DET GIKK IKKE HELT SOM PLANLAGT

Hei dere! Jeg startet denne lørdagen med at barna vekket meg, og det var fryktelig deilig å våkne til noe annet enn den grusomme mobilalarmen min som jeg er vant til hver dag ellers. Heldigvis er det litt forskjell på hverdag og helg. Ellers lekte de for seg selv mens jeg brukte litt tid på å våkne opp, og så begynte jeg å lage litt frokost. Litt senere var vi ute på en gåtur, før vi kom hjem igjen og jeg lagde lunsj til dem bestående av vegetarpizza (frossenpizza, altså – ikke hjemmelaget. Haha! Grenser for hva man orker en lørdagsmorgen) og appelsiner.

Planen litt senere var at jeg skulle ha litt alenetid med Leo og ta han med på barnekino – jeg tror han hadde elsket det, og så har jeg ikke hatt fullt så mye tid med han i det siste som jeg føler at jeg burde ha. Men filmen som jeg planla at vi skulle se, som for øvrig var av typen “tillatt for alle”, gikk ikke i dag – og barnevakten til Noah måtte på jobb likevel – så dagen ble ikke helt som planlagt. Jeg hadde jo gledet meg til å dra på kino for første gang med Leo – men det ser altså ut til at vi blir nødt til å ta det igjen. Og nå som vi har hatt en skikkelig koselig hjemmedag i dag, kjenner jeg at det egentlig føles helt greit at det ble sånn på denne fine lørdagen!

Angående at jeg føler at jeg ikke har fått like mye alenetid med Leo i det siste som jeg kanskje skulle ønske, så “advarte” rådgiveren min på skolen meg om at det var ganske vanlig at mødre som tok på seg for mye skole, lett kunne ende opp med en del dårlig samvittighet for at man ikke helt strekker til spesielt med tanke på barna sine. Jeg føler ikke at jeg ikke strekker til og at jeg har tatt på meg alt for mye altså, men selvfølgelig har jeg også dårlig samvittighet som mamma. Skulle hentet tidligere i barnehagen, skulle levert senere, skulle dratt ut og funnet på mer, skulle ditt og skulle datt.

Jeg prøver å trøste meg med at jeg trolig ville hatt dårlig samvittighet uansett hva, og da føles det litt bedre. Jeg vet jo at jeg sett utenfra får tilstrekkelig med tid med barna mine, og jeg vet jo innerst inne at det jeg gjør er godt nok.

Håper dere har en fin lørdag videre, så snakkes vi litt senere!

15 kommentarer
    1. Hør her unge frøken. Kutt ut den dårlige samvittigheten med en gang ellers spiser den deg opp innendra. Tro meg, jeg har tok studiekompetanse på ett år med tre små og den samvittigheten. Endte opp med å ligge hele jula med feber, da jeg egentlig skulle ta meg inn litt. Helsesøstra (var på kontroll med et av barna i januar) sa at så lenge ungene mine fikk mat, rene klær, omsorg, så tilfredse og fornøyde ut, holdt det i massevis, man trengte ikke være underholdningsartist i tillegg (forstå meg rett nå, man skal selvsagt ikke overse barna heller). Barn har godt av å aktivisere seg selv innimellom, det gir mestringsfølelse og de utvikler selvstendighet.
      Jeg tror en “feil” de aller fleste mødre gjør, er at dett skal kompensere for at man ikke er sammen med barna hele dagen, da kan det bli litt for hektisk med alt man skal rekke på ettermiddagen. Husk at også barna er slitne etter en dag i barnehagen, kanskje det å få sitte i ro i sofaen og bla i en bok kan være det barnet ønsker.
      Du, i likhet med mødre flest, gjør ditt beste og det er godt nok.
      Husk at dette bare er en periode av livet ditt. Du gjør dette for å stå bedre rustet til å forsørge deg og dine to flotte gutter i framtiden.
      Klem fra meg

    2. Tenk om du hadde hatt en jobb med faste arbeidstider, det hadde vært verre. Nyt tiden du går på skole (og blogger), for den gir deg nok en mye friere og fleksibel hverdag enn det mange andre har. Og uansett så er man nødt til å gjøre noe, kan ikke være hjemmeværende for alltid. Legg bort den dårlige samvittigheten, du ser nok barna mye mer enn mange andre foreldre 😊

    3. Jeg tror dårlig samvittighet er noe alle mødre har fra tid til annen. Vi ønsker jo det beste for barna våre og skulle så gjerne alltid gjort enda mer for dem. Selv om vi vet at de har det bra og ikke mangler noe er det ikke alltid lett å legge bort den dårlige samvittigheten. Du skaffer deg utdannelse og sikrer deg en mulighet til å få jobb når/om tiden som blogger er over. Du er med dette godt forbilde for barna og du gjør jo dette først og fremst for nettopp dem. Man ser ikke godene med fremtidig satsning som utdanning like umiddelbart som man ser korttidig satsning som f. Eks ha barna hjemme fra barnehagen og gjøre noe gøy for dem. Det hjelper nok ikke å høre at du må legge fra deg den dårlige samvittigheten, det er nok lettere sagt enn gjort. Uansett synes jeg at du skal være stolt av deg selv, du er en god mor og jeg er sikker på at barna dine stortrives i barnehagen og har det så godt dem kan ha det. Ha en fin dag! 🙂

    4. Hei! Misforstå meg rett nå, men ibland så får jeg bare en følelse av at alt snakk om å ha dårlig samvittighet som mamma (ikke bare av deg, men andre mammabloggere, magasinartikler, mammagrupper etcetc) blir en slags selvforsterkende greie. Altså at man liksom faktisk skal ha litt dårlig samvittighet. Noe annet er blir på en måte feil. Om du skjønner hva jeg mener? Vi leser såå mye om mammaer som har dårlig samvittighet så på et tidspunkt er det liksom ikke ok og ikke ha dårlig samvittighet. Indirekte blir litt sånn at om man faktisk ikke har dårlig samvittighet så hører man i alle kanaler at det har alle.. kanskje skal man ha det selv?
      Såklart er det jo toppen om man ikke behøver å ha barna i barnehagen fra 0630 til 1730 men alternativet er kanskje ikke at barn skal gå hjemme med foreldre i alle år heller? Lek med andre barn er jo superviktig for sosialiseringsprosessen. Og vanskelig å gjøre som forelder hjemme.

    5. Den dårlige samvittigheten er en del av det å få lov til å være mamma, det er jeg sikker på 🙂 Jeg tror også at du gjør ditt aller beste for barna dine, prøv å tenk at alt du gjør utenom er noe du gjør nettopp for dine to dyrebare <3

    6. Hei. Tenk på at den tiden du prioritert på utdanning nå er en fordel for barna dine når de blir eldre. Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Sånn er livet for de fleste med barn som studerer og har andre vanlige jobber hvor man er borte fra hjemme store deler av dagen.
      Men et helt annet spørsmål. Jeg har fulgt deg lenge og ser at du sjeldent reklamerer for ting. Så tjener du egentlig noe særlig på bloggen? I og med at hvert klikk ikke gir noe særlig lønn lengre.

    7. Christina: Hei 🙂 Takk for kommentar!

      Jeg pleier vanligvis å legge meg på 2 reklameinnlegg i måneden for å ikke ha så alt for mange. Jeg har aldri hatt en blogg full av reklame, og det er noe jeg opplever at leserne mine er takknemlig for – det, og ikke minst det faktum at jeg faktisk reklamerer for ting jeg liker/og eller bruker selv.

      Jeg får rimelig mange forespørsler om salg av blogginnlegg og markedsføring i kanalene mine på sosial medier, men for å være helt ærlig med deg er jeg ganske kresen på hvem jeg ønsker å inngå samarbeid med. Typiske “bloggerpiller” samt forbrukslån, barneklær laget av pels, spillnettsider og “fantastiske hudkremer” og tannbleking er bare noen av forespørslene jeg har fått de siste månedene – og for meg blir det uaktuelt selv om jeg helt sikkert kunne tjent dobbelt så mye dersom jeg takket ja til absolutt alt.

      Det er viktigere for meg å være troverdig og å vise leserne mine at jeg har respekt for dem ved å ikke ha en blogg fullstappet av reklame, samt at det ikke bare er tull og fjas når det først er reklame. Men jeg tjener likevel absolutt nok til å leve godt <3

    8. Ok jeg bare Wow når jeg leste svaret ditt ang reklame! Hvis du hadde hatt reklame så hadde det vært troverdig nettppp pga at du har veldig lite og du er ikke opptatt av penger og lure leserne med tull og fjas. Kan ikke su skrive et innlegg om dette? Synes alle kan lære av deg

    9. Hei! Jeg forstår at du kan føle at du får mindre tid til barna dine nå som du går på skole, men tenk heller at du er et forbilde for dem når du faktisk begynner på skolen igjen. Og det faktum at du vil være bedre forberedt til å hjelpe de med skole og lekser når de blir eldre
      Klem

    10. Jeg har alltid lurt på hva det Pellegrino greine er for noe? Er det en slags pæresider eller hva er det? Ha ha sorry hvis jeg spør helt nerd nå :p Men blir veldig glad for svar ;D

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg