ALDRI MER BARN!

FOR en dag. Vår lillejulaften har vært kaos, rett og slett. Haha! Heldigvis kan jeg alltid le av det i ettertid, men det har vært slitsomt når det har stått på. Det har vært såpass at jeg i dag har tenkt opp til flere ganger at nei, jeg skal aldri ha flere barn. Ja, og for ikke å glemme det jeg tenkte da guttene sloss om to plastkopper litt tidligere i dag: Hva i alle dager er det jeg tenker på når jeg ønsker meg flere?!

Jeg er veldig flink til å skrive om fine og koselige dager, men selvfølgelig er ikke alle dager utelukkende koselige. Det går jo opp og ned – og som forelder står man gjerne ovenfor mange, ulike situasjoner som man må håndtere på best mulig måte i løpet av en dag. Man gjør alltid sitt beste, noen ganger fungerer det utmerket – andre ganger kanskje ikke. Det som fungerer med det ene barnet, fungerer ikke nødvendigvis med det andre barnet og så videre.

Jeg prøver alltid mitt ytterste for å være mest mulig tålmodig, det er jeg opptatt av. Det, og at jeg alltid skal anerkjenne barnas følelser selv om trassalderen av og til kan være en tålmodighetsprøve av den sjeldne sort. Jeg prøver alltid å tenke: Selv om jeg blir både oppgitt og rådvill av å se at det ene barnet mitt blir hysterisk fordi vi forlater i barnehagen ved å gå ut av det han mener er “feil” dør, eller at han får blå kopp når jeg selvfølgelig burde ha skjønt at det er feil farge – så er reaksjonen deres og følelsene som ligger bak den, høyst reelle for dem. Og det synes jeg er viktig å ta på alvor ved å vise at jeg forstår dem, og at anerkjenner og ser hvor lei seg/sint/oppgitte eller hva enn de blir – av det som skjer.

Men vet dere hva? Det er greit med slike dager som dette innimellom. Oftest tenker jeg at jeg trenger de – siden jeg såpass ofte tenker på flere barn, så får jeg jo på dager som dette virkelig balansert de tankene!

For det er ikke alltid like lett å være mamma til en 2- og 3 åring. Men jammen er ikke alltid like lett å være 2 og 3 år heller ❤️

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg