ALDRI IGJEN!

For mange er det en slags automatikk i at dersom man blogger, så vil målet være å ligge på toppen av topplistene. Det vil ikke jeg, og det tenkte jeg å skrive litt om i dag.

Noen ganger dukker det opp kommentarer som «hvordan går lesertallene etter 4 år?» Bekjente kan også spørre meg om jeg «fremdeles driver med den der bloggen?». Lesertallene mine har ligget stabilt i 3 år snart, og før det lå jeg på en ganske solid 10-ende plass på topplisten. Dit vil jeg ikke tilbake. Jeg trives med hvordan ting er og har vært nå i 3 år, en plassering på topplistene som jeg er fornøyd med, fornøyde annonsører som vil ha reklameplass hos meg, og alt i alt ganske lite drittslenging.

For det er noen som tror at det å få annonsører og tjene på blogging, handler om å ha flest mulig lesere. Det er ikke nødvendigvis sånn. Så klart – du må ha et visst antall lesere,, men det har også en del å si hvor lenge du har ligget på topplisten (stabilitet, trofaste lesere etc), om du har bloggkontrakt med noen eller ei,, og ikke minst ryktet ditt. Noe som er ganske interessant, og verdt å tenke over, er at i tiden etter at bloggeren “Mamma til Michelle” i 2017 hadde en periode hvor hun publiserte nakenvideoer-, bilder og den slags på bloggen sin, så skrev hun selv at ingen annonsører ville jobbe med henne – tross det faktum at hun lå på topp 5 på blogglistene.

Veldig mange annonsører velger dessuten bevisst å gå etter bloggere og influencere som ikke er av de aller største. Blant annet på grunn av engasjement-rates som blir veldig lav hos flere av de største influencerne på blant annet Instagram. Det er dessuten også mange, til og med store og anerkjente bedrifter, som har fått opp øynene for fordelene ved å markedsføre seg gjennom spesifikke bloggere eller influencere for å nå en svært relevant og spesifikk målgruppe, som ofte er mindre enn de aller største.

Jeg har ligget høyere opp på listen og dit vil jeg aldri tilbake, for de høyeste topplisteplasseringene kommer med en pris jeg ikke er villig til å betale, verken ovenfor meg selv eller barna mine.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg