ETTER ET SAMLIVSBRUDD

Jeg har ei venninne som gikk gjennom et samlivsbrudd omtrent på samme tid som jeg gjorde det. Det var litt godt å ha noen som kunne forstå de tingene som de fleste andre ikke forsto.

Jeg har faktisk hatt flere venninner som har vært gjennom et samlivsbrudd med barn involvert de siste årene, og er det en gjenganger jeg har fått høre, så er det bekymringen om at de ikke kommer til å få seg ny kjæreste på grunn av “all bagasjen” man tar med seg inn i et nytt forhold når man har fått barn med en annen mann.

Sånn tenkte jeg ikke selv, men da jeg var langt nede etter bruddet kunne nok jeg forstå tankene til tross for at jeg fremdeles mente at det ikke var noe å bekymre seg for. Jeg tror nok også at det er lettere å tenke slike destruktive tanker når man er veldig langt nede etter en slikt brudd, og det vet jeg at flere av mine venninner var. Jeg var også langt nede, men jeg var ikke helt knust. Jeg hadde nok kanskje bare lettere for å akseptere bruddet på grunn av vår historie.

Jeg er veldig tydelig på at hvis jeg noen gang hadde møtt noen som hadde sett barna mine som bagasje, så hadde jeg aldri vært interessert i vedkommende. Så det er det jeg har sagt til venninnene mine også.

Jeg forstår at det kanskje blir mer komplisert å få seg ny kjæreste etter man har fått barn med noen andre, men barn i seg selv er aldri bagasje. Barn er jo tvert i mot det som gjør bagasje lettere å bære.

11 kommentarer
    1. Du skriver at du har hatt “(…) samtlige venninner som har vært gjennom et samlivsbrudd med barn involvert de siste årene”. Har alle venninnene dine gått igjennom samlivsbrudd med barn involvert?

    2. Jeg er så enig med deg! Jeg har jo vært singel i flere ulike aldere, men ALDRI har det vært såå mange invitasjoner til date som da jeg var singel som alenemor 😉 Det var helt utrolig, faktisk. Jeg har absolutt ikke opplevd det som vanskelig å date fornuftige, flotte og oppegående menn som mamma, det har heller vært stikk motsatt. Min erfaring er at de umodne som kun er ute etter én ting som regel trekker seg unna når de finner ut at du er mor, mens de som faktisk kan være verdt å samle på ser på barna som noe positivt. Det er jo ikke annet enn supert 🙂

    3. Det er sykt at tenåringsjenter gjennomgår samlivsbrudd, man bør helst fokusere på annet enn å ha samboer i tenårene. Når sånt skjer i de formative årene i ens liv, så skal det så lite til før at man blir totalt udatebar i etterkant.

    4. Uansett teit å snakke om bagasje ved neste forhold, fokuset bør jo være et annet steds hen enn å skaffe seg ny kar.

    5. O.G.: Mitt fokus er da vel ikke på å skaffe meg noen ny kjæreste? Tvert i mot har jeg vel skrevet opp til flere ganger på bloggen at fokuset mit nå er barna og skole som jeg begynner på til høsten 🙂

      Bare fordi jeg skriver et blogginnlegg om hvordan noen tenker at barn er “bagasje” man tar med seg inn i et eventuelt nytt forhold, og at jeg er uenig i det – så betyr vel ikke det at fokuset mitt er ny kjæreste?

      Hvis det skulle være noen tvil: Mitt fokus er på ingen som helst måte å få noen ny kjæreste.

    6. O.G.: Selvfølgelig – men jeg tror kanskje det beste er å fokusere på skole og barna fremover nå – det skylder jeg både meg selv og dem etter samlivsbruddet tidligere i år. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg