EN VIKTIG FORSKJELL

Reklame | Matsmart

Etter jeg ble mamma var det mye av tankene mine som forandret seg stort, og på mange måter fikk jeg ikke bare barn – men også et nytt syn på verden rundt meg. Det høres veldig klisje ut, men slik var det for meg. Jeg begynte å tenke, bekymre meg og reflektere rundt ting jeg aldri før hadde tenkt noe særlig over. Især når det kommer til miljøutfordringer, siden barna mine skal vokse opp på denne jorden de også.

// Rabattkode finner du nederst i blogginnlegget

Jeg tror at dersom jeg ikke hadde blitt mamma, så hadde jeg nok heller aldri blitt så bevisst på mitt eget forbruk, eller endt opp med å bli veganer for dyrene og for miljøet vårt – men man er ikke nødt til å gjøre slike markante endringer i livet for å bidra, det aller viktigste er jo å tenke på miljøet, være sitt ansvar bevisst, og huske på at alle kan gjøre noe. Og det er akkurat det jeg tenkte jeg skulle skrive litt om i dag – for jeg har fått muligheten til å tipse dere om en helt genial nettside som gjør at du kan handle alt fra mat til hygieneartikler som har utgått best-før dato, til en svært rabattert pris. Det er en vinn-vinn situasjon, hvor man sparer mye penger på å kjøpe ting man ellers ville ha kjøpt til fullpris i matbutikken likevel, og samtidig være med på å redusere matsvinnet vårt og gjøre noe bra for miljøet.

Matsmart ble startet av en matbutikk-eier som så seg lei av å måtte kaste så mye mat, uke etter uke. I stedet for å kaste maten begynte han å selge til rabatterte priser, og det ble så populært blant kundene at han bestemte seg for å ta idéen online, for å kunne gi hele Sveriges befolkning samme mulighet. Og nå har Matsmart også vært i Norge i ett år!

1/3 av all mat som produseres i verden kastes (hvor vanvittig er ikke det i en verden hvor barn fortsatt dør av sult?!) hvorav en stor del kastes helt unødvendig og Matsmarts mål er å bidra til at mindre mat kastes.

Det er viktig å påpeke at det er en vesentlig stor forskjell på best-før-dato og siste forbruksdato – om en vare er merket med best-før dato, betyr ikke det at varen ikke kan spises eller brukes etter den gitte datoen. Best-før-dato er kun en anbefaling fra produsentene der de garanterer samme kvalitet på varen som ved forpakning. Varen blir ikke på noen som helst måte automatisk dårlig når best-før datoen er passert, og varene kan gjerne holde seg opptil flere år etter passert best-før-dato. Siste forbruksdag derimot brukes gjerne på ferskvarer og dette er varer som kan være en helserisiko å spise dersom det går for lang tid etter at den har passert siste forbruksdag. Viktig å notere seg forskjellen altså!

Her hjemme har vi egentlig sluttet litt med å se på datomerkingen, og lukter/ser/smaker på varen før den eventuelt blir kastet. Før gjorde jeg ikke dette, og etter at vi begynte med det innså jeg fort hvor mye mat jeg kan ha kastet som egentlig ikke var dårlig, men som kun hadde passert best-før-datoen.

På Matsmart har de som sagt veldig mye forskjellig: Babymat og grøt, godteri, snacks, våtservietter, vaskemidler, krydder, pasta, juice, proteinbarer – for å nevne noe. De tar også inn nye varer fortløpende, fordi Matsmart kjøper opp mat fra matprodusentene av korte/utgåtte best før-datoer, bytte av forpakning, varer med «skjønnhetsfeil» og så videre. Som dere kanskje har sett på bildene ovenfor fikk jeg til og med handlet veganske varer som feks rismelk – det synes jeg er så bra!

Her kan dere se hvor mye jeg sparte på det jeg handlet av varer, og hvor mye det ville kostet meg dersom jeg skulle kjøpt det til fullpris i butikk. I matbutikken måtte jeg ha betalt 846 kroner, men på Matsmart ble det 346 kroner istedenfor. 500 kr mindre, altså. 

Varene sendes fra Sverige, og man trenger ikke å tenke på tollgrensen som er på 350,- fordi det ikke er noen andre kostnader enn sluttsummen man ser når man er kommet til kassen i nettbutikken. Fraktkostnaden er på 89,- Jeg har også fått lov til å dele ut en rabattkode til dere som gjelder i en uke fra dette blogginnlegget er publisert, om dere handler for over 350,- får dere 89,- kroner i rabatt. Koden er Mammasom16, og du kan klikke HER for å komme til nettbutikken.

Ved å handle hos Matsmart har alle mulighet til å gjøre noe bra for miljøet, og i 2017 reddet Nordmenn i samarbeid med Matsmart 58 tonn mat! Jeg håper antallet øker i 2018 og skal definitivt gjøre min del.

Ha en fin søndag videre!

22 kommentarer
    1. Kjenner også hvor mye mer reflektert jeg ble etter jeg ble mamma. Så bra du deler slikt; for man vil jo gjerne bidra for miljøet slik de små får vokse opp på en renere jordklode!

    2. Så bra at du begynte å tenke mer på miljøet etter at du ble mamma! Barna våre skal jo som du sier vokse opp på denne jorden og da er det vårt ansvar å gjøre det vi kan for å etterlate oss et minst mulig økologisk fotavtrykk. Har du noen gang vurdert tøybleier til barna? Selv synes jeg det er synd at det er så lite informasjon om hvor lettvint og greit det egentlig er. Mange har ikke engang hørt om det og det er nærmest forventet at man bruker engangsbleier, men sannheten er at et gjennomsnittlig bleiebarn forsøpler omkring ett tonn uresirkulerbart avfall. Skjønner godt at tøybleier ikke er for alle og man gjør det vi kan for å ta vare på miljøet på hver vår måte, men jeg skulle virkelig ønske at det ble snakket mer om alternative måter for å minke forbruket vårt på, deriblant tøybleier,slik at dette kunne ha blitt normalisert. Ha en fin dag!

    3. Sparer egentlig ikke så mye med tanke på frakten. Og er man lur og handler på 50% feks så sparer man mye mere enn og handle på matsmart.

    4. Anonym: Haha, vurderte faktisk å skrive det – men selvsagt er den det 🙂 Jeg bare klarte ikke å dy meg med å bruke den før jeg tok bildene, for jeg elsker det vaskemiddelet. Haha!

    5. Silje: Rabattkoden gir jo det samme som fri frakt – og det er jo veldig begrenset med varer som er på 50% i matbutikkene slik jeg opplever det – det meste er 30 % avslag. Og i butikkene er det jo stort sett ferskvarer, på Matsmart er det jo alt fra hygieneartikler til tørrvarer, krydder etc. Er man ekstra lur kan man jo kjøpe ferskvarer i butikk, og resten på Matsmart – for Matsmart selger jo naturligvis ikke så mye ferskvarer 🙂

    6. Anonym: Hei! Teknisk sett så slipper man ikke frakt, grunnen til at jeg skrev det her lenger oppe i kommentarfeltet er fordi rabattkoden slår av samme sum av varene dine som det frakten koster – så det blir jo det samme som fri frakt selv om det ikke heter det, hvis du skjønner hva jeg mener? 🙂 Haha!

      Rabattkoden varer til neste søndag, i en uke!

    7. Hvordan kan det være miljøvennlig å sende tørrvarer, som du kan handle når du likevel må på butikken for å kjøpe melk, middag og brød?
      De anbefaler å kjøpe 20-40-60 kg (nær porto/vektgrensen), jo flere du kjøper av en vare, dess billigere. Det er sånt som fører til matsvinn, ting går ut på dato fordi man har kjøpt *tre for to – det var jo billig* uten tanke på at man ikke fikk brukt alt før det var langt over datomerking. Klimanøytralt sendes det ikke, de pakkene koster mye mer. Jeg kan ikke se noe miljøvennlig med slik handel. Så da må du forklare nærmere hva miljøet tjener på at jeg skal få tilsendt 20 kg tørrvarer, vaskemidler og sminke/hårprodukter, der de to siste slett ikke er miljøvennlig (Svanemerket) og det siste (hår/sminke) egentlig totalt unødvendig, hvis man skal være miljøvennlig. Men skjønner jo at du får betalt for å skrive innlegget og betalt for hver som bruker rabattkoden din.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg