BARNAS FAVORITT!

God mandag alle sammen! Håper dere har hatt en god start på uken. Selv har jeg akkurat fått besøk av lillesøsteren min som skal tilbringe de neste dagene våre med oss her hjemme i Larvik, før vi reiser til Gjøvik på torsdag kveld for å feire 17. mai der. Både Fredrik og guttene blir selvsagt med.

Jeg har det rimelig hektisk om dagen, da vi nærmer oss slutten av semesteret på skolen. Denne uken, på onsdag faktisk, er det en sjanse for at jeg blir trukket opp i skriftlig eksamen. For å være ærlig med dere har jeg såpass mye på agendaen om dagen, deriblant andre viktige vurderingssituasjoner, at jeg heller håper på at jeg blir trukket opp i muntlig eksamen i starten av juni isteden. Om jeg blir trukket opp i det hele tatt, da. Det vet man jo ikke – men jeg hadde ikke hatt noe i mot å måtte gjøre muntlig eksamen, som sagt passer det bare veldig dårlig å måtte ha skriftlig eksamen allerede neste uke – dersom jeg blir trukket opp denne uken. Men, men! Vi får bare krysse fingrene og håpe på det beste, uansett hva som skjer er jeg sikker på at det kommer til å gå bra ❤️

Helt siden jeg publiserte noen bilder av pannekakene jeg lagde for en liten stund tilbake, har jeg fått spørsmål om å dele oppskrift. Jeg delte den på Snapchat for et par uker tilbake, men jeg tenkte at jeg like gjerne også kunne dele den her inne! Det er denne oppskriften jeg bruker for å lage tykke pannekaker her hjemme, som er barnas favoritt. Det er denne oppskriften jeg har brukt tidligere også, da jeg har lagt ut bilder av pannekaker med blant annet fruktsalat her på bloggen. Vi spiser i grunn slike pannekaker ytterst sjeldent, men det er nettopp når man spiser det sjeldent at det er skikkelig godt når man først lager det!

Tykke pannekaker 🥞🍓🍌

  • 6 dl melk eller alternativ til melk (Gjerne en variant med mer fett. H-melk om du velger kumelk, eller Ikaffe, eller plantemelk ispedd litt havre- eller soyafløte i – om du velger vegansk)
  • 5 egg eller tilsvarende i eggerstatning
  • 1 spiseskje sukker – kan sløyfes
  • 2-3 ts tørrgjær
  • 2 ts salt
  • 50 gram smeltet smør (for vegansk variant kan du enkelt bytte til vegansk smør)
  • 10 dl hvetemel

Gi melken et lite oppkok, slik at den er litt varm før du rører ut gjæret i den. (Men ikke for varm (!) for da ødelegger man gjæren når den tilsettes) Tilsett smeltet smør, salt og sukker, og deretter eggene eller eggerstatning (banan kan også fungere helt fint som erstatning for egg!). Rør godt før du tilsetter melet litt og litt. Jeg lot ikke røra svelle, da det ikke ble nødvendig.

Jeg tilsatte også 1 og en halv dl vann på slutten for at røren ikke skulle bli for tykk, men den skal være ganske tykk. Stek pannekakene i midten av pannen med ønsket smør, og server med favorittilbehøret. Her i huset er det oftest sjokoladepålegg med oppskåret jordbær og banan som er favoritten. Syltetøy og peanøttsmør på kan være minst like godt! Du kan også bytte ut deler av hvetemelet med havregryn for å gjøre pannekakene mer næringsrike. Mange muligheter!

Gi meg gjerne beskjed om dere tester ut oppskriften! Vi snakkes mer i morgen, guttene sover søtt og har gjort i det flere timer allerede – etter litt kveldsmat, jobb og avslapning er det heldigvis min tur til å legge meg. Ha en nydelig kveld videre!

7 kommentarer
    1. Gjær i pannekaker? Det var rart. Må de ikke svelle veldig lenge da? Og smaker det ikke veldig gjær? Har brukt bakepulver jeg.
      Takk for tips i så fall 🙂

    2. Kunne du skrevet et innlegg med anbefalinger til barnehage? Typ en liste over hva som er greit å ha, og eventuelt tips til merker på klær, sekk, matboks osv? 😊 eller hvis du allerede har skrevet noe sånt, kan du linke til meg?☺️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg