. Legge under kniven…? Hvorfor? Og du som skriver at… nei, vet du hva. Nå ble jeg lei meg.. Alle er vakre på sin egen måte!
      Voksent.

    10. Dette ble faktisk litt latterlig! Hvordan kan du si at det er bedre å si at du skal operere deg, men ikke hva du skal operere? For meg ga det virkelig ingen mening! Håper du klarer å komme med et godt svar!

    11. I forhold til spørsmål om å være et dårlig forbilde; om det er ting som nesen eller ører eller noe annet som du kan se igjen trekkene i dine barns utseende, så ville jeg reflektert litt over om dette er rett valg. ( jeg sier overhodet ikke at du har verken ører eller nese som bør opereres, dette er kun ment som eksempler!) Det er jo kjipt å ha arvet et trekk fra mamma, som mamma så velger å endre med operasjon.
      Dette har kanskje ikke noe med det å være forbilde å gjøre, men jeg Tror jeg hadde syntes det var sårt om en av mine foreldre hadde valgt å endre på et utseendetrekk jeg hadde arvet…
      Du har, sett utenfra, ingen ting du bør endre på med utseende! Du er kjempe fin som du er 🙂

    12. Du er voksen og kan gjør som du vil. Men hva med og ta tak i kjernen i problemet i steden for og pirke i overflaten. Og ja det er kun du som kan forstå hva som ligger bak. Men det betyr ikke at og operere gjør det noe mer riktig for det. Tror du seriøst det vil gjøre deg mer lykkelig? At livet blir bedre? Tror du ikke det vil dukke opp noe nytt du ikke er fornøyd med. Livet blir aldri perfekt så hvorfor strebe etter det perfekte. Har du noen gang sett ei annen jente og tenkt du burde operere deg? Neppe! Så vis venner, familie, blogglesere og alle andre at ja du er missfornøyd med noe på kroppen din akurat som 99% av alle andre jenter og du lever fint med det uten operasjon.

    13. Må innrømme at jeg er litt skuffet, at du er en av mange i din generasjon som velger å fikse på utseendet. Hva med å være fornøyd med seg selv? Man kan faktisk bli det, uten å ta en operasjon. Mye kommer også med alderen. Jeg synes at man skal være et godt forbilde for sine barn, og lære å elske seg selv og like den man er, er en stor og viktig del av det. Så kan man som voksen jobbe med selvtillit og selvbilde på en annen måte, enn å operere seg. Jo det er faktisk en lett utvei! Og hvor i milde himmel trenger du å operere deg? Jeg ble skuffet, og lei meg på dine vegne.
      Å velge å skrive om operasjonen, da kan du like godt skrive hva. Ikke bruk barna som argument, de vil jo finne ut av det uansett. På lik linje med leserne dine som kommer til å se det uansett som du skriver, og da forstår jeg ikke hvorfor du ikke like godt skriver det. Annet enn for oppmerksomhet.
      Jeg tror jeg slutter å se innom fremover, men lykke til med alt og håper operasjonen gir deg det du leter etter.

    14. Det eneste du oppnår ved dette innlegget, bortsett fra det åpenbare (oppmerksomhet og klikk) er potensielt flere komplekser…

    15. Nå gir du dessverre mange muligheten til å sitte og spekulere i hva du skal operere, så lenge du forteller noe, men ikke alt. Da hadde det heller vært bedre å vente med å si noe som helst. Du kommer sikkert til å få kommentarer som tipper både det ene og andre når du skriver det sånn, det kan jo bare føre til mer usikkerhet for din egen del..

    16. Har ikke skrevet innlegg her inne på en stund, men føler jeg bare må si noe her. Dette er en sak jeg har veldig mange følelser om, og som jeg synes folk snakker om på en alt for svart-hvit måte.
      Jo mer og mer jeg leser om diskusjonene rundt plastiske operasjoner, jo mer provosert blir jeg. Det er klart at dette med økt usikkerhet hos ungdom må takles, og jeg sier overhodet ikke at plastiske operasjoner ikke er en del av det (de er nok ganske sikkert det), men på måten noen folk her i landet snakker om det skulle man trodd at alt vi trenger å gjøre er å bare få klappet igjen kjeften på enhver operert kjendis i norge og vipps – så vil plutselig alle disse ungdommenes selvtillit fly helt opp i været og alle våre problemer vil være forbi. 😛
      Jeg savner nyanser i denne diskusjonen – istedenfor denne ideen om at enten er plastiske operasjoner ondskapen selv ellers så er de bare fantastiske og har ingen problemer i det hele tatt.
      Og en annen ting folk bare må akseptere er at plastiske operasjoner er kommet for å bli, på godt og på vondt. Det er rett og slett ikke realistisk å tro at det skal gå ann å viske det ut. Folk kan og kommer til å velge å legge seg under kniven, uavhengig av om norske bloggere fremmer det eller ei.
      Men det som provoserer meg mest, er at det ser ut til at folk har fått det for seg at de har noenting de skulle ha sagt om hva voksne mennesker velger å gjøre med sin kropp og sine penger. Ærlig talt, makan til barnslighet. Mennesker som roper høyest om hvordan innsiden er viktigere enn utsiden, at utseendet ikke skal ha noe å si, ser også ut til å være de samme som er mer enn villige til å trykke andre mennesker ned som velger å undergå kosmetiske inngrep. Hvor dobbeltmoralsk er ikke det? La nå folk få gjøre hva de vil.
      Bare se på kommentaren over, for eksempel. “Nå ble jeg lei meg.. Alle er vakre på sin egen måte!”, skriver de opprørt, som at Jessicas personlige valg om hva hun vil gjøre med sin egen kropp har noenting med det å gjøre?? Skjønner meg ikke på mennesker som føler seg personlig stukket av andre menneskers valg om deres egne liv som ikke skader eller angår NOEN andre. Altså, det går helt fint ann å ville operere seg og likevel synes at alle er vakre på sin egen måte. Det er faktisk ikke så motstridende som folk absolutt skal ha det til.
      Man kan være en person som bruker lang tid på sminke og som liker å sminke seg over gjennomsnittet mye, og likevel synes at alle er vakre med eller uten sminke. Man kan være en person med mange tatoveringer som elsker å tatovere seg, og samtidig synes at alle er pene, med eller uten tatoveringer. Og man kan ta kosmetiske inngrep og likevel synes at alle er vakre slik de er, med eller uten operasjoner. At folk ikke forstår dette er for meg helt fjernt. Hva folk velger å gjøre med sine liv er faktisk ikke noen stor kommentar om hva de synes og tenker om andre mennesker.

    17. Åh nå ble jeg skuffa. Ikke for at du deler eller har komplekser, men det skinner så tydelig igjennom her at du er veldig ung og at dette ikke er så gjennomtenkt. For det første av den enkle grunn at du ikke kan ha tenkt på det i så mange år som du vil ha det til, for så gammel er du ikke ennå. Du er altfor ung til det valget, syns det er helt vanvittig at du i det hele tatt har vurdert/bestemt deg for dette i så ung alder. Tenk gjerne på det, jeg skjønner presset i din generasjon, men vent noen år før du gjør et inngrep. Du vet at dette ikke er noe du er aldersmessig moden for ennå, og du vet at mange andre bloggere som opererte seg tidlig angrer som hunder nå. Opplever at hovedgrunnen til at du deler dette er for å forsvare det, fordi du selv har delte meninger om dette. Om du virkelig har tenkt dette så nøye igjennom som du sier så hadde du ikke begynt å forsvare deg selv før inngrepet i det hele tatt er gjort. Når alt det er sagt syns jeg du er en av de vakreste i hele blogg-Norge, og ditt utseende er to die for. Rett og slett nitrist om du “fikser” på det, det blir sjeldent til det bedre…

    18. (Fortsettelse)
      Og herlighet, kan folk være så snill å legge fra seg den helt utrolig fjerne ideen om at alle som så mye som tenker tanken om å legge seg under kniven må heller bestille time hos psykologen med en gang – for de kan ikke være annet enn mentalt forstyrret, tydeligvis. Jeg kan faktisk knapt tro at dette i det hele tatt er nødvendig å informere om, men man har faktisk ikke nødvendigvis noen problemer inne i seg som bare en psykolog/psykiater kan fikse opp hvis man ønsker å operere seg. De aller fleste mennesker her i verden som tar inngrep er faktisk helt ordinære, friske mennesker som utdanner seg, er i jobb, har venner, familie og lever ordinære liv. Ja, det kan bli en addiction og det finnes de som undergår flere og flere operasjoner fordi de har indre problemer de tror de kan fikse med å legge seg under kniven – men dette er ikke flertallet overhodet. Akkurat som at det går ann å drikke alkohol uten å bli alkoholiker, eller å tatovere seg uten at man tar helt av og heltatoverer ansiktet med banneord, så går det ann å være et voksent, rasjonelt og friskt menneske som har tatt et grundig og gjennomtenkt valg om å operere seg og la det være med det. Synes det værste med denne tankemåten er at jeg føler det nærmest er en fornærmelse mot folk som virkelig sliter med psykiske problemer å bare dumpe en hver person man ikke er enige med angående livsvalg i samme kategori.
      Greit nok at man ikke er enig, eller ville valgt dette for seg selv, eller at man synes alle burde være fornøyd med hvordan de er født uansett – alle har rett til sin egen mening. Men det går ann å respektere andres valg uten å være spydig, eller prøve å vri situasjonen så det ser ut som den andre er egoistisk som tar et valg om sitt eget liv og at dette kun er for å skape press eller dårlig selvbilde hos andre.
      Til Jessica: Jeg skal være helt ærlig å si at jeg synes du er litt for ung til å velge å operere deg, ettersom du ikke har krysset 20 engang. Mitt personlige råd til deg ville vært å heller vente et par år til, og heller se ann hvordan du føler det etterhvert. Kirurgiske inngrep er permanente, og du kan aldri gå tilbake etter at jobben er gjort. Og så er det selvsagt viktig å tenke på alle konsekvense eller side effects som kan oppstå. Og så er det veldig viktig, så klart, å huske på at å operere seg ikke vil gjøre en lykkeligere. Det er ikke en quick fix som vil fjerne alle problemer og gi deg bedre selvtillit eller gjøre livet enklere på noen måte. Du vil fremdeles være deg selv, med alle dine potensielle usikkerheter og problemer, bare med en et litt annerledes utseendet.
      Når det er sagt, så er du et voksent menneske, og dette er til syvende og sist ditt liv og ditt valg. jeg synes ikke dette gjør deg til et “verre” forbilde, eller til et verre menneske. Du er fremdeles en utrolig flink, moden og oppegående jente som har klart å komme deg ut av tøffe tider med et godt hodet på skuldrene. Du er en flott mor til dine sønner, og jeg heier på deg for å komme deg gjennom utdanning og nå alle mål du har i livet. Dette er ditt valg, og det respekterer jeg. Det synes jeg alle kan respektere, om de er enige eller ei.
      Alle fortjener å leve det livet de ønsker, på den måten de ønsker.

    19. Jeg husker du skrev en gang om at du var ufornøyd med nesa di, og at du har vært det hele livet, og derfor lenge planlagt at du vil operere den. Dette var helt til du fikk en nydelig sønn med samme nese. Nå tenkte du mer i baner av «hvordan kan jeg synes nesa mi er stygg når sønnen min er så nydelig og har samme nese».
      Hva jeg vil frem til er at vi ofte er litt ekstra strenge med oss selv når det gjelder utseende. Jeg er sikker på at om du hadde møtt en person som var helt lik deg selv, men bare ikke var deg hadde du nok syntes hun var nydelig. Du synes bare ikke det om deg selv, fordi det er deg selv.
      Du er en utrolig reflektert jente, så du har nok tenkt på alt dette fra før av, og er sikkert lei av å lese alle disse kommentarene etter at du allerede har tatt ett valg. Så lykke til 🙂

    20. Tenker at du må få lov til å gjøre akkurat det du vil, jeg. Skjønner ikke hvorfor folk skal legge seg oppi hva du velger å gjøre med kroppen din, så lenge det ikke skader andre. Gjør det du vil, Jessica. Og det er absolutt ikke dette som avgjør hvorvidt du er et godt forbilde eller ikke, men hvordan du legger det frem. Og her synes jeg du la det frem på en god måte. Lykke til 🙂

    21. det må være nesa , ørene eller puppene.? Puppene fordi man ser at på hver bilde så gjør du alt for å få de til å se større ut, push up. Etter amming med to barn tenker jeg de ser jævlig ut også, så forstår jo den. Nesa kan også være noe du skal fikse på siden du sier u har tenkt pp dette fra du var veldig liten .. ellers så er det ørene fordi du alltid gar håret ned og dekker ørene, og kan se at på det bilde du har lagt ut om bloggere og plastisk operasjoner så ser man tydelig hvorfor du dekker ørene med håret. Men så er det litt trist hvis det er det fordi Noah har helt likens ører..

    22. Du er nesten så vidt voksen, og velger å ta en kosmetisk operasjon. Så utrolig synd at du har så enormt lav selvtillit.
      Hva blir det neste?

    23. Jeg synes dette er så trist. For jeg syntes du alltid har sagt at du ikke ville gjøre noe med kroppen din. Å hvorfor? Jeg ser ikke en eneste grunn! Vil du guttene dine ska føle at mammaen som skapte de ikke er fornøyd med seg selv? Hva slags budskap blir det?
      Jeg skjønner det om det er praktisk, men ikke om det eksempel er for at du skal få større rumpe/pupper/lepper.
      Du er så ung Jessica! Jeg sier alt dette fordi du burde bruke mer tid, spesielt nå som jeg ikke vet hva dette handler om og hvorfor? Du har gått igjennom mye og er en del av Internett og søkelyset. Det betyr ikke at noen synes du er uperfekt slik du ser ut.

    24. Snakk om å gå fra å være voksen som fjortis til å være fjortis som voksen. Du har 2 barn, vær voksen som du har vært frem til nå.

    25. Må dessverre si at jeg ble utrolig skuffa nå! Du har liksom virket så mye mer voksen og reflektert enn andre på din alder, men nå forstår jeg jo at du egentlig ikke tenker så annerledes enn andre på 19. Hva skjer med verden lurer jeg på? Folk må tåle å ikke være perfekt! Ingen er perfekt! Jeg har skikkelig dårlig selvtillit selv pga ulike ting jeg ikke er fornøyd med, men kunne aldri fallt meg inn å operere (eller «legge meg under kniven» som dere bloggere kaller det). Jeg er dessverre redd for at du har en dårlig innflytelse på unge uansett om du ikke sier hva du opererer! Du opererer deg jo fordi du ikke er fornøyd sier du, samme hva det er! Men lykke til altså, og jeg skal ikke slutte å lese her altså;)

    26. Jeg er i sjokk i dag over dette, derfor skriver jeg en til kommentar. Jeg vet at du ikke er den eneste som har denne usikkerheten og ønsker å gjøre operasjon, kanskje nettopp derfor ble jeg engasjert!
      Du sier du har jobbet med tankene dine for deg selv. Et faktum er at du har hele denne tiden vært barn/tenåring og det er en fakta at barn og tenåringer er mer påvirkelig av hva alle rundt seg kanskje kan synes. Det er et faktum at tenåringer er mer selvopptatte i den fasen. Hvis hadde vært voksen mellom 20-25 år og faktisk hadde gått gjennom mange samtaler med psykolog/venner og familie. Så hadde jeg kunne respektert valget ditt, selv om jeg hadde ønsket anderledes.
      Å grunnen til at jeg ikke respekterer det, er KUN FORDI jeg bryr meg. Jeg skal aldri snakke stygt om deg eller bak ryggen din nei selvsagt ikke, men du sårer meg om du gjennomfører dette nå, og det vil jeg aldri glemme.
      Du er som en veninne for meg. Jeg er ikke det for deg og du vil neppe ta rådet mitt/følelsene mine som om jeg var veninnen din, selvsakt, og det er helt innafor.
      Jeg vil bare at du skal skjønne hva jeg føler og hvorfor.
      Jeg tror at det er nesen din det er snakk om. Fordi da noen påpekte det innlegget om nesen din som du skrev for lenge siden, da husket jeg helt hvorfor jeg mente du var i mot operasjon før. Så jeg tar utgangspunkt i det, selvom det ikke er helt sikkert at det er den du vil operere.
      Jeg tror ikke noen bortsett fra deg selv misliker nesen din på deg. Den er faktisk nydelig og du er veldig heldig spør du meg, den er jo så rett og passer perfekt til deg.
      Fra mitt ståsted vil det være egoistiske penger om du fullfører allerede nå, uten at du har hatt samtaler med psykolog..Pengene som vil gå til operajonen kunne brukt på deg selv slik at du kan får det bedre innenfra eller du kunne brent for en sak og få selvtillit fra å hjelpe andre eller guttene dine.
      Du er sikkert klar over mulige konsekvensene over en slik, men jeg nevner de likevel: arr, mer vondt i hodet/trykk i pannen og depresjon. Det du skal operere har du et usunt syn på, og usunne vaner kan endres, selvom det er vanskelig å tro etter all den tiden du har gått gjennom det alene.
      Når dette er sagt så er jeg glad du forteller det til oss på den måten du har gjort. Fordi påvirkningen du vil gi til folk er ekte. Men jeg tror d ville vært mer sansynlig å følt seg dårlig om du hadde lygd å sagt, nei det er sånn jeg sminker den, men for noen er det kanskje værre at du føler deg så mislykket at du vil endre hvordan du er bygd opp, ennå hvor godt du ser ut. Andre som har komplekser med nesen sin vil da muligens få enda større komplekser og andre ville kunne få komplekser de ikke så fra før av.
      Jeg tror innerst inne at du blir å gjøre denne operasjonen til tross for at du er skuffet over deg selv, fordi kontrollen har ikke du, men den stemmen i hodet ditt.
      Da er det ikke opp til meg å være skuffet. Derimot er jeg veldig trist.
      Jeg forstår hva du ønsker, men jeg håper absolutt på noe som kan være bedre for deg.
      Håper du forstår hva jeg prøver å si uten å klandre deg selv for alt.

    27. Til C over her:
      Jeg skjønner at dette er et tema du er veldig imot, og det har du selvsagt all rett til, men det må da være mulig å kritisere på en mer saklig måte?
      At du selv sliter med dårlig selvtillit men aldri kunne operert deg er vell og bra det! Ingen sarkasme ment, jeg håper genuint at hva enn som forsårsaker selvtillitsproblemene dine blir bedre etterhvert, og det er fantastisk at du likevel er fornøyd nok med deg selv til at du ikke ønsker å forandre noe, det er flott!
      Men jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er ok å bringe dette opp som en slags måte å få Jessica til å virke umoden og lite fornuftig bare fordi hun velger en annen vei enn det du gjør?
      Jeg ser denne typen argumenter ofte, altså «Jeg har slitt forferdelig i livet mitt og likevel gjorde jeg ikke det du gjør, så skjerp deg!!»
      Hvorfor er det ok? Det blir jo nesten litt hersketeknikk. Man er ikke verre eller mer barnslig bare fordi man velger en annen vei i livet.
      Vi kan sitte å spekulere fram og tilbake om hvorfor Jessica har tatt dette valget, men til syvende og sist vet nok bare de som står henne nærmest. Synes det blir litt rart å bare «bestemme» at det må være fordi hun har dårlig selvtillit og er for «barnslig» til å gjøre det på en «voksen» måte. Visste ikke det at å operere seg, som man ikke engang har lov til å gjennomføre før fylte 18 år, var «barnslig» 😛
      For all del, del deres meninger om plastisk kirurgi, men jeg håper bare på mer saklig kritikk. Hvorfor er kirurgiske inngrep i seg selv farlig? Kan noe endres på for å gjøre det bedre? Hvorfor fraråder dere for eksempel Jessica å gjøre dette?
      Personlig mener jeg faktisk at aldersgrensen burde vært høyere, jeg synes 18 år fremdeles er for ung alder til å begå slike inngrep, med tanke på at man er ikke helt ferdig utviklet enda engang (både fysisk og mentalt). Grensen burde ihvertfal være et sted over 20.
      Men argumenter som «Jeg har det mye verre enn deg og jeg er likevel fornuftig og bra som ikke vil operere meg, så du er bare barnslig og fjortis hvis du velger motsatt av meg!!» bør ærlig talt de fleste holde seg for gode for.

    28. Til Solveig:
      Ok, stopp litt opp her, «egoistiske penger»? Hvorfor er det egoistiske penger? Ville du også syntes det var egoistiske penger hvis Jessica istedefor brukte penger på en kjempedyr bil, designerklær eller til noe som helst annet som også bare ville vært av nytte/gleder for henne selv og ingen andre? Eller er det bare egoistisk når det er snakk om plastisk kirurgi?
      Dette er ikke noen enten/eller situasjon, hun kan fremdeles bruke tid, penger og energi på å fremme en god sak, hjelpe barna hennes eller gjøre noe godt for miljøet/mennesker i nød og samtidig ta et inngrep. Og ærlig talt, man trenger faktisk ikke flere samtalet med psykolog før man har «lov» fra samfunnet eller andre til å operere seg.
      Jeg synes også at Jessica er altfor ung akkurat nå. Hun burde vente til hun i det aller minste har krysset tjue, og hellet se hvordan hun føler det da. Hun er enda ung og er fremdeles i utvikling. Det er godt mulig hun ikke vil være enig i alt hun ønsker å gjøre nå, når hun kommer litt mer opp i alder. Jeg er enig i at hun burde ta seg god tid til å tenke mer grundig gjennom det i voksen alder, og at det virker litt forhastet å ta et slikt valg nå. Angrer man, så er det ingen vei tilbake.
      Men det er til syvende og sist et personlig valg, og hun blir ikke nødvendigvis mer egoistisk av den grunn. 😛

    29. Hei S.
      Etter mine meninger er det litt mer egoistisk når det kommer til å endre den kroppen man har enn å kjøpe en fancy bil. Kroppen din har man allerede. Det er ikke noe nytt du kjøper, men noe du allerede har som du endrer på. Det er ikke bare en klesstil eller livstil, hvis du forstår meg nå.
      Når det er sagt så sier jeg til henne det er egoistisk, for hennes del, slik at hun ser at hun kan bruke pengene på noe annet for seg selv. Noe som eksempel kan hjelpe mer. Ikke for at jeg mener at hun er en egoistisk person. Hun gjør veldig mye som er snilt og hun er ikke mer egoistisk enn de fleste andre, en må jo faktisk få lov å bruke penger og tid på seg selv. En bør faktisk skjemme seg selv bort litt,spesielt i dårlige tider. Med å gjøre sette så samler man seg selv og sitt fokus til den tanken at Jeg’et er viktig og at jeg har en egenverdi som jeg skal og kan ta vare på.
      Men det synes jeg gjelder i mindre grad
      /ikke gjelder når det kommer til å skjemme seg bort med plastiske operasjoner. Jeg tror egentlig ikke det er mulig å finne fram til sin egenverdi på den måten.
      Jeg sier ikke at hun må ha lov i fra meg eller noen andre først når hun har snakket med psykolog. Jeg sier at det vil være med å hjelpe henne i å skjønne hvorfor det er et valg som er basert i usikkerhet. Hvis andre enn henne selv begynner å påpeker hvor fin den er så kan det hende at hun trosser det negative. Så sparer hun ikke bare penger men også at folk nært henne blir såret og at flere ungdommer blir påvirket.
      Skjønner ikke helt hvorfor du er så hårsår med min kommentar S? Jeg håper iallefall dette svaret hjelper deg å skjønne hva jeg tenkte 🙂

    30. Nå ble jeg veldig lei meg!
      Du er så flott ei jente, og har alltid virket så voksen. Du er en av få bloggere som er naturlig og har alltid likt deg så godt for dine holdninger og verdier som har vært på noe annet enn kosmetiske inngrep.
      Vær så snill og vent noen år!!! Du er så ung og selvsagt usikker på eget utseende.
      Jeg har i mange år vært misfornøyd med nesa mi og tenkt mye på det, men vet du hva! Det har endret seg etter jeg fikk en datter.
      De tingene jeg ser med meg selv som jeg er usikker på er noe JEG ser og ingen andre!
      Jeg vil være et godt forbilde for jenta mi og håper for Guds skyld at hun aldri ønsker å operere seg for å endre på eget utseende. Hadde jeg som mor gjort det kunne jeg ikke ventet annet fra henne. Kan jo ikke endre mitt eget utseende når jeg ser den fine jenta mi og at hun har fått mine trekk!
      Det samme gjelder deg og guttene dine. Vær så grei og tenk nøye over dette (flere år!!!!) Før du gjør noe som helst. Er ganske sikker på at du ikke bryr deg like mye om noen år!

    31. Enig med alle som har skrevtet at du bør ikke gjøre dette.Du er bra nok i massevis som du er.Husk at til syvende og sist er det personligheten som teller…

    32. Jeg skjønner ingenting. Først så sier du at du ikke liker at andre gjør inngrep, så sier du at folk kan bestemme selv, med en gang det er slutt mellom deg og typen så vandrer det debatt om inngrep så skal du plutselig ta det.
      Takk Gud for at min datter ser på meg som et forbilde.
      Noen ganger må man stå i det man har sagt, du endrer oftere enn man rekker å nyse.

    33. Trist å lese! Og en del triste kommentarer her og gitt..
      Personlig mener jeg at plastisk kirurgi burde vært forbudt hos personer under 25 når det ikke skyldes en medisinsk tilstand. Hjernen er ikke ferdig utviklet før da, og man tar bedre beslutninger når hjernen er helt moden. Det er feks nettopp derfor bilforsikringer er dyre for unge. Kjørestil og ulykkesrisiko blir bedre etter 25-årsalderen, fordi hjernen tar mer fornuftige og rasjonelle beslutninger.
      Håper du venter noen år med å bestemme deg!

    34. Jeg er ei godt voksen dame. Store komplekser for nesen, helt sikker på at alle la merke til fyrtårnet midt i ansiktet. Så skadet jeg den, måtte ha en operasjon og da fikk jeg dem til å fikse på det som var feil samtidig. Så stolt av min nye nese, skråsikker på at alle kom til å kommentere og si hvor fin den var blitt. Hva skjedde? Ingen sa noe. Ingen så det. Selv ikke familien. Turte de ikke? Til slutt spurte jeg min beste venninne om hun trodde jeg ble sur om hun sa noe om den nye nesen min. Hva? Hva snakker du om? Har du operert nesen? Det ser jeg ikke, har den ikke alltid sett sånn ut? Etterhvert som jeg spurte flere og alle sa det samme, skjønte jeg at komplekset mitt satt i hodet, familie, venner og andre ser hele meg, ikke enkeltdeler. Og jeg må bare si at jeg nok aldri hadde tatt den korrigeringen om den ikke ble gjort i lag med en nødvendig operasjon. Så tenk deg godt om, uansett hva du skal operere og husk infeksjonsfaren i etterkant, spesielt siden du har to små å ta vare på.

    35. Herregud – la nå folk operere seg om de vil. Jeg synes den diskusjonen om plastisk kirurgi har tatt helt av. Det finnes faktisk ekte problemer der ute folk kan diskutere. Dette er ikke problem, men folk gjør det til et.
      Stå på Jessica.

    36. Dette er ditt valg. Du velger selv hva du vil gjøre med din egen kropp, og hvis du vil ta en operasjon for å fikse på uteseende ditt – så vær så god.
      Jeg selv er egentlig i mot slike operasjoner. Man finner alltid noe man er uforornøyd med, enten det er nesen eller puppene eller whatever. Jeg tror ikke det å ta en operasjon er løsningen. Å være stolt av den man er, og være stolt av sine flaws er ekstremt viktig i dagens samfunn. Med å vise at man ikke er redd for å vise seg som den man er, kan man hjelpe å booste andre sin selvtillit.
      Å være fin for meg betyr å være selvsikker. Har du mange kviser du egentlig vil sminke bort, eller en skeiv nese, store ører, små lepper – absolutt ingen av de tingene har den minste betydning så lenge man er selvsikker.
      Men hvis det å ta en operasjon er noe du føler er nødvendig, så kan ingen stoppe deg. Operasjoner som det kan ha noen gode sider – hvis det virkelig får deg til å føle deg bedre om deg selv. Selv synes jeg at vi bør lære oss å føle os bra om oss selv som vi er.
      Som sagt er dette ditt valg Jessica. Jeg synes fortsatt at du er en fanatstisk god blogger og mor, og operasjonen kan ikke forndre på det. Jeg tror folk må slutte å bry seg om andres valg og utseende. Ta den operasjonen hvis du vil, det endrer ingenting på deg som person, så jeg skjønner ikke hvorfor folk hater på deg for dine egne valg du tar. Jeg synes du er modig som tør å skrive om dette på bloggen selv om du vet du vil få mye hate.

    37. fy faen, drittlei alle disse kommentarene. Gjør som du vil, Jessica! Til syvende og sist er det DU som legger deg under kniven, ikke alle disse i kommentarfeltet over! You either own it, og change it!

    38. Kjempe bra at du lagde et innlegg om det før operasjon! Du er jo ei så reflektert jente og det kommer så godt fram i dette innlegget. Hva du skal operere betyr vell ingenting, og er MANGE som legger seg under kniven uten å si noe 😉 Om det er sillikon vet jeg at en del kirurger putter litt for mye så håper såklart at du er ærlig og har en god dialog med kirurg 🙂
      (Skrev ikke sillikon fordi jeg syns det er noe du burde bare pga det er det mest vanlige)

    39. Men hva er vitsen med å skrive et helt innlegg om at du skal operere, men ikke skrive hva? Da kunne du jo heller ventet til folk evt hadde lagt merke til forandring og heller svart dem da? Det er faktisk helt latterlig hvor opptatt du har blitt av klikk! “Jeg legger meg under kniven” haha herregud du har blitt tragisk

    40. Enig med de over her. Nå fortiden handler aaaalt om klikk. Hvorfor lage et innlegg med den overskriften uten og fortelle hva, joda kun for spekulasjoner og klikk. Og det har det vært sinnsykt mye av i det siste.

    41. Den normaliseringen som andre bloggere har nevnt tror jeg handler om å promotere kirurgiske kosmetiske inngrep. Du normaliserer det ikke når du fremhever det på måten du nå gjør. Men når bloggere feks deler rabattkoder til lippfilling, så har vi normalisering på et langt høyere nivå.
      Stå på! 🙂

    42. Ditt valg om du skal legge deg under kniven eller ikke 🙂
      Om du ikke vil fortelle hvorfor du skal legge deg under kniven er opp til deg, hva andre syns trenger du ikke tenke på 🙂 Ditt liv, ditt valg :)..

    43. Jeg har ALLTID syntes at du er veldig moden å reflektert frøken. Jeg ble dessverre litt skuffet nå. Dette er selvfølgelig ditt valg, men jeg trodde du var anderledes. Du fremstår så selvsikker å ikke minst fornuftig. Hadde kanskje håpet at du kunne være en av de bloggerne som ikke MÅ fikse på kroppen sin. Vi lever i en syk verden..Jeg dømmer deg ikke, men legger ikke skjul på at jeg er litt skuffet å sjokkert.

    44. Slapp av litt a folkens.
      Kanskje det rett og slett er ørene hun skal operere? Utstående ører er det også mange barn som opereres for, fordi inngrepet er så enkelt og “verdien” av det så stor.
      Så ikke døm henne nord og ned før dere vet hva det er.
      Øreoperasjon ser jeg ikke på som en “skjønnhetsoperasjon” engang, det et en liten justering.

    45. Har skumlest kommentarene her – jeg er forøvrig enig i at du er vakker slik du er og kosmetiske operasjoner er noe stort tull. Likevel må jeg si det skjærer i hjertet mitt mer å se kommentarer enn hva det gjør at du skal operere deg. Alle dere som tar kosmetiske operasjoner har komplekser for det man skal operere, hadde det kanskje vært lurt om du faktisk skrev hva du skulle operere? For fy fela så lett det er å få flere komplekser.. Nå har flere mistenkt både nese, ører og pupper. Så man må være ganske hardhuda for å tåle disse kommentarene som indirekte sier at man bør ha komplekser for disse tingene. Hva jeg tror velger jeg å holde for meg selv, og det oppfordrer jeg flere til å gjøre for å skåne denne jenta for flere komplekser enn nødvendig. Kanskje er det noe heeeelt annet enn det som er nevnt.

    46. Jeg er ikke imot plastisk kirurgi egentlig, hvis man har komplekser for noe. Men dette syns jeg var trist har beundret deg for at du har virket så jornær og naturlig pen, spesielt uten sminke og. Så jeg føler dette ødelegger utseende ditt, ditt naturlige utseende som er deg og vakkert og som du har vært så heldig å få. Isteden for å fikse det. Men håper du får det bedre etterpå og ikke kommer til å angre. Noe jeg tror du kanskje gjør om noen år. Lykke til ❤

    47. Hei Jessica,
      Jeg skriver ikke kommentar for å dømme deg eller prøve å bestemme hva du skal gjøre. Men som en kvinne på 29 år så har jeg litt erfaring å dele med deg. Da jeg var 18-20 år trodde jeg at jeg var ferdig utvokst å at jeg alltid kom til å se ut som sånn som jeg da gjorde. Ikke bare hadde jeg små pupper men jeg hadde alltid tenkt at jeg hadde så fryktelig stor nese…. På den tiden var det ikke så vanhellig å operere seg heldigvis, så jeg måtte ganske enkelt akseptere hvordan jeg så ut… Det som har skjedd i ettertid hadde jeg derimot ikke forventet; i løpet av 20 årene har jeg faktisk fortsatt å utvikle meg ganske mye, jeg har plutselig ganske store pupper (selv om jeg er ganske tynn) og hele ansiktet ser ganske annerledes ut generelt. I tillegg så har jeg de siste 5 årene fått høre fra flere forskjellige personer at ‘jeg synes du har så fin nese, den er så liten’. Gjett om jeg ble sjokket over å finne ut at nesen min ikke så ut for andre slik som jeg hadde trodd. Nå som jeg er 29 år og endelig ferdig utvikler på ordentlig, så kan jeg si at mitt selvbilde i begynnelsen av 20 årene var ganske så feil og at jeg nå er ganske så fornøyd med megselv og heller ikke bryr meg så veldig mye. Derfor vil jeg også råde andre til å vente med plastisk kirurgi til kroppen virkelig er ferdig utvokst, noe som ikke nødvendigvis skjer før midten av 20-årene. Synes også det kan være fint å heller være takknemlig for at man ser normal ut og ikke har problemer med kroppen som gjør at man må leve i smerte/funksjons hemmet osv. Hvis folk som har alvorlige lidelser eller født misformede kan klare å leve med seg selv, så synes jeg at vi som har helt normale, friske kropper burde kunne klare det samme. Håper uansett at du finner ut av det, det er synd at så mange unge er så fokusert på hvordan de ser ut i dag i stedet for å være takknemlig for alt det positive….. X

    48. Trist å høre.
      Selv har jeg store komplekser med min skjeve nesa men jeg har valgt å godta det. En operasjon vil aldri i verden hjelpe, alt sitter i hodet. Snakk med noen istede,..

    49. Dette skrev du 13. April: “Alle påvirkes vi av omstendighetene våre og samfunnet rundt oss, i større eller mindre grad. Det kalles å være menneskelig. Sådan er nok også bloggere, spesielt de som gjennomfører flere plastiske operasjoner, et godt eksempel på nettopp dette. Man påvirkes. Ikke bare dere som leser blogger påvirkes – men det er klart at det er uheldig at plastiske operasjoner i noen tilfeller fremstilles som løsningen dersom man har dårlig selvtillit.” Så hva tenker du om dette nå?

    50. Siri: Da tenkte jeg på de som generelt sett har dårlig selvtillit og tror at alskens operasjoner kommer til å endre på det. Dette er ikke sort hvitt, jeg har ikke dermed kjempedårlig selvtillit og selvbilde fordi jeg skal endre en ting ved meg selv som jeg har hatt komplekser for.

    51. Men hva er vitsen med å endre på det da ? Hvis du uansett har god selvtillit ? Da kan du jo ikke slite så mye med det. Du burde heller vente noen år, og se om du fortsatt føler det samme 🙂

    52. Hei Jessica:) som fast leser tillater jeg meg å komme med mitt synspunkt på denne saken:
      Selvom jeg personlig er i mot slike operasjoner, er det ikke det som er viktig her. Det jeg synes er viktig, er det faktum at du har argumentert i både litt for og i mot plastisk kirurgi på deg selv tidligere. I det siste har jeg forstått deg som i mot. Og da tenker jeg videre at et så stort valg kanskje bør vente til denne vanskelige perioden med bruddet har gått over. At det kanskje er best å vente med valget til du kjenner at følelsene dine har stabilisert seg..? 🙂

    53. Mye ufortjente kommentarer her syns jeg.. Du forandres da ikke som person fordi du velger å legge deg under kniven! Så lenge du fortsetter med dine gode holdninger og verdier til ting som faktisk er viktig, noe jeg ikke tviler på at du vil gjøre, må da det være det viktigste tenker jeg:-)

    54. Synes det er fint at du er åpen og ærlig om det. Det at du tar dette valget om å fikse på din egen kropp, er jo helt opp til deg selv. Veldig synd egentlig at du føler det er noe du må fortelle til oss. Er jo veldig privat. Ikke så unaturlig at som mamma til 2 har lyst til å fikse på litt ting. Er selv mamma til 2 små, og tanken har slått meg noen ganger også. Det at du er redd for å bli stemplet som et dårlig forbilde synes jeg ikke du skal tenke på. Ja, du har kanskje mange unge lesere, men det er ikke ditt ansvar hva disse leserene velger å gjøre. Ikke minst, du er en like god person selvom du tar dette valget.
      You go girl!

    55. Må si jeg ble skuffet nå. Trodde du var smartere enn som så. Du er jo så fin akkurat som du er. Når alt kommer til alt er det ditt valg, men du bør virkelig tenke deg nøye om før du legger deg under kniven. Er det et valg du tror du vil være fornøyd med når du er 40? 70?
      Igjen, det er ditt valg, men jeg tror nok du har godt av å vente litt med å eventuelt gjøre noe så drastisk. Du er jo bare 19(?) år – veldig ung. Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er 25.

    56. Hei,
      Jeg skjønner godt hvordan du veide for/imot, opp og ned hvordan du skulle skrive dette innlegget. Jeg følger deg litt pga jeg vil se hva min datter leser. Som nevnt er jeg Psykolog, og mange som kommer til oss har dårlig selvbilde. Du virker som en trygg, moden jente som nå tar et veloverveid valg. Da nytter det lite hva andre forteller oss. Vi blir opphengt i akkurat den endringen en vil gjøre. Men, det viktigste er å ikke hoppe på karusellen som kan dra deg videre inn i flere operasjoner. For de er det mange av( min mann utfører ulike plastiske operasjoner)som kommer igjen og igjen uten å se det selv. De trenger hjelp!
      Jeg har to operasjoner bak meg, og er fornøyd. Det gir ofte en boost til selvtilliten, og det gjør noe med en selv. Jeg vil råde deg til å si hvilken operasjon det gjelder, fordi å høre folk tippe hva det kan være, gjør ikke noe bra for deg!
      Jeg er mine barns forbilde, de vet ikke om mine operasjoner. Det var veldig viktig for meg! Det satte fart på modellkarriere min, men lykkelig ble jeg ikke. Men det hjalp på «jeget», og det gjør det enda. Jeg vil ikke oppfordre til operasjoner, men skulle det være feks ørene, teller ikke det som en operasjon. Mange får det når de er små. Jeg er glad min datter leser din blogg fremfor mange andre! Vit det!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg