ÆRLIG TALT!

Jeg har skrevet mang en gang om at jeg synes det er viktig at barna mine spiser mest hjemmelaget mat. Jeg lager mest hjemmelaget til dem, og det har jeg gjort fra starten av. Jeg er faktisk blitt ganske ålreit til å lage mat, og det er noe jeg liker å gjøre for de jeg er glad i. Men! Det betyr på ingen måte at jeg ser ned på de som har lettere for å ty til Toro flere ganger i uken, bare fordi jeg selv har tid, mulighet og ork til å lage mye hjemmelaget. 

Da barna var yngre, fikk jeg noen ganger dårlig samvittighet om jeg serverte dem middagsglass – og sånn skal det da virkelig ikke være! Skjønner at mammapolitiet herjer, men det er da virkelig ikke noe galt i å servere middagsglass til barnet ditt om barnet ikke kan spise middagen du skal spise selv, eller om du rett og slett bare ikke orker å lage hjemmelaget. Eller om du selv spiser frossenpizza. Eller om barnet ditt elsker barnematglassene.

Jada – hjemmelaget er vel og bra, ideelt sett skulle man vel helst bare spist grønnsaker og hjemmelaget mat hver dag, men for alle er ikke det realistisk å få til – og ærlig talt: Det må da vel være greit. Jeg liker forresten ikke tanken noen foreldre har om at dersom bare de klarer noe, så er det dermed sagt at alle andre klarer det også.

Nå får jeg sikkert mammapolitiet på nakken, men i dag spiste barna mine ferdigmiddag! For øvrig en type ferdigmiddag med grønnsaker, godt med næring og aktøren som produserer måltidene lover også å gi 5 kroner per hver solgte pakke til en veldedig organisasjon. Så om jeg ikke får full score av mammapolitiet i dag, så får jeg si meg fornøyd med et par småpoeng. Haha!

Det er tøft nok å være mamma eller bare forelder generelt i 2018 fra før av – med alle som skal ha noe å si noe på alle valg og hver bevegelse en gjør. Jeg tenker at det siste vi trenger er at vi i tillegg begynner å dømme hverandre ❤️

6 kommentarer
    1. Anonym: Så morsomt at du la merke til det! Tenkte faktisk på å tipse dere om denne nye matbutikken som heter Iceland. Finnes i Asker og Larvik. Så mye spesiell og kul mat, nesten litt amerikansk 🙂 Og mye godt!

    2. Synes også du er flink!
      Vi spiser også nesten bare hjemmelaget mat. Mest fordi jeg liker å lage mat og synes det smaker bedre med hjemmelaget

    3. Neida, går helt fint om ikke alt er hjemmelaget! Men om man skal velge ikke hjemmelaget, så er det til de yngste bedre å velge glass/barnemat som har strenge krav til innhold da annen ferdigmat inneholder mye salt 🙂 Her hjemme går det en del i ferskt grovbrød fra butikken, med litt ekstra pålegg og grønnsaker når vi skal ha middag raskt! Vet du er veganer, men hvis barna ikke er det, så er en enkel omelett/eggerøre raskt å lage. Eller makrell i tomat, kokt egg, kjøttpålegg etc.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg