BARNEFRI

Da jeg akkurat hadde blitt mamma i 2015, synes jeg det var vanskelig å ta meg fri fra å være forelder. Og da jeg ble gravid med andremann året etter, ble det enda vanskeligere for meg. Ikke fordi vi noen gang hadde mye barnefri, men fordi jeg var redd for om noen skulle tro at “jeg satte bort barna mine for å være ungdom” noe ala den stereotypen om unge mødre som setter bort barna sine hos besteforeldre og tar null ansvar selv. Jeg var veldig offentlig med bloggen min og alt den gangen, derfor var jeg nok litt ekstra bekymret for hva andre ville tenke om hva slags mamma jeg var, og på grunn av det ville jeg ha minst mulig barnefri. Det er lett å tenke at jeg var dum som tenkte på den måten, men jeg forstår tankegangen min enda. Det var så mye fordommer at det ble galt uansett hva jeg gjorde, så jeg ville heller gjøre alt jeg kunne i min makt for at ingen skulle kunne “ta meg” på noe. Si at jeg ikke tok ansvar for barna mine, konfrontere meg i kommentarfeltene mine med løgn, være ekkel mot meg. Jeg forstår det enda. Selv om det ikke var riktig av meg og bøye meg i frykt for fordommer og konfrontasjoner, og heller ta støyten selv med å ha null barnefri. Selv som høygravid med en ettåring på slepet, haha.

Jeg var i perioder veldig sliten, og forholdet mitt til Fredrik var jo tidvis kjent for å skrante litt. Jeg tror mye kan forklares med at vi hadde ekstremt lite tid sammen nettopp på grunn av dette. Samt veldig hektiske dager. Andremann var også et kolikkbarn, som ikke akkurat gjorde det noe enklere.

Den dag i dag er disse bekymringene helt borte hos meg. Jeg er trygg på den mammaen jeg er for barna mine, og om noen skulle mene noe om meg som mamma fordi jeg har barnefri en og annen dag i måneden, så kan de mene hva pokker de vil for min del. Fredrik og jeg har tatt ansvaret hele veien for guttene våre og det vet vi, derfor betyr det ikke noe for meg hva andre skulle mene om at vi har barnefri noen ganger.

Vi har ingen fast barnefri-dag per nå, og jeg tenker at vi gjennomsnittlig har barnefri en gang i måneden, men dersom det skjer noe som vi ønsker å være med på, om vi vil ut med venner (når det ikke er korona da, sånn som nå) så stiller de rundt oss opp. Jeg tror det er ekstremt viktig for foreldre å ha litt fri for å føle at man fremdeles er kjærester, og jeg tror det er viktig for besteforeldre og barnebarn å ha tid sammen så de kan knytte bånd♥ Det er jo ikke bare barnefri for oss foreldre, det er også viktig tid mellom barnebarn og besteforeldre, venner og øvrig familie til å komme nærmere hverandre!

17 kommentarer
    1. Det nederste bildet var veldig fint! Godt å se deg på et bilde som ikke er så oppstilt og stramt, men mer ekte 🙂

    2. slettet du innlegget om forelskelse for st de fleste saa at det var fredrik?og hvorfor kommer det ikke ut igjen?

    3. Heidi: Hei! Nei, absolutt ikke derfor. Dette skrev jeg i forrige blogginnlegg om hvorfor det ble slettet: Angående blogginnlegget jeg publiserte i går kveld som hadde tittelen “Forelsket” med et koselig bilde som jeg tok med noen jeg er veldig glad i, og som ble slettet et par timer – så var det egentlig en relativt lang tekst i blogginnlegget også, men den ble sporløst forsvunnet da jeg publiserte blogginnlegget og kun overskriften sto igjen. Det la jeg ikke merke til før det hadde ligget ute i et par timer, faktisk. Og når jeg begynte å skrive teksten på nytt, kom jeg på at det var mye jeg ville skrive annerledes. Jeg gruer meg litt til å dele det, men det kommer ut på nytt om en liten stund. Og denne gangen skal det forbli publisert altså!

      Det kommer ut igjen, men er ikke klart på null komma niks 🙂 Håper på forståelse for dette!

    4. Lykke til med både jobb og skole. Jeg har ikke barn. Men vet selv at det er vanskelig og bare sjonglere skole og privatlivet noen ganger. Men man finer alltid en balanse til slutt.
      Hva studerer du?

    5. Josefine Fevang: Jeg går første året på videregående med kun studiekompetansefagene. Altså norsk, matte, naturfag og engelsk. 23 timer i uken 🙂 Takk for det, Josefine!

    6. Håper du prioriterer lekser over jobb. Du er fortsatt bare på andre(?) uken av utdannelsen, og det vil bli tøffere etterhvert, selv om du har færre fag enn de fleste.
      Er forresten enig med anonym over at du virker ganske anstrengt på bilder. Slapp av! Eventuelt post bilder av natur eller noe i stedet for oppstilte bilder i magetopp hvor du virker ukomfortabel. Det er fint å se deg på bilder hvor det ikke ser ut som om du konsentrerer deg maks for å ta deg ut bra foran en fotograf.

    7. Anonym: Hei! Jeg klarer fint å prioritere begge to, og trenger ikke velge 🙂 Jeg er klar over at det vil bli tøffere perioder også, men jeg vet at jeg kommer til å klare det helt fint.

      Jeg synes det er synd å høre at jeg blir opplevd som anstrengt. Jeg smiler og vil jo selvfølgelig ta meg godt ut på bilder, men jeg føler ikke at det preger bildene mine på en negativ måte. Om du mener dette, skal jeg selvfølgelig ta det til meg 🙂

    8. takk for svar:)har ikke faatt med meg at du har skrevet om det. Ha en fin kveld og saa koselig at dere er paa tur tilbake til hverandre

    9. Selvfølgelig er Fredrik sammen med Jessica igjen. Hun er jo ferdig operert og da er det jo som å være sammen med npe nytt og spennende ighen så han vil nok prøve å få dette til å fungere igjen 🙂

    10. Første gangen jeg kommentere bloggen din… men må virkelig si at selv om du er mor til to og singel – må du kle deg så horete på bildene?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg