EN LYKKELIG SLUTT

Hei alle sammen! Da er vi omsider fremme i Gjøvik etter en veldig lang dag. Jeg la meg veldig sent i natt fordi jeg hadde en prøve på skolen i dag som jeg måtte få øvd nok til. Jeg startet selvsagt ikke dagen før, men jeg ble sittende for å være helt sikker på at det kom til å gå bra. Det gjorde det altså, men resultatet er veldig lite søvn over flere dager så jeg er ganske sliten etter dagen. Men det har alt i alt vært en bra dag! Litt strevsom reise hit da jeg har vært på reisefot i 5 timer til sammen fra jeg hentet Leo i barnehagen og til vi kom frem, men sånn er det bare.

Det har vært noen veldig stressende dager hvor det har vært vanskelig å sjonglere alt med barna, skolen og jobben, da især gårsdagen var rimelig hektisk – men heldigvis fikk det en lykkelig slutt❤️ Og nå har jeg langhelg! DET er deilig det. En velfortjent langhelg, om jeg får si det selv.

Hadeklem til lille Noah før vi dro

Leo valgte også ut roser som vi kjøpte med til foreldrene mine som en liten takk for at vi får komme på besøk. Vi er alltid velkomne hjemme og det er så godt å vite! Jeg får ikke benyttet meg så ofte av tilbudet om å komme hit på besøk, så både venner og familie blir sjeleglade når vi først kommer. 

Nå skal vi kose oss resten av kvelden. Gleder meg til å oppdatere dere mer i morgen! Ha en kjempefin kveld videre❤️

7 kommentarer
    1. Hvorfor har du ikke lappen? Tenker du å ta den? Ikke ment kritisk, kun av nysgjerrighet 🙂 Det gjør reising med små barn (og reising generelt) enklere.

    2. Hei Jessica!
      Har lest bloggen din ganske lenge, og husker at du måtte gi opp ammingen med Leo, men det gikk bra med Noah. Nå har jeg nettopp fått en datter, og har så vondt hver gang hun ammes. Kjennest liksom ut som hun biter meg istede for å suge. Sugetaket og alt er sett på at helsesøster, og det er helt fint. Lurer derfor på om du kunne sagt litt om hva som gjorde at ammingen ikke gikk så bra første gang, men andre gang gikk det fint? Hva gjorde du/babyen annerledes? Hva var grunnen til at du måtte gi deg første gang? Hadde du smerter eller var det lite melk? Prøvde du evt. brystskjold?
      Huff, mange spørsmål.. Håper du tar deg tid til å svare! Det sitter såå langt inne å gi opp ammingen, særlig fordi jeg har nok melk, og det går greit de første minuttene, så vil gjerne prøve alle råd jeg får! 🙂

    3. A: Hei kjære deg!

      Først av alt vil jeg bare gratulere så mye med baby!
      Selvfølgelig tar jeg meg tid til å svare. Det du forteller er som å høre om mitt første møte med amming da jeg fikk Leo. Han fikk tak og helsesøster kom også og så på taket og mente det så helt fint ut. Derfor var det ekstra frustrerende at det gjorde så hinsides vondt. Jeg husker jeg måtte bite sammen tennene fordi det var så vondt. Men brystskjold prøvde jeg, og det hjalp faktisk litt! Har du prøvd det? Om ikke så kan det virkelig være verdt en sjanse. Jeg slet med smerter, men etter hvert når det gradvis ble mindre og mindre vondt fikk jeg flere brystbetennelser etter hverandre og derfor også lite melk og så mye stress – derfor kastet jeg inn håndkleet til slutt..

      Har du meldt deg inn i ammehjelpsgruppa på Facebook? Jeg fant overraskende mye hjelp der inne, og tror kanskje det var en del av grunnen til at ting gikk såpass mye bedre andre gangen. Skjønner veldig godt at det sitter langt inne å gi opp ammingen, samtidig må du huske på deg selv. Nå vet ikke jeg hvor gammel babyen din er, men hvis hun er relativt nyfødt opplevde jeg i starten av ammingen med mine begge at det var trøblete – og noe av trøbbelet løste seg også etter hvert, bare det gikk litt tid først. Masse lykke til og håper det løser seg for deg <3

    4. Til A: i begynnelsen gjør det ofte ganske vondt fordi brystene ikke er herdet helt. Kan du ha fått sprekker eller sår i dem så gjør det enda verre. Multi-mam kompresser (er svindyre) men hjelper til at det heler raskere. Sjekk også for evt sopp/trøske. Gjør også at det er vondere. Kan det være galt grep? Om babyen får inn mye av huden i tillegg til knoppen kan det også gjøre ganske vondt. Babyen får ofte bedre tak om den får lete etter brystet selv, i stedet for å få det matet inn i munnen. Babyen skal også ligge mye lengre nede en det som kanskje føles naturlig i begynnelsen. Babyen skal se oppover med hodet mens den ammer, ikke rett frem eller nedover. Tvillingstilling (at babyens ben ligger under armen din i stedet for mot magen din) kan også hjelpe til å teste nye tak for babyen og som kan lindre om man er mer sår på den ene siden av brystet. Håper du får god hjelp! Mange sliter i starten men om man klarer å finne ut hvor mulige problemer ligger, så er ting mye enklere om man klarer å beholde ammingen. Slet selv mye med første og sluttet når hun var 7 måneder, mens med nr to holdt jeg på over to år 🙈

    5. Til A: i begynnelsen gjør det ofte ganske vondt fordi brystene ikke er herdet helt. Kan du ha fått sprekker eller sår i dem så gjør det enda verre. Multi-mam kompresser (er svindyre) men hjelper til at det heler raskere. Sjekk også for evt sopp/trøske. Gjør også at det er vondere. Kan det være galt grep? Om babyen får inn mye av huden i tillegg til knoppen kan det også gjøre ganske vondt. Babyen får ofte bedre tak om den får lete etter brystet selv, i stedet for å få det matet inn i munnen. Babyen skal også ligge mye lengre nede en det som kanskje føles naturlig i begynnelsen. Babyen skal se oppover med hodet mens den ammer, ikke rett frem eller nedover. Tvillingstilling (at babyens ben ligger under armen din i stedet for mot magen din) kan også hjelpe til å teste nye tak for babyen og som kan lindre om man er mer sår på den ene siden av brystet. Håper du får god hjelp! Mange sliter i starten men om man klarer å finne ut hvor mulige problemer ligger, så er ting mye enklere om man klarer å beholde ammingen. Slet selv mye med første og sluttet når hun var 7 måneder, mens med nr to holdt jeg på over to år 🙈

    6. Tusen takk for gode og utfyllende svar, Jessica og Christine!
      Lille er tre uker, og ammingen har blitt vondere siden sist uke. Jeg har ikke prøvd brystskjold, men det skal vi ut og kjøpe i dag! Veldig kjedelig at du har vært så mye plaget med brystbetennelser, Jessica. Hadde det for to uker siden, og det var helt grusomt. Skjønner godt at du ikke holdt ut når det gjentok seg flere ganger!
      Godt å høre at dere begge skriver at smerte ofte går litt over, selv om det følest ganske håpløst nå. Om natten kan hun bare få fra venstre bryst, da det er grusomt vondt å gi fra høyre. Heller ikke behagelig å gi fra venstre forsåvidt.. Gråt meg gjennom de få 3-4 minuttene hun holdt på på høyre bryst i natt fordi det var så vondt! Grepet er som skrevet over her sett på av helsesøster, og det var helt rett. Tvillingstillingen har vi prøvd, men det funka ikke særlig bedre 😧 Har ikke tenkt at jeg kan ha sopp/trøske, men skal skjekke ut dette nå!
      Skal melde meg inn i facebookgruppa med en gang, så håper jeg at jeg finner noen gode tips og råd der 🙂 Har såå lyst å klare dette, og selv om det tidvis er grusomt vondt, og jeg bare vil gi opp, er det noe i meg som sier at dette SKAL du klare! Så igjen, takk for gode tips og lykkeønskinger, nå har vi en stor jobb i gjøre i helga 👍

    7. 1. Vask hendene eller bruk sprit
      2. Smør med Lanolin/brystvortesalve
      3. Prøv å klemme ut litt melk forsiktig
      4. Legg til babyen
      5. Smør med salve etter amming og la lufttørke litt
      Både salven og melken smører brystet og forhindrer smerte og sårhet. Salven er ikke farlig for babyen, det er rent ullfett og kan inntas. Må/skal ikke vaskes vekk.
      Hilsen farmasøyt og småbarnsmor

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg