DET SISTE JEG HAR Å SI

Hei dere! Nå har det vært veldig mye styr de to siste døgnet rundt blogginnlegget mitt om kopiering. Jeg tenkte jeg bare skulle avslutte hele saken ved å skrive dette blogginnlegget.

Først av alt vil jeg bare si at jeg har fått beskjed om at vedkommende har fått trusler og drapstrusler. Dette har jeg privat gitt henne beskjed om at jeg tar fullstendig avstand fra, og jeg har allerede gjort det i kommentarfeltet, men jeg vil også gjøre det i et eget blogginnlegg for å gjøre det helt tydelig for alle lesere at det er noe jeg tar fullstendig avstand fra

Jeg har også rådet vedkommende til å gå til politiet med de aktuelle truslene. Her burde det bli vist nulltoleranse, for det er på ingen måte greit. Selv om man har begått flere tabber. Jeg ble oppriktig skuffet når jeg så det – om noen av mine følgere har funnet på å gjøre dette håper jeg det blir sendt en real beklagelse til vedkommende. Jeg trodde vi kunne ha en saklig diskusjon om hvorvidt denne type kopiering er greit eller ikke (noe åndsverkloven sier den ikke er) uten trusler involvert. At noen vil si noe om at dette ikke er greit, burde jo være forståelig – men trusler og mobbing er jo noe helt annet og det er uforsvarlig uansett hva vedkommende skulle ha gjort i forkant.

Det var aldri min intensjon å henge noen ut (da ville jeg jo bare navngitt selv, noe jeg fra et juridisk ståsted hadde rett til – men bevisst valgte å la være) mitt ønske var for alle som er i tvil å belyse plagiat-problematikken som er svært ødeleggende for oss som lever av skrivingen. For å sette det på spissen: vi kan jo ikke unngå å ta ubehagelige debatter og diskusjoner i frykt for at det skal finnes enkeltpersoner som finner på å dra det alt for langt og velger å drapstrue andre mennesker. Da må vi heller slå hardt ned på de som faktisk drar det så langt, for det er rett ut uakseptabelt.

Vedkommende sier at jeg ikke gjorde noe for å kontakte henne i forkant av blogginnlegget jeg publiserte her om dagen om kopieringen. Dette er feil. Jeg kommenterte under to av delingene til det aktuelle blogginnlegget på Facebook som hun hadde lagt ut 19 juni. Hun slettet unna begge kommentarene mine tvert (som for øvrig var under to ulike delinger av innlegget hennes) Og med tanke på at hun gjorde akkurat det samme (bare flere ganger fordi jeg prøvde å si ifra flere ganger i disse kommentarfeltene, samt i kommentarfeltet hennes på bloggen) sist gang også – sammen med hvordan hun responderte på privat melding sist gang dette skjedde og jeg prøvde å si i fra der, så jeg virkelig ikke poenget med å begynne å ta det opp på privat melding igjen etter at hun allerede hadde slettet to av kommentarene mine rett før. 

Jeg mener det er grunn til å tro at det ikke hadde vært annerledes om jeg hadde kontaktet henne via privat melding denne gangen. Derfor gjorde jeg ikke det. På dette tidspunktet var jeg også utrolig frustrert. Jeg tenker at har du ingenting å skjule, så sletter du heller ikke kommentarer fra noen som prøver å si i fra på sosiale medier. Kommentarene mine hadde ingen uhyggelig tone – jeg sa i fra på en ryddig måte.

Jeg har snakket med vedkommende på privat melding, hun har beklaget seg og lagt seg flat. Det setter jeg virkelig stor pris på.

Med alt det sagt – det er trist å høre om vedkommende ikke har det noe bra og at det er litt trøblete i flere aspekter av livet hennes, personlig ønsker jeg vedkommende ingenting vondt. Men det er ikke lov å kopiere andres verk på den måten, selv om man skulle ha det tøft. Da må man bruke egne ord, eller så må man merke kilden sin. Sånn er det for alle som er på Internett.

Takk for støtten, jeg trengte å si i fra denne gangen og håper jeg aldri opplever noe lignende igjen. ❤️

10 kommentarer
    1. Bra skrevet, og flink til å skrive saklig. Ønsker deg en fin dag, og håper dere begge to får noen fine bloggår fremover <3

    2. Om vedkommende har beklaget, og dere er ferdig, så hadde jeg slettet innlegget med kopieringen ”nødt til å si fra” 🙂

    3. Hu må jo se veldig opp til deg.. har tittet litt innom bloggen hennes nå de siste dagene,og når jeg ser på kommnetarene og svarene hennes så ser det jo helt ut som om det er du som svarer på mye. Hu skriver jo på helt samme måte som deg,bruker samme ord osv. Var akkuratt som å se svarene dine,hvis du skjønner 😉

    4. Syns du har gjør en utrolig flott jobb med bloggen. Du er saklig, modig, holder deg til temaer som er helt innafor, men som dessverre blir litt overskygget over at du føler du må unnskylde deg gang på gang, og at noen lager så drama ut av en saklig fair greie. Altså hallo! Men enkelte må bare lage kvalme å vri og vrenge på alt du mener. Innlegget ditt var bra det. Stå på din rett. Men støtter overhode ikke drapstrusler og at det blir en belastning for noen av dere. Dette må man tåle.

    5. Med dette innlegget synes jeg du setter et prakteksempel for hvordan en såkalt bloggkonflikt, bloggkrig eller whatever burde håndteres og avsluttes. Dette er så langt unna den Isabell Raad/Kristin Gjelsvik-konflikten som herjet tidligere i vår. Her holder du deg eksemplarisk saklig, ærlig og faktabasert. Applaus! <3

    6. Jeg tror de aller fleste skjønner tegninga her og ville gjort akkurat som deg. Slik jeg ser det så har du absolutt ikke gjort noe klandreverdig i denne situasjonen.
      Når det gjelder påståtte drapstrusler så burde dette overleveres direkte til politiet sporenstreks. Om det ikke blir gjort så forklarer nok det alt. Uansett så er ikke noe av dette på din kappe siden du er å anse som den fornærmede i denne saken.
      Bloggeren som gjentatte ganger har kopiert deg burde virkelig slutte med å stjele åndsverk og å opptre slik vedkommende har gjort når tyveriet blir oppdaget. Dette er skammelig oppførsel av en voksen person, og om jeg var Jessica så ville jeg virkelig ha latt politiet ta hele denne saken så det blir satt en stopper for slik alvorlig avvikende atferd.
      Stå på, Jessica! Jeg har fulgt deg lenge nå, og jeg synes du klarer deg bra!

    7. Blir imponert over måten du har håndtert det her på. Du svare sylskarpt, konkret og ordlegg dæ godt. Du tar opp viktig problematikk uten å henge ut den andre parten nevneverdig i innlegget ditt. Trur forøvrig du ville vært en kløpper av en journalist.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg