DET ER FAKTISK IKKE GREIT!

Det var for et par dager siden at verdenskjente tattovør og sminkemerke-grunder Kat von D skrev en status på Facebook til sine 12 millioner følgere.

Hovedpoenget i statusoppdateringen var at hun visste hvordan det var å bli dømt nord og ned siden hun er gravid og åpen om at hun er veganer, at hun vil oppdra sitt barn til å være veganer, at hun ønsker hjemmefødsel uten smertestillende medikamenter, og fordi hun allerede har bestemt seg for at hun ikke kommer til å vaksinere barnet sitt.

De resterende delene av oppdateringen hun har skrevet, går ut på å presisere hvordan dette er hennes valg, hennes barn, hennes familie, og at det er ditt valg om du velger å følge henne eller ikke. Også gjør hun det klinkende klart at hun ikke ønsker meningen din eller eventuell kritikk for valgene hun tar. Du kan lese statusoppdateringen hennes på Facebook her.

Her har vi altså en person med 12 millioner følgere på Facebook og en helt vanvittig følgerskare ellers, som bare et par måneder ut i svangerskapet sitt har bestemt seg for å ikke vaksinere barna sine. Jeg er stygt redd for om dette påvirker enkelte følgere til å ta samme vei med sine barn – for man kan nemlig ikke bare fraskrive seg alt ansvar som rollemodell når man har en så stor følgerskare. 

For det første vil jeg bare ha det sagt at det fortsatt overrasker meg like mye at offentlige personer som både velger å være, og ønsker å være i rampelyset, absolutt skal ha seg frabedt all kritikk! Hvorfor det? Er ikke kritikk bra? Sunt? Trenger vi ikke alle å bli kritisert litt av og til, eller i det minste at noen stiller noen kritiske spørsmål når man tar valg som er, vel.. særs kontroversielle?

Det er noe merkverdig og nesten litt morsomt ved store profiler som velvillig deler både det ene og det andre, men som samtidig skal ha seg frabedt all kritikk for valgene de tar. Beklager, men det er faktisk ikke sånn det fungerer.


Det jeg opplever at denne dama har misforstått – er jo at det ikke er sånn at noen faktisk ønsker å bestemme over barnet hennes i den forstand. Vil du at barnet ditt skal være veganer? Kjør på! Skaff deg kunnskapen du trenger og sett sammen et kosthold slik at barnet ditt får i seg alt av vitaminer, mineraler og næringsstoffer det trenger. Jeg er sikker på at du får det til.

Vil du ha hjemmefødsel? Om legen din godkjenner det og du føler deg trygg på at det er det du vil – null problem for min del. 

Vil du ha medikamentfri fødsel? Be my guest.

Eller er du en av dem som tvert i mot ønsker Epidural som smertelindring under fødsel? Gjør nå for all del det, da.

Det er greit – for det er et valg du tar for deg og ditt barn. De fleste oppegående mødre vil kun det aller beste for sine barn, og jeg stoler på at du klarer å ta den avgjørelsen uten innblanding fra andre om hvorvidt du vil ha hjemmefødsel eller ikke. Eller om du ønsker at ditt barn skal være veganer eller ikke. Jeg stoler på at du klarer å veie for og imot når det kommer til disse valgene.

Men når det kommer til vaksiner, så er det litt annerledes. Det og bevisst velge bort vaksiner innebærer jo uten tvil en risiko for den som ikke blir vaksinert. Og hadde det stoppet der, så hadde det i likhet med å velge hjemmfødsel, vært greit for min del at du også tok dette valget på egenhånd. Men det stopper dessverre ikke der.

For at vaksinene skal fungere er vi faktisk dønn avhengig av at så mange som mulig tar dem. Som en direkte årsak til at det er noen som nekter å ta vaksiner, så dukker det med jevne mellomrom opp nyheter om meslingutbrudd – og andre svært smittsomme sykdommer som spres i lommer i Europa hvor det er uvaksinerte. Det seneste jeg fikk med meg var i desember i fjor, hvor det var meslingutbrudd i Gøteborg i Sverige. Sykdommer som egentlig er blitt utryddet, dukker altså med jevne mellomrom opp igjen fordi enkelte nekter å vaksinere barna sine.

Lar du være å vaksinere barnet ditt, så utsetter du også andre barn for en risiko. Kanskje går det bra med ditt barn, så la oss si at det gjør det. Men hva om det er barn det ikke går bra med, som det kunne gått bra med dersom du også vaksinerte barnet ditt?

Å ikke vaksinere barna sine, er etter min mening å spille russisk rullett med helsen deres. Du som forelder har rett til å ta valg på vegne av ditt barn, men hvem er du til å gamble med helsen til andres?

30 kommentarer
    1. Jeg er imot vaksiner. Har ingen barn. Hvis jeg engang får barn vil jeg ikke ha flere vaksiner satt enn de første årene som er «obligatoriske». Men jeg er i mot dyretesting, de dårlige og giftige stoffene som er i vaksinene og det er heller ingen garanti for at vaksinen faktisk funker. Selv har jeg tatt de obligatoriske som liten og jeg var mye syk. Når jeg ble tenåring så fikk jeg svineinfluensa og ble så syk som jeg aldri har vært før og der og da bestemte jeg meg for å aldri ta vaksine igjenn. Jeg har ikke vært syk en eneste gang på 15 år, jeg har heller ikke tatt vaksiner på disse årene. Møkk, bakterier er med på å styrke immunforsvaret. Jeg kommer ikke til å kommentere/svare noe mer fordi det er så stort tema som det er, vill bare skrive dette fordi det er faktisk ikke sånn at å vaksinere er den bedte og eneste muligheten. Og hun har rett, det er hennes valg. Mest sannsynelig har det mye med dyretestingen å gjøre.

    2. Så enig med deg, jessica! Utrolig viktig at du tar opp dette! Jeg fatter ikke at det finnes mennesker i vårt opplyste samfunn som velger å ikke vaksinere! Den vanligste “unnskyldningen” er at de er redd barnet skal bli autistiske. Dette ble bevist i en studie som senere viste seg å være kjøpt og betalt – altså er studien ugyldig. Det ble ikke bevist noen som helst sammenheng. Jeg mener at å ikke vaksinere både er omsorgssvikt og svikt som medmenneske. Ja til vaksiner!!

    3. Fantastisk innlegg!! Applaus til deg, Jessica! 👏👏
      Folk skjønner jo ikke at det faktisk ikke er alle barn som kan ta vaksiner. Noen tåler det faktisk bare ikke. De barna som har et fryktelig nedsatt immunforsvar og ikke kan ta vaksiner er 100% avhengige av at alle andre gjør sitt, og tar de. Sammen kan vi gjøre en forskjell! Og at noen foreldre faktisk tror at vaksinene som er utvilket over flere titalls år gjør deg mer syk enn å unngå å ta de, er jo helt banalt og på tryne. Svineinfluensa-vaksina var jo smekka sammen i siste liten, og knapt nok testet. Blir tullete å ta utgangspunkt i den.
      Og til deg over som påstår at du aldri har vært syk på 15 år, samme tidsrom som du ikke har tatt vaksiner. Vel det behøver ikke ha sammenheng. Ingen får vaksiner mot forkjølelse eller spysyken. Unngår du det er det flaks/godt immunforsvar. Grunnen til at du har holdt deg frisk fra de store sykdommene er fordi du/de rundt deg ble vaksinert mot de som barn. Tviler på at de sykdommene du har hatt som barn har vært sykdommer du har blitt vaksinert mot. I så fall er jo kroppen din ressistent mot vaksiner, og det er jo leit. Alle barn blir syke, det tror jeg de fleste foreldre kan skrive under på. Kjipt at du var mye syk som barn, men hvordan kan du vite at det var pga. vaksinene?? Dessuten, en voksen er jo helt klart mindre syk enn et barn i bhg/skole, da voksne generelt har bedre hygiene og voksne omgås heller ikke like mye sykdommer som barn. Er mange syke barn som drar i bhg og på skole, og de hoster jo andre barn i ansiktet uten å tenke seg om.

    4. Det finnes overhodet ingen grunn til å utsette både egne og andres barn for alle de farene som fører med det å ikke vaksinere – med unntak av barn som av medisinske grunner ikke _kan_ vaksineres. Jeg blir så sint, faktisk for forbanna til å kunne ytre min mening konstruktivt. Et ord dekker vel det meste; omsorgssvikt. Og jeg er ikke av typen som slenger ut det ordet i hytt og pine, heller.

    5. veldig enig med deg Jessica. setter sine egne barn og andres i fare, overhode ikke greit, min har tatt de han skal ha

    6. Som sykepleier og kommende helsesøster priser jeg deg hellig som bruker den store plattformen din til å ta opp dette viktige temaet. Tusen takk for at du bruker stemmen din riktig!

    7. Positivt overrasket over deg Jessica. Du har mer mellom ørene enn 99% på blogglisten, tross din unge alder. Du skriver veldig bra og får frem poengene dine på en svært god måte i alle innlegg du skriver! 🙂 Ønsker deg og dine en fin sommer!

    8. Jeg er imponert over hvor reflektert du er og hvor bra du skriver til å være så ung! Utrolig viktig tema- og jeg er helt enig med deg. Det er mange valg man kan ta som bare påvirker en selv og barna sine, men når det gjelder vaksiner er det så utrolig viktig med flokkimmunitet for å unngå utbrudd av farlige sykdommer. Jeg for min del synes det er direkte egoistisk å ikke vaksinere barna sine. Som du skriver helt til slutt- det er å gamle med andres helse, og det er de mest sårbare og svake barna som da er utsatt

    9. Finnes barn og andre voksne der ute som feks har immunsystem-sykdommer eller andre grunner som tilsier at de ikke kan bli vaksinert. da er det høyst unødvendig å ikke vaksinere barna sine, da dette kan gjøre at andre kan bli ekstremt syke. vi VET at vaksinene mot barnesykdommer fungerer, men det er avhengig av at alle tar den. det er også aldersgrense på vaksiner, ergo små babyer kan bli syke. SÅ JÆVLA UNØDVENDIG

    10. Virkelig enig med deg, Jessica!! Godt og reflektert innlegg! Vaksiner har gjort enormt mye for folkehelsa, og jo flere som tar et ansvarlig standpunkt jo bedre for de som har vært uheldige bl.a de med immunsykdommer eller nedsatt immunforsvar av andre grunner. Takk for at du bruker din mulighet til å skape bevissthet rundt dette!

    11. Så enig med deg Jessica! Når vaksiner redder liv og man unngår mykje sjukdom, så fatter eg ikkje at noen velger å la vær.
      Blir så sinna når ein voksen tar eit sånt valg, og så er det små uskyldige barn som får svi for det til slutt

    12. Takk for et fint og viktig innlegg, Jessica. Min datter var bare ni måneder ganmel da hun fikk en kreftdiagnose. Barn som går på cellegift blir ikke vaksinert under behandling, inkludert min datter. Jeg kjenner jeg blir forbanna på de som velger å ikke vaksinere ungene sine, fordi de utsetter mitt barn for en risiko som får meg til å gråte bare av tanken. For henne, som ikke har noe immunforsvar overhodet, vil selv en forkjølelse kunne ta livet av henne. Jeg tenker det sier nok om hva utfallet ville blitt dersom hun fikk meslinger..
      Så jeg vil bare si takk for innlegget. Det betyr mye for en mamma til en snart fireåring med kreft, som er helt avhengig av at de som har mulighet (altså de aller, aller fleste) vaksinerer seg. Klem ❤️

    13. Det med vaksiner er en stor diskusjon. Man må lese seg opp på fordeler og ulemper – og ta det valget man selv synes er best.
      Husker svineinfluensapanikken som var for noen år tilbake. Folk sloss i kø for å få ta den så fort som mulig. En utestet vaksine hvor produsenten fraskrev seg alt ansvar. Helsemyndighetene sa alle måtte ta den og at den var helt trygg. Det ble en stygg massesuggesjon at alle skulle ta den, men heldiigvis gikk epidemien over før det ble tvang. Det er mange voksne, og barn, som har fått ødelagt livene sine etter å ha tatt denne vaksinen. Er bare å google. Det viser igjen at det er viktig å tenke selv.

    14. Helt sinnsykt.. Hva om det barnet sitter på buss med et barn som går på cellegift? eller som har nedsatt immunforsvar av en annen grunn? Disse møtene kommer til å skje daglig

    15. Takk for dette innlegget! Gang på gang viser du at du er en blogger som har mye bra og viktig å si – og du skriver så bra!
      Tenk at vi kan tusle ned på helsestasjonen for å vaksinere barna våre gratis! Også er det noen som velger å ikke benytte seg av det! Det er jo så vanvittig egoistisk…
      Babyer som ikke har rukket å bli vaksinert enda fordi de ikke er gamle nok, kan bli smittet av et eldre barn som foreldrene nektet å vaksinere pga de var redd for langt mindre alvorlige bivirkninger. Det gjør meg faktisk skikkelig provosert, jeg har en baby selv og kan aldri tenke meg å ikke vaksinere.

    16. Kjempe viktig tema, og utrolig bra skrevet innlegg! Jeg jobber i helsevesenet og opplever stadig eldre pasienter som sitter lenket til rullestolen fordi de fikk polio da de var små. Du kan jo tenke deg hva de sier om folk som ikke “tror” på vaksiner..

    17. Dere som snakker om svineinfluensa-vaksinen; det var en ny vaksine som i utgangspunktet ikke er med i vaksineprogram. De vaksinene det er snakk om i dette innlegget er jo vaksiner som har vært i mange år og som er trygge å ta. Disse vaksinene beskytter mot alvorlige sykdommer som meslinger og polio. Dere kan jo Google polio om dere ikke vet hva det er. Blir for dumt å si “jeg var mye syk da jeg var liten” i sammenheng med at man tok vaksinene i vaksineprogrammet. Ganske sikker på at det ikke var sykdommene du var vaksinert mot du fikk. Og så er det jo de som sier at “men i gamledager fantes det ingen vaksiner så det er ikke nødvendig”. Vel, i gamledager fikk man 12 barn fordi x antall av dem kom til å dø, og man levde kanskje til man ble typ 60. Hurra! Hvorfor gå 10 steg tilbake når man kan utrydde alvorlige sykdommer?
      Takk for at du skrev dette innlegget, helt enig med deg!!

    18. Vaksiner er ene å alene forskning! Jeg anbefaler deg å lese “sannheten om vaksiner”, så vil du nok få ett litt annet syn på ting. Boka er skrevet av en kjent lege som avslører hva vaksiner egentlig inneholder og hva slags formål de har. Boka ble fjernet av legemiddelindustrien etter bare noen timer ute i butikk. Rundt 1970-1975 kom det en ny vaksine som ble testet på en folkegruppe. 70 prosent av de som tok vaksinen har per idag sykdommen ME. Vaksinen brukes ikke lengre nå heldighvis. Visste du for eksempel at kongefamilien ikke vaksinerer seg? Det er en grunn til dette. De har innsyn, penger og makt og vet hvordan legeindustrien foregår. Det er korrupsjon og pengemakt så det holder! Man skal ikke stole blindt på legeindustrien..

    19. Veeeldig bra at du skriver om dette! Folk som er mot vaksiner er det på bakgrunn av at de heller leser skremselspropaganda på nettet enn fagfolk som har langt over 6 års utdannelse. De er mer redd for bivirkninger enn for sykdommen som det vaksineres mot, fordi vi i dag -heldigvis – ikke ser de katastrofale følgene av sykdommen på daglig basis. Med mindre barnet ditt er sykt eller av en annen grunn ikke tåler vaksiner, så er det kunnskapsløshet og dumdristig å ikke gi vaksine. Dårlig for eget og andres barn. Du er superflink

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg