“MENN BØR IKKE TRILLE BARNEVOGN!”

Jeg har sjeldent følt meg så oppgitt som det jeg gjorde tidligere i dag da jeg leste en artikkel på Side2.no om den kjente britiske tv-personligheten Piers Morgan, som på onsdag twitret om nybakt pappa og skuespiller i James Bond filmene – hvorpå Piers mente at skuespilleren hadde mistet all maskulinitet etter å ha blitt observert med å bære sin nyfødte datter i bæresele i offentligheten.

Man vil aller helst tro det er en eller annen dårlig spøk. Om man ser tilbake på de siste årene i mediebildet, vil man antakeligvis (dessverre) oppdage at det med jevne mellomrom dukker opp tilfeller av mennesker som faktisk uttaler og mener at å bære barn i bæresele ikke er mandig. At det er noe feminint over både det, og blant annet barnevogn-trilling.

Hvis det å simpelthen ta seg av barnet sitt ved å trille tur med barnet i vogn, er synonymt med å være lite mandig – så begynner jeg virkelig å lure på hvilken retning samfunnet vårt er i ferd med å gå i. Hvor går grensa? Er det innafor å ta med barnet ut på tur i pulk – men femi å bære barnet i sele?

Personlig kan jeg ikke tenke meg noe mer mandig enn en mann som er ordentlig trygg på seg selv!

Holdninger som går ut på at barnevogn-trilling ikke «ligger til» for menn hører ikke hjemme noen steder, spør du meg. Men spesielt ikke i 2018 hvor likestilling er et så aktuelt og sentralt tema. Du kan godt argumentere for at å trille barnevogn ikke er noe du personlig forbinder med å være “matcho” men hvorfor er det så forbanna viktig å være matcho hele tiden? Er hensikten alltid å måtte være og fremstå som matcho?

Hvorfor?

Noen ganger kan det kanskje være greit å legge bort tanker om at man som mann alltid må være tøff og sterk, og løfte blikket bort til mennesket du har vært med på å sette til verden. Det samme mennesket som ofte sover veldig godt i bæreselen inntil kroppen din – fordi det får barnet til å føle seg trygg på grunn av kropps- og nærkontakten. Bare en helt vill tanke fra meg om hvorfor noen fedre velger å gjøre det.

Eller at noen barn sover ekstra godt i barnevogn på grunn av trillingen som virker søvndyssende på dem.

Poenget mitt er på ingen måte at man må bære og trille for å ta vare på barnet sitt – men at hvis man lar være simpelthen fordi man ikke vil fremstå på en viss måte… Ja, da har jeg noe jeg har lyst til å si til deg.

For helt ærlig, det finnes vel få ting her i verden som er mindre mandig enn menn som er så usikre på egen maskulinitet at de har en eller annen konstant frykt for å fremstå eller gjøre noe som kan virke feminint!

4 kommentarer
    1. Jeg tenkte faktisk på det her om dagen, at jeg ikke vil at min mann skal gå med bæresele eller barnevogn. Jeg finner det turn off! Haha!

    2. Det er faktisk feminint og omsorgsfullt og kjærlig å trille barnet sitt eller bære i bæresele. Det betyr ikkje at selve mannen er mindre mandig.
      Fra den Norske ordboken : Det typisk feminine kan defineres som følsomhet og evne til omsorg. Andre har definert femininitet som estetisk interesse og opptatthet av eget utseende. Imidlertid kan menn ha disse interessene uten derved å virke feminine.
      Skal menn trille vogn og bære barn og skifte bleier? Ja det er opp til hver familie og selv bestemme. Noen fungerer med at han gjør slike ting og andre gjør det ikkje. Begge deler er like ok syns eg. Problemene oppstår om man er uening innad i familien om hva som er rett og galt, ikkje hva andre syns <3

    3. Å det er jo det koseligste eg ser når menn koser og passer på barna sine, eg ser på det som veldig mandig, at dei tek ansvar dei au ❤️😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg