ANGÅENDE ET NYTT BARN

“Når kommer nestemann da? Får håpe dere får ei jente neste gang, da” sier hun før hun smiler og ser bort på de to guttene mine.

Jeg kan umulig være den eneste som får høre ting som dette! Og bare så det er sagt: Nei, jeg tror absolutt ikke noen mener noe vondt når de slenger ut en slik kommentar, på noen virker det nesten som at det kommer automatisk og at det er en helt naturlig ting å si. Likevel stiller jeg et stort spørsmålstegn omkring hvorfor i alle dager vi antar at foreldre som har fått barn, automatisk ønsker seg det motsatte kjønnet av det de allerede har – på et eventuelt neste barn.

Etter at jeg hadde fått min første sønn for fem år siden, ønsket jeg meg faktisk ei jente dersom jeg skulle få et nytt barn. Jeg skrev til og med om det på bloggen i DETTE blogginnlegget. Morsomt å se tilbake på at jeg turte å være så politisk ukorrekt og at jeg sto for meningene mine også den gang (det fikk jeg selvfølgelig en del slakt for) tross at jeg ikke har helt samme mening i dag.

En mening jeg har som for øvrig ikke har forandret seg, er at det i min verden ikke er noe galt i å ønske seg et kjønn. Et ønske er tross alt bare et ønske. Jeg tror det er menneskelig å ønske seg et kjønn mer enn et annet, men det betyr ikke at man nødvendigvis blir skuffet om man ikke får det man kanskje ønsket seg. Personlig pleier jeg å svare som sant er at “Nei, faktisk ønsker vi oss enda en gutt dersom vi får et nytt barn” – noe vi gjør. Mange blir overrasket over dette, og det virker som vi bryter med normen bare ved å ha det ønsket.

Disse kommentarene er ikke noen engangs-greier, heller. Etter at jeg var på ultralyd med min yngste sønn, da han fremdeles lå trygt i magen min, og fikk vite at også han var en gutt – var jeg så inderlig stolt og rett og slett helt i ekstase. Men også da fikk jeg høre at “Ja, ja, men da får vi satse på at tredjemann er ei jente da” – men i alle dager, her sitter jeg gravid med andremann og du snakker allerede om kjønnet på et tredje barn?! Haha!

Er målet her å få et barn av hvert kjønn? Er det først da søskenflokken er “komplett”? Jeg tror nemlig at hadde jeg hatt to jenter, så ville jeg fått samme kommentar bare motsatt. “Får håpe nestemann er en gutt, da”.

Jeg elsker å være guttemamma. Hadde jeg fått to jenter istedenfor gutter de gangene jeg har blitt gravid, hadde jeg garantert elsket å være jentemamma også! For noe jeg og samboeren min alltid har vært svært tydelige på, er at når vi først har ventet barn, og den enorme gleden det er – så har vi ikke først og fremst ønsket oss verken en jente eller gutt, men enkelt og greit et barn♥

14 kommentarer
    1. Det er nok bare sånn folk sier, tror nesten det kommer på autopilot 🙈 Jeg har en av hver , og da sier alle, å så bra da trenger du ikke få flere. Å ja så hvis jeg hadde 2 av ett kjønn så måtte jeg prøvd på nr 3 ? eller når jeg allerede har en av hver så skulle jeg ikke få en til hvis jeg vil det 🙈🙈

    2. Eg har to jenter og håpe jo på ein gutt neste gang, men blir selvsagt glad for ei jenta til. Men tror det er naturlig å tro og håpe på en av hvert kjønn.
      Folk reagerer jo også på om en får barn nr 3, 4, 5, 6 elle 7 også for de mener jo de har noe med alt dessverre

    3. Det er bare fem dager eller noe siden du postet et innlegg vedrørende hvorvidt dere vil ha flere barn, hvorpå svaret var nei. Er du virkelig så tom for temaer å skrive om at du må skrive om kjønn på ikke-eksisterende barn mens overskriften får det til å høres ut som om du er 14 måned3r gravid? Finn noe annet enn barn å tjene penger på!

      1. Hei Helene! Det står absolutt ingen steder i dette blogginnlegget at vi planlegger å få noen barn i nær fremtid, så jeg sliter litt med å forstå hvordan i alle dager du tolket det dithen. Det har vi altså heller ingen planer om. I blogginnlegget du snakker om, har jeg ikke skrevet at vi aldri kunne tenkt oss flere barn nei, men at det ikke er noe vi kunne tenkt oss per nå.

        Synes det er leit at du virker så ukoselig i kommentaren din. Jeg synes det burde gå an å være hyggelig med hverandre, selv om man har kritiske spørsmål eller bemerkninger å komme med.
        Jeg er overhode ikke tom for ideer å skrive om, da ville jeg bare ha droppet å blogge. Som jeg har skrevet om tidligere er det noe jeg kan slutte med når som helst nå, siden jeg er i full gang med utdannelse og resten av fremtiden min.

        For øvrig tjener jeg ekstremt lite på at dere leser blogginnleggene mine (tjener i hovedsak på samarbeid jeg har med partnerne mine) her snakker vi ekstremt små summer – så at du skal ha det til at jeg tjener på å skrive om barn, stemmer virkelig ikke.

        Vil ellers beklage for at du ikke likte blogginnlegget og at det ikke traff deg. Fikk kommentaren jeg referer til øverst i blogginnlegget senest i går, så tenkte kanskje det var noe som andre lesere kunne kjenne seg igjen i 🙂

    4. Dette har du skrevet (minst) en gang før også, at du har endret mening til at du nå ønsker en gutt til i stedet for en jente 🙂 Når du presiserer det igjen, så lurer jeg på om der er en slags «forsvarsmekanisme»? At du egentlig ønsker en jente og redd for at du ikke får? Tror, i likhet med hva du har skrevet før, at det er mange som ønsker seg et bestemt kjønn 😉 men at de fleste (så klart) er glad uansett når de får barn 🙂 Her virket folk lettet på våre vegne da «jenta endelig kom». For oss spilte det ikke noen rolle, hadde ingen ønsker eller preferanser 🙂 Men tror mange ser for seg spa, shopping og dulling med jenter. Barn har ulik personlighet, og kanskje noe til dels styres av kjønn, men ikke alt. Den som er mest glad i å gå på cafe, lakke negler og sånt er min eldste sønn :p Barn er kule skapninger på hver sin måte og helt unike, man kan få mye moro uansett hva slags barn man får 🙂

      1. Hei! For dere som har fulgt meg lenge skal det nok godt gjøres at jeg ikke berører ved tema som jeg aldri har berørt ved tidligere. Jeg husket ikke at jeg hadde skrevet om akkurat det at jeg har skiftet mening tidligere faktisk (så måtte søke opp blant egne blogginnlegg) og du hadde rett, jeg hadde skrevet om dette tilbake i 2018. Jeg ville nok kanskje droppet å skrive konkret det dersom jeg hadde husket at jeg hadde skrevet om det tidligere, haha 🙂 Kjedelig om dere føler det blir veldig repetisjon her inne.. Men nei, etter å ha tenkt litt over det du skriver klarer jeg ikke se at det er noen forsvarsmekanisme hos meg, og at det er derfor jeg fortalte om at jeg ønsker meg en gutt.

        Jeg tror egentlig ikke at jeg hadde hatt noe problem med å innrømme det dersom det var tilfellet at jeg ønsket meg en jente, da jeg etter flere år som blogger har innsett at uansett hva jeg sier, så vil noen kunne kritisere meg for det. Så da har jeg lært meg til at jeg like gjerne kan si akkurat det jeg mener og føler. Altså, forstå meg rett altså: Hadde nok vært kjempekoselig å få jente også (dersom vi skal ha flere barn om noen år, har kolikk med minste friskt i minne her) men skal jeg være ærlig er det en liten gutt jeg ønsker meg <3

        Tror det er mange som kan ha et slikt bilde av det med kjønnsroller og forventninger knyttet til kjønn, ja. Synes det er viktig å la barn være barn, og at de kan leke seg med alt fra neglelakk til traktorer uavhengig av om de er jenter eller gutter. Til syvende og sist er det jo mennesket de er som man elsker, og ikke kjønnet. Morsomt å høre om sønnen din 🙂

        1. Var ikke ment som kritikk over at du skriver om det samme, men mer et spørsmål siden du har skrevet noe lignende før 🙂 Og derfor jeg lurte på om det var en slags bevisst eller ubevisst forsvarsmekanisme 🙂 Er jo ikke noe galt i å ønske seg det ene eller det andre. Og helt enig i at man lar barn være barn uten å la kjønn styre alt for mye 🙂 Likevel er det i snitt litt forskjell på gutter og jenter, sånn statistisk sett. Selv om individuelle forskjeller er til stede 🙂 Vi ser ingen forskjell i lek eller preferanser så langt, men modenhet ser vi at lillesøster ligger lenger fremme. Kan så klart være tilfeldig.. Mine har snakket veldig tidlig og godt, men ser likevel helt tydelig at lillesøster er råere på språk likevel 😉 Men det spiller jo ingen rolle! Men moro å observere hvor forskjellige søsken er, uavhengig av kjønn egentlig. Det regner jeg med at du ser hos dine gutter også? At de sannsynligvis er ulike selv om begge er gutter!

          1. Tolket det overhode ikke som kritikk, altså! Synes tvert i mot det var et interessant spørsmål 🙂 Mente at siden jeg har erfart at jeg ofte blir kritisert uansett hva jeg sier eller gjør i løpet av de siste årene, så har jeg lært meg til at jeg like gjerne kan si akkurat det jeg mener og føler. Så derfor ville jeg bare stått for det hvis det var tilfellet, hvis du skjønner? Fort gjort at ting kan misforstås når eneste kommunikasjon er skriftlig, det er nok det jeg liker minst med å blogge. Haha! 🙂

            Helt enig i at det er utrolig gøy å observere hvor forskjellige de kan være! Det har jeg også kjent mye på. Ja, det sies jo at jenter begynner å snakke tidligere og at de, på generelt grunnlag, ofte er litt lenger fremme i utviklingen. Det kan godt stemme (det kan jo ikke jeg egentlig uttale meg så mye om da) men det stemmer nok som du sier – at individuelle forskjeller uansett vil være til stede 🙂

    5. Vil bare si du er så flink til å svare konstruktivt på negative kommentarer! Leser noen av de og blir irritert på dine vegne, men så er du så voksen i svarene dine. ❤️

    6. Det er nok mange som ønsker seg et bestemt kjønn. Det som er uvanlig er å skrive om ønsket offentlig sånn at barnet kan gå tilbake i ettertid og lese at mor egentlig ønsket seg noe annet. Der mener jeg at det er en vesentlig forskjell. Ikke at jeg tror barnet vil føle seg uønsket, men tror ikke jeg hadde likt om «alle» var klar over at mamma egentlig ønsket seg en gutt, men fikk meg.

    7. Tenker at det er mye mer normalt å ønske seg et kjønn enn mange tør å innrømme.
      For min del så ønsket jeg meg gutt med begge mine, jeg har 2 jenter… Andre gangen så ble jeg så skuffet at jeg gråt, det betyr derimot ikke at jeg elsker henne noe mindre. Å nå kunne jeg jo aldri sett for meg et liv uten noen av dem !

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg