BIKINIBILDER, SOMMER OG MAMMABLOGGING

Hei dere! Jeg håper dere har hatt en like fin dag som vi har hatt i dag ☀️ Det har vært over 25 grader og vi har tilbrakt dagen i hagen til tanta mi som bor her i Larvik, barna har lekt og storkost seg såpass mye at de sovnet i vognen på vei hjem – da vet man at det har vært en vellykket dag. Jeg har ligget i solen og blitt litt solbrent i dag også faktisk. Jeg droppet hudsminken i dag også, og det angret jeg ikke på for å si det sånn. Jeg har trengt en dag som denne, og jeg blir så glad over å tenke hvor fint vi har hatt det i dag.

Da vi kom frem dit spist vi litt mat og fikk litt drikke, og så ble det noen is på barna. Og meg, faktisk! Jeg kjøpte med en vegansk kokos-iskrem som var helt nydelig. Verdt å prøve for dere som har lyst til å teste ut et dyrevennlig alternativ i varmen denne sommeren🍦

Og så må vi snakke litt om bikinibilder i dag. Det er ekstremt varmt om dagen og jeg går stort sett utelukkende i bikini/badedrakt. Dette har jeg tenkt på i det siste: Skal jeg skifte før jeg tar bilder til bloggen? En ting er å legge ut bikinibilder på vinteren mens man poserer i speilet på soverommet (been there, done that – og synes det var vanvittig unødvendig av meg) og en annen ting er å legge ut ekstremt mange slike bilder offentlig som for eksempel på en blogg som denne. Men nå er det jo sommer og da synes jeg det blir litt rart og unaturlig å skulle “gjemme” kroppen min og alltid sørge for å ha på meg minimum shorts og genser. Er det nødvendig?

For jeg er helt enig i at det er enkelte lettkledde bilder, badetøy eller ei, som er upassende på en mammablogg. Alle årene jeg har blogget har jeg med jevne mellomrom fått høre at jeg må kle på meg (tross for at jeg stort sett alltid har hatt på meg shorts på bildene om sommeren) og at jeg ikke kan gå lettkledd siden jeg er mamma. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det at jeg er mamma skal ha noe med saken og gjøre. Jeg er jo fortsatt meg selv, selv om jeg også har barn og er mamma. Det er mulig noen synes jeg burde være det, men jeg er oppriktig ikke spesielt bekymret for at fremtidige kompiser av Leo og Noah kommer til å lete opp et bilde av mammaen hans i badedrakt fra en avdanka blogg om 15 år. Om det mot all formodning skulle skje, så er jeg neppe den eneste mammaen i klassen som på et eller annet tidspunkt har lagt ut et bilde i bikini eller badedrakt på sosiale medier.

 Jeg er absolutt klar over at et massivt kroppsfokus på en blogg ikke er noe særlig uansett størrelse på kroppen som blir avbildet – og jeg vil aldri at bloggen min skal bli en arena hvor det er veldig mye kroppsfokus. Jeg er så definitivt ikke en av de bloggerne som mener at lesere som kritiserer “bare er sjalu” tvert i mot tar jeg kritikken på alvor – så det er ikke det dette handler om, men at jeg opplever at det er veldig mye større aksept for bikinibilder dersom man har noen kilo ekstra.

33 kommentarer
    1. Jeg synes det går helt fint med bikinibilder om de er i en naturlig setting! Det som blir drøyt er når man poserer i unaturlige stillinger for å se sexy ut på bildene. Men det er absolutt ikke galt å legge ut bilder der du naturligvis har på deg bikini 😊

    2. Vurderer du eller har du vurdert å endre bloggen fra å være en mammablogg til en annen type blogg? Føler du at bakgrunnen din som “mammasom16” forsatt er like aktuelt i dag som den var i starten, eller føler du deg mer som kun “mamma” nå, om du forstår? Er morsomt å se at du skriver gode innlegg slik som før, det merkes at du har tatt til deg kritikken.

    3. Bare et spørsmål; må du i hele tatt legge ut bilder av deg selv hver dag? Jeg kunne aldri ha lagt ut bilder av meg selv i bikini, er slank, veltrent, men det blir bare for dumt liksom.

    4. Anonym 22:14: Hvorfor blir det for dumt (liksom)? Vi har alle våre grenser og selv om din grense blir tøyd ved å legge ut bilder av deg selv i bikini, så trenger det vel ikke å være slik for alle. Jeg synes bildet Jessica la ut var helt innafor og ikke drøyt i det hele tatt. Hun MÅ nok ikke legge ut bilder av seg selv hver dag, men hvorfor ikke?

    5. Anonym: Hei! Jeg legger ikke ut bilder av meg selv hver dag – men om det går flere dager på rad når jeg nå i tillegg har bestemt meg for å legge ut bilder av ansiktene på barna mye sjeldnere – så får jeg høre at bildene fort kan bli litt kjedelige 🙂

      Har heller aldri vært snakk om å legge ut bilder hver dag i bikini, det føler jeg at jeg får ganske tydelig frem i blogginnlegget også.

    6. Anonym: Jeg har tenkt litt på det, faktisk! Morsomt at du nevnte det 🙂 Jeg er litt usikker, men det blir nok et tema på bloggen nå etterhvert!

      Veldig glad for å høre at du opplever at jeg har tatt til meg kritikken!

    7. Idag var det jo sydentemperaturer her, og da syns jeg virkelig ikke det er noe galt med å legge ut et bikini bilde så lenge det ikke er sånn teit sexy posering. Eneste er om du kommer til å angre på det når du blir eldre, men det ser du jo helt selv 🙂 Men siden du er en offentlig mammablogg hadde jeg nok tenkt litt på barna også, er ikke så kult om klasse kamerater googler litt og finner bikinibilder av mamma på nett, men det er en vurdering du må ta 🙂 er bare knall stolt og glad for at du virkelig har sluttet/kuttet veldig ned på eksponering av barn!

    8. Elsker bloggen din, synes du er så reklektert og moden!
      En fantastisk god mamma er du😊
      Synes det er helt greit å legge ut bilde i bikini når det er en naturlig setting ☺️
      Håper dere får en flott dag i morgen og koser dere masse!

    9. Hei! Kunne du ha lagd ett innlegg der du sammenligner dine to graviditeter? Hva du opplevde i hvilke uker du var i i graviditetene osv..?

    10. Hva med å sette grensa ved der hvor du selv synes det er greit?
      Naturlige situasjonsbilder er mine favoritter og folk flest kler seg etter været. En liten badedrakt eller bikini skremmer ikke meg.
      Men når man allikevel skal stille seg opp og bli tatt bilde av så tenker jeg at da kan man like gjerne ta et før man kler av seg. Da blir det litt mindre “her har dere et bilde av meg i en tekkelig badedrakt og en forklaring på hvorfor” og mer “her har dere et bilde av meg fordi dette er min blogg”
      Men ja… bilder fra situasjoner og uoppstilte bilder synes jeg er finest når man skal vise frem bilder for dagen.

    11. Jeg forstår ikke argumentet; “Det vil du angre på når du blir eldre!”
      Jeg blir blant noen sett på som “en eldre”, andre mener kanskje at jeg har noen år igjen før jeg er der, uansett så har jeg i hvert fall fylt 40 år og ser på meg selv som en med endel livserfaring. Mye har jeg lært og opplevd og mye skal jeg fortsatt lære og oppleve.
      Dersom jeg hadde vært så trygg på meg selv og kroppen min som tenåring som Jessica er, så ville jeg med stolthet hatt bikini-bilder av meg selv. Her er det ikke snakk om sexy posering og stor trutmunn, men en trygg voksen med et sunt selvbilde!
      Om de av dere som ønsker å komme med vennlige formaninger til unge mennekser så hjelp heller de stakkars jentene (og evt guttene) som tror de må ha sex, sende nakenbilder av seg selv og lignende ting for å bli likt av andre. Det er de som trenger å få boostet selvbilde sitt og få hjelp til å se konsekvenser 🙂
      Så, det var dagens formaning fra en som er eldre 😉
      Gratulerer med dagen! 🇧🇻

    12. Du har jo tydelig et behov for å legge ut lettkledde bilder av deg selv, så du trenger i grunn ikke be om “lov” til det. Men det er ikke noe stress å slenge på seg en sommerkjole eller noe før man tar bilder altså. Jeg gjør det hver dag 😁

    13. Hva i alle dager er galt med en kropp i bikini i helt vanlig og naturlig posering? Hvis vennene til guttene en dag syns det er rart, så tenker jeg det er dems kroppsfokus som er problemet. Jeg syns forøvrig det er noe annet med typ sexy og «se på rumpa mi/puppene mine» bilder. En annen ting jeg ofte tenker på er de som ikke har barn – ENDA. Men som kommer til å få det, og legger ut upassende bilder i hytt og pine. Bildene kommer fortsatt til å finnes når de får unger, og de får ikke kritikk…

    14. Eller så er jo sommerdager som dette perfekt til bleieslutt. Kan jo barna springe rundt nakne, og “uhell” gjør jo ingenting. Tenker generellt at man må slutte å se “uhell” som noe problematisk ved bleieslutt. Voksne blir ikke verdensmestere første gang dem tester noe heller.

    15. Lene: Hei! Nei, det kan jeg ikke huske å ha nevnt 🙂 Vi er i gang med å få Leo til å bli tørr. Noah ble 1,5 år forrige mnd, så vet ikke om det kanskje er i tidligste laget for han? Noen som har erfaringer?

    16. Syns ikke 1,5 er tidlig i det hele tatt. Mine barn slutta når de var 1 år, og det har jeg fått masse cred for. Meeeen altså jeg opplever at det er sinnsykt mye enklere å gjøre det med en ettåring enn et eldre barn (haha så egentlig var det lathet fra min side 😉 . Eldre barn har jo virkelig fått inn vanen liksom. En ettåring er mye enklere å ha med å gjøre. Men som jeg skrev tidligere “uhell” gjør ingenting, viktig å ikke skyldbelegge. Man kan jo også se til resten av verden, i store deler av verden er det ikke praksis med bleier etter 1 år. Dine barn kan jo også få litt inspo av hverandre tenker jeg, og det er jo ikke noe i veien for å kjøre bleiavvenning samtidig. Min yngste skulle iaf ikke ha noe bleie på seg når alle vi andre i huset ikke hadde. haha.

    17. Dette kropshysteriet har jo tatt helt av. Jeg liker og trene og spise sunt, og jeg har vel det som folk kaller “instagram kroppen” (noe så teit). Og jeg føler jeg til tider nesten blir dømt fordi jeg er slank..? Nå er det på tide at kropp blir kropp, og at kropp er helt naturlig. Kropp kommer i alle forskjellige fasonger og størrelser, og alle må få lov å vise frem kroppen sin så mye eller lite de vil, uten å bli dømt for det ene eller andre. Så ja til bikinibilder! Jeg fatter og begriper ikke problemet, det er jo ikke et supermysterie hvordan kroppen ser ut under klærne 😉

    18. Linda, for en merkelig kommentar, lurer litt på om du egner deg som mor altså.
      En ettåring er enklere å få til å slutte med bleie enn en toåring?treåring?, som har fått vanen? Vanen til hva? Å tisse/bæsje i bleien? Tror du de tisser i bleien fordi de ikke gidder å gå på do?
      Litt voksenopplæring om sånne elementære ting, selv jeg trodde de fleste mødre visste at små barn har ikke kontroll på når de gjør sitt fornødende, det bare kommer. Hvis du ikke tror meg, goggle det, er faktisk bevist.
      Jessica, ikke stress. Leo er kanskje stor nok til å ha kontroll. Først slutte å bæsje i bleien, de kjenner som regel at de vil bæsje og da kan potta brukes, det går an å innarbeide slike bæsjerutiner på mindre barn og, men hva er hensikten? Å skryte av at mitt barn var renslig så tidlig? Av og til tror jeg at enkelte barn aldri har brukt bleie, de var født renslig. Ble litt usaklig nå, en smule oppgitt…
      Så til tissingen. Spør om han kjenner når han vil tisse, sett han på do(ring) eller potte som en del av kveldsstellet til å begynne med, eller når du ser han skal bæsje, ros om det kommer noe eller ikke, da blir han ivrigere. Et godt hint om han er klar er at bleien er tørr etter natten. Når sommeren kommer, det er fri fra barnehage, kjøp inn boxere (storguttruser) og la han ha de på, da er det lett å gå på do og ekkelt når han tisser seg ut. Har han kontroll så sier han fra, har han ikke, no problems, han er garantert tørr før han begynner på skolen😉
      Og Leo, han er bare 1,5 år, ikke stress. Jeg vet om barn som har fått hemoroider etter timer på potta, eller total forstoppelse. Timer på potta med mor lekende foran seg, på grensen til barnemishandling, spør du meg.
      Men ta bleieslutten når dere er hjemme og har tid, det er ikke lurt å veksle mellom bleier (for i dag skal vi bort, da kan du tisse i bleien) og ikke bleier. Noen barn synes også det er fornedrende å måtte ha på bleier når de først har sluttet.
      Eller snakk med helsesøstra om du er usikker.
      Mine var tørre i ulik alder, fra 22 mnd (forlangte selv å sitte på do som storesøster) til nesten fire år, stressa aldri med det.

    19. Jeg tror selvsagt ikke de tisser i bleia for at de ikke gidder å gå på do. Jeg tror man gjør det for at man er vant til det helt enkelt. Det er en vane. Og det er jo helt naturlig. Alle er vi vanemennesker. Personlig gjør jeg omtrent det samme hver dag. Syns det er litt rart at du klarer å lese ut av min kommentar at de gjør det for at de ikke gidder å gå på do..
      Pottetrening handler vel om lage en ny vane. Jeg har opplevd at det er lettere å lage en ny vane før den gamle vanen en kjempeinnarbeidet vane. Tror det er ganske naturlig egentlig. Jeg har gjort eksakt som du beskriver (virkelig ordrett altså). Bare at jeg kanskje gjorde det når mine barn var litt yngre enn dine.
      Også vil jeg poengtere akkurat som deg ikke stress. Jeg har adri streset med dette. Men jeg tror som sagt at det gikk lett fordi jeg begynte tidlig. Og som du sier (og jeg sa) toppen med søsken som inspireres av hverandre. Tenker jeg er fint å bygge videre på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg