ENDELIG ER DAGEN HER!

Endelig fredag, og endelig høstferie! Det er så uvant at jeg faktisk har ferie fra noe nå – sist gang jeg hadde noen slags type skoleferie var ungdomsskolen. Jeg vet at langt fra alle som studerer videre etter videregående har høstferie, så jeg må sørge for å sette pris på den ekstra ferieuken nå – tross at jeg føler at jeg egentlig ikke har det største behovet for ferie per nå. Kommer sikkert til å hate meg selv for å ha skrevet her inne at jeg ikke følte jeg hadde behov for høstferie den gangen i fremtiden jeg holder på med videre studier. Hah! Når det er sagt – jeg takker selvfølgelig ikke nei til ferie, mer søvn og noen dager hvor jeg kan slette litt dårlig samvittighet ved å ha tid med barna. Tvert i mot er jeg veldig glad for at dagen er her nå, for jeg vet at vi kommer til å ha en veldig fin høstferie her hjemme!

Jeg var rett og slett nødt til å ferie at det både er fredag og høstferie i dag – så jeg kjøpte inn noen kanelboller (som faktisk var veganske!) jordbær, samt melkesjokolade til guttene i dag. Vet ikke helt hva de ble mest glade for å se når de kom hjem – om det var sjokoladen, eller om det var meg 🤷

Jeg har også vært hos legen i dag for å skaffe legeerklæring på at jeg var syk 3 timer på slutten av skoledagen sist fredag da jeg hadde 40 i feber og var veldig dårlig. Har egentlig merket etter at jeg startet på skolen at fraværsgrensa er et greit tiltak, men det er litt strengt med bare rom for 10% fravær i mitt tilfelle siden jeg har barn. Spesielt med tanke på at jeg må til legen for å få legeerklæring hver eneste gang jeg er borte fra skolen.

Nå har jeg bare vært borte de tre timene totalt, og har nå også fått det dokumentert slik at fraværet blir borte – men likevel. Kan se for meg at barna mine kommer til å bli noe syke det neste året, og da må jeg altså til legen for å få legeerklæring hver eneste gang, og så synes jeg det er unødvendig å bruke av både legens og min tid/resursser på noe som strengt tatt ikke trengs. Når alle som går på vgs må ha legeerklæring hver gang de er borte, så blir det jo en del tid og ressurser som går til nettopp dette totalt. I tillegg så presser jo alle seg ytterligere for å gå på skolen nå i og med at man vet at man har lite å gå på – så man går på skolen syk, smitter andre og det blir en evig runddans. Det er i og for seg bra at man presser seg til å gå på skolen side man automatisk vil ha en høyere terskel for å bli hjemme. Og jeg forstår selvfølgelig at det måtte gjøres tiltak da det tidligere var mange som skulket på videregående med få konsekvenser. Det er bare litt synd at absolutt alle (også ikke-skulkere) må betale prisen for det!

Nå skal jeg straks i gang med å lage taco 🌮 Håper dere får en nydelig helg, og ikke minst god høstferie til dere som også har ferie nå!

14 kommentarer
    1. Dette med den fraversgrensa 🤔 jeg er enig i at det virkelig var noe som måtte til for å motivere elever, og presse dem litt. Men jeg syns også det skal være større grense for elever med spesielle behov, uansett hva det skulle være. Jeg slet ekstremt mye da jeg bestemte meg for å gå VGs på nytt, det var heldighvis året før fraversgrensa kom. Jeg hadde rett og slett droppet ut, eller ikke bestått om jeg måtte vært så mye på skolen. Jeg var heldig, og jeg visste hva jeg ville, som var å bestå helsefag. Jeg var på skolen kanskje 4 uker til sammen hele året, men fikk kun 5 og 6 på alle prøver og innleveringer. Jeg var så heldig å fikk en lærer som virkelig så meg og målet mitt. Hun så at jeg slet med å være 3 år eldre enn alle i klassen, og at jeg slet med angst og depresjon. Hun så selfølgelig også på innleveringer og prøver at jeg jobbet med fagene hjemme. Fraversgrensa kom da jeg begynte vg2. Jeg var sterkere men fortsatt veldig redd for at det ble for mye for meg. Så jeg valgte å bruke mye penger for å gå på privatskole med internat, istedenfor offentlig. Jeg bestod ved å dra meg selv ned de to trappene til klasserommet hver morgen, uten å en gang pusse tennene. Jeg sov når skolen var ferdig, og sov ca 10 timer hver natt. Selv om jeg kun hadde helsefagene da fellesfagene var bestått.
      Jeg syns altså det er fryktelig trist at det er så lite rom for å se elever, som helhetlige mennesker som har forskjellige behov utifra sin situasjon. Heldighvis klarte jeg det! Men jeg kjenner mange som ikke har klart å fullføre VGs pga fraversgrensa og psykisk helse. Og det er ikke særlig kult når man er 22 år. Trist syns jeg det er

    2. du er jo ikke alene om disse barna så det burde vel være på sin plass at fredrik kan ta barna om så skulle skje. lettere for han med egenmeldinger. 😉

    3. Jeg er din trofaste blogglesere. Vil bare si bilde av deg, der stråler du virkelig! 🙂 Håper du har det bra og dine også 🙂 Klem <3

    4. Er det sant at du latterligjør andre mennesker og andre barn på facebook? Refererer til blant annet gruppen “norges kleineste vines”
      Usmakelig

    5. Inger: Hei 🙂

      Nei, men når du observerte at jeg kommenterte “hahaha” under en gammel video på Facebook – forstår jeg at det kan se sånn ut. Det handler på absolutt ingen måte om å håne jenta som er på videoen, jenta har enkelt og greit ingenting med saken å gjøre. Det hun sier i videoen er følgende: “Min største drøm og ønske er å gifte meg med Justin bieber..” Før hun gråter/hikster.

      Det er min lillesøster som tagget meg i videoen, slik at jeg skulle se den. Greia her er at jeg var tidenes største Justin Bieber fan selv da jeg var omkring 12 år. Jeg gråt seriøst ukentlig og mitt største ønske var irnoisk nok å gifte meg med Justin Bieber. Derfor minnet denne jenta VELDIG om meg med tanke på hva hun sier – og det var derfor søsteren min tagget meg i videoen – og jeg kommenterte “hahaha” 🙂

      Det jeg kommenterte har altså ingen verdens ting med jenta på videoen å gjøre – men at det er en intern greie i familien min hvor vi gjør litt morsomt ut av meg da jeg var yngre – som var så forferdelig forelsket i Justin bieber. Der har du forklaringen – den kunne du selvfølgelig ikke se komme – men jeg trodde da oppriktig at jeg hadde vist meg bedre enn at dere trodde jeg gjorde narr av andres barn helt uten videre.

      Ha en fin helg videre 🙂

    6. Det er ikke meningen at du skal skaffe legeerklæring før etter du har gått over 10%, så det trenger du ikke stresse med helt enda 🙂

    7. 10% er vell egentlig ganske mye? Det er 2 hele dager i løpet av en måned. Er man borte ett par timer her og der, så skal det mye til for å være 2 fulle dager iløpet av en måned. Tipper at du kommer til å klare deg veldig fint 😊 og med både Fredrik og behjelpelige besteforeldre i Larvik, har du ett godt støtteapparat for å fullføre videregående! 😊
      Og enig med hun over her, nydelig og naturlig bilde av deg 😊 har du farget håret lysere? Veldig fint!

    8. Lene: Hei Lene! Jeg trodde også at 10% var ganske mye, men sånn som for eksempel på fredager har vi såkalte fagdager hvor hele dagen går til et bestemt fag. Å være borte, selv bare noen timer fra en slik dag, kan være rimelig fatalt. Jeg dro hjem til lunsj da feberen var uutholdelig, hadde bare ut i fra de 2 øktene jeg gikk glipp av – fått 5% fravær kun av det. Så derfor er det ekstra ille å skulle bli syk på fredager når man har fagdager, noe man selvfølgelig ikke kan styre…

      Med det sagt – helt enig i at jeg tror det skal gå bra uansett, jeg har virkelig troen! Og veldig koselig at du synes bildet var fint 🙂 Jeg har ikke farget det lysere – men farget håret mitt for et par måneder siden og fargen er nå på vei ut – så tror det er det som gjør at det ser lysere ut 🙂 Tusen takk, forresten!

      God lørdag <3

    9. Det burde jo nesten vært noen form for tiltak for foreldre som går på videregående skole, så dere også kunne fått “sykt barn” dager, sånn som man får på jobb.

    10. Du må ikke ha legeerklæring når barna dine er syke. Jeg er selv ung mor, og gikk VG3 da fraværsgrensa kom. Jeg hadde 12 “sykt barn”-dager (24 for de som er enslig). Dette måtte ikke dokumenteres ved legeerklæring.
      På Utdanningsdirektoratet sine nettsider står det blant annet at helse- og velferdsgrunner kan unntas fraværsregelen. “Vi gjør oppmerksom på at «velferdsgrunner» også omfatter omsorgsoppgaver, for eksempel for egne barn.” Sitat fra Udir.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg