“ER BARNA DINE SÅ STYGGE AT DU IKKE VIL LEGGE UT BILDER AV DEM?”

God fredag alle sammen! De siste ukene har det skjedd mer med bloggen enn det har gjort på veldig lenge. Jeg følte lenge at bloggen sto stille fordi jeg var på et vanskelig sted i livet, og bloggen var ikke så lett å prioritere. Nå føler jeg at jeg har begynt litt på nytt, og snart skal jeg ta det steget enda litt lenger også. Men nok om akkurat det nå. 

Jeg gruer meg aldri til å logge inn på bloggen lenger, jeg gruer meg aldri til å sjekke kommentarfeltet lenger, og jeg føler at jeg har kommet meg litt tilbake til den bloggeren jeg var før. Jeg håper det ikke bare er jeg som sitter med den oppfatningen, selv om det har tatt litt tid for meg å “komme tilbake”. Jeg vil ikke drive noen shady blogg, jeg har lyst til å være oppriktig og ordentlig. Akkurat som jeg er ellers i livet.

De siste ukene har det vært en del nysgjerrighet rundt at barna har gått over til å være en så liten del av bloggen og at de ikke blir eksponert lenger. “Er barna dine så stygge at du ikke vil vise bilder av dem lenger?” var det noen som kommenterte her om dagen. Det er greit at du av en eller annen grunn ikke liker meg, men hold barna mine utenfor. Å kommentere andres utseende er for øvrig en uting, og er man et oppegående voksent menneske bør det være unødvendig at noen skal måtte fortelle deg det. Tenker jeg, da.

Selvfølgelig er jeg uendelig stolt av barna mine, akkurat som (forhåpentligvis?) de fleste andre foreldre. Jeg synes barna mine er nydelige, unike og herlige små mennesker. De er trygge og livlige. De stoler på meg og de er prisgitt at jeg tar gode valg for dem.

Jeg kan være stolt av barna mine uten å legge ut flere bilder av dem. Jeg kan også være stolt av dem uten at jeg må legge ut alt de gjør, sier og lærer seg. Jeg kan synes at de er verdens nydeligste barn uten at jeg er nødt til å dokumentere det med søte bilder av dem.

Det er kanskje litt ironisk at jeg som blogger skriver akkurat det jeg skal skrive nå, men forandrer ikke at det er sannheten:

Alt ikke deles.

Jeg ønsker dere en kjempefin helg og fredagskveld videre!

15 kommentarer
    1. Så enig med deg, Jessica. Alt må ikke deles! Syns valget om å skjerme barna kun er positivt. Kommentarer som at barn er stygge slik at de ikke kan vises fram er lavmål. Virkelig! Du har uansett en bra blogg og er god til å skrive. Og nå som du tester ut veganer livsstilen kommer det mye bra tips og ideer for ei som har lyst prøve ut noe av det samme. Veldig fint bilde av deg i dette blogginnlegget.

    2. Fint med skjerming, men du vet det bare er å google og så finner man hundrevis av bilder av dem?!
      Det bør kanskje settes inn litt jobb i å fjerne bilder når du har endret mening.

    3. Om du skriver «jessica enerberg barn» inne på Google og klikker på bilder, så kommer det opp ca 150 bilder av barna dine bare der. Tror det var det Lise mente.

    4. Tone: Hei! Jeg skjønte hva hun mente nå:-) Men det er en prosess å få bilder fjernet fra Google, og det er ikke gjort over natta. Jeg har som sagt satt i gang en slik prosess, og gjør så godt jeg kan for å få det fjernet.

    5. Okei, men da misforstod jeg. Trodde du ikke skjønte hvor disse bildene av barna dine lå. Derfor je skrev kommentaren. Beklager det altså.
      Nå er ikke jeg så teknisk innstilt av meg, men jeg tror du kommer til å slite med å fjerne bilder som et allerede lagt ut. Men kanskje det finnes noen snikhull, krysser fingrene for det. Synes nå uansett de bildene du har lagt ut til nå, ikke er noe å bekymre seg over. Viktigste er at du har satt en stopper 🙂 du er en flink og go mamma!

    6. Nå er det dessverre sånn at har du først lagt ut et bilde så blir det liggende på nett til evig tid.
      Uansett hvor mange bilder du fjerner, hvor mange ganger du fjerner samme bilde, så kan det dukke opp igjen og igjen. Noen tar screenshot, laster ned/kopierer og lagrer bilder, for så å legge de ut igjen en eller annen gang.
      Kan være lurt å ha i bakhodet.
      Nå er det vel ingen krise med de bildene du har lagt ut. Ingen nakenbilder av barna, ingen bilder som er tatt i situasjoner der de ikke burde ha blitt lagt ut, noe de kan skamme seg over når de blir voksne. Og de fleste foreldre legger ut bilder (neida, de fleste har ikke blogger der bildene ses av flere tusen) av barna sine, det er stadig bilder av barn i diverse ukeblader, bursdagshilsninger i lokalavisa og på nettavisen.
      Men det kan jo bli for mange bilder, nå begynner i tillegg barna dine å bli større, få sin egen personlighet og er lett å kjenne igjen, så ros til deg som går inn for å skjerme de mer fra offentligheten. Hvis folk leser bloggen for å se bilder av barna, truer med å kutte ut bloggen, da er det faktisk deres problem ikke ditt.
      Å påstå at barna dine er stygge, at noe er galt, er kun for å provosere deg til å legge ut bilder. Bare overse dem, bedre å tie de ihjel enn å ofre ett innlegg på dem.
      Du har to nydelige, skjønne, friske og fine gutter, og for deg er de selvsagt de vakreste i verden, du har laget dem i og av kjærlighet.

    7. Litt patetisk å først bruke barna for klikk (det er jo åpenbart) og så plutselig skal ha de helt fjernet fra nettet. Ikke at jeg bryr meg om hva du gjør, leser ikke bloggen din og har aldri gjort det – men har jo fått et inntrykk av deg. Hvorfor har du en grunn til å skjerme barna nå som de er blitt større? Vil det si at du har eksponert barna bak deres rygg når de ennå ikke skjønte noe av det, og så skal skynde deg å fjerne det før de rekker å forstå? Er du flau over det du har delt? Hvorfor ikke dele koselige innlegg som barna kan se tilbake på, isteden for en masse kleine overskrifter for å få klikk? Da har du ingen grunn til å skjemmes lenger, og trenger ikke å skjule din “fjortistid” for barna. Beklager å si det, men du fremstår som en umoden person mtp kroppsbilder, overskrifter, provosering, som jeg har sett her på bloggen tidligere. Det er bare å oppføre seg på nettet, så har du ingen grunn til å slette noe.

    8. Anonym: Hei Anonym!

      Det var en lang kommentar fra noen som selv skriver at de ikke bryr seg.

      Grunnen til at jeg har valgt å skjerme dem nå som de begynner å bli større – handler på ingen måte om at jeg er flau over det jeg har delt av dem. Som noen skriver lenger opp i kommentarfeltet, så er ikke det jeg har delt av dem noe å bekymre seg for. Jeg har hele tiden hatt et bevisst forhold til eksponeringen av barna, men jeg startet bloggen uten å dele noe – og har endt opp med å dele ganske mange bilder. Derfor ville jeg stoppe meg selv litt, og tenke på at de begynner å bli større og kanskje vil skape sin egen identitet på sosiale medier når den tid kommer. At jeg ikke allerede har gjort det for dem.

      Jeg har delt masser av koselige innlegg som barna kan se tilbake på – og disse er også lagret på intern harddisk slik at selv om bildene og innleggene etterhvert blir fjernet fra bloggen, så vil de kunne se tilbake på det. Det MÅ ikke ligge på nett tilgjengelig for alle å se, for at de skal kunne se tilbake på fine minner fra barndommen, bilder jeg har tatt, og historier jeg har skrevet om dem.

      Blir litt forvirret når du i første del av kommentaren din skriver at du “ikke bryr deg og ikke leser bloggen din og aldri har gjort det” når du i siste del av kommentaren din skriver at du har sett kroppsbilder, overskrifter og provosering her på bloggen tidligere? Så da har du kanskje lest bloggen da?

      Jeg føler på absolutt ingen måte at jeg er en sjokk-blogger med overskrifter og kroppsbilder, og det er synd å høre at det er du forbinder meg med. Jeg er 20 år gammel og har selvfølgelig begått noen tabber i løpet av årene som blogger (hvem har aldri gjort noe feil innen fylte 20?) forskjellen er kanskje at andres tabber ikke er synlige for andre på den måten mine tabber har vært synlige. Synd, selvfølgelig – men jeg føler ikke at jeg har begått noen mega-tabber og omdømmet mitt er jo ikke dårlig. Skulle likt å se noen i min situasjon aldri gjøre noen feil.

      At du synes jeg virker umoden kan jeg leve godt med. Jeg har fra dagen jeg fikk barna alltid satt dem først, gjort en god jobb og statt på egne ben fra dag 1. Det viktigste for meg er ikke hvorvidt en person som selv sier at den ikke leser bloggen min (hvordan er du da egentlig i en posisjon hvor du kan fortelle meg om jeg er umoden eller ikke? mener jeg er umoden eller ikke – men at familie, venner, nettverk generelt – samt helsestasjon mener at jeg er den beste mammaen for barna mine som jeg kan være. Mitt mål har aldri vært å være det mest modne mennesket i verden, men at jeg er moden nok til å ta gode avgjørelser for barna mine, moden nok til å reflektere omkring oppdragelsen til barna, og moden nok til å kunne handle deretter.

      Så hvis du mener at noen relativt få blogginnlegg som har inneholdt bikinibilder, og noen clickbaitoverskrifter (skjønner ikke hvor du har provosering fra, for det har jeg vel holdt meg for god til) er nok til å gjøre at jeg fremstår som umoden, så lurer jeg litt på om du kanskje skulle lest alle de andre blogginnleggene jeg har skrevet?

    9. men lov til og være ærlig da, men ikke være stygg som dnene personen var, jeg også synes bloggen har blitt veldig kjedelig etter du sluttet og dele bilder av guttene, greit og ikke legge ut så masse som du gjorde,men av og til kan ikke skade

    10. Anonym: Innholdet mitt har jeg hatt utrolig mye fokus på siden jeg sluttet å publisere ansiktsbilder av barna – og jeg har fått enormt med tilbakemeldinger som går på det motsatte – altså at innholdet og bloggen har tatt seg opp igjen. Så da kommer det jo an på hvorfor man leser bloggen, hvis ansiktsbilder av barna er det viktigste så forstår jeg at man kan synes den har blitt kjedeligere, for det legger jeg jo ikke ut lenger 🙂

      Hva annet med bloggen er det som er blitt dårligere?

    11. Helt enig med deg! Føler det noen ganger slik på Facebook når mange legger ut fine bilder og lange tekster om barna sine når de har bursdag. Jeg gjør ikke det, men det er ikke fordi jeg ikke er uendelig stolt av dem, – men snarere fordi de faktisk ikke er på Facebook, og jeg ikke har behov for å få bekreftelse knyttet til barna mine fra “resten av verden” 👌

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg