En vanskelig innrømmelse

Hei dere. I dag skal jeg skrive om noe jeg vet vil få reaksjoner, og jeg gruer meg allerede til å lese kommentarfeltet.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke si noe om operasjonen. Men siden jeg føler at operasjonen endret synet mange hadde på meg, synes jeg det har endt opp med å føles litt urettferdig når jeg ikke har fortalt hele historien. Det er også mange som har rådet meg til å fortelle og så la det være med det – for å slippe at lesere fortsetter å gjette hva jeg skal operere. Jeg tar ansvar for at jeg på sett og vis har lagt opp til det (som mange også mener) min intensjon var for øvrig bare å slippe unødig fokus på det, jeg ville at relevansen skulle være typ: Jeg skal legge meg under kniven og det vil jeg at dere skal vite, for jeg vil ikke lyve – men mer føler jeg at er unødvendig å si. Det er lett å være etterpåklok, og jeg skulle ønske jeg visste det jeg vet i dag for da ville jeg fortalt dere dette og lagt ballen fullstendig død etter det. Jeg er ordentlig lei meg for det.

Jeg føler imidlertid fremdeles ikke at jeg kan ta 100% ansvar for at enkelte blogglesere sitter i et kommentarfelt og indirekte forteller meg flere ting jeg burde operere når jeg gjorde det ganske tydelig at jeg skal gjennom èn operasjon. Ikke 3. Jeg kan leve med at noen synes jeg har stygge ører og at jeg har grunn til å operere nesa mi, men hva om jeg hadde vært en annen 19 år gammel jente som ikke hadde vært så trygg på seg selv ellers som hva jeg er? Enkelte av de kommentarene der kunne garantert satt griller i hodet på andre unge jenter, og jeg tror det er lurt å være litt obs på det, ikke bare for meg som bloggeier – men for dere som leser blogger og kommenterer også.

Jeg fikk pupper veldig tidlig. Før jeg ble gravid med Leo hadde jeg D/E cup naturlig. Likevel har jeg aldri vært fornøyd, og jeg kan huske at da jeg ble tenåring, fortalte jeg mamma at jeg skulle ta silikon når jeg ble 18 år gammel. Sykt? Mulig. Normalt? Forhåpentligvis ikke. Hun ble for øvrig forbanna, noe jeg vil si er en ganske naturlig reaksjon. Tankene om operasjonen dukket naturligvis ikke opp da 18-års dagen min nærmet seg, i og med at jeg tilbrakte 18-års dagen min gravid med mitt andre barn. Graviditene og barna mine fikk meg til å unngå å tenke på operasjonen, eller at jeg på noen som helst måte trengte den. Egentlig trengte jeg den jo heller ikke på det tidspunktet, men jeg føler at jeg gjør det nå.

Siden det er så ekstremt mange som er opptatt av å utdele skyld når det er snakk om plastiske operasjoner, så kan vi godt kjøre i gang det i mitt tilfelle også. Er det sosiale medier sin feil? Er det reklame og media? Er det rosabloggerens feil?

Er det min egen feil som har latt meg påvirke? Hvordan lar man i så fall noe påvirke seg, er det jeg som er for «svak»?

Eller er det en god blanding? 

Brystene mine hadde fortsatt grei størrelse da jeg ammet, men da jeg sluttet for godt hadde jeg så og si ingen pupper igjen. Puppene mine ble ikke stygge eller hengete. Men jeg følte at jeg hadde mistet en del av meg selv og en del av formene mine som kvinne. 

Jeg må virkelig si at jeg har mye lettere for å forsvare mitt inngrep, som i utgangspunktet går ut på at jeg ønsker å se ut som jeg egentlig gjør fra naturens side før jeg fikk to barn, enn om jeg for eksempel skulle gjennomført en neseoperasjon. Forskjellen mener jeg ligger i at jeg ikke endrer noe med meg selv som alltid har vært sånn og som er noe jeg arvet etter foreldrene mine. De så og si ikke-eksisterende puppene mine jeg har nå, fikk jeg jo ikke utdelt på grunn av genene til foreldrene mine. Tvert i mot er det vel heller brystene jeg hadde før jeg ble gravid – som er de jeg vil ha tilbake, og grunnen til at jeg har valgt å gjennomføre dette.

Jeg synes det er litt spesielt å se hvordan det at jeg valgte å fortelle om denne operasjonen gjorde at så mange plutselig dømte meg. Jeg vet ikke om dette innlegget forandrer det, men jeg håper litt at dere som leser bloggen min kanskje får større forståelse for hvorfor – og at det kanskje ikke er så “ille” som dere trodde – selv om jeg for all del ikke bagatelliserer et slikt inngrep.

Å gjennomføre denne operasjonen handler på ingen måte om å gjøre meg lykkeligere. Jeg har venner som har gjennomført slike operasjoner og jeg vet utmerket godt at man ikke nødvendigvis blir lykkeligere. Men dersom det kan få meg til å føle meg mer som meg selv igjen, så er jeg fornøyd med det.

40 kommentarer
    1. det er mange som får mindre bryster, slappe bryster, hengepupper, mister formene osv etter at de har ammet. da forstår jeg godt at noen vil gjøre noe med det. det er din kropp og hvis du føler at det vi føles bedre for deg, så er det kun du og ingen andre som skal bestemme hva du skal gjøre

    2. Gjennomtenkte oprasjoner man gjør for segselv og sitt ved og vel har eg null problmer med. Det å endre segselv helt er litt mer merkelig syns eg.
      Pupper er en ting som tar fokus om de er *for små* eller * for store* eller henger eller hva det enn er
      Har man hatt pupper og de er borte kan man savne dem…samme om om man hadde en flott figure og mistet mange kg pga sykdom eller annet, eller ble overvektig….da sier ikkje så veldig mange noe om man legger på seg igjen eller går ned i vekt..
      Du må gjøre det som gjør DEG lykkelig, ikkje hva andre vil…ellers syns eg mindre pupper er utrolig lekkert….sikkert fordi min pupper trengr heisekran 😀
      Lykke til <3

    3. Ditt valg, dømmer ikke det.
      Men i bunn og grunn er alle plastiske operasjoner et ønske om å se annerledes ut enn man gjør her og nå, uavhengig om det er nese eller pupper. Det er ikke mindr forståelig at man føler for å operere noe man ikke trives med selv om man ikke er født sånn.

    4. Folk må få gjøre som de vil, men det er ikke uvanlig å angre på inngrep man gjorde som ung etter at man har blitt litt eldre. Brystinnlegg må jo gjerne fornyes med jevne mellomrom, og hvor kult er det når man er i 60-årene feks?
      Vil få fram en annen og viktig ting, og det er at amming i seg selv ikke forandrer puppene. Et svangerskap forandrer puppene i så fall.. Det er forandringene som skjer i forbindelse med en graviditet og forberedelser kroppen gjør til amming som påvirker puppene! Om man ammer og hvor lenge, er ikke det som avgjør hvordan puppene blir (med noen unntak: brå ammeslutt øver risikoen for heng, fordi puppene da raskt vil bli mindre fordi kjertelvevet minker, og huden ikke rekker å henge med).
      Det er viktig å fjerne mytene om at amming ødelegger puppene, for amming er så viktig for helsen til både mor og barn (beskytter mor mot kreft feks). Jeg tror mange er skeptiske til amming pga disse feilantakelsene. Og dessuten er det ikke gitt at kroppen forandrer seg så mye heller!
      Hilsen ei som ammet i 15 mnd og som har dønn like pupper som før jeg ble gravid..

    5. Har du tenkt på om du ønsker flere barn da? Er det ikke lurt å vente til du evt er ferdig med å få barn?
      Jeg har også hørt at man bør vente ca et år etter ammeslutt før man ser hvordan puppene egentlig blir etter gravidit/ amming.
      Hva du gjør er jo helt opp til deg selv! 😊

    6. Du må gjøre det som er rett for deg.. så får alle andre gjøre det som er rett for dem. Støtter deg 100% i valget ditt👍👍👍
      Lykke til 😊😊 klem❤️❤️❤️

    7. HM: Hei Hilde!

      Jeg har valgt de helt nyeste protesene som ikke trenger å skiftes ut. Jeg vet for øvrig at det var vanlig å måtte skifte ut tidligere, men det er ikke slik nå lenger.

      Jeg ser at jeg kanskje ordla meg feil i blogginnlegget – men jeg har tidligere skrevet blogginnlegg for å fjerne disse mytene med at det er selve amming som “ødelegger” puppene – det var derfor ikke det jeg mente da jeg skrev følgende: “Brystene mine hadde fortsatt grei størrelse da jeg ammet, men da jeg sluttet for godt hadde jeg så og si ingen pupper igjen.” i blogginnlegget mitt. Det var ikke ammingen som gjorde at puppene mine ble mindre, men det var først etter jeg hadde avsluttet ammingen at jeg merket det siden det ikke var melk i brystene mine lenger (det er også trolig grunnen til at de fortsatt hadde størrelse da jeg ammet – nettopp fordi jeg hadde mye melk) Det er antakeligvis svangerskapene samt det at jeg har gått opp mye i begge svangerskapene og rast ned i vekt, samt hormonforandringene underveis – som er grunnen til at brystene mine har blitt såpass mye mindre 🙂

    8. InaT: Ja, jeg har lyst på flere barn – men det er lenge til, og å gå så lenge misfornøyd med brystene, aldri ta av bhen og dekke meg til orker jeg ikke tanken på.

      Jeg tror at det man sier angående hvordan brsytene ser ut etter ammeslutt avhenger litt av vekt også – fordi om man fremdeles veier mer enn man gjorde før man ble gravid, så er det klart at det også vil kunne ha innvirkning på hvordan brystene ser ut når man har gått ned i vekt igjen. Jeg veier mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid nå, og sluttet å amme i februar – og de opererer ikke før det har gått minst 4 måneder etter ammeslutt for å være helt på den sikre siden. Slik jeg forsto det, så de også an vekt fordi de som sagt kan ha en innvirkning på det ferdige resultatet 🙂

    9. Anonym: Hei 🙂

      Det er jeg faktisk litt uenig i. Tenker da spesielt på brannskadde, de som har vært i ulykker osv – de er jo ikke født sånn og om de etter en slik ulykke ikke trives – synes jeg det er helt forståelig om de velger å operere. Det har jo vært tilfelle med flere kvinner som har blitt kastet syre på osv. Grusomme saker og ikke det samme i det hele tatt (!) som jeg skriver om i blogginnlegget, men prinsippet er jo det samme: Man er ikke født sånn og er ikke fornøyd.

    10. Det er leit at du er misfornøyd! Det er som andre skriver her, at brystene vil fylle seg opp litt igjen over tid. Jeg har hørt at det kan ta opptil 3 år før de er på sitt mest optimale igjen etter en graviditet.
      Forøvrig virker du veldig opplyst, reflektert og godt informert! Kan ikke annet enn å ønske deg lykke til 😊 Håper du blir fornøyd, unner deg det!! ❤

    11. Du rettferdiggjør operasjon fordi «du ikke er født sånn».
      Det blir jo helt feil… Hos alle damer vil jo puppene forandre seg i løpet av livet. Mener du da at alle bør operere når ikke de ser ut som en attenårings lenger? Samme med botox for rynker? Jeg ble ikke født med rynker?
      Operasjon eller ikke er kun opp til deg å bestemme, men når du skriver på denne måten syns jeg du motsier deg selv..

    12. Oda: For meg er dette et såpass stort problem at jeg velger å gjøre noe med det. Det er ikke dermed sagt at alle andre hadde gjort det dersom de hadde vært i mine sko, men det er mitt personlige valg fordi jeg føler det slik jeg gjør. Vi føler alle på ting forskjellig, og har kanskje ulike komplekser.

      Jeg prøvde ikke å rettferdiggjøre operasjonen, så jeg beklager om du tolket det sånn – jeg mente nok heller å formidle at jeg synes jeg det enklere å forsvare denne operasjonen, enn om jeg feks skulle ha operert nesen. Nettopp fordi jeg ikke ble født med brystene jeg har nå, mens jeg derimot er født med nesen jeg har og alltid har hatt. Jeg mener overhode ikke at det å operere seg er noe man bør gjøre – jeg mener heller ikke at alle med små bryster burde operere seg. Jeg mener bare at når jeg mistet de store brystene mine, så fikk det meg personlig til å føle meg mindre kvinnelig, og veldig lite komfortabel. Det har nok også en del med at jeg har vært vant til å ha de brystene jeg har hatt fra jeg var helt i starten av tenårene.

      Jeg synes ikke rynker og bryster er sammenlignbart, men de som ikke trives med å ha rynker må selvfølgelig få lov til å ta botox om de ønsker det (Dette er ikke noe jeg verken har eller oppfordrer til)

    13. Hei Jessica. Følger med på bloggen din hver dag men er alt for dårlig til å kommentere, men nå klarer jeg ikke la være. Synes du har fått så mye ufortjent dritt i det siste..og det som virkelig provoserer meg er at alle absolutt SKAL ha en mening om alt? Hvorfor må folk bestandig mene noe om andres liv? Det har jo faktisk ingen noe med å gjøre. At du skal operere puppene angår ikke meg på noen måte, så da bryr jeg meg helt ærlig ikke, og ønsker deg bare lykke til med operasjonen 🙂 Synes du gjør en fantastisk jobb me bloggen og barna, og elsker virkelig å lese bloggen din. Du skriver veldig bra! Ikke meningen med en sinnakommentar, men håper bare du klarer og se litt forbi alle som skal kritisere deg, fordi du fortjener så mye bedre. You rock girl! ❤️

    14. Det virker som et ganske gjennomtenkt valg + som du skriver så handler det om å få “kroppen din tilbake” slik den var før, ikke gjøre en helt ny endring. Så lenge du er helt trygg på valget og det er godt gjennomtenkt og sunt valg, ser jeg helt ærlig ikke problemet. Det virker som om noen mennesker tror at om man opererer noe så blir man et annet menneske.
      Jeg kan iallefall skrive under på at jeg har lest blogger siden blogg.no ble opprettet omtrent og ikke en eneste gang har det streifet meg å operere selv, selv om jeg har sett mange gjøre det.
      Jeg synes også det var lurt å fortelle det, nettopp av samme grunn jeg synes retusjert reklame skal merkes (håper ikke du tar sammenligningen feil). Men slik at spesielt unge ikke skal føle seg utilstrekkelige ved å tro at diverse ting er fra naturens side. Om det gir mening? Formulerer meg litt dårlig nå, litt sliten etter trening haha.

    15. Hei, vet du hva, Jessica, jeg syns det er helt greit at du gjør dette for deg selv når du har mulighet og det betyr mye for deg! Håper du ikke bryr deg for mye om alle de negative kommentarene! Jeg syns det var så ille da flere begynte å gjette/foreslå hva du skulle operere. Nesen din er nydelig, så jeg trodde nesten ikke det jeg leste. Lykke til! Håper du blir fornøyd!

    16. Hvis du føler deg ukomfortabel med puppene dine så gjør di selvfølgelig som du vil!
      Kjenner bare at den nesesammenligningen provoserer meg litt. Er det mer akseptabelt at du opererer puppene enn at jeg fikser på nesa mi som jeg har komplekser for? Når jeg kikker på bilder fra jeg var barn/tidlig ungdom ser nesa mi jammen meg annerledes ut enn den gjør nå! Mine pupper er heller ikke slik de var før jeg fikk barna mine. Og hvis jeg først ramser opp så har jeg jammen meg en del ekstra hud på magen som sitter igjen etter gravidmagen… Jeg forstår argumentet ditt for brannskadde eller andre som har vært i ulykke… men ellers er operasjon operasjon 🙂

    17. Jeg tenker at du får gjøre som du vil, det er din kropp uansett om det er tattoveringer eller silikon. Når det er sagt så mistenker jeg at du kommer til å se det i et annet lys om noen år når kroppen begynner å falme naturlig og kanskje du angrer, men igjen da kan du jo bare ta ut silikonen. Vi har virkelig ikke noe med hva du ønsker å gjøre med kroppen din og jeg ser argumentet med at du ønsker å informere ettersom det er en litt for stor hemmelighet og skjule. Sikkert greit å ikke skrive så mye mer utover at du tar operasjonen hvis du ikke ønsker hylekoret. Uansett, du virker som en kjempeålreit person og jeg ønsker deg det beste i livet. Gjør det som er best for deg, det er jo ganske åpenbart at bloggleserene dine synes du ikke trenger og operere deg fordi du ser kjempebra ut, så jeg tenker at ja, det er observert at de fleste ikke vil du skal operere deg, men det er din kropp!

    18. Jeg har også samme «problemet» som deg.. etter kun en ungeN. 😅 jeg hadde store pupper før, og nå er de slappe og små.. jeg håper på at de vil stramme seg opp mer med tiden 🙂
      Jeg derimot synes det er fint med «små» pupper på jenter.. jeg ble alltid rakket ned på «kløft er tøft» osv… «du er oppmerksomhetssyk du!» osv.. jeg hadde på meg en vanlig bh og fikk kløft av det.. ikke så gøy … 🙂

    19. Hvis det er det du absolutt vil så bare kjør på! ♥️
      Jeg selv som er 23 år gammel, har mega for store bryster og henger som om jeg har barn fra før av, men har ikke barn selv og brystene er for tunge. Så nå jeg har bestemt at jeg skal gjennomføre brystreduksjon slik det blir lettere for min ryggen, en kropp som jeg kan trives med og føler meg lettere. Så jeg forstår deg veldig godt! Viktig at du trives med din kropp og at du kan føle deg komfortabel♥️ Hilsen en som har lest bloggen din lenge siden Leo ble født, du er en fantastisk mor! Håper du og dine har det bra♥️

    20. Syns valget du tar er helt greit jeg. Mange som vil få tilbake kroppen sin etter å ha blitt mamma. Om det er slankeopprasjon, trening, pupper, rompe, osv. Så lenge du trives i din kropp uansett hva du velger å gjøre. Utrolig fint at du gjør dette for å få kroppen din til deg selv igjen, og ikke bare for å se ut som “alle” andre. Du står i stor respekt hos meg!!!

    21. Trist hvor kroppsfiksert samfunn vi lever i. Puppene mine har også endret seg, nesa mi har vokst og jeg begynner å få rynker. For meg er det helt naturlig og jeg personlig syns kosmetiske operasjoner (med unntak av når det gjøres pga sykdom/skade) er et uttrykk for at man er overflatisk. Sånn sett blir jeg alltid skuffet og mister respekt for folk som ønsker slike inngrep.

    22. Du har mange operasjoner i vente om du ikke kan håndtere “livets gang”. Man kan forklare ting i hjæl, og begrunne til krampa tar en. Men det enkle er ofte det beste. Du har lyst på større pupper, og har bestemt deg for å gjøre noe med det. Fint for deg! Du har pengene og muligheten. Er ikke nødvendig med et langt sødmefylt innlegg om hvorfor. Vi har nok alle våre skavanker å slite med. Lykke til.

    23. Hei!
      Du verkar som ei utrulig reflektert og gjennomtenkt, ung kvinne.
      Eg trur at om nokre år så hadde kanskje du endra meining?
      Ikkje fordi du vil slutte å meine at dette er kanskje ” finare ” eller at preferansene vil endre seg, men fordi du har eit klokt haud. Og det er det som gjer deg.
      Kroppen er berre eit skall( og sjølvsagt har ALLE stunder der alt er gale..) og den du er, er så mykje meir enn det ein ser.
      Eg kan ikkje nedgradere personligheta mi til å vere verken puppane, celluitttane, strekkmerke osv..mi. Personen eg er er tankane mine, haldningane og resultater.
      Innpakkninga av desse-spelar lita rolle når innhaldet er avgjerande.
      Og du med dine unge år, og allikevel dine kloke tankar, har eit mykje betre potensialet til å innsjå dette enn fleire på min eigen alder.
      Sjølvsagt har du reflektert dette godt og lenge, og at du gjennomfører dette skal ikkje eg dømme.
      Men hugs at du har eit godt haud, la sjølvkjensla di bli definert av det,og ikkje det fysiske utrykket ditt, for fysikken vil endre seg, og då er det leit om ein er avhengig av den for å føle seg best mogleg.
      Igjen, ein blir elska for den ein er, og personlegeheita, ikkje ein fyldig eller slapp pupp. Så kvifor må vi nedgradere det å ELSKE seg sjølv til det?
      Lukketil vidare, håpe alt frå vel og du kjeme betre ut av det:)

    24. Kjenner ei om nylig har fått nye pupper etter å ha ammet 3 barn. Så den forstår jeg. No jugdements 💘 jeg støtter deg

    25. Kjære deg, det er veldig naturlig at puppene endrer seg etter svangerskap og ammeperiode. Jeg savner også mine, men jeg har valgt å ikke “fikse” på de. De har også to helt forskjellige størrelser. Dette kan være frustrerende, men jeg velger av prinsipp å ikke gjøre det. Det du velger er opp til deg 😉 Lykke til

    26. Sandra: Jeg er fullt klar over at det er naturlig at ting kan endre seg etter flere svangerskap. For øvrig hjelper det ikke så mye at jeg vet dette når det plager meg i så stor grad at jeg knapt har brsyter, når jeg har hatt store bryster hele livet frem til nå. Jeg trives virkelig ikke, og misunner dere som klarer å å tenke at det ikke er så viktig for dere. Det er jo bare bra.

      Tusen takk 🙂

    27. Jeg syns virkelig ikke det er opp til noen andre enn seg selv hva man velger å gjøre med sin kropp. Jeg syns det er synd at det er slik at man må påvirke andre fordi man selv velger å operere seg, eller hva man gjør. Syns faktisk vi som foreldre har ett ansvar der vi skal ha samtale å være åpne om slike til over for barna våre å fortelle de at selv om kanskje venninnen din har operert seg så betyr ikke det at du må gjøre det. Vist du forstår hva jeg mener 🙂

    28. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Tror aldri jeg har kommentert på bloggen din før, men nå måtte jeg.
      Jeg ble født med bitte små bryster. Myggestikk. Alle andre damer i familien min har naturlig normale/store bryster, så hvorfor mine uteble vet jeg ikke. Det har jeg gjort noe med i dag, og er kjempe fornøyd.
      Syns du at du har mer “rett” til å operere dine bryster, siden du opprinnelig hadde store bryster? Mens jeg bare skulle leve med mine små siden det var de jeg fikk utdelt. Det syns jeg er veldig dobbeltmoralsk av deg. Mitt ønske om å få bryster har jeg hatt siden jeg var liten (12 år kanskje), jeg bestemte meg for å operere meg som 18 åring men gjennomførte ikke operasjonen før jeg var 25 år. Du har plutselig bestemt deg nå, skal jeg liksom dømme deg for det?
      Og du sier det er verre med en neseopersjon. Fordi da fikser man noe man er født med? Så hvis man er uheldig å bli født med en nese man ikke liker så må man bare leve med den. Den har jo tross alt alltid vært sånn.
      Nei her syns jeg du viser et veldig snevert syn. Du ser kun din side av saken og vil at alle skal støtte deg. Nei vet du hva, prøv å tenk deg at brystene du har akkurat i dag var de fikk utdelt. Og de måtte du bare levd med.
      Man trenger ikke å ha hatt bryster tidligere for å vite at det må være fantastisk å ha litt fyldige bryster.

    29. Du er en veldig flott jente, og du skal få bestemme helt selv hva du ønsker. Det er klart at ingen har rett til å bestemme hva du skal gjøre med din egen kropp. Du er vakker, men er du missfornøyd har ingen rett til å komme med negative kommentarer. Du er en flott ung jente, med masse sjarm, og du er en veldig flink mamma 🙂

    30. Da tror jeg du misforstod hva jeg prøvde å formidle, eller så ordla jeg meg uklart.
      Jeg mener ikke at folk ikke burde endre på utseende dersom de mener det er det riktige å gjøre for sin egen del. Det er i bunn og grunn hva man selv føler som betyr noe, selv om jeg selvsagt skulle ønske det var lettere for oss alle å være komfortable i egen kropp.
      Poenget var at jeg ikke mener man bedre grunn til å operere bare fordi man ikke er født slik, det argumentet er litt rart. Mange er født med misdannelser også, hareskår etc. Eller eventuelt bare en nese eller bryster de mistrives med.
      Det er ikke nødvendig å rettferdiggjøre valget på bakgrunn av at man er født med et annet utseende. Det gir ikke en bedre grunn til å ville operere. Men igjen, forstår også tanken om å ville føle seg slik man var.
      Det eneste som teller er hvorvidt man ønsker det selv eller ikke. Lykke til med valget og eventuelt operasjon. Kanskje tenker du deg om en gang til. Du er ei ung jente, brystene utvikler seg helt opp til 21-22 års alder. Kanskje vokser de litt etterhvert.

    31. Mona: Hei Mona! Selvfølgelig mener jeg ikke at jeg har noe mer rett til å operere brystene mine enn hva du har. Jeg sier nemlig ikke at jeg har mer rett til å operere enn noen andre, og det var heller ikke det jeg mente. Jeg skrev at jeg føler at for meg personlig er det enklere å forsvare denne operasjonen, enn det hadde vært for meg å forsvare en nesaoperasjon – fordi jeg da hadde endret på trekk jeg hadde arvet etter min mamma og pappa. Betyr ikke at jeg dømmer de som foretar en neseoperasjon, det betyr bare at jeg personlig finner det vanskeligere å forsvare enn en silikonoperasjon etter to barn.

      Jeg er åpenbart ikke helt i mot plastiske operasjoner, så det er ikke sånn at jeg mener at om noen er uheldige med å få en nese de ikke er fornøyd med – så må man bare leve med det. Jeg mener at det er et valg man må ta selv, fordi jeg tvert i mot mener at ingen har rett til å indirekte fortelle deg at du ikke er verdig et liv i en kropp du føler deg vel i.

      Jeg forstår at jeg kanskje formulerte meg litt klønete i blogginnlegget om det var dette du tolket ut i fra det – og jeg håper at jeg klarer å formulere meg slik at absolutt alle som leser innleggene mine forstår hva jeg mener – men så er det nå en gang slik at det er ganske mye enklere å misforstå hva noen skriver når det er skriftlig heller enn muntlig – og det er også vanskeligere for meg å formulere meg på en måte hvor jeg vet 100% sikkert at absolutt alle skjønte hva jeg mente.

      Du skriver at jeg kun vil at alle skal støtte meg og at jeg kun ser min egen side av saken. Jeg føler selv at jeg har reflektert godt rundt dette, men jeg tar det selvfølgelig til meg dersom du føler at jeg ikke har gjort det. Hadde jeg kun ønsket støtte, så er det jo litt rart at jeg har et åpent kommentarfelt hvor alle får skrive akkurat hva de mener – uavhengig av om de er enige med meg eller ikke.

      Jeg synes det er veldig fint å høre at du er fornøyd med brystoperasjonen din, og ønsker deg en fin helg når den tid kommer 🙂

    32. Hvis ikke de er hengende eller stygge skjønner jeg ikke at du gjør det. Små pupper er mye penere enn store, og mange får problemer etter operasjonene. Men ditt valg 😊

    33. En plastisk operasjon kan i noen tilfeller forsvares, men det er ikke det du gjør her. Istedenfor kommer du med dumme unnskyldninger og lite saklige argument. Dette er åpenbart ikke et valg som du har tenkt nøye gjennom, og det er synd. Den umodenhet du viser når du skal fronte en sak, enten det er flagg på 17 Mai eller dette, viser meg at du ikke er moden nok til å ta et slikt valg. Jeg dømmer deg ikke, men jeg håper du går litt mer inn i deg selv.
      Hadde også større pupper før jeg gikk ned masse i vekt, og det fra mamma og pappas gener, men gjør det at jeg finner silikon fornuftig? NEI. Jeg må leve med mindre pupper, en annerledes nese enn den jeg hadde på ungdomsskolen (fordi ting endrer seg), rynker som en dag kommer, osv. Handler det om styrke? Nei. Det handler om evne til å reflektere fornuftig.

    34. Jeg er heller ikke fornøyd med flere ting. Kunne ha løftet brystene og kunne ha fettsuget magen. Kunne imidlertid ikke ramle meg inn å fikse på kroppen med operasjoner! Det er risiko forbundet med det og mange blir misfornøyde og angrer. Så mange kunne tenkt seg mye, men velger å la det bli med tanken. Noen gjør noe med det og synes sikkert det er greit. Vi er alle forskjellige 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg