ærlig talt

Funkygine får mye pes om dagen for å ha lagt ut et ammebilde av seg og sin 2-årige sønn på Instagram. Folk kritiserer og mener mye i kommentarfeltet på nyhetssider på Facebook, Instagram, nettforumer, ja, jeg kunne faktisk nevnt i fleng. Men jeg velger å la være, for det er ikke poenget her.

I Norge anbefales det at man fullammer til 6 måneder samt delammer til 1 år, og WHO (Verdens helseorganisasjon) anbefaler amming i tillegg til annen mat frem til 2-års alder. Helsefordelene for barn ved amming (som virkelig ikke bare er småtteri) er vel også de samme selv om barnet bikker 2, for hvorfor skulle de avta med alderen? Så lenge mor og barn trives, så ser jeg ikke hvordan ammingen på noen som helst måte kan føre til noe negativt.

Så hvorfor skal da andre utenforstående legge seg opp i hvor lenge en mamma velger å amme barnet sitt? Det burde virkelig være helt opp til en selv. Jeg forstår selvfølgelig at bloggere og influencere er nødt til å regne med reaksjoner på hva de legger ut, men jeg mener også at det er ganske skremmende å se at så mange mennesker reagerer med kvalme over at en mor ammer sitt barn.

For hvor er alt ramaskrik når man ser bryster i andre sammenheng i samfunnet vårt?

Hvor er alle kvalme kommentarer når bryster synes ellers? I undertøyskampanjer, drøye bilder av jenter på Instagram, og så videre? Hvis ammingen i seg selv er det som gjør deg kvalm, så er det antakeligvis fordi du har blitt vant med at bryster kun sees i en sammenheng hvor de seksualiseres.

Og jada, mange er lite begeistret over selve ammebildet fordi man deler noe ganske privat mellom mor og barn, som man på mange måter deler på vegne av barnet, hvilket barnet ikke kan samtykke i. Jeg kan ikke si at jeg ikke er en av dem, men det handler mest om at jeg er lite begeistret for massiv eksponering av barn i utgangspunktet. Saken er riktig nok bra, for normalisering av amming er noe vi skulle sett mer av i et samfunn som bare synes det er greit å se en lettkledd kvinnekropp så lenge den er seksualisert. 

Hvis naboen, en bloggerkjendis, eller ei venninne av meg, vil amme barnet sitt til det er 10 år om så – hva angår det meg, og hvorfor i alle dager skulle det vært av noe betydning for meg? Jeg tror at vi glemmer at vi ikke må ha en mening om absolutt alt.

Fordi, som forelder må jeg bare lære å velge mine kamper, på samme måte prøver jeg å velge å ytre meningene mine om ting som faktisk betyr noe.

7 kommentarer
    1. Til barnet er “omså 10 år”??? Er du seriøs nå??? At noen ammer et barn til både 2 og 3 og er greit, men når du slenger på “omså til 10 år”, da stiller jeg meg virkelig undrende for hvem kosen ligger hos!!! Jeg ser INGEN, absolutt ingen grunner til at barn i skolealder skal ammes! Da skjer det kun fordi mor ønsker det, ikke fordi barnet trenger det, og da er det noe som skurrer i mitt 53 årige pedagoghode…

      1. Hei! Hehe, det var en bevisst overdrivelse for å tydeliggjøre poenget mitt. 🙂 Poenget er at uansett hvor lenge naboen eller venninna mi velger å amme barna sine: Så har ikke det noe med meg å gjøre, og jeg forstår ikke med beste evne hvorfor det skal ha noe å si for meg. Eller noen andre, for den saks skyld.

    2. Det var ganske vanlig at beduiner ammet sine barn til rundt 6års alderen. Det var for å holde eggløsning unna så ikke de fikk for mange barn, for det var ikke enkelt å dra rundt mellom oasene i ørkenen med store barneflokker, kameler og sikkert begrenset med mat. Min farmor ammet siste ungen til han var 6 år, med håp om å unngå flere svangerskap siden hun var så nær overgangsalderen og hadde stor barneflokk. Sikker prevensjon var det ikke, men ofte fungerte det. Så de kunne en del ting før også selv om det ikke ble snakket høyt om.
      At en liten toåring ammes, er ikke noe å hyle for. Folk sitter og hakker og kritiserer absolutt alt de kan komme over nå. Det sier mer om dem . Men jeg er “snill” og skriver ikke alt jeg tenker om den slags personer 😎

    3. Jeg synes folk kan amme til ungen blir konfirmert,for min del, men trenger man å eksponere småen for «all verden»?

    4. Personlig ville jeg aldri gjort det, men hver sin smak – og vi må ha respekt for de valg mor velger å ta, så lenge barnet selv ikke er stor nok til å ta den avgjørelsen. Som regel vet mor best =)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg