SIST GANG DETTE SKJEDDE VAR JEG GRAVID!

Hei alle sammen! Endelig har jeg fått satt meg ned og kan skrive litt om dagen vår. I dag var det jo, som jeg allerede har nevnt tidligere, Noah sin første dag i barnehagen! Og det har gått så fint! Når sant skal sies ville han ikke bli med meg hjem da jeg hadde vært borte i 40 minutter. Og da mener jeg virkelig: Han ville virkelig ikke bli med hjem.

Nå skal jeg ikke ta gleden på forskudd her, for jeg vet at barnehagestart med Leo startet på nesten samme måte – og der utviklet det seg til at han gråt og ikke ville at jeg skulle dra etter bare et par dager. Men jeg har skikkelig troen på at det ikke vil bli det samme denne gangen fordi minstemann er et helt annet menneske enn Leo, og jeg føler meg så voldsomt trygg på at Noah er 100% klar for å starte nå. Og det er en så forbanna god følelse. Jeg angrer virkelig ikke ett sekund på at jeg ventet med å sende han til han nå nærmer seg 2 år – faktisk vil jeg dra det frem som noe jeg er helt sikker på at var til det beste for gutten min. Jeg er glad jeg lyttet til meg selv. Men alle barn er ulike, og det er viktig å huske på❤️

Tenk at sist gang jeg var gjennom barnehagestart, så var jeg gravid? Det er så utenkelig nå, men det er ikke lenge siden det var realiteten.

Det er først nå det faktisk har gått opp for meg at han starter. Det blir nok en del korte dager i starten, og det anbefalte også de ansatte i barnehagen. Det er mange nye fjes, og mye å venne seg til. Han skal få den tiden han trenger – selv om jeg er sikker på at dette skal gå veien uten de største bekymringene for min del. For det er nok oss foreldre det er verst for. 

Tror minstemann gleder seg veldig til ny barnehagedag i morgen, og det samme gjør vi!

18 kommentarer
    1. Så spennende med barnehagestart😄 han får det nok supert i barnehagen!
      Reagerer veldig på at du skriver i går at du har blitt syk, og i dag er du på første tilvenningsdag.
      Jeg hadde blitt ganSke irritert om en syk mor smittet barna mine rett etter ferien🤪

    2. For et herlig stikk til alle foreldre som ikke har mulighet til å gå hjemme i 2 år. Fint og flott for deg, men hvor mange ganger skal du nevne at det er det beste? og ja, du “sikrer” deg med å si at det er det beste for DITT barn, men det skinner tydelig gjennom hva du egentlig mener.
      Sier meg enig med Christine her. SÅ syk i går, og i barnehagen i dag. Jaja.

    3. Christine: Hei!

      Jeg er fortsatt ikke i form – men har fått beskjed av lege at jeg ikke er smittsom lenger 🙂 Også er jeg ikke typisk “smittsom” syk heller, uten at jeg har lyst til å utbrodere det noe særlig. Håper det går greit!

      Fredrik hadde absolutt ingen mulighet til å være med på første tilvenningsdag, så da var jeg helt nødt 🙂

    4. “Og det er en så forbanna god følelse”. Forbanna? Du bruker det ordet en del… Synes det høres rart ut! Hvorfor ikke bruke mer ordentlige ord som innmari, ekstremt, veldig el? Du skriver jo ganske godt jevnt over ellers.
      Synes det for øvrig var koselig å se bilde av Leo i en ordentlig bukse for en gangs skyld. De går vel som oftest bare i bodyen hjemme?!
      Lykke til med barnehagestart😊

    5. Therese: Det var absolutt ikke noen stikk til de som ikke har mulighet til å gå hjemme i 2 år! Ærlig talt, nå får det være grenser for hva jeg skal kritiseres for! Leo begynte da i barnehagen da han var 16 måneder – han var ikke en gang 1,5 år gammel! SÅ mange blogginnlegg jeg har skrevet om viktigheten rundt å kjenne eget barn og at jeg synes det er tåpelig at noen går ut mot mødre som sender barna sine i barnehagen før 1,5 og 1 år – fordi man kjenner egne barn best, og fordi permisjonstiden her i Norge er på 1 år – så går det da selvfølgelig helt fint å sende 1-åringer. At JEG valgte å vente ett år fordi jeg hadde mulighet og anledning, betyr da vel ikke at jeg synes at noe annet er galt. At jeg fremsnakker at jeg er glad jeg ventet ett år til fordi jeg følte Noah hadde behov for mer tid før han var klar for barnehagen, betyr da vel ikke at jeg mener at det er det riktige for alle andre barn!

      Fordi jeg velger å ha det yngste barnet mitt hjemme ett år til, så betyr ikke det at jeg synes det er forferdelig at du sender barnet ditt på samme alder i barnehagen denne høsten. Barn er ulike, og det samme er heldigvis avgjørelsene vi som foreldre tar. Det er bra, for det viser at man tilpasser seg barnet sitt og er ute etter å finne ut hva som er best for seg og barna sine.

      Tenk at jeg faktisk må sitte og forsvare meg mot noe jeg ikke en gang har skrevet. Gud, så oppgitt jeg blir.

      Som jeg svarte Christine også: Jeg har fått beskjed av legen min om at jeg ikke er smittsom lenger – men uansett er jeg ikke typisk “smittsom”-syk – uten at jeg har spesielt stor lyst til å utbrodere det noe særlig. Når det er sagt har jeg FULL forståelse om det virket rart for noen – jeg har slitt i dag fordi jeg fortsatt føler meg helt bedriten, men når man er alenemamma og far til barna ikke hadde mulighet til å stille opp – så hadde jeg jo egentlig ikke så mye valg? Hadde vært fint om du kunne spørre meg, før du trekker konklusjoner 🙂 Det hadde jeg virkelig satt stor pris på!

      Ha en fin kveld!

    6. Henriette: Hei Henriette! Så flott med tilbakemelding, jeg skal få variert litt med andre ord fremover 🙂 Lett å ikke legge merke til slikt selv, så utrolig bra at du sier i fra.

      Hehe, de går i alt mulig rart – body, gensere, løse bukser og ordentlige bukser.

      Tusen takk 🙂

    7. Herregud, nå synes jeg du fikk litt vel mye kritikk her! Noah er heldig som fikk være hjemme et år ekstra, akkurat som barn som starter i barnehage med en gang er heldig som får kose seg i barnehagen og være sammen med andre barn.

    8. Så fint at du har hatt mulighet til å ha han hjemme så lenge, jeg tror det er bra for sånne småttiser. Fint at du ble såpass i formen at du kunne bli med han i dag.
      Håper det går like fint for han i morgen.
      Lykke til.

    9. Hei😊 enig med deg at det er gull verdt å ha barna hjemme så lenge man kan, mine var faktisk nesten tre år da de startet for j jobbet turnus så vi fikk det fint til👍 Herlige bilder av barna dine🌸 men synes du svarer på kritikken du får på en dårlig måte, husk at du er blogger og får både ris og ros👍 Istede for å svare så kvast og forsvare deg på all kritikken så ikke svar eller forsvar deg usaklig🌸🌸

    10. Jeg har ingenting å utsette på at Jessica forsvarer seg men årsaken til hvorfor hun må er jeg desto mer kritisk til.
      Å sitte der og “lese” at hun disser andre foreldre som ikke kan vente til et barn er ca 2 før bhgstart da hun ikke engang ymter at hun liksom “vet” hva som er best i andres situasjon for det vet hun da sikkert allerede at hun ikke gjør!
      Er man så sårbar for “uutalte,innbilte stikk” så slutt å les blogger sier jeg bare!
      Topp det gikk bra,håper begge skjønningene får ett herlig bhgår😁😁

    11. Så deilig å høre at det går så fint, ingenting er bedre enn det 🙂 Jeg syns ikke du skal ta deg nær av kommentarene her; det er klart at det er skjønt for både foreldre og barn med en rolig start på livet <3 Men, at det ikke er alle som har muligheten er en helt annen ting - det påpeker jo du selv også. Syns absolutt ikke at det er noe galt i å mene at det ofte er best å vente med barnhagestart 🙂

    12. Enten så er du vel smittsom, eller ikke? siden du skriver at du ikke er smittsom LENGER. Samtidig som du skriver at det ikke er en smittsom sykdom…Hvorfor i det hele tatt skrive at man er syk? Hvem bryr seg egentlig av leserne? Vi merker jo liksom ikke at du er syk uansett.

    13. Monica: Hei! Så fint å høre Monica 🙂

      Jeg synes ikke jeg er usaklig eller kvass i kritikken min – mulig du kan tolke det slik, jeg mener bare at jeg har min rett til å svare på kritikk dersom jeg mener den er uberettiget 🙂 Jeg er kanskje veldig direkte, men jeg mener ingenting jeg skriver noe vondt. Og jeg mener absolutt at jeg holder meg til saken 🙂

    14. Elisabeth: Tusen takk for støtten! 🙂

      Jeg tror det blir et veldig fint barnehageår! Utrolig glad for at barna er i en så flott barnehage med flinke og dyktige ansatte <3

    15. Ufortjent kritikk på ordbruken din angående litt senere barnehagestart enn det som er vanligst! Folk som blir såre av det blir det nok fordi de innerst inne vet at senere start er gunstig på mange måter, og det plager dem litt at de ikke gjør det samme. Hadde det ikke vært sårt, så hadde de ikke trengt å “klage”. Dette her kan nok aldri bli diskutert nok, men jeg mener at du skal være stolt av dine valg her. Heldige barn har du!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg