HVORDAN VITE OM MAN ER FERDIG MED BARN?

Hei dere, og håper dere har hatt en fin helg! Det var jo egentlig meldt vanvittige mengder regn denne helgen, flomvarsel ble sendt ut med gul varsel og hele pakka – og nå sitter jeg her etter helgen og lurer litt på hvorfor..? Slik jeg har fått det med meg, har det regnet litt om natten – men ellers har det da virkelig ikke vært store greiene. Synes det er rart hvordan sånt hauses opp. Jaja! Jeg var jo nesten forberedt på storm og hadde hamstret inn mat og drikke til oss her hjemme. Haha!

I dag har det blitt litt bading her hjemme, samt litt besøk og en skikkelig familiemiddag! Vi har hatt en veldig koselig søndag. Mange spør stadig vekk om veganske matoppskrifter, så jeg tenkte å begynne med noe fast av det hver uke – på grunn av interessen for det. I dag lagde jeg vegansk versjon av kjøttboller i brun saus med tilbehør, og så fikk barna både litt kjøttboller og noe av min kjøtt-erstatning. De elsket det! Bare nevner det siden det er så mange som lurer på om barna også spiser litt vegansk/vegetarisk og om de faktisk spiser det, og det gjør de utvilsomt. På tross av at de i utgangspunktet er altetende og spiser selv de matgruppene jeg har valgt å kutte ut: meieriprodukter, kjøtt, kylling etc.

Vet ikke hva som skjedde med huden min på disse bildene etter at jeg la på filter – men det ser jo ut som huden min er laget av plastikk. SÅ plettfri er ikke vanlig hud altså. Kvaliteten svikter også på noen av bildene mine, så jeg vurderer å kjøpe meg ny linse til kameraet nå!

Og så er det noe jeg har gått og tenkt litt på i dag. Hvordan vet man egentlig om man er ferdig med barn? Nå må ikke dette misforstås og dras fullstendig ut av kontekst slik at noen finner på å konkludere med at jeg ønsker å bli gravid per nå – det har nemlig en tendens til å gå den veien dersom jeg åpner meg litt om slike tanker. Men de siste dagene jeg har tatt meg selv i å lure på hvordan man egentlig vet om man er HELT ferdig.

De gangene når for eksempel minstemann gråter på natten og ikke vil sove, og jeg vet at jeg skal opp tidlig dagen etter – tett etterfulgt av dag hvor begge barna trasser og alt går galt – så tenker jeg “Akkurat nå er jeg veldig glad jeg ikke har flere”

Mens andre dager hvor de sitter tett inntil hverandre i sofaen og ser på Disneyfilmen Vaiana mens de synger lavt med, eller når de sitter og spiser middagen sin pent og hører på,  ja, i hvert fall det meste av det jeg sier – så kan jeg se på babybilder av barna og ønske at Noah blir storebror om kanskje noen år.

10 kommentarer
    1. Likte bildene veldig godt! Spesielt badebildet i kjøkkenvasken, synes det var så ekte og tatt rett ut av hverdagen (bortsett fra blomsterbuketten da, haha!), men minnet meg litt om slik vi har det hjemme også. Flott å se bilder som ikke er av typen perfekt instagrambilde.

    2. Jeg lurer på det samme… har to små, tett i alder, under ett år i mellom de. Allikevel føler jeg meg ikke ferdig.

    3. Kommer innlegget om at du er forelsket snart? Det blir litt som å «melke» det når du først publiserer, så trekk det vekk og seier du kjem tilbake til det.

    4. Jeg har to tette (1.5 år i mellom) og vet definitivt at jeg er ferdig med barn. Jeg er bare 30 og hadde fint hatt tid/mulighet til flere sånn sett men ingenting av det frister. Våre har vært barn med mye skriking, mye våking, mye sykdommer og mye styr. Ikke noe kronisk men nok til at det tar på. Jeg gleder meg over hver dag de blir større, mer selvstendige og mer delaktige i familien. Nå er de 3 og 4.5 år og det er perfekt. Jeg vil vie den tiden jeg har til dem og samtidig føle at nå er tiden inne for meg igjen. Jeg kan studere, jobbe og vi kan være sammen som en familie. En baby ville kreve for masse og gå utover de to andre. Samvittigheten slet nok med å dele oppmerksomheten når det ble to. Tre blir for meg, for mye. Så sånn vet jeg det 🙂

    5. Usikker på når man vet man er ferdig,men eg fikk bare en. Hadde planer om to,men ville ikkje ha to alene…ikkje noe galt med det,men eg hadde veldig travel jobb timeplan da datteren min var liten -hadde samboer til hun var 8. Siden det ikkje ble noe barn innen da og eg var singel var det ikkje noe mål med fler. Var alene med henne til hun var langt opp i tenårene. Eg tror livet blir litt som det blir…man får barn om det passer seg, eller har nok med dem man har alt ettersom hva som føles best. Uansett om du får fler eller ei blir nok dine veldig satt pris på -syns du virker veldig flink 😉
      Ellers har det vært flom mange steder om du følger med i nyhetene. Folk har padlet i kano og opblåsbare båter, biler har stått under vann-så at det ikkje skjedde der du bor er jo noe å være glad for , ikkje irritert for at det ikkje skjedde og at du var forberedt. Nå har du jo mat og trenger ikkje handle….nyt det istedetfor 🙂

    6. Får følelse av dobbel moral her. Hører ofte nordmenn kommenterer rare ting i hverdagen til andre kulturer. Ofte i trå med barne-oppvekst. Det er kulturforskjeller, ikke noe mer enn det.
      Her ser vi en av de norske fenomener – gir barna et bad i kjøkkenvasken. Snakker vi om hygiene her?

    7. Melodiana: Hei! 🙂

      Jeg skrubbet vasken godt både før og etter med rikelig og riktig såpe (desinfiserende) så det skal ikke være noen problem det altså.

      Når vi først snakker om kulturer, så synes jeg det er en ukultur å kommentere på en nedlatende måte. Det går an å stille spørsmålstegn ved ting på en hyggelig måte, men i de siste kommentarene jeg har lest fra deg synes jeg det bare er uhyggelig. Synd, for jeg mener og huske at du alltid hadde en hyggelig tone i kommentarene dine tidligere – selv om du ikke alltid har vært enig i alt jeg gjør og har gjort.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg