TIL DEG SOM TRENGER DET

Men han sluttet å gråte etter hvert, og det gikk jo fint til slutt. Heldigvis gjør det som oftest det. Men for det høygravide følelsesregisteret mitt gjorde det fysisk vondt i hjerterota mi da den lille gutten min ropte etter meg når det var tid for å gå. Nei, jeg skal ikke en gang skylde på at jeg var høygravid – for trolig ville det vært like vondt uansett.

Alle barn er ulike og takler barnehagestart forskjellig. Sønnen min elsket det den første uken, selv om jeg gikk vinket han og sa hade til meg fra vinduet med et stort smil. Og så snudde det plutselig etter en ukes tid, og han fant ut at han ikke synes det var så voldsomt morsomt at mamma måtte dra likevel. Jeg fikk høre at dette var ganske vanlig.

Men han sluttet å gråte etter noen ganger, og så lærte han at selv om mamma ikke alltid er der for å trøste, så finnes det så mange fantastiske barnehageansatte som kan trøste og passe på de også. De vet hva de gjør, og de er vanvittig flinke mennesker. Det må vi stole på.

Det tok litt tid, og plutselig snudde det til at han nesten begynte å gråte da jeg kom for å hente han i barnehagen – fordi han aller helst vil være der mye lenger. For å leke med vennene han hadde fått seg, kose seg med lunsj og ettermiddagsfrukt, synge sanger og lese bøker. Så her i huset kan man mildt sagt si at vi har kjent på ytterpunktene.

Men jeg husker fremdeles alt for godt da jeg var høygravid og leverte den lille gutten på 16 måneder i barnehagen de første gangene. Med den lille, nye genseren sin med løve på. Jøye meg så vondt det kunne være å gå fra han. Jeg tenkte: Sender jeg han i barnehagen for tidlig? Er jeg en dårlig mamma? – for det føles feil å gå fra han når han gråter. Gjør jeg det rette? 

Ingen kan love eller garantere deg en barnehagestart uten bekymringer, uten grubling, uten tanker om du sender for tidlig eller om du har ventet for lenge med å sende i barnehagen. Ingen kan love deg en barnehagestart uten tårer og gråt ved levering. For barnehagestart handler om at flere mennesker skal bli trygge på hverandre. Og noen ganger kan det ta litt tid.

Derfor vil jeg bare fortelle deg nå, du som skal gjennom barnehagestart nå med din datter eller din sønn – bidra til at det kommende barnehagebarnet får en fin start på dagen før barnehagen, bidra til et godt møte mellom barnet ditt, de andre barna og de flinke barnehageansatte på tilvenningsdagene, og vær tilstede når du er der for å hente og levere. Dette kommer til å gå bra. Og går det ikke bra fra første stund, eller andre, eller sjette – så kommer det til å gå bra etter hvert! Tid er det du og barnet ditt trenger, og det kan ingen råd gi deg.

Før du vet ordet av det leverer du i barnehagen og barnet ditt er løpt avgårde for å leke før du i det hele tatt har fått sagt hade!

6 kommentarer
    1. Så fint skrevet! Følte jeg trengte det litt nå som barnet mitt straks skal begynne i barnehage <3 Hva skjedde med nyheten som skulle deles denne uken?

    2. Så utrolig godt skrevet, Jessica!
      Jeg jobber som barne og ungdomsarbeider, på en småbarnsgruppe. Og alt det du skriver stemmer på en prikk. Jeg har ikke barn selv, men føler så med de som må tørke tårene, når de må si ha det.
      Vi pleier alltid å trygge med at de kan ringe oss/sende oss melding, så ofte de føler for. Det er tross alt det viktigste de har, skal de ha en god dag selv. Må de jo vite at det kjæreste de har, har det bra. Vi pleier også å sende bilder av barnet, slik at de også kan se hvordan barnet har det.
      Som ansatt på mitt åttende år, ser man tilvenninger av ALLE former. Og når det står på, er tanken god at alle blir trygge etterhvert!<3
      Igjen, veldig godt skrevet. <3

    3. Flott skrevet. husket veldig godt første dagen med min, var mye verre for meg enn han, han kosa seg kjempe masse,men har alltid vert en gutt som er veldig sosial og glad i andre barn og voksne. men eneste som var vanskelig og vondt var etter lange sommerferien, når han var 2,5 og 3,5 ,da hylte han mange dager og gråt mye ,2 ganger måtte min far hente han,men gikk seg heldigvis til, og i fjor gikk det veldig fint, og tror det samme i år 🙂

    4. Det innlegget her hjalp på. E på siste tilvenningsdag. Mye tøffer for mæ og barnefar enn æ hadde trudd.. mens lille prinsessa tar det bedre enn forventa.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg