BARNEHAGESTART: EN OVERSIKT

Jeg er klar over at jeg kanskje er ørlite tidlig ute nå, men siden dette spørsmålet alltid kommer sånn utover sommeren tenkte jeg å være litt i forkant. Derfor har jeg satt sammen et blogginnlegg her nå med en liten oversikt til barnehagestart og hva som kan være greit å ha ♥ Og så vil jeg bare si at det selvfølgelig kan oppleves individuelt hva man føler at man hadde behov for eller følte man måtte ha til barna til barnehagestart, og at dette kun er min erfaring. Jeg er jo selvfølgelig ingen ekspert!

Strømpebukser og sokker – Hvert år til barnehagestart, kjøper jeg strømpebukser- og sokker i både bomull og ull, men på vinteren og høsten er jo selvsagt ull å foretrekke. Et tips til dere som også har problemer med at dere mister sokker: kjøp bare sokker i en bestemt farge så finner dere alltid en lik sokk. Før kjøpte jeg nemlig i flere ulike farger, men jeg fant aldri en lik sokk og ble kjempestresset om morgenen da vi skulle dra til barnehagen og jeg fant en gul og en blå sokk hver gang. Problem løst!

Innesko – I barnehagen har vi, med unntak av det siste halvåret, alltid hatt stående et par med joggesko til høst og vår, det har vi opplevd som veldig lurt å ha stående i tillegg til sommersko og vintersko. Når det kommer til innesko har jeg fått informasjon om at det er lurt å styre helt unna crocs – det tipset fikk jeg faktisk fra en bloggleser! Ellers er innesko av typen sandaler et godt tips – de kan gi god støtte og er samtidig behagelig for de små som innesko.

Gjør det du kan dagen før – Siden vår barnehage er slik at barna får mat og drikke i barnehagen siden det er inkludert i prisen hver måned, samt at barna har en egen plass i gangen med mulighet til å oppbevare skift og øvrig, har jeg dessverre ikke så mange tips når det angår pakking av barnehagesekker- og laging av matpakker. Men, ellers legger jeg alltid frem klær guttene skal bruke i barnehagen dagen før, i tillegg til å sjekke værmeldinger for å ha klart regntøy og den slags om det blir dårlig vær. Å lage matpakke dagen før eller med en gang du står opp samme morgen, er antakeligvis også lurt. Det sparer en for mye tid og stress om morgenen, jeg i hvert fall at det å legge frem klær, sette frem utstyr osv alltid har hjulpet oss.

Ullundertøy – Jeg skal fortelle dere noe jeg skulle ønske noen gav meg tips om før barnehagestart, selv om dette tipset gjelder vinteren. På vinteren brukte vi ullundertøy under alle vanlige klær for at gutten vår skulle holde varmen når han var ute. Vi brukte først både ull fra innerst til ytterst, altså alle plagg, men skjønte etterhvert at dette ble ganske varmt. Dermed prøvde vi med “vanlige” klær over ullundertøyet, og da holdt det varmen perfekt uten å bli verken for varmt eller for kaldt. Altså brukte vi ullundertøy innerst mot huden – vanlige klær – og så vinterdress, lue og votter over der igjen. Om barnet blir varmt i barnehagen når de er inne, kan jo barnet bare sprade rundt i ullundertøyet – siden ull gir temperaturregulerende egenskaper. Derfor vil jeg råde til å kjøpe inn noen sett med ullundertøy eller annet varmt undertøy som brukes under vanlige klær til vinteren – man trenger vanligvis ikke så veldig mange sett, men et par-tre kanskje.

Komfortable basisklær – Jeg unngår feks olabukser og diverse andre bukser med stivt stoff nettopp for å unngå at det skal være vanskelig for barna å bevege seg helt fritt og at det kan bli ubehagelig under lek. Jeg har også opplevd det som greit å ha en basisgarderobe som hovedsaklig brukes som barnehagetøy.

Ull er alltid gull – Kan ikke få sagt dette nok! Jeg har vært heldig som både har venner/familie som har strikket gode ullgensere og bukser til guttene våre, men du kan også finne mange fine skatter på tilbud eller feks på Finn. For Gudene skal vite at det er svindyrt å kjøpe alt nytt, og så gjør man noe fint for miljøet i samme slengen. Alle gjør selvsagt som de vil, og jeg er den første til å innrømme å ha kjøpt mye nytt siden jeg fikk barna altså. Null mammapoliti her i gården, for å si det sånn. Kan for øvrig tipse om ull fra Lillelam, Joha, og Mole little Norway. Sistnevnte har egen nettside og ofte mye tilbud og salg, fikk to superfine, tykke ullgensere til sånn 260,- i vinter. Ikke reklame – føler bare de fortjener mer anerkjennelse når de har så mye bra klær og fine priser (når det er salg riktig nok, haha!)

Sovetid i barnehagen – Noe jeg selv ble tipset om før jeg hadde barn i barnehage, var å huske riktig sovepose med tanke på årstid i barnehagen. Vi kjøpte en relativt rimelig, men veldig god vognpose som holdt for både størstemann og minstemann i barnehagen. Saueskinn i bunnen av vognen kan også være lurt, har jeg erfart! I tillegg til kanskje et ekstra teppe, og myggnetting om sommeren er også lurt!

Skift og bleier til bleiebarn – Å ha skift liggende i barnehagen trenger jeg vel kanskje ikke en gang tipse om, jeg ville bare påpeke at jeg er veldig glad for at vi har gjort det helt siden eldstemann startet. Barna skitner seg jo raskt til og det er så fort gjort. Barnehagen til barna har alltids hatt noe klær liggende uansett, så det hadde ikke vært noen krise dersom vi ikke hadde hatt skift liggende i barnehagen, men det gjør utvilsomt ting ganske mye enklere. Og bleier for bleiebarn, må jo også med. Vi har tidligere gjort det slik at når vi har ukeshandlet inn både mat, hygieneartikler og bleier, så har vi kjøpt med en ekstra pakke med bleier slik at vi bare kan levere den i barnehagen. Og gjerne en eller annen bleiesalve! Da barna mine var små brukte jeg alltid inotyol-salven, så den kan jeg varmt anbefale videre.

Vintertøy – Det er jo enda en stund til vinteren selv når man begynner i barnehagen på høsten, og om man kjøper forveien så er det greit å hoppe opp en størrelse i klær og sko, med vintersko gjør man jo gjerne det uansett for å ha plass til ullsokker. Vinterdress (jeg kan anbefale fra Reima på det sterkeste) gode vintersko, lue, votter og gjerne hals. Har også veldig god erfaring med å kjøpe lue med hals – det har vi hatt til begge barna de siste to årene og de har aldri vært kalde. Jeg sverger til balaclava luen i ull fra merket Joha!

Gensere uten hette – Husk at tykkere gensere burde være uten hetter – eller med avtagbar hette – dette på grunn av kvelningsfare om hetten skulle hekte seg fast i noe og lignende.

Ulike behov etter årstid – Noen starter jo i barnehagen når det enda er sommer, og da er det kanskje lurt å huske å ta med en flaske med solkrem som barnet kan ha stående i barnehagen, samt solhatt. Høsten betyr høstklær og høstluer, og vinteren betyr kanskje for noen barn kuldekrem og ekstra sett med ullundertøy. Kuldekrem har jeg for øvrig aldri trengt til mine barn, men det kan selvfølgelig være individuelt – det beste tipset jeg kan gi her er å se an hva dere trenger og så kjøpe når behovet eventuelt melder seg!

Barn med langt hår – Dette tipset fikk jeg nylig: Og det er å sende med ekstra strikker og/eller spenner i barnehagen hvis barna ens har langt hår. Da er det lett for de ansatte og rette på håret deres slik at de selv slipper å fjerne det fra ansiktet hele dagen.

Merk ALT – jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Merk alt! Navnelapper er genialt når det kommer til merkingen altså!

Jeg minnes at jeg har skrevet et blogginnlegg som dette før, men siden det er flere år siden og jeg føler jeg sitter på mer kunnskap nå enn da, tenkte jeg at jeg bare måtte lage et nytt, oppdatert blogginnlegg. Jeg håper dere som har ønsket et slikt blogginnlegg fant litt hjelp i dette! Ha en god mandagskveld videre, så snakkes vi imorgen igjen ♥

6 kommentarer
    1. Bare husk at superundertøy IKKE holder på varmen som ull. Superundertøy er kunstfiber og laget for å kunne trene med høy intensitet uten å svette ihjel. Så det er absolutt ikke noe å sende med et barn i bhg 🙂

      1. Hei! Når jeg skrev “Derfor vil jeg råde til å kjøpe inn noen sett med ullundertøy eller annet varmt superundertøy som brukes under vanlige klær til vinteren” tenkte jeg hovedsaklig på annet varmt tøy til under klærne/superundertøy i feks merinoull, bambus osv. Visste ikke at definisjonen var at det besto av kunstfiber, det har jeg aldri hatt til barna mine og ville selvsagt ikke sendt det med i barnehagen heller. Så takk for at du sa i fra – da får jeg endret det med en gang, her har jeg tydelig misforstått! <3

        1. Ja det var det jeg tenkte på 🙂 Tror det er veldig mange som tror det er varmt med superundertøy, så tenkte det var greit å bare tipse om at det ikke var tilfellet 🙂

      1. Hei! Fordi det gir nada støtte til foten (og det er spesielt viktige for små barn i vekst, kan jeg tenke meg) i tillegg er crocs livsfarlige om det er vått på gulvet.. Vet om flere (voksne, ikke barn) som har falt og slått seg og brukket en arm når de har sklidd på glatte overflater og hatt på seg crocs. Er jo enda verre med små barn som har enda mindre kroppskontroll enn oss voksne 🙂

    2. nå har ikke jeg barn selv, men ser ut som du har fått med det meste her. 🙂 alltid så lett å glemme noe, men her kan jo småbarnsforeldre dobbeltsjekke hvertfall. fint innlegg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg